IT-uro før premiere på fri elhandel

Mandag kl. 8.00 skal 90 netselskaber samt elleverandører og forsyningspligtselskaber være klar til elektronisk at håndtere tusindvis af anmodninger om leverandørskift. Skiftene skal have virkning fra 1. januar, hvor alle kan købe strøm, hvor de vil. Premieren på det store IT-show imødeses med en vis spænding, da 25 pct. af systemerne stadig ikke er testet af den særlige implementerings-gruppe, nedsat af elbranchen.

»Vi arbejder 16 timer i døgnet, så vi skal nok nå at teste de sidste systemer inden mandag. Men jeg er da ærlig talt rigtig spændt på, hvordan det hele forløber,« siger formanden for arbejdsgruppen, Leif Nielsen fra Elfor.

Han tilføjer, at den fælles test kun omfatter kommunikationsfladen til omverdenen, og at det er det enkelte netselskabs ansvar, at systemet virker.

Når premieren - som foregår uden forudgående generalprøve - løber af stablen allerede 18. november, er det fordi leverandørskift skal varsles én måned før, og fordi der inden da skal være tid til at få kommunikeret mellem ny leverandør, netselskab og gammel leverandør om det nye kundeforhold. I dén forbindelse får alle kunder tildelt hver deres elpersonnummer.

Bekymring

Hos OK, som er ny aktør på elmarkedet, er man noget bekymret for, om det hele kommer til at virke fra starten:

»For os handler det om at kunne bevise, at vi har meddelt netselskabet, at vi har en ny kunde. Ellers risikerer vi at brænde inde med en masse kWh pr. 1. januar, hvis leverandørskiftet ikke er gået igennem. Så vi forbereder os på at skulle sende en masse fax'er - måske i tusindvis,« siger sekretariatschef hos OK, Svend Lykkemark.

Hos Frederiksberg Forsyning melder man klar bane. Man forventer først og fremmest, at det er butikskæder, banker o.l., som skifter leverandør, mens privatkunderne ikke forventes at kaste sig ud på det frie elmarked.

»Men vi vil da klart foretrække, at ikke alle melder ind 18. november, men fordeler det henover ugen. På den måde får vi en chance for at rette op på de fejl, som sikkert kommer,« siger kundechef Lars Taarnskov fra Frederiksberg Forsyning.

I Sverige åbnede man elmarkedet for alle kunder i november 1996. Men ifølge chef for den danske afdeling af energiselskabet Fortum, Roger Johansson, har leverandørskifte-systemet aldrig fungeret særlig godt. Især fordi markedsaktørerne ikke opfører sig som planlagt:

»Jeg ved, at det er et avanceret system. Trods det er det naivt at tro, at det kommer til at fungere uden problemer,« sagde han på en konference for nylig.

Det giver Leif Nielsen ham så vidt ret i, men tilføjer, at man har lært af erfaringerne fra Sverige. Og at man som en ekstra sikkerhed har udformet en procedure for manuel håndtering af leverandørskiftene, hvis det elektroniske system er gået ned og ikke svarer inden for de fastlagte to timer. En nødplan, som svenskerne først fik etableret to år efter markedsåbningen.

De nye elkunder fra 1. januar omfatter cirka tre mio. kunder, hvoraf 2,5 mio. er husholdninger og resten mindre virksomheder, detailhandel og serviceerhverv. Det er dog kun en begrænset del af elforbruget, som kan handles frit, idet alle stadig skal aftage en del af den miljøvenlige elproduktion fra vindmøller og decentrale kraftvarmeværker.