Japan Airlines investerer i overlydsfly
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Japan Airlines investerer i overlydsfly

Sådan forestiller man sig, at det supersoniske 50-sæders Boom 1-fly kan se ud Foto: Boom Supersonic

Det er ikke så sjældent, at der publiceres nye flotte illustrationer akkompagneret af store fantasier om fly, der rejser mellem New York og London på et kvarter - for nu at sætte det på spidsen.
14 år efter, at Concorde blev taget ud af drift, er der fortsat mange, der drømmer om genkomsten af supersoniske passagerfly.

En ting er at lave noget, som ser lækkert ud på papir. Det er noget sværere at serieproducere et fly, der er rentabelt i drift og som ikke mindst kan klare sig som nybegynder i en benhård luftfartsindustri.

Men amerikanske Boom Supersonic mener alligevel at kunne nå i mål med det inden for få år. Firmaet har i tre år arbejdet med et passagerfly, som kan fragte cirka 50 passagerer med en hastighed på mach 2,2.

Og tirsdag meddelte selskabet, at Japan Airlines (JAL) går ind som ny samarbejdspartner. Selskabet har indgået en optionsaftale på 20 Boom-fly og skyder samtidig 10 millioner dollars i udviklingsarbejdet.

Virgin Galactic har også en option på ti fly og er dermed lanceringskunde, hvor selskabet deltager i testprogrammet gennem datterselskabet The Spaceship Company (TSC).

Har samarbejdet et år

»Vi har arbejdet med Japan Airlines i baglokalet i over et år. De har mange års praktisk erfaring og kompetence med alt fra passageroplevelse til teknisk drift. Målet er at udvikle et passagerfly med revolutionerende høj hastighed, som samtidig er pålidelig og kun lidt vedligeholdelseskrævende. Dette bliver et fly, som vil være et flot supplement til de fleste internationale flyselskabers flåder,« siger Boom-chef og grundlægger Blake Scholl i en pressemeddelelse.

Læs også: Ruslands nybyggede supersoniske bombefly meldes klar

JAL blev etableret I 1951. De fragtede over 40 millioner passagerer i 2016. Flåden består i dag af godt 160 Boeing-fly, fordelt på 40 B777, 50 B737 og 70 B767/787.

»Gennem dette samarbejde håber vi at bidrage til fremtidens supersoniske luftfart. Vores intention er at tilbyde vores passager mere tid og samtidig fokusere på flysikkerhed,« siger JAL-chef Yoshiharu Ueki.

’Mere tid’, fordi Boom Supersonic skal være i stand til at flyve på en marchhastighed på mach 2,2, cirka 2,6 gange så hurtigt som dagens langdistancefly.

Arbejder med testfly

Det er ingen grund til at se efter billetter endnu. For der er en del forhindringer, der skal forceres, før passagerflyet ser dagens lys. I første omgang skal Boom færdigbygge et nedskaleret testfly, en såkaldt demonstrationsmodel som hedder XB-1 Baby Boom.

Læs også: Nasa: Milepæl passeret på vejen mod stille supersoniske flyrejser

En model af denne blev afsløret og vist frem for første gang på selskabets hovedkvarter i Centennial Lufthavn i Denver i Colorado i november 2016. Dengang blev det sagt, at det skulle i luften i løbet af 2017. Nu er dette blevet skubbet til 2018, men Boom har i hvert fald sikret sig kapital til at færdiggøre flyet.

Foto: Boom Supersonic

Testflyet har plads til to piloter og er udstyret med tre General Electric J85-21-motorer a 16 kN fremdrift med tilpassede indgangs- og udgangssystemer med variabel geometri. Flyet er 21 meter langt med en slank deltavinge og et vingefang på 5,8 meter.

Maksimal afgangsvægt bliver cirka seks ton. Oprindeligt var planen at starte på tests af overlydshastighed på flybasen Edwards i Californien i 2018.

Det endelige fly bliver et deltavingefly med tre motorer og plads til 45-55 passagerer, afhængigt af hvordan det indrettes. Flyet skal være i stand til at flyve over 4.500 nautiske mil (8.334 kilometer) nonstop.

Flyet skal kunne nå en marchhastighed på 2,2 gange lydens hastighed uden brug af efterbrænder. Motorproducenten er ikke valgt endnu, men selskabet mener, at det er muligt at benytte eksisterende motorteknologi, medium-bypass jetmotor.

Flyet har en listepris på 200 millioner dollars (2016-priser). Målet er at sætte det i kommerciel drift i begyndelsen af 2020’erne.

Boom Supersonic anslår, at det vil være muligt at sælge flybilletter til en fjerdedel af, hvad Air France og British Airways krævede for et sæde om bord på Concorden. Det betyder dog fortsat, at overlydsflyvning fortsat vil være forbeholdt nogle få.

Støjsvagt fly

Det er gang i flere initiativer for at gøre det muligt at sætte det supersoniske passagerfly i drift igen. Det er ikke bare driftsomkostningerne, som er udfordret – det er også støjen.

Læs også: Forsvarsminister åbner for alternativ placering af kampfly i Skrydstrup

Supersoniske fly har den ulempe, at de trækker chokbølger med sig, som folk på jorden hører som høje brag, når de passerer.

Skunk Works, det vil sige den diskretarbejdede udviklingsafdeling i Lockheed Martin i Californien, samarbejder med Nasa for at udvikle et stille overlydsfly i et udviklingsprogram kaldet 'Quiet Supersonic Technology' (QueSST).

Ifølge planen skal Quesst-demonstrationsflyet på vingerne i 2020.

Foreløbig har man fremvist en flymodel, som minder om et papirfly: langt og slankt med tre vingeblade – canardvinge, deltavinge og hale. Der er ikke snak om at eliminere chokbølgen, men om at kontrollere luftstrømmene på en måde, der reducerer risikoen for at genere mennesker på jorden.

Målsætningen for X-flyet er en støjreduktion med en faktor 1.000 sammenlignet med Concorde. Overlydsdrønet fra Concorde lå på 90 dBA ved flyvning i marchhøjde, mens QueSST-demonstrationsmodellen skal høres som 60 dBA, det vil sige et lydtrykniveau omtrent som et almindeligt fly.

Fly, Lyd

Hvorfor er det man mener at man nu kan få økonomi i supersonisk lufttransport, når det ikke gik for 14 år siden?

Er det den økonomisk ulighed i verdens rige land der nu er ved at nå et niveau, hvor supersonisk transport er noget der interesserer en-procenterne?
Nu har Trump jo ellers lige fået vedtaget en skattelempelse, der specifikt letter skattepresset på de hårdt pressede ejere af private jets! Holder da op hvor han tager r...... på dem der stemte ham ind.

  • 14
  • 8

Er det den økonomisk ulighed i verdens rige land der nu er ved at nå et niveau, hvor supersonisk transport er noget der interesserer en-procenterne?

Der verserer en historie om, at British Airways lavede en undersøgelse af prisen for at flyve Concorde. Det viste sig, at næsten alle, der fløj, bare fik en sekretær eller andet til at bestille billetten, og derfor ikke havde nogen anelse om, hvad prisen faktisk var (og i øvrigt også var ligeglade).

Man fandt ud af, at passagerne troede, at billetterne var langt dyrere, end de faktisk var. Man satte derfor prisen op til det, de alligevel troede, at de betalte.

Det lyder som en skrøne, men jeg har læst og hørt den gengivet af flere i ledende positioner hos B.A. Se fx. interview med B.A.s chefpilot for Concorde-flåden, Jock Lowe, på

http://www.pbs.org/wgbh/nova/transcripts/3...

Eller nyd podcasten med Concorde pilot John Hutchinson på

http://omegataupodcast.net/166-flying-the-...

/Bo

  • 10
  • 0

Man må nok også se hvad der er sket med priserne for vedligeholdelse på motorer etc.

Dengang Concorden blev bygget (slutningne af 60'erne) havde man ikke optimeret så meget på brændstof forbrug, det har ændret sig noget. Concorden havde desuden efterbrændere, som har kostet kassen, hvorimod Boom ikke har efterbrænder.
Så jeg vil tror det ikke bliver meger dyrere at flyve med Boom end hvad folk allerede betaler for en Business billet.

  • 6
  • 0