Italienske ingeniører: Tusindvis af broer bør udskiftes

Illustration: Polizia di Stato / Twitter

Redningsfolk leder onsdag stadig efter eventuelle overlevende mellem betonbrokkerne, efter at en stor motorvejsbro ved Genova i Italien kollapsede tirsdag formiddag. Onsdag morgen er der ifølge BBC fundet 37 omkomne, og flere sårede er indlagt på byens hospitaler.

Imens gisnes der selvfølgelig også om årsagen til kollapset. Broen har gennemgået flere renoveringer og forstærkninger – blandt andet af betonstagene. Og da kollapset skete, var broens operatør, Autostrade per l’Italia, i gang med at renovere brodækket. Endnu er der imidlertid ingen, der kan sige, om dårligt eller manglende vedligehold har været en faktor i kollapset.

Overvågning var ikke god nok

Alligevel har den uhyggelige ulykke fået direktøren for Italiens Nationale Forskningsråd (CRC), Antonio Occhiuzzi, til at skrive en kommentar, hvor han advarer om, at mange andre italienske broer også har mange år på bagen – og om, at de metoder, man anvender til at vurdere, hvor sikre de er, måske ikke er gode nok.

Læs også: Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde

»Det lader til, at Morandi-broen var under løbende og konstant overvågning, og der er ingen grund til at tvivle på, at driftsselskabet brugte alle de tekniske løsninger, som er tilgængelige til dette formål i dag. Det pludselige kollaps indikerer derfor, at disse overvågningssystemer ikke er tilstrækkeligt gode til at forhindre tragedier som denne,« skrive han blandt andet.

Titusinder af broer har overskredet forventet levetid

I kommentaren lister han en række andre – mindre – brokollaps op, som har ramt Italien siden 2014. Ifølge Antonio Occhiuzzi er fællestrækket ved kollapsene, at de har ramt betonkonstruktioner, der er over 50 år gamle.

»I praksis har titusinder af broer i Italien nu overskredet den levetid, som de var designet og bygget til… I mange tilfælde vil de forventede udgifter til de ekstraordinære reparationer, som ville være nødvendige, overstige prisen for at rive broerne ned og bygge nye. Nye broer ville desuden være designet til at kunne klare vægten af nutidens køretøjer, som er meget større, end de køretøjer, der fandtes da broerne blev designet i midten af forrige århundrede.«

Behov for ny Marshall-plan

Regningen for sådan en udskiftning vil imidlertid løbe op i mange milliarder euro, forudser direktøren, som derfor foreslår, at man laver en slags Marshall-plan for den italienske infrastruktur.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Regningen for sådan en udskiftning vil imidlertid løbe op i mange milliarder euro, forudser direktøren, som derfor foreslår, at man laver en slags Marshall-plan for den italienske infrastruktur."

Det er korrekt, men det er jo samtidigt penge som kommer retur i form af sparede vedligeholdelsesudgifter, mere tidssvarende infrastruktur som mindsker trængslen og øger sikkerheden for slet ikke at tale om beskæftigelsen og beskatningen af denne når de mange broer skal udskiftes.

Men regnemodellerne tager jo ikke højde for broer kan styrte sammen. Når de gør, koster det samfundet meget dyre penge, da man så pludselig mangler et stykke infrastruktur man ikke lige kan bygge op igen i løbet af nogle uger.

Ansvaret ligger hos os borgere, så må stille krav om - og stemme på - politikere som sørger for noget så kedeligt som at vores veje, broer, kloaker med videre får tilstrækkelig vedligeholdelse.

  • 8
  • 0

Det er svært at forestille sig at man med den viden og de metoder man kender d.d. ikke kan teste en betonkonstruktion og forstå om den står overfor kollaps...

  • 9
  • 1

Al snak om at løfte kæmpe beton væk ( stort set umuligt ) for at rede... Grav dog ned under, biller mv. i stedet så kan de måske nå at rede et par stykker. Det er jo nærmeset et helt bjerg, de ligger under. Føller med dem der er lukket inde og deres familier.

  • 0
  • 3

Det er svært at forestille sig at man med den viden og de metoder man kender d.d. ikke kan teste en betonkonstruktion og forstå om den står overfor kollaps...

I sig selv, ja. Men hvad gør man hvis beregningerne viser konstruktionen godt kan holde til almindelig belastning, men ikke hvis regnvand trænger ind i konstruktionen eller der lægger sig et tungt lag is på kørebanen samtidigt med vinden er i nordvest og der er kø af biler på vejen?

Katastrofer sker jo altid fordi flere uheldige omstændigheder indtræffer samtidigt. Det er smertegrænsen for hvorlænge man vil acceptere en minimal risiko der skal kigges på.

Under meget ugunstige vejrforhold med tung is på kørebanen, stærk vind, lastbiler i alle 6 kørebaner vil den nye Lillebæltsbro komme op på en belastning som er cirka halvdelen af hvad den reelt kan holde til. Se det er marginer man kan regne med. Lige indtil den dag hvor de omstændigheder indtræffer hvor der også sker et trafikuheld nær hovedkablet som forårsager en brand der varmer hovedkablet op (hvilket rent faktisk skere for nogle år siden) som svækker dets bæreevne og trafikuheldet forårsager kø på broen og vejrforholdene lige netop er ugunstige og regnvand har samlet sig inde i konstruktionen og forårsaget yderligere belastning, så sker ulykken (måske) alligevel.

  • 6
  • 1

"Regningen for sådan en udskiftning vil imidlertid løbe op i mange milliarder euro, forudser direktøren, som derfor foreslår, at man laver en slags Marshall-plan for den italienske infrastruktur."

Det bliver amerikanerne glade for at høre.

Samtidig bliver der også arbejde til de mange ingeniører der er kommet til Italien fornylig.

Offentlige bygninger i Rom begyndte at kollapse af mangel på vedligehold i 400-500 tallet.

Der bliver meget at beundre for fremtidens turister.

  • 4
  • 1

dem er gennem årene ikke bevilligede penge til vedligehold/fornyelse. Det var politikere, så ingen bliver stillet til ansvar. Hvor lang tid endnu holder den 1. Lillebæltsbro til togtrafikken? Den blev bygget i 30erne samtidig med Storstrømsbroen.

  • 0
  • 1

Regningen for sådan en udskiftning vil imidlertid løbe op i mange milliarder euro, forudser direktøren, som derfor foreslår, at man laver en slags Marshall-plan for den italienske infrastruktur

  • i det omfang, broerne indgår i Autostrada-netværket har der jo i umindelige tider været opkrævet ('pæn') betaling for brugen! Så måske er der penge (tilbage) i (vedligeholdelses)kassen?? ;)
  • 2
  • 1

Skal til Italien (Ligurien) om 7 dage. Gad vide hvor mange broer vi skal køre over dernede. Er ikke tryg ...

Derudover skal man tilsyneladende også bekymre sig om myg med West-nile virus ...

Samlet set føles det lidt som gambling med sit liv.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten