IoT for begyndere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IoT for begyndere

For et stykke tid siden havde Bo Lybæk, adm. direktør i EMS-virksomheden GPV, en ahaoplevelse, da han besøgte en stor tysk elektronikproduktion.

Fabrikken – der har vundet en pris for sin digitaliseringsindsats – producerer i omegnen af 14 millioner produkter om året. Alligevel havde der det år kun været 166 fejlbehæftede emner. Blandt andet fordi den tyske virksomhed havde haft et stort fokus på at omsætte sine mange interne data til noget, som resten af organisationen kunne forholde sig til og optimere ud fra.

»Hvis vi med tiden kunne komme derhen, kan jeg jo godt se, at den tid, vi af og til må bruge på en reklamation, kunne bruges mere fornuftigt på i stedet at udvikle vores forretning. Derfor er kvalitet for mig et af de helt afgørende parametre, når vi snakker digitalisering og Industri 4.0,« siger Bo Lybæk, der blandt oplægsholderne ved HI-­messens digitaliseringskonference torsdag 5. oktober.

Det skal give mening

GPV, som producerer ­elektronik til blandt andet industrien og medico­branchen og har fabrikker i Danmark, Thailand og Mexico, er selv på vej ned ad den digitale landevej i håbet om ad åre at nå lige så langt som kollegaen syd for grænsen.

»Men vi har det princip, at det skal give mening. Vi skal sætte ind dér, hvor det kan skabe værdi for virksomheden,« understreger Bo Lybæk.

Det har udmøntet sig i, at GPV internt er i gang med at integrere ERP-system og fabriks-it bedre end hidtil, så de daglige operationer kan klares hurtigere, og så de enorme datamængder, der genereres, bliver så lette at overskue som muligt. Det sker bl.a. ved at implementere et nyt PLM-system.

»Vi har opsamlet data fra vores produktioner i mange år, men groft sagt kan man sige, at hvor vi tidligere bare opsamlede dem, gør vi nu meget mere ud af at kigge på, hvad vi reelt kan bruge dem til. Den proces tror jeg, vi er ret langt med – også hvis vi sammenligner os med andre virksomheder,« konstaterer han.

Kunsten at prøve sig frem

Sideløbende med digitaliseringsindsatsen satser GPV strategisk på automation – to felter, der for Bo Lybæk efterhånden er filtret helt ind i hinanden. Men han anerkender, at den begrebsforvirring, der hersker i forhold til Industri 4.0, big data, digitalisering og andre buzzwords gør, at man som virksomhed kan have enormt svært at overskue, hvor man skal begynde, og hvor man skal slutte.

»Det er svært at vide, om det, man gør, er det rigtige. For hvad er det lige for teknologier og områder, man bør bruge kræfter og investeringer på? Så der er også et element af at prøve sig frem,« siger Bo Lybæk, der sidder i DI Digitals bestyrelse.

»Men det er også det, der gør digitaliseringen rigtig svær at favne for mindre virksomheder. Her hos GPV kan vi måske godt tillade os et fejlskud en gang imellem, men det er langt sværere for de små virksomheder. Derfor vil jeg også gerne stå ved, at vi som alle andre oplever, at det her er svært, og at der ikke er én klar løsning. Lige nu kan jeg ikke se en anden udvej, end at vi er nødt til at prøve os lidt frem. Selvfølgelig skal vi gøre det med omtanke, men vi er nødt til at prøve.«

Startkit til IoT

Netop det at prøve sig frem vil en af konferencens andre oplægsholdere, Mogens Durup Nielsen, også gerne slå et slag for. Som salgs- og forretningsudviklingschef i udviklingshuset Xtel, der blandt andet leverer IoT-løsninger til industrien, oplever han, at mange virksomheder har svært ved at omsætte de fine digitaliseringsstrategier fra Powerpoint-præsentationerne til praksis.

»Jeg og mine kolleger er ude i rigtig mange industrivirksomheder, og de har nogle udfordringer med at komme i gang med den her digitalisering. De ved tit en masse og har læst sig til en masse ting, men det første skridt er svært,« siger Mogens Durup Nielsen.

Men hvorfor gøre det sværere end nødvendigt, lyder ræsonnementet fra Xtel, der har lanceret et IoT-startkit kaldet Explorer Kit. I al sin enkelthed består det af en gateway og én eller flere sensorer, der kan måle på eksempelvis luftfugtighed, tryk, vibrationer eller andre parametre.

Gatewayen kobles op på virksomhedens netværk via Ethernet, wifi, GSM, eller hvad man nu måtte ønske, og sender sensordataene over i en browserbaseret brugerflade.

»Kittet er forkonfigureret til kunden, så de skal bare koble gatewayen til, placere sensorerne og så klikke sig ind på en browser og begynde at monitorere sensorerne,« forklarer Mogens Durup Nielsen.

Digitalisering under pres

De indsamlede data kan efterfølgende blive underkastet relevante analyser. Den del kan Explorer Kittet ikke hjælpe med, det findes der en række softwareprogrammer, der kan gøre.

Det vigtigste er sådan set bare at komme i gang og få nedbrudt nogle af de barrierer, der måtte være, understreger Mogens Durup Nielsen, som påpeger, at verden og markedskræfterne har forandret sig.

Kortere udviklingstider og livscyklusser på de enkelte produkter sætter også digitaliseringsstrategier under pres.

»Mange virksomheders største problem er, at nogen har bildt dem, at det at digitalisere skal være et kæmpe projekt med store krav­specifikationer. Men i den verden, vi befinder os i, er man nødt til at prototype sig frem med nogle mindre projekter.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten