Isbrydende krydstogtsskib til 2,7 milliarder skal til Nordpolen og Antarktis

Vard skal levere verdens første isbrydende krydstogtskib. Det skal kunne forcere 3,5 meter tyk is og har plads til 270 passagerer. Efter planen leveres det til Ponant i 2021. Illustration: Stirling Design International

Det bliver verdens første krydstogtskib med isbrydende egenskaber – og det skal være gas-hybrid-drevet.

Fremdriftssystemet med dual fuel-LNG-motorer og batterier er udviklet i et samarbejde mellem det franske krydstogtrederi Ponant, Stirling Design International, finske Aker Arctic og norske Vard.

Skroget bygges i Rumænien og færdiggøres af Vard Søviknes. Den totale kontraktværdi er på 2,7 milliarder norske kroner, oplyser Vard i en pressemeddelelse.

Skibet, som går under navnet VARD 6 17, skal leveres i andet kvartal af 2021.

Ekstrem isbrydning

Skibet får isbryderegenskaber i Polarklasse 2 og skal kunne sejle med passagerer til den geografiske nordpol samt Antarktis. Polarskibet skal godkendes af Bureau Veritas efter PC2-polarkoden.

Skibet skulle få tilladelse til at sejle året rundt i moderate istykkelser på 3,5 meter.

Det er designet efter Aker Arctis' ‘Double Action’-princip. Med stævnen kan det gennembryde kompakt is, mens ekstrem is skal brydes med agterstavnen. Polarklasse 1, der er den højeste klasse, er beregnet på de største isbrydere, der skal kunne klare helårsoperationer.

270 passagerer

Polarskibet bliver 150 meter langt, 28 meter bredt og får en cruisefart på 15 knob. Det er sengepladser til 270 passagerer i 135 kahytter med balkoner. Derudover vil der være et mandskab på 180 på det cirka 30.000 bruttoton store skib.

Ponant oplyser på sin hjemmeside, at rederiet ønsker at være pionér inden for miljøvenlige krydstogter i polarområderne og derfor vil bruge LNG som brændstof i kombination med batterier.

LNG-motorer har cirka 20 procent lavere CO2-udslip og omkring 80-85 procent mindre NOx-udslip samt stort set intet svovl- eller partikeludslip.

I særligt sårbare områder vil skibet sejle helt udledningsfrit med elektrisk fremdrift, sådan som bl.a. også norske Hurtigruten ASA har planlagt for sine to ekspeditionsskibe, Roald Amundsen og Fridtjof Nansen, der er ved at blive bygget ved Kleven.

Finske propeller og motorer

Ponant oplyser, at de på miljøsiden, ud over LNG og nyeste generation af batterier, vil anvende et avanceret energistyringssystem, varmegenindvinding samt vandrensning.

Fremdriftssystemet består af en Wärtsiläs W31-motor i dual fuel-version, batteripakker (fra en ukendt leverandør), og ABB-azimuthpropeller. Franske GTT skal levere LNG-tankene med en kapacitet på 4.500 m3. Derudover får skibet to helikoptere og 16 Zodiac RIB’er (små både), der skal kunne opsamle passagerer et stykke væk fra skibet.

Der bliver lagt stor vægt på gode oplevelser for de 270 passagerer på Ponants isbrydende polar-krydstogtskib. Illustration: Stirling Design International

Vard er allerede i gang med at bygge fire luksuskrydstogtskibe for Ponant. Det første i serien skal leveres i andet kvartal af 2018 og de næste tre i perioden frem til sommeren 2019.

Administrerende direktør i Vard, Roy Reite siger i en pressemeddelelse, at han er stolt og glad over kontrakten og det videre samarbejde med Ponant, Stirling International og Aker Arctic.

Møde med pingviner

»Vard har omfattende erfaring med og viden om teknologier til isbrydning. Gennem flere generationer har vi bygget avancerede skibe, udviklet til opgaver i de polare egne,« siger Reite.

Ponant skriver på sin hjemmeside, at de fra 2021 vil tage passagerer med på ture i kølvandet på de store polarforskere. Det vil både omfatte ture til Nordpolen, rejser over de arktiske have, sejlads i grønlandske farvande, ekstreme forhold i nord og øst samt udforskning af Antarktis.

De rejsende kommer desuden til at prøve at gå ud på isen og opleve grønlandske inuitters jagt og fangst på nært hold og se pingviner i Antarktis.

Polarkrydstogtskibet bliver 150 meter langt, 28 meter bredt og stikker 10 meter dybt. Drivkraften bliver Wärtsilä 31 DF-motorer, batterier og ABB azipod. Illustration: Stirling Design International

Artiklen er fra tu.no

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rolf, du må ikke nævne, antyde, hinte, referere, linke til, noget som helst med atomkraft. Det er tabu, harram, helligbrøde her på ingeniøren.

Vindmøller, solceller og batterier er løsningen, også lidt brint og brændselsceller, er ok, måske lidt biobrændsel og "synfuel" men kun hvis det er lavet på "overskuds el" fra vindmøller.

Men aldrig atomkraft!

  • 3
  • 8

Hvor langt mon der kan sejles udledningsfrit?

I særligt sårbare områder vil skibet sejle helt udledningsfrit med elektrisk fremdrift, sådan som bl.a. også norske Hurtigruten ASA har planlagt for sine to ekspeditionsskibe, Roald Amundsen og Fridtjof Nansen, der er ved at blive bygget ved Kleven.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten