IT-Universitetet vil give museumsgæster større digitale oplevelser
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IT-Universitetet vil give museumsgæster større digitale oplevelser

Museum, it
Statens Museum for Kunst (SMK) har hidtil lagt en del af sit digitale arbejde i at gøre kunsten tilgængelig uden for museet. F.eks. gennem såkaldte Wikipedia edit-a-thons, hvor der redigeres artikler om væsentlige værker og kunstnere på danske museer. Foto: Jonas Heide Smith

At folk i stigende grad går rundt med snuden nede i smartphonen overalt skal nu udnyttes til at give museumsgæster sjovere og mere engagerende oplevelser.

Det er tanken bag et nyt EU-­projekt, som over de næste tre år skal skabe digitale rammer, som de europæiske museer kan bruge til at styrke museumsoplevelsen, forklarer Anders Sundnes Løvlie, adjunkt på IT-Universitetet i København.

»Museerne har længe postet mange ressourcer i digitalisering af samlingerne, men hovedvægten har bestået i at opbygge databaser og digital infrastruktur. Nu fører vi det skridtet videre ved at bruge de mange data til at skabe spil og lege,« fortæller han.

Ideen er, at museumsgæsterne – ligesom i det populære spil Pokémon Go – skal opleve et samspil mellem de fysiske omgivelser og et digitalt univers.

Der bliver ikke noget med at samle point og udklække æg, men en af tankerne er, at folk skal kunne løbe samlingerne igennem på mobilen og herefter sammensætte en personlig ‘playliste’, som de kan sende til en ven. På den måde får modtageren tilbudt en personligt tilpasset rute rundt på museet, og håbet er, at det vil tiltrække et nyt publikum.

»Vi går ikke målrettet efter unge, men efter alle, som har lyst til at være kreative og lege. Vi udvikler to prototyper, men det vigtigste er, at vi også udvikler et rammeværk, som museerne selv kan bruge til at udvikle spil og lege ud fra,« pointerer Anders Sundnes Løvlie og understreger, at det også vil blive muligt at designe spil, hvor man spiller mod eller med hinanden på tværs af museerne i de forskellige lande.

I første omgang bliver ti europæiske museer involveret i projektet, herunder Statens Museum for Kunst (SMK).

Oplevelse og fortælling

Her fortæller Mette Houlberg Rung, ph.d.-studerende i formidlingsafdelingen, at projektet endnu ikke er helt defineret, men at personlige playlister stemmer fint overens med de ønsker og erfaringer, som museet allerede har gjort sig.

»Vi går hele tiden efter at kombinere udstillingsoplevelsen med en fortælling, og her passer personlige omvisninger fint ind, fordi det bliver kunst på en utroligt personlig måde,« siger hun.

Det kommende EU-projekt handler om at give museumsgæster bedre digitale oplevelser på museet. Herover et forsøg med augmented reality på en af SMK’s såkaldte fredagsbarer. Foto: Jonas Heide Smith

»Spil kan også noget særligt, når det gælder formidling. Det vigtige for os er, at kunsten står i centrum, og så må det gerne være på en legende måde. Der er mange måder at opleve kunsten på, så vi er åbne for forskellige projekter,« fastslår Mette Houlberg Rung.

I øjeblikket arbejder SMK bl.a. på en ny audioguide, som er baseret på små samtaler mellem en bruger og en museumsinspektør, der snakker om værkerne. Den skal erstatte en tidligere audioguide, der ikke rigtig blev brugt.

Desuden benytter museet sig, som mange andre museer, af digitale borde i udstillingslokalerne, hvor gæsterne kan trykke og lære, samt diverse apps med interaktive oplevelser.

Apps er dog efterhånden blevet erstattet af tjenester, som både kan bruges på mobilen og andre platforme, så det er næste skud på stammen hos SMK. Dette er allerede i gang i form af det fireårige pr-projekt ‘SMK Open’, støttet af Nordea-fonden, fortæller Jonas Heide Smith, som leder museets digitale enhed.

»Det er et projekt, vi har drømt om i mange år, hvor vi gerne vil stille så mange som muligt af vores værker til rådighed på nettet – også til kommercielt brug,« siger han.

Online-tilbud trækker gæster til

En af tankerne bag projektet er, at jo flere, der opdager, hvad SMK har at byde på, desto flere vil også besøge museet.

»Vores job er at formidle kunst, og der står ingen steder, at det skal være på Sølvgade bag murstenene. Det kan lige så godt være online, og vores klare opfattelse er, at jo mere interesse, der er online, des større bliver interessen også for at se tingene i virkeligheden,« fortæller Jonas Heide Smith.

Indtil videre har museet ca. 20.000 gode digitale billeder af de i alt 260.000 værker, det råder over. Men antallet skal vokse og løbende kædes sammen med andet relevant materiale om værkerne i tekst, billede og lyd.

Ikke alle værker kan dog frit lægges online, da kunstneren typisk skal have været død i mindst 70 år, før museet frit kan disponere over materialet. Men der er nok at gå i gang med, forsikrer Jonas Heide Smith.

»Vi arbejder også med fredags­barer, hvor besøgende kan prøve nye digitale ting af og måske hjælpe os med at komme videre,« fortæller han og nævner som eksempel, at for to uger siden havde SMK digitaliseret syv skulpturer og lavet en app, så besøgende kunne få dem til at dukke op på museet gennem deres smartphone.

»Vi håber på samme måde, at samarbejdet med ITU kan gøre museumsoplevelsen bedre. Projektet går efter oplevelser på selve museet, og i SMK Open ser vi på muligheder uden for museet. Kan de to ting og API’er bindes sammen, lugter det af noget superspændende,« understreger Jonas Heide Smith.

Kommentarer (0)