Japan sætter verdens første hybridtog på skinner

Togdrift i Japan handler ikke kun om at køre stærkt, men også om at køre med god samvittighed.

Derfor har East Japan Railway bygget hybridtoget Kiha E200, som netop er blevet sat til at køre på en 79 kilometer lang strækning mellem bjergene i det nordlige Japan. Den maksimale hastighed er 100 kilometer i timen, oplyser East Japan Railway i en pressemeddelelse.

Hybridtoge i Japan har været på japanske ingeniørers tegneborde i mange år, men industrien har valgt at fokusere på at gøre de nuværende tog mindre forurenende.

De seneste års udvikling inden for hybridbiler har dog haft en afsmittende effekt på tankerne om hybridtoge. Både Deutsche Bahn AG og Amtrak i USA forsker i den nye teknologi, men Japan er de første med et håndgribeligt eksempel, skriver International Herald Tribune.

Lithium-ion batteri driver fire elmotorer

Kiha E200 har 20 procent mindre brændstofforbrug og 60 procent mindre udslip af drivhusgasser og partikler end et traditionelt tog af samme størrelse. Toget består af to vogne, der tilsammen kan indeholde 117 passagerer.

På taget af hver vogn befinder sig et lithium-ion batteri, der kan indeholde den samme mængde energi som 3000 - 4000 mobiltelefoner. Batterierne driver togets fire elmotorer og får strøm fra en dieselmotor i vognene gulv, der lader batteriet, når det er i bund eller hjælper til, når toget skal op ad bakke.

Går det nedad eller skal toget bremse op, så bliver den fremadrettede kraft fra toget brugt til at lade batterierne op.

Prisen er stadig et problem

Med Kiha E200 vil forskerne løbende indsamle data om brændstofforbrug og behovet for vedligeholdelse. Især er forskerne spændte på om batterisystemet kan klare vinterkulden.

Den grønne samvittighed er dog ikke helt billig. Kiha E200 koster 9,2 millioner kroner at producere. Det svarer til det dobbelte af et traditionelt tog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Går det nedad eller skal toget bremse op, så bliver den fremadrettede kraft fra toget brugt til at lade batterierne op" Jo det lyder rigtig godt, når man nu har sat for at konstruere et "political correct" tog! Det lyder fx godt med den genvindelse af bremseenergien som man taler om, men her fungerer trykakkumulatorer eller svinghjul langt bedre end akkumulering af elektrisk energi! 2-3 procents genvindelse er formentlig det realistiske niveau! I det hele taget er momentkurven for et tog ikke særlig attraktiv for (elektrisk) hybridteknologi!

  • 0
  • 0

Generatorer plejer at have god virkningsgrad, mens energien til svinghjul skal gennem kobling både frem og tilbage for at blive realiseret. Man opgav af samme grund svinghjulsbatterier til busser.

Jeg er iøvrigt af den opfattelse at elmotorer har særdeles godt moment? Hvorfor man da også ofte bruger dieselelektriske lokomotiver.

Oplys gerne nærmere om de tekniske detaljer i svinghjuls fordel over elmotor?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten