Italienske entreprenører vinder milliardentreprise på fynsk supersygehus
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Italienske entreprenører vinder milliardentreprise på fynsk supersygehus

De italienske entreprenører CMP/Itinera skulle kun have 600 mio. kr for at bygge størstedelen af det nye universitetshospital i Odense. Den næstbilligste byder ville have 73 procent mere. Prisforskellen udløfte hævede øjenbryn, men hverken politikere eller byggeledelse mener, at der er tale om urealistisk underbud. Illustration: Nyt OUH / Region Syddanmark

Opgaven med at bygge den såkaldte vidensakse og behandlings- og sengeafsnit på det nye universitetshospital i Odense (Nyt OUH) er gået til et jointventure bestående af de to store italienske entreprenører CMP og Itinera.

Det fortæller Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

Regionen udbyder det samlet set 6,9 mia. kr dyre byggeri i tre store totalentrepriser og en række mindre entrepriser. Entreprisen, der blev afgjort i dag, omfatter de 160.000 m2 store vidensakse og behandlings- og sengeafsnit. Det er omtrent to tredjedele af det nye hospital og projektets største enkeltentreprise med en samlet budgetramme på 2,8 mia. kr.

Byderne blev vurderet ud fra tre kriterier, der vægtede forskelligt.

  • Proces og metode: 45 procent
  • Bemanding og organisation 35 procent
  • Totalentreprenørudgift: 20 procent

Ifølge projektdirektør Peter Holm leverede CMP/Itinera den bedste beskrivelse af proces og metode. Desuden var de italienske entreprenører meget billigere end de to danske bydere, MT Højgaard og NCC/Bravida.

Prisforskel på 73 procent

Vidensaksen og behandlings- og sengeafsnittet på Nyt OUH udgør omtrent to tredjedele af det nye universitetshospital. Det er én af de største totalentrepriser i Danmark nogensinde. Illustration: Nyt OUH / Region Syddanmark

CMP/Itinera ville have 600 mio. kr. til at dække dækningsbidrag, styringsbidrag, honorar til egne rådgivere, byggepladsomkostninger og vejrligsomkostninger. Det efterlod et rådighedsbeløb - Region Syddanmarks betegnelse for håndværkerudgifterne - til at bygge for på 2,238 mia. kr. Den næstbilligste byder, ville ifølge Peter Holm have 1,036 mia. kr. til at dække sine omkostninger. Det er 73 procent mere end italienerne.

Forskellen fik regionens politikere til at rynke brynene, fortæller Karsten Uno Petersen (V), der er formand for regionens innovationsudvalg, som håndterer sygehusprojekterne.

»Vi har selvfølgelig talt om, der kunne være tale om et underbud. Men kvadratmeterprisen i deres bud passer meget godt til vores forventninger og er på niveau med, hvad man har set på andre danske projekter - eksempelvis DNU i Skejby. Så vi er mere kommet til den konklusion, at det er de andre firmaer, der er for dyre.«

Danske bud havde givet mindre hospital

Peter Holm fremhæver, at økonomien ikke var den primære årsag til at vælge CMP/Itinera - men hvis man havde valgt en af de andre bydere, ville regionen skulle have beskåret projektet.

»Lige meget hvilket firma, vi havde valgt, ville der være udfordringer. Italienerne leverede det samlet set bedste bud - både på kvaliteten og økonomien. Som det er åbenbart for enhver vil der imidlertid være kulturforskelle, som vi skal håndtere. Hvis vi havde valgt MT Højgaard eller NCC ville vi have haft fordelen af at tale samme sprog, men deres bud var så meget højere, at vi ville have været nødt til at begynde med at skære i sygehuset.«

Af de samme grunde som Karsten Uno Petersen ser han heller ikke noget usædvanligt ved prisforskellen.

»I Danmark har vi et rødglødende arbejdsmarked - især indenfor rådgivermarkedet. I dette udbud har vi udnyttet, at vi er en del af EU, så vi har kunnet tiltrække udenlandske bydere fra områder, hvor arbejdsmarkedet er knapt så rødglødende.«

Endelig pris klar om et år

Region Syddanmark regner med at indgå en foreløbig kontrakt med CMP/Itinera i januar 2018. Derefter skal parterne sammen optimere byggeprojektet frem mod sommerferien for at sikre at den økonomiske ramme holder. Derefter skal der underskrives en endelig kontrakt, hvor både pris og tid låses.

»I projektoptimeringsperioden gennemgår vi elementer som bygbarhed, installationer og overflader. Vi har identificeret nogle primære optimeringstiltag, som vi mener er tilstrækkelige til at sikre, at vi kan overholde rammerne. Viser det sig, at være utilstrækkeligt har vi en række sekundære tiltag, hvor man er nødt til at se på funktioner og arealer på sygehuset, men på nuværende tidspunkt er det ikke vores forventning, at det bliver nødvendigt,« siger Peter Holm.

Regionen forventer at byggeriet kan gå i gang i 2019.

...som synes, at den udbudsform er tudetosset?

For det første: Under påskud af at ville bygge "supersygehuse", har man tilsyneladende afsat en pose penge, uden at have en klar ide om formål eller omfang. Derefter ser man på de opnåede priser, og så går den lystige leg ellers med at klippe en hæl og hugge en tå og pleje diverse særinteresser indtil projektet passer til pengene (indenfor en træskolængde). Det fjerner lidt potentialet for at opnå noget "super" i min verden.

For det andet: jf. ovenfor, hvad i al verdenen har entreprenørene dog givet pris på baggrund af, når man ikke engang har et færdig-defineret projekt?!? I stedet er der åbent op for noget af et rivegilde, når det viser sig at "projektet udvikler sig". De afgivne priser må siges at være rimeligt usikre.

Man kunne heller ikke fortænke de udenlandske entreprenører i at byde lavt, fordi:
1) de har ikke noget renomé at tænke på i DK
2) de kender ikke til vejrligsomkostningerne i DK
3) de har nok luret, at der jf. ovenstående er åbnet op for, at det meste "kan hentes pr. efterkrav" når først orderen er landet

Når en udenlanske entreprenør, der på papiret ingen forudsætninger har for at byde realistisk på opgaven, er 73 pct fra nærmeste danske bud, så er det ganske sandsynligt, at den udenlandske entreprenør har regnet forkert!

(i parentes har man hørt om udenlandske entreprenører, der f.eks. ikke var klar over, at beton hærder langsommere om vinteren, eller som ikke helt vidste hvordan de skulle håndtere det dér hvide drys, der af og til falder ned fra himlen her til lands...)

  • 10
  • 3

... endnu et Niels Bohr byggeri, som inden det er færdigt kunne være bygget 2 gange af danske firmaer til prisen.. der er jo ingen røde lamper eller alarmklokker der ringer ift. Ovenfor beskrevet. Lad os nu også se hvordan Herlev sygehus spænder an?

  • 6
  • 2

Man må håbe at de har styr på hvad der skal ske når/hvis italienerne igen ikke lever op til det de lover.

  • 2
  • 0

Det er da fantastisk, at et italiensk firma er i stand til at gøre arbejdet så meget billigere. For at sikre, at ingen bliver taget ved numsen, så sørg nu for at kontrakten er gennemarbejdet, så begge parter ved hvad kravspecifikationen indeholder og hvad straffen er for ikke at levere det aftalte til tiden.

  • 2
  • 0

Det er da også nogle italienere der bygger metro cityringen og det fungere da fint... Øh, eller var der noget med at de skulle bruge nogle flere penge undervejs og nærmest tog bygherre som gidsel og sagde: hvis ikke vi får nogle flere penge så bliver der ikke bygget færdigt. Nå, det er nok ikke så vigtigt. Man kan jo ikke forestille sig at noget lignende kan komme på tale i denne sag.

  • 4
  • 0

"Så vi er mere kommet til den konklusion, at det er de andre firmaer, der er for dyre."

Alt det her deja vu begynder at blive temmelig trættende. Men det kan nok ikke være anderledes, så længe vi vælgere bliver ved med at stemme på politikere, der til enhver tid går efter det billigste (lort?).

  • 2
  • 1

Du er absolut ikke den eneste der ikke føler sig tryg.
Men man kan tage sine forbehold fra dansk side.
Ud fra utallige tidligere erfaringer med sydeuropæiske entreprenører og lignende, kan man forudberegne de reelle omkostninger samt den reelle tid det hele tager.
Ansaldo Breda som jo er en ond gammel kending, har siden de trådte ind på scenen med den første metro.
Her blev det hele forsinket i en uset grad, der var konstant problemer, og prisen blev flerdoblet.
Næste fra samme selskab var så de berygtede IC4 tog, der aldrig kom til at virke, men måske det man ad underlige kanaler fik omdirigeret til Libyen og Gadaffi, måske det virker hhhmmm. Der er vel en grund til at også dette stod stille.
Så IC4 projektet blev også flere år forsinket, og da det endelig blev leveret virkede det ikke.
Og pengene, Danmark forlangte ikke en skaldet € tilbage, selv om man havde krav på alt og samtidig en erstatning, samt en betalt regning for opmagasinering af jern og elektronikskrot med ekstra regning for bortskaffelsen af samme.
TREDIE peojekt fra samme Ansaldo/Breda
Den nye cityring, masser af problemer, fordyrende og bagud på kalenderen.
Skal vi gætte på standart prisen *3 som vanligt og en forsinkelse på flere år, plus overladt til køber selv at udbedre sjusk og skader.

Så tager vi lige til Spanien.
Niels Bohr projektet, jeg orker ikke skrive det samme igen, men det er det samme, fordyrende, sjusk og forsinkelser.
Denne entreprenør er lige nu på samme måde i gang med tilsvarende metoder.
Her er det så spanske Inabensa der står for skandalen, men slipper sikkert et over det.
Alt mens man i Danmark som sædvanlig diskuterer hvem der I DANMARK skal betale for endnu en Sydeuropæisk mistænkelige gøren og laden.

Nej du er ikke den eneste, men trøst dig med, at du heller ikke er alene om at betale for alle disse mistænkelige sager, det gør vi alle her i DK.

  • 2
  • 1

Det minder mig om (vittigheden om) Ålborgtunnelen.

Byggefirmaet Jørgensen og Olsen gav et tilbud på under 15% af det nærmeste højere.

Adspurgt om, hvordan de havde tænkt sig at bygge tunnelen, svarede Jørgensen, at han ville begynde at grave fra sydsiden og Olsen fra nordsiden.

Hvad så, hvis i ikke mødes på midten?

Hvad så, tja hvad så? svarede Jørgensen ... tja, så .får I to tunneler for samme pris.

  • 0
  • 0

..så sørg nu for at kontrakten er gennemarbejdet..

Niels for pokker, det er afprøvet 117 gange og holder da ikke en meter... arbejdet "bliver" forsinket eller "nogle" nedlægger arbejdet, en underentreprise går konkurs, nogle kræver en mio. sum i forudbetaling pga. likviditetsproblem etc. etc.

Det eneste sikre er at lade italienske advokater udforme kontrakten - de synes alligevel at vinder kampene hver gang =(;>)

Glem dog en §-kamp, da det ikke virker overfor flere tusinder års viden ifm. tuskhandel i overalt i middelhavsområdet - de kan det der med "katten i sækken".

  • 1
  • 0