Italiensk industri-gigant smider IC4-præsident på porten og sætter virksomheden til salg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Italiensk industri-gigant smider IC4-præsident på porten og sætter virksomheden til salg

En af Italiens største industrivirksomheder, Finmeccanica, har tilsyneladende mistet troen på togproducenten Ansaldobreda.

Finmeccanica-konglomeratet - som har sin finansielle tyngde inden for luftfartsteknologi og blandt andet er underleverandør til Boeing - fik i foråret ny topdirektør, og ifølge finanstjenesten Bloomberg News nåede den nye topchef i begyndelsen af august frem til den konklusion, at det ikke er umagen værd at beholde togproducenten Ansaldobreda.

I den forbindelse citerer et andet finansielt nyhedsmedie - Wall Street Journal - en finansiel analytiker for udsagnet om, at Ansaldobreda er 'spild af tid' for Finmeccanica på grund af de mange milliarder, som virksomheden har tabt på grund af adskillige fejlslagne togleverancer - heriblandt IC4-leverancen til Danmark.

færdiggørelse af IC4 tog på Togfabrikken Sitav ved milano. (Foto: Jens Hasse/Chili) Illustration: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Derfor blev Ansaldobredas topchef Salvatore Bianconi for kort tid siden fyret af den nye Finmeccanica-ledelse. Herefter spillede moderselskabet hårdt ud: Ansaldobreda får resten af året til at gennemføre en økonomisk restruktureringsproces. Leverer denne ikke et tilfredsstillende resultat, vil Finmeccanica forsøge at sælge togproducenten med hovedkvarter i Pistoia i Norditalien.

Og den udmelding vil sandsynligvis være dårligt nyt for DSB's bestræbelser på at udbedre IC4-togenes mange tekniske problemer, som blandt andet indebærer manglende evne til sammenkobling.

Det vurderer en mangeårig iagttager af den italienske jernbaneindustri.
»Meget tyder på, at Ansaldobreda nu vil komme til at afvikle sine aktiviteter inden for udvikling og produktion af højhastighedstog og intercitytog, hvor Ansaldobreda har tabt gigantiske summer de seneste par år,« siger redaktør Chris Jackson fra nyhedsmagasinet Railway Technology International.

Han peger på, at Ansaldobreda dermed også vil komme til at afvikle de kompetenceområder, som DSB har brug for i bestræbelserne på at gøre IC4-togsættene driftssikre. For ganske vist accepterede DSB i 2009 at overtage IC4-togsættene i defekt tilstand fra Ansaldobreda (forstået på den måde, at IC4-togsættene ikke kan kobles sammen, når DSB overtager dem) og selv overtage ansvaret for færdiggørelsen. Men Ansaldobreda fungerer fortsat som DSB's it-underleverandør i processen med at opgradere IC4-togets kørecomputer.

»Det er jo ikke svært at forestille sig, at en restrukturering eller et salg vil betyde, at netop de it-komptencer, som skal bruges på IC4-projektet vil blive barberet ned til et absolut minimum. Viljen til at stille kompetencer til rådighed inden for vedligehold og reservedele vil nok også være dalende,« siger Chris Jackson.

Han tror ikke, at et salg af Ansaldobreda vil betyde, at virksomheden vil forsøge at løbe fra sine kontraktlige forpligtelser i forhold til DSB. Man vil fortsat gøre alt for at færdiggøre leverancen til DSB uden yderligere tab.

»Men al logik tilsiger jo, at nøglemedarbejdere og underleverandører gradvist vil falde fra, hvis Ansaldobreda trækker sig helt ud af dette marked.«

Ifølge Chris Jackson vil Ansaldobreda sandsynligvis kunne sikre sin overlevelse ved et benhårdt fokus på udvikling og produktion af lokaltog/S-tog, metrosystemer samt letbaner. På disse områder får Ansaldobreda nemlig fortsat ordrer, og her bliver Ansaldobreda fortsat betragtet som en seriøs byder på store projekter.

»Det er umiddelbart svært at se Ansaldobreda overleve som hidtil som leverandør af intercitytog og højhastighedstog til det internationale marked. Virksomheden har en enorm produktionskapacitet, men der kommer ikke mange nye ordrer,« siger Chris Jackson. Han understreger dog, at det endnu er for tidligt helt af afskrive Ansaldobreda - ikke mindst på grund af det store hjemmemarked i Italien.

Chris Jackson peger således på, at virksomheden ikke fuldstændig har mistet evnen til at tiltrække nye kunder inden for de hurtigere togtyper. Ansaldobreda har - i samarbejde med Bombardier - fået en større ordre på udvikling og produktion af nye intercitytog til de italienske jernbaner. Men det er fortsat ikke nok til at udfylde virksomhedens store produktionskapacitet.

Ny administrerende direktør for Ansaldobreda er Maurizio Manfellotto, som er hentet fra Ansaldo STS, som udvikler og producerer signalsystemer til jernbanen.

Dokumentation

Læs artikel hos Bloomberg News
Læs artikel i Wall Street Journal

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo ikke svært at forestille sig, at en restrukturering eller et salg vil betyde, at netop de it-komptencer, som skal bruges på IC4-projektet vil blive barberet ned til et absolut minimum.

Vi kunne måske vinde lidt hvis vi sender disse it-competencer til Kina med de allervarmeste anbefalinger?

  • 0
  • 0

Problemet med AnsaldoBreda er at de sagtens kan levere intercity tog men ikke af den fornødne kvalitet. Som vi alle sammen ved efterhånden.

DSB kan enten fortsætte med deres håndværkertilbud som IC4 med rette kan siges at have udviklet sig til. Dette vil medføre en god del udviklingsarbejde som ikke kan bruges andre steder. Ikke at jeg direkte vil kalde det spildt arbejde. Men det er jo ikke et udviklingsprojekt som kan komme andre produkter hos samme leverandør til gode.

Eller også ligner det de tider hvor IC4 ordren skal aflyses mens tid er. Send IC4 togene retur til AnsaldoBreda og start forfra herhjemme. En løsning jeg personligt ser som det eneste fornuftige. For hvis en leverandør vitterligt ikke kan levere den fornødne kvalitet løser dette problem sig ikke ved at man venter nogle år og håber på det bliver bedre. Endsige selv at forsøge at løse problemerne når de er så fundamentale som de er.

Der hvor Danmark virkelig har noget at lære er inden for udformning af udbud og kontrakter. Et nationalt kompetence center der rent faktisk har og giver kompetencerne vil kunne gøre en stor forskel.

I samme omgang kan man også spørge sig selv om EUs udbudsregler er gode nok. Eller om der er behov for et opgør med dele af EU udbudsregler således at situationer som denne kan undgås. Situationer hvor man føler sig tvunger til at købe produkter som man ved ikke vil blive gode er ikke holdbare mere. IC4 projektet har vist hvor galt det kan gå!

  • 0
  • 0

Mange kloge mennesker har her på sitet i mange år sagt at IC4 var en stor fejl. Lad os nu få afsluttet den historie. Sælg til højestbydende og kom videre...

Man kan spørge sig selv om negationen til "know-how" er "erfaring". Jeg har ihvertfald svært ved at se IC4 projektet som andet end netop sådan en negation.

Det mest interessante vil faktisk være at se på DSB rolle i denne sag. Særligt ledelses rolle i DSB er interessant. For AnsaldoBreda gjorde jo bare det bedste de kunne..!

  • 0
  • 0

"AnsaldoBreda får resten af året til at gennemføre en økonomisk restruktureringsproces. Leverer denne ikke et tilfredsstillende resultat, vil Finmeccanica forsøge at sælge togproducenten med hovedkvarter i Pistoia i Norditalien."

AnsaldoBreda kan i dag ikke saelge noget til andre kunder end de Italienske Statsbaner. Men de Italienske statsbaner er i gang med at udarbejde et udbud af dobbeltdaekkervogne til regionaltraffikken (En vogntype AnsaldoBreda har lavet tidligere).

Saa jeg opfatter Finmeccanicas udmeldinger, som et vink med en vognstang om at Statsbanerne (politikkerne) skal soerge for at AnsaldoBreda faar orderen, ellers koster det arbejdspladser... Og jeg er overbevist om, at det er saadanne, at det kommer til at gaa.

  • 0
  • 0

IC4 repræsenterer en værdi for DSB. Bevares, ikke en værdi der står mål med det vi har givet for dem og deres teknologiske stade, men alligevel...

Kan vi ikke forestille os at udbedringen af togene udbydes som "små" overskuelige, veldefinerede kontrakter, hvor der er stort fokus på omhyggelighed og veldefinerede grænseflader og hvor man forlanger at togene udbedres i Danmark?

Det kunne da være lidt fedt, hvis vi får de tog til at køre ordentligt (også så serviceintervallerne bliver noget længere) og som biprodukt får genereret nogle danske videnarbejdspladser.

Vi ved jo reelt ikke, om hele toget er skrotningsmodent eller om det bare er alle de edb- og tekniske dele, som ikke spiller sammen.

  • 0
  • 0

Nej tak, ellers tak...!

  • Det er lige som at prøve at holde liv i gamle biler - de vil altid være mindre økonomiske, farligere at bruge og mere forurenende end tidsvarende modeller!

  • Det kan ikke betale sig at vente på en mulig driftsløsning når vi allerede ved at toget er et fejlkøb!

  • Hvis vi ikke kan returnere det, kan vi måske sælge det til Libyen eller andet ikke fuldt bane elektricificeret land.

  • Lad os nu få fremrykket de offentlige investeringer inden for jernbanen i Danmark!

  • 0
  • 0

Jeg mener ikke vores lands økonomiske situation er til at vi kyler noget ud af vinduet, som ved et begrænset (væsentlig mindre end nyindkøb) økonomisk tiltag, kunne bringes til at løse opgaven tilfredsstillende. Vi skal ikke til at sammenligne med en gammel familiebil - det er ikke seriøst.

Lad os antage at udskiftning af kørecomputeren kunne gøre jobbet. Hvad vil det koste og hvor mange danske arbejdspladser kunne genereres til denne opgave? Danmark er jo trods alt tidligere lykkedes i at producere et tog, som har fungeret og IC4 er jo (hvilket så også var problemet) designet til at opfylde et dansk behov, så de må jo passe perfekt til danske forhold (godt nok anno 1999), må vi formode.

Det kan godt være at jeg er naiv, men jeg har høje tanker om den danske ingeniørstands evner indenfor løsninger på tekniske problemstillinger. Desuden vil jeg langt hellere hælde 3 mia i danske ingeniørlønninger end 5 mia i lommerne på SIemens (hvis den uafhængige rapport altså ikke er alt for pessimistisk). Selvom det så ikke lykkes at få togene ud at køre, er pengene jo ikke spildt - det er så blot at betragte som en lidt høj dagpengesats i en periode ;-).

Vi lever så med dieseltog i en periode og kan stille og roligt etablere køreledninger overalt. Skal vi sætte os og skide i nælderne, kan vi jo smide etableringen i udbud og få et bud på den samlede entreprise. Er vi lidt smartere, udbyder vi de enkelte strækninger enkeltvis, så der er større sandsynlighed for at det er lokal arbejdskraft som løser opgaven. Yes, det koster 30% mere, men de 40% kommer retur som skatteindtægt og samtidig er der hældt flere penge ud i dansk forbrug.

Den gennemgående tråd: lav nu en økonomisk fornuftig og pragmatisk løsning, som reelt løser problemerne og som i videst muligt omfang tilgodeser lokal arbejdskraft. Hvis de tekniske eksperter siger at hele toget er skrotningsmodent, skal denne løsning selvfølgelig vælges...

  • 0
  • 0

Jeg mener ikke vores lands økonomiske situation er til at vi kyler noget ud af vinduet, som ved et begrænset

Vi taler om småpenge i forhold til det samlede offentlige forbrug på 1000 mia kroner per år. I forhold til et normalt husholdningsbudget svarer "nye tog" plus "elektrificering" til at spare en flaske rødvin om lørdagen så man har råd til en ny cykel!!

Der eksisterer ikke nogen "økonomisk situation" hverken når det gælder lån til Grækenland, bomber til Libyen eller Bankpakke 4. Det er bare et spørgsmål om for een, eneste, gangs skyld at vælge at gøre noget der gavner landet.

Jeg har hørt flere dårlige historier om IC4. At kablerne ikke generelt er trukket i kabelbakker og fastspændt, at man bruger crimp-terminaler uden vibrationssikring, at alle ledninger har samme grå farve så når(!) et par stykker knækker kan man ikke se hvilke uden at splitte den anden ende ad - hvis man kan finde den på tegningerne!.

Koblingen er junk - har vi også hørt. Vi har intet hørt fra DSB selv udover spin og løgne så man kan kun antage at rygterne kun er den allerøverste flig af isbjerget.

Danske ingeniører skal lave nye ting som forbedrer vores økonomi og livskvalitet i stedet for at henslæbe deres bedste kreative år på noget ynkeligt bras som vil være forældet selv hvis det nogensinde kommer til at køre.

  • 0
  • 0

Vi taler om småpenge i forhold til det samlede offentlige forbrug på 1000 mia kroner per år. I forhold til et normalt husholdningsbudget svarer "nye tog" plus "elektrificering" til at spare en flaske rødvin om lørdagen så man har råd til en ny cykel!!

Og i et husholdningsbudget er overskuddet hver måned procentuelt væsentlig større end statsbudgettet. Denne sammenligning kan ikke bruges. Nogle mia. er det vores statsministeraspiranter diskuterer fordelingen af, for alle de andre 995 mia kan ikke diskuteres.

Et eksempel er håndværkertilskuddet, som jo skulle sætte gang i dansk erhvervsliv. Samlet pris: 1500mio, så vidt jeg husker, eller hvad der svarer til en pose chips i dit eksempel.

Der eksisterer ikke nogen "økonomisk situation" hverken når det gælder lån til Grækenland, bomber til Libyen eller Bankpakke 4. Det er bare et spørgsmål om for een, eneste, gangs skyld at vælge at gøre noget der gavner landet.

Helt enig. Men det vi ikke er enige om er hvad der gavner landet, for at etablere eventuelle arbejdspladser her i landet vil være særdeles gavnligt mens det vil være det modsatte at sende flere penge ud af landet...

Jeg har hørt flere dårlige historier om IC4. At kablerne ikke generelt er trukket i kabelbakker og fastspændt, at man bruger crimp-terminaler uden vibrationssikring, at alle ledninger har samme grå farve så når(!) et par stykker knækker kan man ikke se hvilke uden at splitte den anden ende ad - hvis man kan finde den på tegningerne!.

... og i sådanne historier har fjeren ofte en evne til at blive til fem høns. Vi ved reelt ikke hvad der er op eller ned, før vi står med en uvildig rapport i hånden, som kan belyse sådanne problemstillinger. Personligt tror jeg ikke at de kontrollører vi sender til Italien vil acceptere sådant fusk, men vi ved det reelt ikke. Jeg er af den mening, at den beslutning vi tager skal tages på et oplyst grundlag...

Danske ingeniører skal lave nye ting som forbedrer vores økonomi og livskvalitet i stedet for at henslæbe deres bedste kreative år på noget ynkeligt bras som vil være forældet selv hvis det nogensinde kommer til at køre.

I den ideelle verden bla bla bla - og i øvrigt er jeg ikke sikker på at jeg er enig i præmissen.

Jeg tror vi skal vænne os til en verden, hvor vi i det hele taget skal være glade for at have et arbejde. :-).

  • 0
  • 0

Alt kan diskuteres. Det er blot et spørgsmål om vilje og prioriteter. Finansloven er jo ikke et fysikproblem, hvor der gælder naturlove og sådan noget :-).

Baseret på de omfattende erfaringer med kuldsejlet offentligt projektmageri kan man ikke rigtigt vente på den "uvildige rapport" før "man" beslutter noget - fordi denne vil først være tilgængelig når eventuelle retskrav mod de ansvarlige er forældede og de mest pinlige elementer af persongalleriet bag fiaskoen er erstattet af nogle andre - der går nemt minimum to valgperioder. Jeg er sikker på at "formkurven" også holder denne gang: Alle slutter op og holder tæt - for Ellers!

D.v.s at de leverede IC4 prototyper sandsynligvis er mere eller mindre rustet op før offentligheden får indblik i forløbet!

  • 0
  • 0

Jeg har i hele forløbet undret mig over at AnsaldoBreda tilsyneladende ikke har nogen form for kvalititskontrol (og at det åbenbart ikke er specificeret i kontrakten).

Jeg har i flere år arbejdet med opbygning af førprototyper af styretavler til vindmøller, og en del af dette arbejde har været at udarbejde produktionsgrundlag til serieproduktion, her er en væsentlig del beskrivelse af kontrolprocedurerne.

Hvert trin i produktionen starter med kontrol af forrige proces, og afsluttes med egenkontrol, alt sammen for at nå frem mod målet "Six Sigma".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten