ITS skal hjælpe cyklister hurtigere gennem København

ITS skal hjælpe cyklister hurtigere gennem København

Cyklisternes vej igennem hovedstadens trafikmylder skal lettes. Nyeste våben i den kamp er ITS og smartphones.

Rundt omkring i hovedstaden vil spoler og radarer inden længe måle den hastighed, hvormed cyklister og andre trafikanter bevæger sig. For mens de fleste såkaldte intelligente transportsystemer (ITS) i andre lande fokuserer på motortrafik, satser København på at udnytte teknologien til at fremme cyklisme.

Politikerne i Borgerrepræsentationens teknik- og miljøudvalg vil derfor etablere dynamisk signalstyring i fire udvalgte kryds samt forsøge at reducere cyklisternes rejsetid ved at indsamle og formidle trafikinformation via smartphones.

En positiv konsekvens af projektet, der kan gennemføres for under en million – 887.000 kroner – er, at også busser, biler og gående ventes at komme hurtigere igennem de kryds, der prioriterer cyklisterne.

Forsøgsperioden går allerede i gang denne vinter, og er evalueringen positiv, sættes systemet i drift fra næste sommer. Sandsynligvis bliver det udbredt til flere af byens kryds

Cykeltog

Hensigten er at lade såkaldte cykeltog, som kommer kørende ad Dronning Louises Bro og Nørrebrogade, blive prioriteret i krydset ved Sortedam Dossering ved at forlænge det grønne lys for dem.

Stedet egner sig til at afprøve cyklistprioritering, fordi der er mange cyklister på Nørrebrogade, men kun begrænset trafik og ingen busser, som krydser på Sortedam Dossering, hvor der desuden er en fodgængertunnel.

At krydset udgør det første i den grønne bølge på Nørrebrogade er imidlertid af mindre betydning, fordi bølgen – i modsætning til prioriteringen – ikke er aktiv hele døgnet, ligesom krydset ved Søtorvet ikke er samordnet med bølgen.

Hvor Gothersgade krydser Landemærket, får cyklister på Gothersgade automatisk grønt lys, hvis der ikke er krydsende trafik. Det egner stedet sig til, fordi supercykelstien ‘Farumruten’ følger Gothersgade, der har meget cykeltrafik og til gengæld begrænset krydsende trafik ad Landemærket.

I to andre kryds bliver højresvingspilen for biler afkortet, når der da ikke er biler og motorcykler, der skal svinge, sådan at cykeltrafik, der skal ligeud, ikke kommer til at vente unødigt. Det er svingpilen fra Grønningen og til Folke Bernadottes Allé og svingpilen fra Amager Boulevard til Klaksvigsgade mod henholdsvis øst og syd, der bliver afkortet.

Fart-anbefaling på H.C. Andersens Boulevard

Samtidig bliver der lavet et forsøg, der skal reducere cyklisternes rejsetid med dynamisk trafikinfo på smartphones. De moderne styreapparater, der bliver finansieret og installeret som del af projekt ‘Genopretning af trafiksignaler’, kan nemlig levere de nødvendige dynamiske data, så cyklisten over sin smartphone får besked om den hastighed han skal følge, for at ramme grønt lys i næste kryds.

Et pilotprojekt med en smartphone-app på DTU sidste år viste lovende resultater i form af færre stop og en reduceret rejsetid med mere end 20 procent.

Cyklisten bliver informeret enten via højttaler/høretelefon eller skærm, hvilket kræver en holder. Der bliver kun anbefalet hastigheder, som myndighederne vurderer som trafiksikre, og projektet bliver gennemført på en strækning, hvor cykeltrafikken af trafikale årsager ikke kan få grøn bølge, f.eks. på H.C. Andersens Boulevard.

Bliver forsøget en succes, kan det udvides til flere kryds ved blot at tilføje data fra flere signaler. På den måde er det en billig metode, som bliver integreret i kommunes nyligt lancerede ‘I Bike CPH’ cykelruteplanner-app til smartphone, der samtidig kan anvendes til at informere cyklister om funktionen.

Cyklister informerer kommunen

For at skaffe de nødvendige oplysninger om rejsetider og andre cykeltrafikale data til brug for trafikledelse, planlægning og ITS, bliver data også forsøgt indsamlet via smartphone. Håbet er, at individuelt tilpasset information om cykling og effekten på helbredet kan få bilister til i stedet at hoppe på cyklen.

Samtidig kan brugeren vælge at dele en anonymiseret udgave af sine data med kommunen. For erfaringen fra bl.a. kommunens cykelregnskab er, at mange københavnere gerne vil stille viden til rådighed for trafikal planlægning på cykelområdet.

Et ekstra incitament til at dele data er, at det giver mulighed for, at brugeren kan sammenligne sig med andre, der cykler. Også den funktion bliver integreret i kommunens cykelruteplanner-app til smartphones.

Kommentarer (17)

Jeg er lidt bekymret over følgende bemærkning:

"Der bliver kun anbefalet hastigheder, som myndighederne vurderer som trafiksikre"

Generelt er der meget stor spredning på cyklist hastigheder, jeg kunne frygte at ovenstående betyder at det er de langsomme cyklister der tilgodeses og ikke dem der kører langt.

  • 1
  • 0