Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde

Omkring kl 11.30 tirsdag formiddag kollapsede en sektion af en omkring 90 meter høj motorvejsbro, der går hen over den norditalienske by Genova. Årsagen til sammenstyrtningen og antallet af tilskadekomne er ikke kendt på nuværende tidspunkt.

Morandi-broen er en del af motorvej A10. Ved Genova går broen over Polcevera-floden. På dette punkt er en del af broen nu styrtet ned. Ifølge flere medier er en af pylonerne og omkring 100 meter af brodækket kollapset.

Da kollapset skete, var der 35 biler og tre lastbiler på vej over broen, skriver den italienske tv-station Rai24.

En del af området under broen er ifølge flere medier tæt bebygget. Derfor frygter myndighederne at finde mange tilskadekomne. Ifølge BBC taler de italienske myndigheder også ifølge BBC både om »mindst ti døde« og »flere dusin døde«. Ifølge avisen Il Giornale var der kl. 15.30 fundet 22 døde.

Broen er en lidt usædvanlig konstruktion designet af den italienske ingeniør Riccardo Morandi.

Han udviklede en brotype med A-formede pyloner og stag af efterspændt beton mellem pyloner og brodækket.

Designet blev blandt andet realiseret på den 8,7 km lange bro over Maracaibo-søen i Venezuela i 1962, Rio Magdalena-broen og Wadi el Kuf-broen i Libyen.

Desuden blev designet brugt på broen ved Genova, der blev opført mellem 1960 og 1964.

Broen er blevet renoveret ad flere omgange, blandt andet er nogle af stagene blevet forstærket med almindelige stag af stål. Desuden var Autostrade per Italia, der driver motorvejen, i gang med at renovere brodækket, da ulykken skete. På sin hjemmeside skriver Autostrade per Italia, at ulykken vil blive analyseret i dybden, så snart det er sikkert at bevæge sig ind omkring broen.

Spanskkyndige læsere, der vil vide mere om broens opbygning, kan læse mere i denne spansksprogede folder om byggeriet, der blev udgivet i 1968. Der er også mange fotos og tegninger, der kan forstås uden de store spanskkundskaber.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen
Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hver gang jeg køre over Storebælt/Lillebælt har jeg en lille bitte snert af angst over tanken om hvordan det ville føles hvis broen pludselig kollapsede. Så sent som i morges tænkte jeg det da jeg passerede Storebælt.
Det løb mig koldt ned at ryggen da jeg læste denne nyhed.
Frygteligt, intet mindre.

  • 6
  • 9

Ud over det nævnte vedligeholdelsesefterslæb, er det da "spændende" at broen tilsyneladende er udført af Condotte, der oprindeligt var en af entreprenørerne i det jointventure der vandt den ny storstrømsbro, så vidt jeg kan se ud af linket her (uden at kunne et ord italiensk):
http://www.condotte.com/en/opere/opere.asp...
De mener desuden at broen stadig representerer "state-of-the art".
En bro, og specielt i et boligområde, burde uagtet vedligeholdelsesefterslæb ikke kunne give den form for uvarslet brud, som tilsyneladende er tilfældet her.

  • 3
  • 0

De mener desuden at broen stadig representerer "state-of-the art".

Det er sandsynligvis en ingeniørfejl, men vi aner det jo ikke endnu. Det kan være en lastbil som er eksploderet, terror eller meget andet "broen" ikke kan gøre for.


Går man en tur i Venedig ser stort set alle bygninger ud til at være ved at falde sammen. Når broen falder sammen efter den har stået i 50 år, ja, så peger naturligvis meget på manglende eller fejlagtig vedligeholdelse. Men lad os se.

  • 2
  • 3

Mener at Ingenøren lavede et artikle omkring det efterslæb Italien har med renovering af deres veje og broer? Tror desværre ikke det her er den sidste ulykke vi hører om?

Tror mange af os har oplevet at køre i Sydeuropa med et skilt hvor der står på motorvejen er financeret af EU. For hver 5 km. Skal vi betale et par Euro. Men virker ikke som de bruger pengene på vedligeholdelse?

Ærgeligt de ikke havde modet og turde komme igennem en kartoffelkur som os i 80 ‘erne! Er godt tilfreds med vores veje og broer. Syntes næsten der har været formeget vejarbejde denne sommer 😀

  • 4
  • 0

Storstrømsbroen udskiftes forbi brofagene ikke kunne bære længere. Der er skrappe vægt/belastnings restriktioner for togene på broen. Der findes en grafik et sted, der viser den gamle konstruktion med ankerfag og svævefag, og det er i samlingerne mellem disse, at den gamle Storstrømsbro revner.

  • 6
  • 0

Tror mange af os har oplevet at køre i Sydeuropa med et skilt hvor der står på motorvejen er financeret af EU. For hver 5 km. Skal vi betale et par Euro. Men virker ikke som de bruger pengene på vedligeholdelse?

Selvfølgelig gør de ikke det. Den italienske mafia er notorisk kendte for, at tiltvinge sig renovering og genopbygningsopgaver. Der er utallige eksempler på hvordan, de har stået for genopbygningen af bygninger og infrastrukturen efter nogle af de store jordskælv Italien har haft, bare for at se det hele styrte i grus igen ved næste jordskælv. Dette selvom de genopbyggede veje og bygninger skulle være bygget efter skrappe krav, som skulle gøre at de kunne modstå jordskælv. Derfor har man set flere døde i forbindelse med jordskælv i Italien, end hvad man burde se hvis bygningerne var bygget efter reglerne. Genopbygningen efter Irpinia-jordskælvet i 80'erne er et af de mere grelle eksempler, her blev kun ca. en fjerdedel af pengene afsat til genopbygningen brug til genopbygning, resten gik til Camorraen og bestikkelse af politikerne.

  • 6
  • 0

Man har da i hvert fald besluttet at bruge 4 milliarder kroner på at udskifte Storstrømsbroen.

Men hvorfor kom den beslutning?

Beslutningen kom efter en uges amputeret togdrift på Sjælland da man konstaterede revner i broen og derfor spærrede broen for tog - og i den forbindelse isolerede en hel del tog/lokomotiver på Falster siden ... TV billederne og de manglende tog kunne ikke ignoreres - selv ikke af politikerne .

Bjørn

  • 6
  • 0

Lige fra starten, hvor "Mon Dio" videoen kom ud, noterede jeg mig, at det set ud som om, at den faldne pylon bliver ramt af et større lyn og umiddelbart efter dette falder til jorden. Kan broen armeringsmæssigt have været så gennemtæret kombineret med revnet beton, at den armering, som er bortsmeltet af lynet kan have startet en domino effekt... ? Vi skal huske, at broen samtidig blev udsat for storm...

  • 0
  • 0

Ja, det kan det også nemt være! Men det ser ud som om der er en del energi bag specielt i de første to blink (som er klippet væk fra de fleste optagelser). At blinkene forsætter lyder også mere som ledninger end lyn.

  • 0
  • 0

Noget der iflg. fagfolk burde være sket mindst 10 år tidligere.

Det havde de så ikke ret i, da Storstrømsbroen mig bekendt står endnu.

Man udskifter altså ikke en bro til fire milliarder kroner, hvis den kan laves for en brøkdel. Det kunne Storstrømsbroen, men om 5-6 år går den ikke længere, hvorfor man på det tidspunkt indviger en ny bro.

Som jeg indikerede tidligere og som jeg nu skriver helt tydeligt: En bro er faldet sammen, og jeg mener helt bestemt ikke det er det rette tidspunkt for ingeniører at hovere.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten