It-forsker: Kameraer i busser og tog skal afløse rejsekortet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

It-forsker: Kameraer i busser og tog skal afløse rejsekortet

Lad kameraer scanne passagererne i busser og tog, så pendlerne slipper for at skulle checke ind og ud, som man skal med rejsekortet.

»Kameraer kan både registrere de rejsende og holde styr på rejserne for dem,« siger Torben Mogensen, der er lektor i datalogi ved Københavns Universitet.

Hans udmelding kommer efter de seneste ugers problemer, som efter hans mening udstiller rejsekortet som et uholdbart koncept, der i sin grundlæggende struktur er fuldstændig ubrugeligt.

Torben Mogensen er blogger på Version2.dk, hvor han i sit seneste indlæg skriver 'Rejsekortet bliver aldrig smart'. Han mener, at rejsekortet slet ikke er designet til brugerne, men til trafikselskaberne, så de kan lave præcis afregning.

'Men at gøre dette ved at pålægge passagerne det hårde arbejde ved at checke ind og ud ved hvert skift af transportmiddel er absurd,' skriver han.

Torben Mogensen, der er lektor ved datalogi ved Københavns Universitet, siger farvel til rejsekortet og goddag til intelligente kameraer i busser og tog. Illustration: KU

Pointen med at lade intelligente kamerasystemer overtage arbejdet er baseret på, at kameraer i dag er så højtudviklede, at de sagtens kan registrere passagerer og også adskille mennesker fra eksempelvis barnevogne og cykler. Dermed kan de intelligente kameraer fungerer som billetkontrollør, optæller og regnedreng for pendlerne.

Men kameraerne skal ikke bruges til at kontrollere den enkelte passagers rejse, men kun til at optælle antallet af på- og afstigende ved hvert stoppested/station, så dette kunne danne grundlag for afregning til ed enkelte transportudbydere.

»Alt i alt vil kameraer fjerne masser af bøvl fra brugerne og også for selskaberne gøre et godt job, for lige nu tårner problemerne med rejsekort sig tilsyneladende stadig op,« fortæller Torben Mogensen.

Rejsekortet blottet efter hård uge

Nogle af de problemer, som Torben Mogensen hentyder til, er f.eks. problemer med brugernes personlige rejseoversigt på internettet. Det er her, brugerne kan holde øje med, om kortet nu trækker de rigtige beløb fra rejserne - og om check ind og check ud foregår korrekt.

Adskillige borgerhenvendelser til både Ingeniøren og flere andre medier viser, at brugerne ikke altid kan stole på systemets opgørelser.

Rejsekort A/S, som er ejet af syv trafikselskaber, har ansvaret og hævder, at en større softwareopdatering den 18. juni 2013 har fået styr på brugernes data på nettet.

»Men helt grundlæggende er det her med, at brugerne sirligt skal checke ind og ud, jo uholdbart. Og hvis brugerne så heller ikke kan stole på systemet, selvom de følger reglerne, duer det ikke,« siger Torben Mogensen.

Utrygheden hos brugerne har været så stor, at DSB, Movia og Metroselskabet i denne uge måtte forlænge ordningen med det gamle klippekort i hovedstadsområdet. Klippekortet skulle ellers have været lagt i graven den 1. juli 2013, men får frem til juni 2014 til at leve i.

Efter massive protester fra pendlerne i hovedstaden og politikerne på Christiansborg fik det populære klippekort lov at leve frem til sommeren 2014 i hovedstaden. Det skulle ellers have været afskaffet 1. juli 2013. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Læs også: Rejsekort-rod: Kunderne aner ikke, hvor mange penge de har brugt

Scanner sig i lommen

Mandag i forrige uge kunne gratisavisen Metroxpress afsløre, at de blåhvide rejsekort, der bygger på den trådløse RFID-teknologi, kan scanne sig selv i lommen eller pungen.

»Igen er vi fremme ved rejsekortet som et projekt, der er på vej op ad bakke. Intelligente kameraer, der filmer pendlerne fra toppen af bussen eller toget, fjerner det bøvl. Endnu et bevis for, at rejsekortet i dag er gammeldags,« fortæller Torben Mogensen.

Læs også: Pas på bøder: Rejsekortet kan scanne sig selv i lommen

Billig hardware fra smartphones

Og hvad skal det så koste at erstatte rejsekortet med et kamerasystem, som skal indsamle og behandle data om passagererne og deres rejsepriser?

For Torben Mogensen er svaret enkelt, selv om han erkender, at projektet med kameraer kan virker voldsomt.

»For omkring 2.000 kroner kan du købe en smartphone med udstyr, der optager video i god kvalitet og indeholder diverse trådløse teknologier. Her tænker jeg både på GPS, den trådløse teknologi NFC og så videre,« siger Torben Mogensen.

Men i nogle, måske især trafikselskabernes og politikernes ører, lyder det her hamrende dyrt. Alene DSB har jo brugt over en milliard kr. på det nuværende rejsekort. Så skal de også til at sætte kameraer op?

»Men rejsekortet som projekt er alligevel et dødsprojekt. Man kan lige så godt gøre som med andre store offentlige fiasko-projekter som Polsag og lukke det ned,« siger Torben Mogensen.

Polsag er et fejlslagen it-projekt, der skulle lette politiets håndtering af opgaver og sager.

Læs også: Problemerne går i ring: Her er rejsekortets ømme punkter

Trafikselskaber kan bruge kameraer aktivt

Torben Mogensen understreger, at han ikke har en færdig skitse for, hvordan intelligente kameraer skal integreres i den kollektive trafik. Men han mener, at en teknologi med kameraer også kan komme trafikselskaberne til gode.

»Mængden af data fra kameraerne skal selvfølgelig krypteres af sikkerhedshensyn, men den digitale information om passagererne vil kunne give selskabet et langt bedre erfaringsgrundlag om, hvilket rejser kunder foretager, hvor ofte de gør og så videre,« argumenterer han.

»På den måde kan billetpriserne stykkes mere intelligent sammen. Og når der er ikke skal rende fysisk billetkontrollører rundt og kameraer klarer arbejdet selv, vil det føre til billigere billetter,« forudser it-forskeren.

Opdateret den 24/6 kl. 13:30. Af hensyn til uklarheder har Ingeniøren valgt at tilføje den bemærkning fra Torben Mogensen: 'Men kameraerne skal ikke bruges til at kontrollere den enkelte passagers rejse, men kun til at optælle antallet af på- og afstigende ved hvert stoppested/station, så dette kunne danne grundlag for afregning til ed enkelte transportudbydere' i første afsnit.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Urealistisk.

  • Vi har ikke softwaren endnu, til at gøre dette med få fejl nok til at være brugbart. Der vil ske alt for mange fejl. Det har intet med selve kameraerne at gøre.

  • Hvordan skal folk opkræves? Skal de have en database med samtlige danskere, og adgang til at hæve fra deres bankkonto? Det går ikke. Skal man registreres først? Hvad med turister? Hvorfor lade sig registrere, når man kan køre gratis, hvis man lader være?

  • Prisen på en smartphone med et godt kamera har ingen relevans. Det er genkendelsessoftware, og dataforbindelse til en database over alle borgere det drejer sig om.

  • 23
  • 1

Jeg vil f..... ikke leve i et samfund hvor kameraer følger og automatisk registrerer og gemmer min færden alle steder. Jeg har ikke de store bekymringer over passive systemer, som kan bruges til efterfølgende opklaring o. lign, men når man begynder at kombinere kameraer med maskinel intelligens er man godt på vej i en farlig retning. Når man opbygger sådanne systemer vil de blive (mis-)brugt til ting som ligger ud over det oprindelige formål. At folk ikke automatisk siger fra overfor sådanne forslag, bekymrer mig næsten mere end selve systemerne.
Hvornår siger vi stop?

  • 25
  • 1

lade intelligent software holde øje med folks opførsel i busser og toge - og på den måde forhindre en masse grafitti og anden hærværk.... men man behøver jo ikke stoppe der. Hvad med at lade kameraene på motorvejen aktivt overvåge trafikken. De kunne så automatisk udskrive bøder til alle som kører for hurtigt, overhaler indenom eller ikke holder afstand til forankørende. Det er vel egentligt svært fornuftigt at argumentere imod sådanne forslag. Ville selv gerne være foruden grafitti, hærværk og farlige bilister.
Men jeg vil meget hellere leve med disse ting end uden, hvis prisen er at opgive al mulighed for at færdes uden at blive overvåget, analyseret og vurderet 24-7.
1984 burde være pligtlæsning på K.U. og lign. uddannelser.

  • 19
  • 1

Det er jo ikke checkind/checkud der er problemet i rejsekortet, men den komplekse prisstruktur og de tusindvis af funktionelle krav.

Men hvis man endelig skulle ud og foreslå forbedringer ved brugervenligheden af rejsekortet, kunne man jo installere "door frame" rfid readers i busser og toge istedet. Det ville da forsimple brugernes oplevelse om ikke andet. Om de er gode nok og billige nok endnu ved jeg dog desværre ikke.

  • 4
  • 1

Det er utroligt, at vi hver gang selv skal opfinde tingene, her tænker jeg på bla. togenen, i stedet for at se på hvordan det gøres andre steder. I bla. Hongkong har de et fantastisk system, hvor man ganske enkelt bipper sig ind og ud med et kort eller en chip, der sidder i ens ur eller telefon. Det virker.

  • 6
  • 2

Det ender nok med at vi får en stregkode i nakken og en chip i røvballen. Og vores DNA ryger i registret den dag vi bliver født.

Så kan de holde styr på os fra vugge til grav.

  • 5
  • 1

Og Torben - det er sgu ikke så meget det med at tjekke ud og ind der er det største problem og at smide for en zillion mere elektronik i projektet løse ikke det grundlæggende problem: De forbandede ZONER.

Hvis vi ikke rydder op i det zone møg så hjælper det ikke en dyt med alle de smarte løsninger - 97 hovedstadszoner...97... det er sgu da go´man´økseskaft.

Så begynd med zonerne og så taksterne og.... så et sted nede på listen kan vi kikke på teknikken - men zonerne først.

  • 6
  • 0

...mon Torben Mogensen befinder sig på?

Ud over at kameraer - som andre har påpeget - ikke ligefrem løser problemet med unødig (over)registrering af personlige oplysninger og bestemt ikke bygger på et billigt, velafprøvet standardsystem, så er persongenkendelsesteknikken på kameraer slet, slet ikke god nok til at kunne bruges til sådan et system.

Man kunne få den slemme mistanke at den gode professor lige står og mangler lidt publicity for at få fornyet bevillingen til sin "it forskning" (som overskriften kalder det - hvad det så end er) og her ser en mulighed for at få snablen ned i en stor, ubevogtet bunke penge?

  • 4
  • 0

Intelligente kameraer ville nok give flere problemer end tjek ind - tjek ud. Hvad med børn, teenagere, kvinder, som skifter hårfarve ustandselig, kosmetiske operationer, turister, fortsæt selv....

Men politiet og PET vil da være vildt begejstrede, altså især ledelsen, tænk alt det personale de kan spare!

Hvad med at løse de grundlæggende problemer i stedet - betalingssystemet (måtte rejse til Roskilde station en dag, fordi mit dankort var blevet skiftet. Dagen før måtte jeg ændre Dankortoplysninger på min Brobizz, kunne gøres over nettet uden problemer!), zonesystemet, optankningssystemet. I stedet for at kasserer det gamle system til en trillion kr. (måske kunne man sælge standerne som dekorativ stuebelysning!) og lave et nyt system til endnu en trillion kr.!

  • 2
  • 0

Korrekt Kim Maos
Det zone system er mere kaotisk end dit "efternavn" :-)

At man inden for et område der er mindre end en landmands kartoffelmark kan ramme ind i 3 zoner og at man ikke kan nøjes med at "købe" 1 zone hvis det nu er det man skal bruge, tja... det er latterligt.

Og at der så kommer et forslag om ansigtsgenkendelse gør bare det hele endnu mere latterligt, nu er det heldig vis ikke et internt forslag fra rejsekortet selv.

Jeg kan godt forestille mig hvordan det ville komme til at se ud.
1. Du træder ind i bussen, i København. Du bliver affotograferet, du træder ud igen der er intet kamera på ydersiden der kan tage et billede af dig, som bevis for at du virkelig er stået af.
Du får en bøde fordi du undervejs på rejsen har fået is på næsen.

  1. Du træder ind i bussen i et yderområde. Chaufføren hiver Polaroid kameraet frem, tager et billede af dig, stopper ved nærmeste postkasse og sender billedet til Rejsekortet.dk, som så telegraferer tilbage til chaufføren at alt er ok og du finder din plads i bussen, du skal af, samme procedure før du kan forlade bussen.

Og i begge tilfælde gentages processen ved hvert zoneskift.

Stop det paranoide zone cirkus, stop det vandvittige projekt med at man ikke på nettet kan se hvad en rejse virkelig koster og om der er billigere konkurrenter. Det ville betyde langt billigere rejser og bedre service.

  • 5
  • 0

Hvis i lige læser forslaget (på version2) ordentligt inden i kaster jer ud i frådende vrede over dette overgreb på jeres privatliv. Torben foreslog ikke at man skulle genkende personer og sende regninger til dem vha. kameraer. Han foreslog udelukkende at man skulle bruge dem til at tælle hvor mange der går ud og ind af busserne. Ingen personhenførbare data behøves gemmes. Tallene skulle udelukkende bruges til at fordele indtægterne fra billetsalg nogenlunde korrekt imellem de mange aktører i offentlig trafik.
Indkrævningen fra brugerne skulle i princippet foregå som i dag hvor man har købt en billet som så nogen gange bliver checket ved stikprøvekontrol. Det kunne være elektronisk, men det havde intet med kameraerne at gøre.
Jeg kan godt have min tvivl om hvorvidt et kamera virkeligt er den bedste måde at tælle folk der går ud og ind af en bus. Jeg kan også have min tvivl om kompleksiteten i billedgenkendelsen af hvornår det sker. Men så længe at outputtet af behandlingen udelukkende er antallet af passagerer der stod på eller af på det pågældende stoppested så er det ikke privatlivs betragtningerne der er koen på isen. Man kunne dog godt ønske sig offentlig adgang til at inspicere koden der kører på telefonerne for at sikre at dette også er hvad der sker.

  • 4
  • 0

..det der ligger i forslaget er at man registrerer hvor mange der går ind og ud af {bussen|toget} hved et givet stoppested. Derved kan man afregne milimeterdemokratisk til trafikselskaberne - så er den kompleksitet fjernet fra brugerne.
Et moderne kamera med passende kode i, vil kunne opsamle data for et stoppested of sende det en gang per {time|dage|uge}. Der vil være absolut ingen grund til at sende genkendelige billeder af folk og det ville være en stor fordel at koge data ned til netop hvormange der står af og på, på det pågældende stoppested. Man kan endda sætte det som et krav at rå billeddata ikke kan komme ud af kameraet. En CCD med en FPGA på kan jo klare det lille problem. Billedopløsningen kan jo blot sættet til et tilstrækkelig lav opløsning, så opgaven at detektere antallet af folk, der står af og på kan klares. Det er sansynligvis langt under en opløsning, der kan bruges til positiv genkendelse af individet.

  • 1
  • 0

Morten og Peter eller er Mads og Martin - prøv nu at fatte det - I kan tælle til I bliver blå det ændre ikke på det faktum er årsagen til problemerne er de skide ZONER.

Hvis vi ikke får ryddet op så forsætter vi bare med at rykke rundt på møget.

  • 4
  • 0

Måske kunne man lære lidt her af London, eller andre byer og offentlige transport systemer, for man kunne jo også gøre det mere enkelt, f.eks. ved, at udvide zonerne, så de er væsentligt større, f.eks. at hele Stor København var en zone, osv. Inden for zonen må man så rejse lige så langt og tosset, som man vil og for den samme pris.

Hvis man ønsker, at fremme den offentlige trafik, så kunne dette også være en løsning, da det for de fleste både ville være mere enkelt og billigere, dvs. der er altså flere win & win situationer i det, og jeg tror også, at fere vil begynde at bruge det offentlige ved sådan en konstruktion, og så skal det manglende provenu pga. den gennesnitlige nedsatte pris, nok komme ind ved, at flere benytter sig af systemet.

  • 1
  • 0

Jeg er i Kbh 2-3 gange om året. Jeg har mit mobilklippekort, og der fungere fint. Jeg må ærligt indrømme at jeg hverken i Århus eller i Kbh gider at tælle zoner. Jeg stempler 2 zoner som er kravet, og så kører jeg derhen hvor jeg skal hen. Alt andet er jo dybt latterligt.
I New York City betaler man én dollar i metroen, og så kan fise rundt i dagevis hvis man har en stor nok madpakke med! Med andre ord, jeg fatter ikke hvorfor det skal gøres så kompliceret(rent økonomisk) at komme rundt i en lille by som københavn...

  • 5
  • 0

Vi kunne også installere badevægte ved alle stoppesteder, så kan vi betale efter vægt! Kombineret med rejsekortet kan man så på borger.dk se sit "carbon footprint" på nettet, og blive bonnet det vej? Hva'?!

Den går da rent hjem på borgen!

  • 1
  • 0

Måske kunne man lære lidt her af London, eller andre byer og offentlige transport systemer, for man kunne jo også gøre det mere enkelt, f.eks. ved, at udvide zonerne, så de er væsentligt større, f.eks. at hele Stor København var en zone, osv. Inden for zonen må man så rejse lige så langt og tosset, som man vil og for den samme pris.


Og det gælder så heller ikke for London. Kun for kortere busruter er prisen fast og afregnes ved check-in alene.
Rejsekortet er jo et landsdækkende billetsystem, og det ville nok være lidt uretfærdigt at skulle betale det samme for at rejse fra Valby til Nørreport som fra Hillerød til Nørreport.

  • 0
  • 0

Vi behøver hverken kameraer eller ret meget andet teknologi, afskaf ZONE systemet! billet prist skal kun være bestemt af tid og afstand! -Thales "rejsekort" system har aldrig været designet eller udviklet til at håndteret andet!. Da de offentlige trafikselskaber var ude og kigge på de nye billet systemer hvor de faktisk også virker som i London, Gøteborg, Amsterdam, så hvorfor kunne de ikke så også bestille disse simplere bille-systemer baseret på tid?, og det er alt hvad der skal til!. Så vidt jeg har hørt koster det over 40.000,- at få Rejsekort systemet installeret i en bus. I mit daglige borgelige liv køre jeg selv bussen og jeg oplevere at Rejsekortet flader ud hele tid ud så, den statistik som rejsekort A/S tale om er kun baseret på når enheden i bussen faktisk er on-line og kan sende og det er enheden ofte ikke!! -som F.eks i områder med dårlige mobil dækning. Men hvorfor skal vi stadigvæk have ZONE systemet???? hvis man køre F.eks i 3 timer så behøver systemt "kun" at check/håndtere klokkeslæt,
-det gør det meget nemt at skifte transport system!. Der ingen grund til at vi skal køre rundt med ZONE områder. Det trafikselskaber der skurken og har haft alt for meget indflydelse på selv udviklingen af Rejsekortet. Hvis vi bare havde et billet system der kun bruger tid zoner er det også nemt og billigt at bruge systemt på andre platforme som mobil og smartphones...

  • 1
  • 0

Vil tilhængerne for flat-rate venligst uddybe hvorfor de mener at det ville være rimeligt at prisen for at køre 5, 10 eller 30 km i Hovedstadsområdet skulle være den samme faste?

Det gamle zonesystem giver, på billeter og klippekort, en lavere pris den ene vej, hvis man ikke kan snyde, men skulle der betales for togets omvej ville det blive lige dyrt begge vej, hvad det også er på periodekort.

Spørgsmål: Hvorfor er prisen fra Roskilde til DTU højere end fra DTU til Roskilde?
Svar på gåde: Fordi der er længere til Roskilde end på vandcykel.

Tusinder af DTU-studerende har taget chancen med ikke at klippe for den ekstra zone fra Lyngby til DTU, og er blevet belønnet med en bøde, når kontrollørerne har været ude og "shooting tunafish in a barrel" i bussen om morgenen.

  • 1
  • 0

Kim, jeg siger da ikke at vi skal beholde zonerne. Vil da foretrække at brugerne skal betale en grundtakst og en km takst (A->B i fugleflugt og drop det med broer og lign.).

Men hvis den politiske virkelighed er at der skal eksistere regionale og lokale trafikselskaber, så må man jo også sørge for at de får en passende betaling - men det er pricipielt passagererne uvedkommende.

Alternativt kan man jo nedlægge eller sammenlægge alle danske trafikselskaber, men mon ikke det er urealistisk. Der er sikkert både EU og DK ret, der ville gøre det problematisk.

  • 0
  • 0

Kameraerne minder mig lidt om overvågningssamfundet i Hovedstadsområdet i England (London) hvor man ikke kan bevæge sig en skridt uden at blive overvåget. Vil alle lande nu også følge med overvågningsbølgen som USA og UK er forrest på?

  • 1
  • 0

...i synspunktet om, at Rejsekortet er til for afregningens- og trafikselskabernes skyld! Ikke for brugernes. (Som PHK også er inde på, i sin blog den 19.) For ellers ville genindtjekning ved skift mellem f. eks. Metro og S-tog jo være unødigt, da rejseprisen jo alene bestemmes af afstand og forbrugt tid.
Afventer fortsat med spænding om byretten vil give Rejsekortet medhold i, at det skal koste ca. en dagløn efter skat, at forholde trafikselskaberne denne statistiske information.

  • 1
  • 0

Alle S-tog kan vejer hvad der er med og omsætter det vejeret til passagertal... hvad skal man med kameraer her? De bruge luftbælge, som justere højden, til det.

  • 0
  • 0

Jeg har før ved flere lejligheder skrevet at det ikke er trafikselskaberne og kommunerne der skal ligge og rode med den slags.

Der skal ryddes op i det zone-rod og så skal der sættes nogle faste lave takster fra statens side - det er også en af den nemmeste måder at øge arbejdsstyrkens mobilitet hvis de ikke skal betale en formue for at komme på arbejde et pænt stykke væk.

Med det nuværende zone/takst system som hånderes af alt for mange rundt omkring går der politik i skidtet og alle vil have et ord at skulle have sagt og en ekstra krone at tjene.

I udlandet er det muligt at flytte rundt på folk til en meget lavere pris end herhjemme også når vi tager hensyn til f.eks. lønniveauet.

En time kunne f.eks. koste 15,- og man straffes ikke for forsinkelser pga. myldretid eller andet eller et periodekort koster måske 600,- pr. mnd. og 500,- for pensionister for et 3 mnd. ditto.

Så kunne man lave hovedstaden om til en zone - Sjælland en anden zone - Fyn en og Jylland til 3 og så kunne man lave et zonetillæg af en slags.

Det vil forenkle og øge mobiliteten samt fjerne en del biltrafik omkring hovedstaden.

Vi skal satse på bus/tog samt gøre det enkelt og billigt. Og ikke alt det millimeterdemokrati at hvis de skal så skal vi også - der er trods alt forskel på de forskellige landsdele og vi skal ikke være misundelige hvis en region betaler 12 øre mindre end en anden.

En fælles fair lavpris - få zoner - flere busser/tog så begynder det at ligne nået og vi har ikke bruge for alle de sære fiduser og Storm P. lappeløsninger for at få systemet til at virke. Og de mia. vi sparer på administration og udvikling af ubrugelige systemer samt alle de kr. vi sparer på veje i alle afskygninger kan vi så bruge på at holde prisen nede og luften ren.

  • 0
  • 0

Læser du hvad jeg skriver?

Jeg skriver jo netop at jeg ikke går ind for zonerne (set fra brugernes synspunkt). Hvordan man INTERNT i systemet behandle aktørerne er en anden sag og det kan de s'gu gøre som de vil - men man behøver jo ikke blande kunderne ind i det.

Men DU er nødt til at forholde dig til hvor aktørerne skal betales for den ydelse de leverer. Da vi ikke har (og nok heller ikke får) et landsdækkende enhedstrafikselskab, så skal dem der leverer varen jo betales.

  • 0
  • 0

Jeg forholder mig også til deres betaling og når de kan flytte folk i udlandet til en lavere pris så kan de også herhjemme og vil de ikke så må vi finde nogen der kan og vil.

Men du glemmer også at jeg skriver med alle de penge vi sparer på systemer og vej så har vi råd til at holde priserne nede.

Det er et spørgsmål om valg og hvordan vi vil bruge vores penge - Vil vi bygge flere motorveje eller oprette flere toglinjer? Omkring hovedstadsområdet giver det mening at udbygge den kollektive trafik og holde prisen nede alternativet er at vi poster mia. i motorveje der er stopfyldte og som ender med at kræve endnu mere udbygning som giver flere biler - rent punkt 22 idioti.

Eller så sanere vi hele systemet og begynder forfra - væk med zoner og de høje takster - udbyg og gør det billigt - skab bedre sammenhæng mellem de forskellige transportformer og måske indfør at døgnet rundt med 10 minutters mellemrum dukker der en bus eller et tog op uanset hvor du er i byen.

Måske får vi ikke en landsdækkende transportvirksomhed - men vi kan tvinge dem der byder at de skal opfører sig som de var et -det betyder måske også at der skal flyttes penge fra de steder hvor der er mange der rejser til steder hvor der er færre der rejser - men det er en statsopgave at skabe sammenhæng i vores infrastruktur.

Men igen vi er ude i detaljer og løse ideer flyver rundt - det vigtige er at kerne i det hele er zonerne og det er der vi skal begynde.

  • 1
  • 0

Der har tilsyneladende været et par misforståelser, d jeg talte med journalisten. Det var ikke hensigten at bruge kameraerne til at kontrollere den enkelte passagers rejse, men kun til at optælle antallet af på- og afstigende ved hvert stoppested/station, så dette kunne danne grundlag for afregning til ed enkelte transportudbydere.

Billetteringen skulle helt være afkoblet denne optælling: Her kan man medregne diverse rabatter for alder, rejselængde og andet, som ikke behøver at indgå i den enkelte transportudbyderes kompensation, ligesom services som medtagelse af barnevogne og cykler kan gøres gratis for brugeren men alligevel bidrage til transportudbyderens afregning (da man kan tælle disse med kameraerne).

Med hensyn til billetpriser, så synes jeg, at hovedstadsområdets zonesystem grundlæggende fungerer godt (så længe hele ens rejse er indenfor zoneområdet), så man kunne sagtens lave et landsdækkende zonesystem. Det ville kræve tre- eller firecifrede zonenumre, men hvis det blot var nemt at beregne antallet af zoner mellem to vilkårlige zoner, ville det ikke være noget problem. Hvis man endvidere på hvert stoppested har farvekodede zonekort (over både lokalområdet og hele landet), kan man direkte aflæse antallet af zoner fra stoppestedet til et vilkårligt sted i landet. Hvis prisen laves ud fra f.eks. devisen

1-2 zoner: X kr
3-5 zoner: 2X kr
6-9 zoner: 3X kr
10-14 zoner: 4X kr
15-20 zoner 5X kr

osv, behøver man kun en slags klippekort: Flere samtidige klip giver længere rejser med indbygget rabat for rejsens længde. Ved at have sådanne intervaller bliver det nødvendige antal farver på zonekortene også reduceret.

  • 3
  • 0

Du står temmelig alene med den opfattelse at et 97-zoners system fungere og helt morsomt bliver det at ikke så sjældent er der ikke det samme antal zoner begge veje og.....

Nej Torben vi skal af med det nuværende zone system - helt væk og ikke flere lappeløsninger eller det der ligner.

  • 0
  • 1

...skulle man købe månedskort og huske at forny det. Som KbH-pendler var det rart med et "netkort" for så kunne man køre rundt i kystbanen, s-tog og bus uden at tælle zoner. Dengang som nu var det en uskøn udfordring hvis man havde alt andet end net-kort og skulle tælle zoner. Hverken system eller mennesker fandt det nemt.

Det virker til at mange opfindere af billetsystemer drømmer om en serviceløs verden, hvor alt er maskinelt og automatisk, og vi alle følger en bestemt procdure. En konsekvens heraf er jo et rigidt system, der tilsyneladende er ikke "bryder sig om" kunderne der ikke lige gør som systemdesignerne har tænkt er naturligt og rimeligt (ca. 5-15% af os laver procedurefejl, som systemet håndterer ret så kantet).

Det virker da enormt fristende netop at sikre servicejob til mange personer, der netop ikke magter et mere krævende arbejde. Sådanne servicejobs som at hjælpe verdensfjerne borgere med hovedet andre steder end i nuet (jeg selv inkl.) vil være taknemmelige for den person der hjælper mig med at huske på en vigtig procedure, som sparer mig for besværd, bøder, udelukkelse osv. Omkostningen til disse søde servicejob'ere, dækkes dels ved sparet dagpenge, kontanthjælp osv. og dels ved reduceret administration med "skæve" kunder. Desuden vil undrende turister kunne glæde sig over imødekommende dansk personale, der måske taler en smule udenlandsk.

Nå, men mere nede på jorden...

kan man ikke bare lave et elektronisk månedskort (netkort f.eks.) til mobilen og evt. også til et alternativt plastikkort. I gamle dage var der monteret et (forældet og slidt) foto af brugeren, og rent designmæssigt var der vel intet i vejen for at et elektronisk kort (på mobilen eller kreditkorttypen) havde et lille foto på, så kontrolløren kan se at det matcher pendlerens ansigt.

  • 0
  • 0

Hej Kim

Jeg har af hensyn til debattonen og sagligheden valgt at anmelde dit indlæg. Links til diverse facebook-sider om Morten og Peter hører ikke hjemme her. Du må forholde dig professionelt til de andre debattører.

Af hensyn til Torben Mogensen har jeg opdateret artiklen, så eventuelle uklarheder om 'overvågning' skulle være præciseret.

Vh Henrik/Ingeniøren

  • 7
  • 0

@Thomas Krøyer
"... gammeldags billetsystem"
Bussernes Rejsekortterminaler er mig bekendt ikke on-line, når der køres, men kobles on-line på hjemmebasen. Det er derfor opdateringer via busserne kan være op til 24 timer forsinket.

@Niels Vinding
"i gamle dage".
Rejsekortet er ikke en erstatning for periodekort.

  • 1
  • 0

Hvis der kun var et trafikselskab, var den interne afregning fuldkommen overflødig. Så den nemmeste løsning er at danne et samlet trafikselskab. London har et trafikselskab, og der bor flere mennesker der end i hele DK.

  • 2
  • 0

Spørgsmål: Hvorfor er prisen fra Roskilde til DTU højere end fra DTU til Roskilde?
Svar på gåde: Fordi der er længere til Roskilde end på vandcykel.


Zone 8 (Roskilde) til 51(DTU) og omvendt = 6 zoner, så deeet. Men hvis turen er over Hovedbanen så er den 8 zoner med klippekort fra Roskilde (og 6 den anden vej), og med et Rejsekort er den 6 zoner begge veje også over Hovedbanen. (1-0 til rejsekortet)
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/pri...
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort/zo...
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/kort/zo...

  • 1
  • 0

undskyld men hvorfor BIB BIB skal det vaere saa skide fancy dancy og koste roeven ud af bukserne med skide rejsekort.
Se Syd paa til Paris.. Her virker deres system upaaklageligt.. Hvorfor bib bib skal danskerne uha da da selv opfinde noget som de ikke selv kan finde ud af at bruge...??

  • 1
  • 0

Det er stadigvæk - efter opdateringerne - lysende klart at forslaget handler om at erstatte check in/ud bøvl med et kamera. Dvs at kontrollere de rejsende, og ikke blot til interne mellemregninger. Vil det ikke være mere ærlig bare at indrømme, at det var en ommer?

  • 0
  • 2
  • "Lad kameraer scanne passagererne i busser og tog, så pendlerne slipper for at skulle checke ind og ud, som man skal med rejsekortet."

    • "Men kameraerne skal ikke bruges til at kontrollere den enkelte passagers rejse, men kun til at optælle antallet af på- og afstigende ved hvert stoppested/station, så dette kunne danne grundlag for afregning til ed enkelte transportudbydere."

Hva' ba' - Den fanger jeg godt nok ikke..! Er det så kun pendlere, altså faste dagligt rejsende der skal scannes med kameraet, mens jeg der kun rejser engang imellem ikke skal scannes..?
Hvordan skal der så afregnes for ikke pendlere..?
God ide, den virker bare mindre gennemtænkt...
Eller er det starten på gratis kollektiv transport betalt af skatteyderne..?

Nu når systemet har kostet 1 milliard kr., kunne vi så ikke med rette stille krav om, at systemet kan håndtere NFC (Near Field Chip) der er indbygget i de sidste nye smartphones..?
Med en lille app. ville der ikke være behov for at tjekke ind mange gange under rejsen og der ville være automatisk tjek ud
By the way: Er jeg den eneste, der finder det skudt langt over mål, at hyler over at en RFID-scanner kan scanne igennem et stykke stof / læder..?
Det er vel okay at folk ikke bruger tjek in / ud scanneren som en støttepæl, mens de venter på afgangen og dermed spærrer for andre passagerer, der vil tjekke ind / ud..!

  • 0
  • 0

Dvs at kontrollere de rejsende, og ikke blot til interne mellemregninger.

Det er jeg ikke helt enig i.

Hvis zone systemet simplificeres kan man til langt de fleste rejser (eller muligvis alle, alt efter hvor simpelt det gøres) nøjes med at checke in.

Al den interne afregning og trafiktælling kan så relativt nemt klares med kameraer som foreslået. Selv hvis disse kameraer kobles på videoovervågningen - hvilket er oplagt, den er/skal jo være der alligevel - er der stadig ingen registrering af personlige oplysninger nogen steder, andet end check in og evt. check ud.

Selve kortet kunne også sagtens, uden nogen problemer, være anonymt hvis man ville, og stadig modtage alverdens mængde/tidsrabatter. Men tankning at kortet bliver naturligvis muligt at henføre til en eller flere personer, med mindre man anvender et anonymt betalingskort.

  • 0
  • 0

Lad kameraer scanne passagererne i busser og tog, så pendlerne slipper for at skulle checke ind og ud, som man skal med rejsekortet

Jeg tror der menes: Lad dem, der har pendlerkort, blive ved med at have pendlerkort. Underforstået: de skal ikke over på rejsekortet.

Hvis formålet med at få pendlerne over på rejsekortet er at de bedre kan registreres til brug for internt millimeterafregning mellem selskaberne kan kameraer lige så godt (og ret sikkert billigere) bruges til at lave anonym passagertælling. Vupti, argumentet for rejsekort til pendlere er væk.

  • 1
  • 0

Okay..
Men rent menneskeligt, er det vel dem der rejser mindre ofte og børn, der glemmer at tjekke ind, ind, ud og får "dumme bøde" end pendlerne. Personligt, da jeg brugte kortet hver dag huskede jeg at tjekke ud. Da jeg ikke brugte kortet hver dag og var i samtale med en ven, glemte jeg at tjekke ud..!
Ud over det, så vil det kræve et ret så kraftigt computersystem at holde styr på alle de ansigter, der pendler dagligt. Dertil kommer så at når det "offentlige IT Danmark" udvikler nye systemer, så koster det kassen og tager en evighed..! Rejsekortet er et fantastisk eksempel herpå..!
Så helt ærligt, tanken om Face-ID er jo dødsfødt, efter min bedste overbevisning..!
Hva' så når en pendler bruger denne her:
http://www.multimagnus.dk/wp-content/uploa... ???
Og så er vi ikke engang begyndt at tale om Hackere... Det vil sædvanen tro være CSC, der skal håndtere et system i den kalibrer, da det vil nødvendiggøre en central platform til håndtering af data'en...!
Vi skal jo ikke indføre allerede eksisterende system i Danmark - Vi laver jo vores egne..! ;-)

  • 0
  • 0

Der har da så vidt jeg ved været passagertællere i (nogle) busser i rigtigt mange år. En af mine venner havde engang et fritidsjob med at reparere disse IR baserede bokse, og det var for ca. 20 år siden!

  • 1
  • 0

@Peter Kyllesbeck
rejsekortet er dig velundt
og dem, der HAR smartphone er nok ikke dårligere stillet med en app fra dsb
jeg rejser intet krav om, at folk skal købe smartphone alene af den grund, men når jeg kigger mig om, er der få, der ikke har een!

  • 0
  • 0

jeg rejser intet krav om, at folk skal købe smartphone alene af den grund, men når jeg kigger mig om, er der få, der ikke har een!


Men derfor skal der stadig være noget for dem der ikke har.
Der skulle gerne i et offentligt transportsystem være en generel løsning for alle, også dem, der ikke kan bruge/betjene/forstå smartphones.
Men det er da fint disse apps findes(kommer) man må så bare betale det ekstra det koster at bruge dem ;-)

  • 0
  • 0

Urealistisk

Urealistisk.

Vi har ikke softwaren endnu, til at gøre dette med få fejl nok til at være brugbart. Der vil ske alt for mange fejl. Det har intet med selve kameraerne at gøre.

Hvordan skal folk opkræves? Skal de have en database med samtlige danskere, og adgang til at hæve fra deres bankkonto? Det går ikke. Skal man registreres først? Hvad med turister? Hvorfor lade sig registrere, når man kan køre gratis, hvis man lader være?

Prisen på en smartphone med et godt kamera har ingen relevans. Det er genkendelsessoftware, og dataforbindelse til en database over alle borgere det drejer sig om.  


Netop, at det er urealistisk, er det spændende i dette forslag: I modsætning til "typiske" projekter, hvor der spyttes milliarder i kendt og kedelig teknologi, så vil et urealistisk projekt medføre, at der sættes penge i forskning. Prøv at se højteknologifonden.dk - det er bemærkelsesværdigt, hvor meget forskning der fås, for selv få millioner. Og i stedet for, at spilde penge på milliardbyggerier og milliarder på kendt teknologi, så er det interessante netop et projekt, der går videre, og hvor penge går til forskningen. Ved et sådant projekt, er endvidere den fordel, at man ikke står med et typisk projekt, der skal kasseres, og intet har givet bagefter - men står med masser af forskning, som projektet har medført.

Og her kommer nok min anke i mod Torben Mogensen forslag. Det går ikke vidt nok. Et reelt forskningsprojekt, skal føre os videre - og gerne langt videre. Det skal være tilstrækkeligt utopisk til, at vi ikke opfinder noget, at alle andre er i gang med, og måske har udviklet.

  • 0
  • 0