Iransk flystyrt stadig uden forklaring: Myndigheder peger på teknisk fejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Iransk flystyrt stadig uden forklaring: Myndigheder peger på teknisk fejl

Illustration: Wikimedia Commons

Onsdag d. 8. januar lettede passagerflyet Flight PS 752 fra Teherans internationale lufthavn kl. 6.10 lokal tid, men forulykkede efter blot få minutter i luften ved et styrt ned i Teheran-forstaden Parand.

Det bekræfter Ukraine International Airlines (UIA), der fløj ruten.

Ifølge UIA’s oplysninger var der 169 passagerer samt 9 besætningsmedlemmer om bord på flyet, da det lettede med retning mod Kiev. Samtlige om bord på flyet omkom under styrtet, der blev fulgt af en voldsom brand.

Ifølge Reuters gjorde branden det umuligt for redningsfolk at komme tæt på det forulykkede fly.

Blandt de omkomne var der ifølge flere kilder 82 iranske statsborgere, 63 canadiske, 11 ukrainske (heriblandt personalet), 10 svenske, 4 afghanske, 3 tyske og 3 britiske.

Endnu ingen bekræftet årsag til styrt

UIA har endnu ikke udtalt sig om årsagen til styrtet, men iranske myndigheder har tidligere peget på, at ulykken skyldes tekniske fejl.

Ifølge Teknisk Ukeblad har de iranske myndigheder nu også fundet frem til flyets sorte bokse.

Samme tekniske fejl i flyets motorer berettede den ukrainske ambassade i Iran i første omgang også om som årsag, skriver Teknisk Ukeblad. Dermed afkræftede ambassaden samtidig mistanker om nedskydning eller terrorangreb om bord.

Men som det ukrainske medie Kiyv Post skriver, har ambassaden nu slettet forklaringen om flyets styrt.

I hvert fald fremgår det ikke længere af den meddelelse, som Teknisk Ukeblad med flere henviser til.

Sidstnævnte medie henviser til, at de første udmeldinger kom fra uofficielle kilder.

Ifølge Reuters er der tilmed tale om, at ambassaden nu direkte afviser, at der var tale om en motorfejl.

Der florerer samtidig videoberetninger af flystyrtet, der viser, hvordan branden i flyet opstod allerede inden styrtet. Det er dog ikke bekræftet, at optagelserne viser det konkrete Flight PS 752.

Relativt nyt fly

Flyet, der ifølge UIA var til sædvanlig vedlighold d. 6. januar, var af typen Boeing 737-800 og ifølge Teknisk Ukeblad udstyret med to CFM56-7B24-motorer.

Samme type fly har det ukrainske flyselskab i alt 26 af i sin flåde, og det forulykkede fly var ikke mere end nogle få år gammelt, idet det ifølge UIA blev bygget og leveret direkte fra fabrikken i 2016.

Som det kan ses af Flightradar24’s sporing af flyet, havde flyet en normal kurs væk fra landingsbanen, inden det ifølge Teknisk Ukeblad slog over i en mere nordlig retning ved de sidst modtagne ADS-B-data.

Sigtbarheden i Teheran var god, da flyet lettede, mens vinden var svag og temperaturen omkring én minusgrad, skriver Teknisk Ukeblad.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Iranerne påstår at det er en teknisk fejl. Hvordan kan de vide det, så kort tid efte at flyet er mere eller mindre pulveriseret ? Denne ukrainske Boeing 737-800 ( ikke en MAX) er 3 år gammel, og har en pletfri vedligeholdelses attest. Sådan en flymotor bryder bare ikke i brand, uden videre. De iranske lufftfarts myndigheder tillader et civilt fly at lette fra Teheran lufthavn få timer efter, at deres militær har sendt 12 missiler mod de internationale styrker på irakiske militær baser, selvom de forventede et modangreb. Det her er overlagt mord på 176 sagesløse mennesker, foretaget af et Stinger lingnende missil, affyret af det iranske luftforsvar, som må have været i den tro, at de var under angreb fra amerikanske bombefly. Hvorfor mon de ikke vil udlevere den sorte boks, som de allerede har i deres varetægt ? Katastrofen ligner den med MH17, som et russisk BUK missil skød ned over det østlige Ukraine, i juli 2014

  • 7
  • 23

Piloterne meldte ikke om en nødsituation, før flyet med 176 passagerer om bord styrtede ned
10 svenskere var blandt de omkomne, da et ukrainsk passagerfly styrtede ned uden for Teheran få timer efter Irans missilangreb på militærbaser i Irak. Årsagen til flystyrtet er ukendt.

  • 5
  • 2

Jeg hørte i radioen her til morgen (P1? 6.40) at en dansk Major havde set billeder der viste små huller i skroget (huller med ca samme størrelse) og ifølge hans mening var det lidt 'mistænkeligt' og ikke noget han ville forvente at se ved et motorhavari el lign.

Så måske der er noget om mistanken om at det er et antiluftværnsmissil der har skudt den ned :-(

  • 8
  • 6

Nu sidder motoren ikke i vingen. ;-)

Nu må det formodes at være undersiden af vingen man kan se på billedet, og det ser ud som om at hulernes kratre vender indad - ukvalificeret gættet se det ud til at fragmenterne er kommet fra venstre side på billedet, hvilket godt kunne stemme overens med fragmenter slynget ud fra motoren.

Men det er kun et vildt gæt, og stemmer måske ikke overens med at motoren jo er trukket meget langt frem på en 737-800

Til gengæld håber jeg at de sorte bokse i det mindste udleveres til Ukraine.

  • 2
  • 1

Jeg har rejst spørgsmålet overfor førende medier for jeg mener at vi bør have en International haverikommission ved flystyrt. Iran vil ikke udlevere de to sorte bokse til USA eller Boring. Det sidste forstår jeg for Boring kan vi ikke have fuldt tillid til, men hvem skal stå som haverikommision det er vel ikke Iran? En haverikommission bør straks have fuld adgang til nestyrtningsområdet. Det er uforståelig, at flyet ikke kunne lande med ild i den ene motor for normalt afbrydes brænstoftilføreslen når det går ild i en motor? Af hensyn til den Internationale flysikkerhed skal alle sten vendes i sagen.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten