Jagten på de sunde ingredienser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jagten på de sunde ingredienser

Fedme, sukkersyge, forhøjet blodtryk og hjertekar-sygdomme. Livsstilsrelaterede sygdomme er nærmest eksploderet kloden rundt. Fra Shanghai til Seattle. Fra Bergen til Bombay. Og udviklingen går så stærkt, at det ikke længere er nok at tænke i medicinsk behandling.

Hvis sundhedstilstanden skal rettes op, er det nødvendigt at forebygge - og det skal blandt andet ske ved hjælp af mere kalorielette eller direkte sygdomsforebyggende fødevarer.

Sådan lyder udmeldingen i hvert fald fødevarebranchen selv. Det gælder de virksomheder, som producerer og sælger fødevarer, og det gælder i endnu højere grad de virksomheder, der udvikler og producerer ingredienser til fødevarerne.

Ingeniøren har udspurgt Danmarks tre største ingrediensproducenter om deres fokus i fremtiden. De tre udgør langt størstedelen af den danske ingrediensbranche, der med ca. 20 pct. af verdensmarkedet er med i allerforeste geled. Og svaret er entydigt: Danisco, Chr. Hansen og Novozymes er alle gået på jagt efter ingredienser, der rimer på sundhed, helse og velvære.

»Det er megatrenden. Det er helt tydeligt. Væksten er der allerede, og den vil kun blive større,« siger Christian Bejder, der er marketingschef for probiotika og kulturer til syrnede mælkeprodukter hos Chr. Hansen.

Sundhedstrenden fortsætter

Chr. Hansen offentliggjorde for nylig en rundspørge blandt 108 fødevarevirksomheder og eksperter verden over. 104 af dem udpegede sundhed og velvære som et meget vigtigt parameter for fødevarer i de kommende år.

Men enigheden hører op, når de skal vurdere, hvem der driver markedet. Den ene halvdel af respondenterne i undersøgelsen mener, at det er forbrugere, som efterspørger de sundhedsfremmende produkter. Den anden halvdel mener, at det er industrien, som skubber udviklingen, fordi virksomhederne gerne vil sælge sundhed til en stadig mere usund befolkning.

»Jeg mener, at begge grupper har ret. Når det handler om velkendte lavkalorie-produkter er det oplagt, at der er en efterspørgsel fra forbrugerne. Når det handler om lidt mere specifikke egenskaber, der sænker kolesterol eller stabiliserer immunsystemet, er det nok industrien, der skubber på. I hvert fald ind til forbrugerne får kendskab til de særlige egenskaber,« siger Christian Bejder.

Danisco oplever også stor efterspørgsel på sundhedsrelaterede ingredienser, men for gruppen af funktionelle fødevarer er salget stadig lavt, understreger Lise Balstrup, der er ansvarlig for Daniscos forretningsudvikling. Hun gætter på, at salget af fødevarer med dokumenteret helseeffekt udgør betydeligt under én pct. af fødevaresalget i Europa.

»Jeg mangler stadig at se et træk fra forbrugerne. Vores satsning på de sundhedsrelaterede ingredienser er kæmpestor i forhold til, hvor lidt produkterne rent faktisk sælger på nuværende tidspunkt. Alligevel tror vi på det, og det er jo fordi, behovet kun bliver større. De sygdomme, folk udvikler på bagggrund af dårlig livsstil, er ude af kontrol,« siger Lise Balstrup.

Hos Novozymes afskrækker det ikke Novozymes' internationale marketingschef Thomas Erik Nilsson, at gennembrudet for specifikt sundhedsfremmende produkter stadig lader vente på sig.

»Folk vil gerne have sundhed, men det må ikke være på bekostning af smagen,« siger han og henviser til salget af fiberbrød i USA lige nu har vækstrater på mere end 10 pct.

»Det er det fordi, der er interesse for sundhed. Sundhedsproblemerne bliver kun endnu større, og når vi bliver i stand til at tilbyde nye former for specifik sygdomsforebyggelse i fødevarer, vil der også være et stort marked,« mener Thomas Erik Nilsson.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten