Italienske vandbombefly sendt op for at slukke svenske skovbrande
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Italienske vandbombefly sendt op for at slukke svenske skovbrande

To italienske Bombardier 415 var onsdag klar til at starte brandslukningsrabejde i Sverige. (Foto: Wikimedia commons) Illustration: Wikimedia commons

Sverige er ramt af omkring 60 brande, der ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i Norge er mere eller mindre ude af kontrol.

Områderne Gävleborg, Dalarna og Jämtland er særligt hårdt ramt af de kraftige skovbrande, der omtales som de værste i nyere tid. Imens fortsætter det varme vejr, og jorden er knastør. Og vinden gør, at flammerne spreder sig med stor fart, skriver NTB.

Nu får Sverige så hjælp til brandslukningsarbejdet fra Norge og EU.

EU’s civilbeskyttelsesmekanisme (UCPM) har sendt hjælp til Sverige fra Italien. Det drejer sig om to Bombardier 415-fly samt mandskab. Norge har sendt ti helikoptere samt frivillige fra brandvæsnet i Røros og Stjørdal.

Kroatisk CL-415, som henter vand i Adriaterhavet i nærheden af Split.

Det ene fly havde onsdag morgen tekniske vanskeligheder, men det andet fly startede dagen med at hente vand fra Orrmosjön og hjalp med at slukke brande omkring Fågelsjö lidt syd for Sveg i Härjedalen. Ifølge svenske medier er det op til Sverige selv at anmode om endnu flere vandbombefly.

Kan have seks ton vand med

Amfibieflyet bygger på Canadair CL-215 Scooper, som fløj første gang i 1967. I slutningen af 1980’erne blev 17 fly opgraderet med turbopropmotorer i stedet for stempelmotorer, hvilket ledte frem til CL-415, som i dag hedder Bombardier 415 Superscooper.

Frankrig bestilte de første fly i 1991, og jomfrurejsen fandt sted i 1993.

Brandslukningshelikopter: Nu kan droner bruges sammen med helikoptere for at få større overblik

Ud over USA og Canada er det Middelhavslandene, som opererer disse amfibiefly: Italien (som har flest), Frankrig, Kroatien, Grækenland, Marokko og Spanien.

Ifølge Bombardiers dokument ‘Firefighting Techniques and Technologies’, som kan findes på Wikipedia kan flyet tage 6.137 liter vand ind i løbet af tolv sekunder.
Så flyver det 70 knob (130 kilometer i timen). Det kræver en flystrækning på 1.340 meter at få flyet ned fra 15 meters højde, tage vand ind langs en vandoverflade på 410 meter og så stige op til 15 meters højde igen. Alternativt kan det fyldes delvist på kortere strækninger.

Verdens største amfibiefly netop nu, russiske Beriev Be-200, kan faktisk tage helt op til 12.000 liter vand ind i løbet af 14 sekunder.

AS350 (nærmest) og AS332 fra Airlift. Illustration: Airlift

22 helikoptere i beredskab

Efter anmodning fra Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), der svarer til det danske Beredskabsstyrelsen, har Norge nu i alt afsat ti helikoptere til at afhjælpe den ekstraordinære og dramatiske situation i Sverige.

DSB oplyser til Teknisk Ukeblad, at det drejer sig om to Bell 205, og at resten er af typen Airbus AS350 og EC130. Bell-helikopterne har en kapacitet på 2.000 liter vand, EC130 kan tage 1.300 liter, mens AS350’erne enten tager 1.230 eller 1.000 liter.

Den norske stat har indgået en brandkontrakt med Helitrans. Derudover har DSB bedt om at få Airlift som underleverandør og dermed få adgang til deres AS332L1 Super Puma (LN-OBX).

Obélix, som helikopteren kaldes, kan tage hele 3.500 liter. Det er lidt over halvdelen af kapaciteten for et Bombardier 415-fly, men til gengæld kan det ofte være mindst lige så effektivt, eftersom helikopteren ikke har brug for meget store vandområder for at hente vand.

Obélix er en effektiv brandslukker. Illustration: Airlift

De norske helikoptere, der er sendt til Sverige, kan kaldes tilbage med kort varsel, hvis der skulle opstå behov i Norge, og det er også stadig muligt at bede EU om hjælp til brandslukningsarbejde i form af fly og mandskab fra europæiske lande, som har ressourcerne.

Artiklen er fra tu.no

Der er noget galt
Jeg tænker hvorfor beder svenskerne, ikke Rusland om hjælp til at bekæmpe skovbrande fra luften til at assistere Superscooper-flyene.
Russerne har nogle fantastiske fly der kan levere 2 til 3 gange mere vand i timen.
Mindre en times flyvning væk
Men det passer måske ikke de meget politisk korrekte svenske politikere.

Et Rusland som har vist at de var i stand til at bekæmpe islamisk stat meget effektivt
Hvilket jeg er meget taknemlig for.

Data.
Beriev Be-200
Amfibiefly
Tophastighed: 700 km/t
Hastighed: 560 km/t
Vægt: 27.600 kg
Længde: 32 m
Rækkevidde: 3.300 km
Motortype: Progress D-436

  • 0
  • 11

....lige tænke over hvor de fly man anvender kan operere fra.

Bereiev er et fremragende fly der kan tage dobbelt så meget vand som Cl 415, men det er et meget stort fly i forhold til Cl 415. Berierv kræver ret lange vandstrækninger, normalt floder til opfyldning og det begrænser den i forhold til CL 415

Beriev developed unique fire-fighting equipment for the Be-200, allowing it to scoop water while skimming the water surface at 90-95% of takeoff speed. Takeoff speed: 220 km/h (137 mph) Smart udnyttelse af Ground effekten, men selv med denne lavere hastighed har den en 80 km/t højere hastighed end CL415

It can operate from either a 1,800 m long runway or an area of open water not less than 2,300 m long and 2.5 m deep, with waves of up to 1.3 m high

Four retractable water scoops, two forward and two aft of the fuselage step, can be used to scoop a total of 12 tonnes of water in 14 seconds.

Takeoff speed: 220 km/h (137 mph)

Bombardier canadiar Cl 415

The 415 can scoop up to 6,140 litres (1,620 US gal) of water from a nearby water source,

Stall speed: 78 mph (126 km/h (68 kt))

Takeoff distance (ISA, water): 2,670 ft (815 m)

815 meter sammenholdt med BE 200´s mindstekrav på 2300 meter giver givet problemer med antal søer der er i rimelig nærhed til brandene for BE 200.

  • 8
  • 1

Er Beriev Be-200 godkendt til at flyve i europæisk luftrum? Desuden det er dale vi taler om, hvor langt ned kan den gå som min. højde før den skal slippe lasten? og kan den overhovedet flyve i de dale? Det er ikke altid at en 10kg forhammer er det bedste værktøj når du skal slå glasstifter i... Desuden så ville jeg heller ikke have lyst til at have russiske fly ind over militær installationer for du er meget naiv hvis du ikke tror at de lige lægger vejen omkring og kigger når de nu er der..

  • 2
  • 0

Jeg tænker, At hvis det nu var mit hus /ejendom der kunne redes fra flammerne

ved at nogen tænker ud af boksen.

Så ville jeg ønske politiske korrekte og falske fjendebilleder. hen hvor peberet gror.

Men jeg ved godt.

At mod politiske korrekte og falske fjendebilleder, kæmper selv guderne forgæves.

Hvis nogen er så politiske korrekte at de mener vi skal bekrige russerne.
Så kan de bare slukke for deres gasfyr.

Det vil gavne Klimaet / miljøet samt økonomien,

Men jeg kan love,
Det næste brusebad bliver en meget kold fornøjes.

Kontant afregning. Av.

Europa har ikke gas nok og importere for milliarder fra Rusland.
En import som er stigende.
Uden russisk gas har vi ingen velstand.

  • 0
  • 10

Er der nogle der har regnet på hvor meget CO2 og partikler disse skovbrande udleder.
Hvor mange for tidlige dødsfald medfører partiklerne og hvad medfører denne skrækkelige CO2 udledning. Det må være i lidt større målestok end brændeovne. Kom nu med nogle tal.

  • 3
  • 4