Ja til automatisk nødalarm i biler vil give færre trafikdrab

Om tre år vil der være større chance for at overleve alvorlige trafikulykker i Danmark. En bevidstløs bilist, der er skredet ud på en øde landevej, må i dag vente på, at en tilfældig trafikant kommer forbi og skaffer hjælp. I 2010 vil et nyt automatisk nødkaldssystem i bilen, eCall, selv kalde alarmcentralen op ved en ulykke.

ECall, Emergency-call, er en computer på størrelse med en bilradio, monteret i bilen. Den alarmerer 112-centralen, når bilens airbag udløses.

Via sensorer og et GPS-signal får centralen præcise oplysninger om bilens position, farve og mærke, tidspunkt for ulykken, og hvor alvorlig den er.

Samtidigt etableres en telefonforbindelse, så personalet på alarmcentralen har mulighed for at kommunikere med personer i bilen.

Baggrunden for, at danskerne nu får eCall i bilerne er, at Færdselsstyrelsen i Danmark er vendt på en tallerken.

Indtil for en måned siden mente styrelsen nemlig, at eCall er for dyrt i forhold til besparelsen i form af færre dræbte og sårede i trafikken, sammenlignet med andet sikkerhedsudstyr, f.eks. alkolåse, intelligent hastighedstilpasning og sorte bokse.

Men nu har styrelsen skiftet mening og anbefaler, at også Danmark skriver under på den samme hensigtserklæring om at indføre eCall-centre i Danmark, som de øvrige EU-lande har gjort.

»Vi har ændret mening, fordi Danmark i modsat fald vil befinde sig i en ubehagelig situation. E-call kommer, uanset hvad vi gør, og så skal alarmcentralerne være indrettet til at modtage opkald derfra,« siger civilingeniør i Færdselsstyrelsens biltekniske afdeling, Martin Hellung-Larsen.

2.500 dødsfald kan undgås

EU-Kommissionen har også anbefalet medlemslandene at indføre det fælleseuropæiske system, så de automatiske alarmopkald kan modtages fra 2010. Baggrunden er beregninger, der viser, at 2.500 årlige trafikdødsfald kan undgås, hvis alarmcentralerne får besked i samme øjeblik, der sker en ulykke, og en airbag springer. I Danmark svarer det til 30 reddede liv om året - eller hver tiende drab i trafikken.

Færdselsstyrelsen mener dog ikke, at gevinsten er så stor:

»Vi tror stadig på Odense Universitetshospitals vurdering af, at eCall højst kan redde 10 liv årligt. Derfor mener vi ikke, at der er god samfundsøkonomi i det, hvis man betragter det med snævert danske briller. Men hvis vi ikke underskriver memorandum of understanding, ser det ud som om, Danmark ikke tager et forslag, der jo kan redde liv, alvorligt. Alene af den grund anbefaler vi nu, at man siger ja,« forklarer Hellung-Larsen.

Ud over at redde liv medfører eCall, at bilerne bliver udstyret med teknologi, dvs. en lokationsenhed, kommunikation og noget processorpower. Det betyder, at mange af de andre nye ITS-applikationer, til eksempel hastighedsinformation og vejtold, får adgang ind til bilen.

»eCall er desuden interessant, fordi det er en måde at få andre applikationer til at køre på basis af eCalls platform. Tricket er nemmest og hurtigst at skabe den platform,« erklærer civilingeniør Michael Nielsen, udviklingsdirektør i Ertico, der er EU?s ITS-udviklingsorganisation.

Men eCall er også interessant, fordi bilfabrikanterne slutter op omkring det under forudsætning af, at de enkelte lande også gør det.

Ifølge et skøn fra EU vil det koste 3 mio. kr. at opgradere alle otte danske alarmcentraler til at kunne modtage e-calls. Dertil kommer et ikke opgjort beløb til at opgradere mobilnettet samt en sender pr. bil til cirka 1.000 kr.

Den endelige beslutning om Danmarks deltagelse skal træffes af politikerne.

Dokumentation

EUs safetyrapport