Italienerne skal alligevel lappe IC4-togets fejlramte computer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Italienerne skal alligevel lappe IC4-togets fejlramte computer

Det bliver alligevel den udskældte, italienske IC4-leverandør Ansaldobreda, som skal sørge for at få hjertet af IC4, togcomputeren, til at fungere.

DSB har besluttet at droppe at finde en ekstern leverandør, selv om det danske togselskab tidligere i år ophævede kontrakten med italienerne om de forsinkede intercitytog.

Inden ophævelsen af kontrakten havde DSB ellers indgået en aftale med Bombardier, som blandt andet har fabrik i Randers. Bombardier havde, ifølge DSB-direktør Søren Eriksen, forpligtet sig til at kunne løfte opgaven med at rette IC4-computerne.

»Det har virket befordrende for en aftale med Ansaldobreda,« konstaterer direktøren over for ing.dk.

En ekstern leverandør som Bombardier ville, ifølge Søren Eriksen, også været omkring dobbelt så dyr for DSB, hovedsageligt fordi alle computerne skulle have været udskiftet.

»Ingen vil bygge videre på den eksisterende hardware, så hvis vi havde valgt en ekstern leverandør, skulle hardwaren også skiftes. Det er en meget stor del af den højere pris,« siger DSB-direktøren.

Han vil ikke ud med, hvad det koster DSB at gen-hyre Ansaldobreda til at udvikle IC4-togenes software, men henviser til, at den samlede ramme for at forbedre de italiensk-byggede tog er på 800 millioner kroner.

Ifølge DSB har eksterne konsulenter bekræftet, at softwaren i IC4 ikke er så slem som frygtet. Selskabet har nu 17 daglige afgange med IC4, og det er en anelse færre, end lovet.

»Softwarefejl påvirker kvaliteten af driften, og vi har fortrinsvis færre problemer nu,« konstaterer han.

DSB stoler dog ikke mere på Ansaldobreda, end at selskabet opbygger sin egen organisation af softwareingeniører, som kigger italienerne over skulderen - ikke så meget for at kontrollere kvaliteten, som for at sikre sig, at DSB selv kan overtage vedligeholdelse og videreudviklingen.

»Vi ønsker ikke at være i lommen på en leverandør, når vi taler tog, og nu får vi udleveret source-koderne,« fremhæver Søren Eriksen.

Han understreger, at aftalen om computerne ikke har nogen indflydelse på, hvornår Ansaldobreda leverer IC4-togsættene, men at nogle af dem måske kan komme hurtigere ud til perronerne.

Dokumentation

Dagens DSB-pressemeddelelse
DSB's orientering om forbedringerne på IC4-toget fra maj

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Ingen vil bygge videre på den eksisterende hardware, så hvis vi havde valgt en ekstern leverandør, skulle hardwaren også skiftes. Det er en meget stor del af den højere pris,« siger DSB-direktøren.

Men DSB vil godt selv videreudvikle på det...

»Vi ønsker ikke at være i lommen på en leverandør, når vi taler tog, og nu får vi udleveret source-koderne,« fremhæver Søren Eriksen.

  • 0
  • 0

I det tempo når en gal videnskabsmand at opfinde teleportation, inden der kommer et IC4 tog, som virker.

  • 0
  • 0

AnsaldoBreda blev valgt, fordi de var billigst. Det viste sig sidenhen, at de var [i]for[/i] billigere (hvilket jo ikke er første gang med dem).

Og hvad gør DSB så nu? Vælger dem [i]igen[/i] – fordi de er meget billigere. Og i øvrigt er de eneste, der vil arbejde videre med noget, som andre leverandører slet ikke vil røre.

Man undres …

  • 0
  • 0

Man undres... skriver Jens Fallesen.
Tja. Jeg synes nu ikke, at det kan fremkalde undren, når direktøren Søren Eriksen for DSB kan fremkomme med den ene bortforklaring efter den anden...

Og stadig vedblive med at være direktør for DSB.

Det kan måske have en del at gøre med, at Søren Eriksen har meget travlt med at overtage togdriften i Sverige og i Tyskland.???

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det forekommer mig tydeligt, at Søren Eriksen som en "lille Napoleon" breder sin indflydelse over kontinentet.
Medens det falder fra hinanden inde fra.

Hvorfor skal der nu oprettes en intern afdeling med varetagelse af en IT - opgave, der slet ikke er defineret færdig endnu ? Selvfølgelig skal DSB´s vedligeholdelsessektion have en "disk" med rep. og vedligeholdelse af de nye togsæt på IT - området... MEN ??

Og det forekommer interessant, at en højt placeret direktør som Søren Eriksen finder det relevant NU at afsløre, at han ikke havde det "gustne overblik" , da han manipulerede den beslutning igennem, at DSB selv skulle stå for at færdiggøre togsættene fra Italien.

Der kommer hele tiden nye forhold på bordet --- og det kan kun skyldes, at Søren Eriksen hele tiden sørger for at få sin vilje ved sine manipulationer --- eller hvad næsten er værre --- det dækker over en nærmest utilgivelig inkompetence hos Søren Eriksen og hans nærmeste medarbejdere.

For det er da lidt interessant , at vi hele tiden bringes ud over "the point of no return" og derved ser forkerte beslutninger gennemført fordi der ikke er andet at gøre.

Tja... Jeg undres ikke længere.
For jeg kan ikke komme på toilettet på stationen... Ikke på et toilet, jeg har lyst til at benytte.

Men det får Søren Eriksen nok indført i Sverige og Tyskland også... og så er det jo lige meget fordi vi så skal på Mc Donald for at se forskellen.

NEJ DE har intet lært. Og de har ej heller brug for at lære noget....

Med venlig hilsen

Otto Dittmann

  • 0
  • 0

Stakkels de mennesker der bliver tvunget til at overtage koden - hvis den var samme standard som den Z80-assemblerkode jeg overtog i 80'erne for en større dansk bank.

Koden blev beskrevet som noget der var lavet af italienske landarbejdere på loftet i en hast - og resultatet var også tydeligt.

Jeg porterede det til en ny platform og sålænge jeg ikke rørte ved koden virkede det fint, men det var først efter lang tid at jeg fandt den hårdtkodede jump-adresse, som gjorde at ligemeget hvad jeg ændrede - selv en NOP, fik systemet til at crashe!

  • 0
  • 0

Det undre mig stadig at leverandøren kan forlange penge for at udbedre fejl.
Den gik s.. ikke i den private industri. Man må bare tage sig til hovedet over sådan nogle elendige indkøbere. Det må s.. da være muligt at holde leverandøren op på reklamationerne.

Men det er nok bare mig der er en naiv dum Dansker

  • 0
  • 0

Det er de sobreste svar på noget, jeg mener hvis luftfarten havde gjort det samme.
Var man da aldrig lettet.

  • 0
  • 0

Nu ved jeg jo ikke hvad problem med software er, men kunne man ikke har tag det fra IC3, brugt det som grund sten, på IC4, det har man hvis fået til at køre godt nu, eller det gør man ikke, man skal opfinde det hele engang til.

Nu er det jo oxo til DSB, de bruge ikke noget anden har succes med, det er nok for biligt, på den måder

Claus

  • 0
  • 0

Nej, problemet er jo at der bruges forskelligt hardware. Bombardier (oprindeligt Scandia) byggede IC3-togene, og meddeler jo at hvis de skal overtage lortet så skal både hardware og software udskiftes.

  • 0
  • 0

Hvis man alligevel vil optræde sin egen software styrke ville det så ikke være en fordel at holde det i DK (Randers) og udnytte at der er en masse arbejdsløse elektro- og IKT-ingeniører i Nordjylland?

Jeg frygter lidt at DSBs aftale sikkert er det bedste under omstændighederne, men det er sku en fadæse at man er kommet så langt.

Så hellere ophæve købet, sagsøge AnsaldoBreda for samlige håndørere. Derefter elektrificere og købe hyldevarer fra f.eks. bomberdier ... men hva' ved jeg ;)

  • 0
  • 0

Folkens, jeg tror altsaa, at mange af jer er "for danske" i jeres indstilling. Jeg har boet i det "latinske" udland i 20 aar, og nogen af argumenterne - og forargelserne - over AnsaldoBredas elendige arbejde med IC4 (og vi kan tilfoeje Fira i Holland/Belgien, som er lige saa skandaleombrust) ville faa enhver italiener til at slaa en skraldlatter op.

For nu at citere min kollega Andrea - som forresten er aktionaer i Finmeccanica, AB's moderselskab - saa har AB gjort det helt rigtige i Danmark, mht baade Koebenhavns metro og nu IC4: "Caro Hans, den beste strategi er at low-ball det foerste bud for at faa foden i doeren. Efterfoelgende bliver de saa afhaengige af leverandoeren, at sidstnaevnte 'has the foreign government over a barrel'. Hvis der er tale om et 'paese protestantico' saa himler de maaske nok op om at AB har loejet og brudt aftaler, men saadanne indvendinger fortjener kun eet svar: Ja, og vi agter at vedblive med at lyve og bryde aftaler. I har jo intet alternativ til at forblive med os'!" Efter denne tirade toemte Andrea et glas vin med aabenlys fryd over, at hans landsmaend havde taget nogen dumme udlaendinge ved naesen.

Sagen er jo, efter min opfattelse, at vi danskere er vant til selskaber, som for alt i verden ikke vil have et omdoemme for upaalidelighed, og som er villige til at paatage sig store omkostninger for at undgaa et saadant omdoemme. Men.... hvad skal vi stille op over for selskaber fra et land hvor upaalidelighed anses for tegn paa smarthed og skrupelloes aerlighed anses for prime facie bevis paa idioti? Jeg minder om, at de seneste meningmaalinger viser, at 68 pct af alle italienere mener, at deres premierminister gjorde ret i at bestikke snesevis af dommere og lokalpolitikere.

  • 0
  • 0

Den gik s.. ikke i den private industri.

Jo da. Det går faktisk særdeles udemærket, både på relativt godmodig vis i form af supportaftaler og garantiordninger som man naturligvis ikke ville behøve hvis produktet fungerede - men også "Ansaldo-Style" med lave udbudskontakter, hvor leverandøren bruger enhver lejlighed til at få ændret scopet af kontrakten så han kan tage 300% af normaltaksten for at udbedre de mangler han selv har lavet eller ting som klart er en del af et komplet produkt/projekt men som ikke blev nævnt specifikt i kontrakten.

Forskellen er bare den at "det private" ikke skal tilbyde aktindsigt så ingen vil stå offentligt frem med æg i hele femøren.

  • 0
  • 0

Skulle det virkelig være så svært at lave den smule softvare, gab..
Når man tænker på hvor nemt det er at få sine vinduer til at lufte ud på bestemte tidspunkter, med en gammeldags 8086 som er alt rigeligt til dette formål og sikkert også er nok til nogle primitive italienske tog..

  • 0
  • 0

Idet DSB selv skal lave de sidste rettelser, hvorfor får man så kildekoden først nu.
Jeg er sikker på at nogle DTU studerende kunne lave disse ændringer i et eksamensprojekt.
Det er muligt, at der også skal hardwareændringer til, men 800.000.000 DKK. er mange penge.
At sende endnu 800.000.000 DKK til Ansaldobreda vil være en national tragedie.
Og så tager de den ny kildekode med hjem til Bella Italia

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten