Det står skidt til med den offentlige ladeinfrastruktur, og det er svært at få opladet bilen, hvis ikke man lige har egen carport. Ingeniøren har tidligere påpeget, at vi dermed får svært ved at komme i mål med ambitionerne om knap 800.000 nye elbiler, sådan som regeringen har forpligtet sig til inden 2030. Det skal der findes en løsning på.
Læs også: Skæv fordeling af offentlige ladestandere: Danske byer er dårligt forberedt til elbiler
Det kan gøres gennem den store infrastrukturaftale, som Eldrup-kommission nu har leveret de sidste anbefalinger til. Her lyder det blandt andet, at kommunerne skal kunne udbyde offentlige arealer til ladestandere og samtidig give tilskud til ladeoperatørerne i områder, hvor markedsvilkår ikke sørger for ladestanderne. Og nu skal der tages politiske beslutninger.
En del af løsningen hedder roaming
Branchen har selv givet bolden op ved at forpligte sig til at femdoble antallet af offentlige ladepunkter og sikre nemmere adgang til roaming, så man kan benytte ladestandere fra forskellige udbydere.
Nu åbner transportminister Benny Engelbrecht (S) for, at læsere af Ingeniøren og vores nichemedie MobilityTech kan komme med bud på, hvordan vi sikrer den fornødne infrastruktur til elbilerne. Sammen med Ingeniørforeningen, IDA, er vi vært ved en høring med ministeren, hvor du kan få dit forslag med.
Hit med en anbefaling
Vi vil derfor gerne høre dine anbefalinger til ministeren. Hvad mangler vi for at sikre ladestandere? Skal kommunerne kunne garantere opladning inden for 250 meter, som man har erfaringer med i Holland? Hvordan sikrer vi, at elnettet kan håndtere de mange elbiler, hvis storbyernes bilpark skal omlægges til el og kunne lades op ved alle boliger?
Læs også: Svært med strøm til bilen: Nej tak til endnu en stressfaktor
Vi udvælger tre forslagsstillere, som inviteres med til høringen med ministeren online. Vi transmitterer direkte fra mødet på ing.dk fredag den 5. marts kl. 15.00-16.30
Skriv dit bud i debatten under artiklen her. Deadline for forslag er mandag, den 1. marts, kl. 14.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Bemærk, at der er tale om en artikel fra 8. september 2020. Mit link er fra VW's officielle materiale.
Når jeg nu fremhæver trailer/camping folket så er det fordi problemet med elektriske køretøjer er ikke så simpel som at "elmotoren kan trække hvad som helst", en elmotor bliver også varm og hele essensen af trailerproblemet er at elbilsproducenterne ikke har lyst til også at opfinde en effektiv køling til motoren (som så holder op med at være "veligeholdelsesfri") for ikke at tale om det åbenlyse problem med at vand + strøm er ikke den bedste kombination, alternativet er et ekstra gear men det komplicerer også designet. Det kommer der også en løsning på - på sigt - især når der dukker elektriske lastbiler op i større stil.
Jeg kender ikke de andre elbiler i detaljer, men Tesla har vandkølet elmotor. Kølekredsløbet bruges til at overføre varme mellem batteri, motor og kabinevarme.
Den nødvendige effekt til at trække en trailer udgør kun en brøkdel af den relative høje effekt mange elbiler kan yde. Vi snakker ikke om at køre motoren tæt på 100% i længere tid, men snarere 20%. Det er slet ikke noget problem, hverken for væske eller luftkølede elmotorer. Det kræver formodentlig lavere effekt at trække en tung trailer ved 90 km/t end at ligge med 250 km/t på Autobahn.
Tesla Bjørn har YouTube videoer hvor han overhaler på livet løs på vej op ad de norske fjelde med en kæmpe båd på slæb.
Jeg kan kun finde oplysninger om, at ID.4 må trække 1000 kg med bremser: <a href="https://www.volkswagen.dk/da/modeller/ID-4..">https://www.volkswagen.dk…;.
Det er lidt mærkeligt. Der er tilsyneladende mange bud på hvad id4 må trække. Prøv at søg på VW id4 1900 kg. Eksempelvis:
https://www.inputmag.dk/vw-bekraefter-at-id-4-faar-anhaengertraek/
FDM mener at vide at det afhænger af batteristørrelse og bilen med det store batteri skulle kunne trække 1200 kg.
Jeg kan kun finde oplysninger om, at ID.4 må trække 1000 kg med bremser: https://www.volkswagen.dk/da/modeller/ID-4.html...og VW ID 4 kan trække 1900 kg.
Der kan man så se hvor forsk. vi er - jeg er f.eks. helt overbevist om at vi inden for 10 til 20 år vil stort set se fossilbiler som uddøde - når jeg skriver fossil er det fordi jeg ikke tror på at ICE (Internal Combustion Engine) vil dø, jubeloptimisterne i "ElektroFuel gruppen" skal nok overbevise kvabodderne som bestemmer om at "CO2-neutral" er det samme som ikke forurenene.BEV er ikke svaret på alt - jeg er ikke overbevist på det bliver det nogensinde. Hvis man til daglig trækker trailer over lange afstande - så skal man købe en ICE.
Der kommer også løbende nyskabelser som dels øger kapaciteten og dels giver mulighed for hurtigere ladning - så selv der ser jeg ikke noget problem på sigt... lige nu er det en udfordring men ikke nok til at kalde det et problem.
Når jeg nu fremhæver trailer/camping folket så er det fordi problemet med elektriske køretøjer er ikke så simpel som at "elmotoren kan trække hvad som helst", en elmotor bliver også varm og hele essensen af trailerproblemet er at elbilsproducenterne ikke har lyst til også at opfinde en effektiv køling til motoren (som så holder op med at være "veligeholdelsesfri") for ikke at tale om det åbenlyse problem med at vand + strøm er ikke den bedste kombination, alternativet er et ekstra gear men det komplicerer også designet. Det kommer der også en løsning på - på sigt - især når der dukker elektriske lastbiler op i større stil.
Så der er masser af "på sigt" som jeg er overbevist at bliver løst.
Det med ventetid og mangel på... jeg ventede i 4 måneder på min ICE fordi jeg tilfældigvis havde en anden mening end importøren om farve, vinduer og udstyr, alt sammen helt normale ting bare ikke jf. importøren. Biler bliver nu om dage bygget efter ordre - det er de blevet f.eks. i Sverige siden 90'erne - så at man kommer ind og kører ud er ikke mærkets eller fabrikkens fortjenste men at man er blevet prakket det på som importøren eller forhandleren havde stående på lager fordi de specifikt valgte at have det stående på lager.
I Oslo har kommunen stilt opp ladestolper langs fortauet. Bilen kan stå 3 timer i tiden 9-20 for kr 15 per time og resten av døgnet kr 5 per time. Bileier må ha egen ladekabel type-2 og maks effekt er 7,8 kW. En bruker RFID-brikke (trådløs identifisering). Noen steder kan en stå 24 timer i døgnet.
Virker som at dette er en bra løsning!
@BN Mig bekendt så bruger VAG deres MEB platform til alle deres nye elbiler, undtaget trillingerne UP/Mii/CitygoHvis det er tilfældet, så understreger det bare hvor meget bullshit der er omkring elbilers evne til at trække.
Et hurtigt opslag viser da også at Enyaq ig ID4 har samme mindste antal HK og moment.
Lige omkring VAGs trillinger, så har de 83 HK og 212 nm moment men "kan ikke trække" en 500kg trailer.
Hvilket min forrige fossil med 60HK og drejningsmoment som en selvdød dræbersnegl var godkendt til.
Omkring ladehastighed: En Ioniq fra 2016 har 28Kwh batteri og ladeevne på 75KW.
VAGs trillinger kommer med 35Kwh batteri (25% større) og alligevel så kommer de med kun 50KW "hurtiglader" hvilket er 33% dårligere ladeevne end Ioniq fra 2016.
Der er jo næppe fordi VAG ikke kan finde ud af at lave en bil med god ladeevne. Nok mere et bevidst valg for at undgå alt for mange kætteriske folk skulle finde på at formaste sig til at købe en Mii electric.
Jeg ved godt den gamle Ioniq havde nolge lidt specielle batterier mht til REE forbrug og at de har ændret en del i batterikemien i den nye 35Kwh model.
Men VAG kunne i det mindste have givet trillingerne samme lade evne som Ioniq 35 kwh modellen har.
Hvis det er tilfældet, så understreger det bare hvor meget bullshit der er omkring elbilers evne til at trække. En elmotor er født til at trække. At bilerne bilver markedsført uden denne mulighed er ikke andet end fabrikanternes uvilje.
Uden at vide de konkrete forhold om disse biler, så kan der være en anden forklaring. Når staten fastsætter ejerafgifter, så udregnes det blandt andet efter km/l. Er ikke sikker på forholdene omkring KWh/km. Det ramte for eksempel Lupoen for mange år siden. Hvis den fik monteret en trækkrog ville den ryge under den skatteklasse, som gav den den pågældende ejerafgiftsklasse, så derfor blev det ikke til noget med trækkrog på Lupoen.
Who cares hvad vi enkeltpersoner gør - det er den globale beolkning som rykker noget. Vi kan godt stå tilbage i lille DK, det ændre faktisk (og heldigvis) ikke noget i det globale billede.
Tak for den Nicolai, her er vi ganske enige. Hvad nytter Danmarks 70%/2030 målsætning. Det er symbolpolitik. Skal vi rykke noget på klimaet skal det ske på internationalt plan.
Kære HJN,</p>
<p>Jeg tror virkelig ikke du ville blive tilfreds med en BEV, din selvomfattelse som bil-feinschmecker vil efterlade dig skuffet.</p>
<p>Du får et produkt lidt som en iPhone - det er en ret lukket vare, som knapt kan tunes - nye sæder, bremser, dæmpere osv. javist, men så heller ikke mere. Den kan knapt "tunes" (1), og hvis man gør det så kan det blive dyrt i den sidste ende. Der er ikke nogen fordel ved at køre den på et rullefelt eller få den "chippet". Så hvis du ikke kan lide produktet som det er, så skal du lade være med at købe det - blot mit råd til dig.</p>
<p>(1) Der er nogle firmaer som hacker f.eks. en Tesla så den yder mere, som ellers er et tilkøb fra Tesla.
Jamen se - det er jo nyttig viden Nicolai, tak for det.
Jeg synes bare at det gør det mere kedelig at have en bestemt bilmodel, som man ikke kan ændre noget på. Jeg risikerer jo at møde en anden bilejer, som har nøjagtig samme model. Du må gerne sammenligne det med kvinden i den dyre balkjole, som møder en anden kvinde i nøjagtig samme model. Det behøver jeg vel næppe forklare det uheldige i. Ja - jeg er bilsnob. En rigtig bil er jo ikke blot et transportmiddel.
Der findes "tunings dele" - der er en del somskifter bremser på performance-versionerne. PRøv f.eks. se videoerne som du allerede tidligere har fået refereret fra Nurenberg-ringen med M3P - igen du stiller spørgsmål "i al uskyldighed" som du selv kender svaret på - det fremstår som trolleri - og hvis det ikke er trolleri, så har du min medfølelse:
What thef . . . !
Så du har tidligere henvist til nogle Nürnburgring videoer hvor der vises tuningsdele til en M3P? Sorry - det havde jeg ganske enkelt glemt i al - alvorlighed - honest. Hvis det ikke er noget som jeg har glemt, så har jeg måske slet ikke læst lige det indlæg, som du refererer til. Faktisk er jeg en synder på det område, for jeg læser ikke nødvendigvis alle indlæg i de tråde, som jeg kommenterer i. Der er som bekendt en tråd om klimaet og dets skeptikere som er snart 2000 indlæg lang. Jeg får altså ikke læst alle indlæg, selvom jeg kan finde på at poste kommentarer på enkelte indlæg - beklager. Gør det mig så til en trol?
Nu skrev du lidt længere oppe at jeg er modstander af elbiler, hvilket jo ikke er sandt. Kunne jeg så opfatte det som trolleri? Så krænkelsesparat er jeg trods alt ikke, så du behøver såmænd ikke at besvære dig med din medfølelse.
Alt dette betyder på ingen måde at "jeg er færdig med dig" - ish. Jeg vil da gerne dele synspunkter med dig fremad. No heartfeelings.
Er det ikke "samme bil" bare i forskellig indpakning?
Hvis det er tilfældet, så understreger det bare hvor meget bullshit der er omkring elbilers evne til at trække. En elmotor er født til at trække. At bilerne bilver markedsført uden denne mulighed er ikke andet end fabrikanternes uvilje.
hmm.......Det er på vej. Skoda Enyaq kan trække 1200 kg og VW ID 4 kan trække 1900 kg.
Er det ikke "samme bil" bare i forskellig indpakning?
Alene det at du ikke kan trække en ordentlig trailer efter de fleste elbiler afskrækker en stor del af køberne - men det er naturligvis et ligegyldigt problem for elbilsfanatikerne.
Det er på vej. Skoda Enyaq kan trække 1200 kg og VW ID 4 kan trække 1900 kg. Tesla Model 3 trækker 1000 kg, Audi E-Tron og Mercedes EQC trækker 1800 kg. Tesla Model X trækker 2250 kg.
Så vi har pt. 6 modeller der trækker 1000+ kg, heraf 4 modeller der kan trække som en VW Passat eller mere.
Det er ikke et kæmpe udvalg men der kommer hele tiden nye bilmodeller på markedet.
@MaciejDu skal nok se at de ikke kun er mit... for så ville flere stå i kø efter elbiler.</p>
<p>Alene det at du ikke kan trække en ordentlig trailer efter de fleste elbiler afskrækker en stor del af køberne - men det er naturligvis et ligegyldigt problem for elbilsfanatikerne.
Køen til elbiler er så lang at du ikke kan se enden på den, og de traditionelle fabrikker spekulerer bevidst i at holde produktionen af elbiler så lav som muligt og forsøger at sælge dem så dyrt som muligt, alt mens de gør alt hvad de kan for at indgyde folk rækkevidde angst, samt at holde oplade hastigheden så langsom som muligt for at forstærke ilusionen om at elbiler kun er for fanatikere.
Formålet er at fastholde deres salg af ICE.
Omkring trailer, så kan du ved at kigge på moment og HK se at langt de fleste elbiler kan trække en trailer, igen har de traditionelle bil fabrikanter valgt ikke at give os forbrugere den mulighed. Netop for at afskrække en del af køberne.
Også her er formålet at fastholde deres salg af ICE.
Tilsidst vil jeg informere dig om at jeg kører fossilbil.
Sikker noget pladder at skrive! Tænker du godt kan læse indenad?Alene det at du ikke kan trække en ordentlig trailer efter de fleste elbiler afskrækker en stor del af køberne - men det er naturligvis et ligegyldigt problem for elbilsfanatikerne.
Det modsatte er netop pointerne.
BEV er ikke svaret på alt - jeg er ikke overbevist på det bliver det nogensinde. Hvis man til daglig trækker trailer over lange afstande - så skal man købe en ICE.
INGEN, som i INGEN har skrevet andet.
Men hvis man kun en gang imellem trækker trailer, og specielt hvis det bare er en tur til genbrugspladsen eller ikea, så er BEV med en lille krog på nuværende tidspunkt samlet set overlegen ifht. gængse ICE's.
Horses for courses - er du lystfisker med båd på trailer, som kører fra skagen til kastrup for at fiske så køb en ICE til det - tilsvarende hvis du er havemand som erhverv og trækker rundt med en lille gravko på en maskintrailer, på tværs af landet hver dag. Men kig på helheden, og kig specielt på den vej som udviklingen går.
Who cares hvad vi enkeltpersoner gør - det er den globale beolkning som rykker noget. Vi kan godt stå tilbage i lille DK, det ændre faktisk (og heldigvis) ikke noget i det globale billede.
Kære HJN,Don't get me wrong, jeg vil da ønske langt mindre vedligehold - naturligvis. Til gengæld mindes jeg ikke en bil som er født perfekt, så der skal være mulighed for at "personificere" bilen hvilket jeg har gjort ved alle mine biler.
Jeg tror virkelig ikke du ville blive tilfreds med en BEV, din selvomfattelse som bil-feinschmecker vil efterlade dig skuffet.
Du får et produkt lidt som en iPhone - det er en ret lukket vare, som knapt kan tunes - nye sæder, bremser, dæmpere osv. javist, men så heller ikke mere. Den kan knapt "tunes" (1), og hvis man gør det så kan det blive dyrt i den sidste ende. Der er ikke nogen fordel ved at køre den på et rullefelt eller få den "chippet". Så hvis du ikke kan lide produktet som det er, så skal du lade være med at købe det - blot mit råd til dig.
(1) Der er nogel firmaer som hacker f.eks. en Tesla så den yder mere, som ellers er et tilkøb fra Tesla.
Du skal nok se at de ikke kun er mit... for så ville flere stå i kø efter elbiler.@Maciej</p>
<p>Det er helt i orden at du og dit kørselsmønster hører til blandt de 5% som nuværende elbiler ikke kan sørge for.</p>
<p>Det bedste du kan gøre er at lade være med at købe ny/nyere fossilbil, holde liv i den gamle, og så bare vente på de næste elbils generationer, eller skifte til brint.</p>
<p>Men for de ørvrige 95% er nuværende elbiler ganske brugbare, og eneste rigtige "problem" er at der ikke produceres nok.</p>
<p>Med de nye elbils modeller der får asfalt under hjulene i løbet af 2021, vil de 5% blive reduceret yderligere.
Alene det at du ikke kan trække en ordentlig trailer efter de fleste elbiler afskrækker en stor del af køberne - men det er naturligvis et ligegyldigt problem for elbilsfanatikerne.
Der findes "tunings dele" - der er en del somskifter bremser på performance-versionerne. PRøv f.eks. se videoerne som du allerede tidligere har fået refereret fra Nurenberg-ringen med M3P - igen du stiller spørgsmål "i al uskyldighed" som du selv kender svaret på - det fremstår som trolleri - og hvis det ikke er trolleri, så har du min medfølelse:Hvad findes der af undervognsdele? Til min Alfa og BMW findes myriader af ting.
Standard kit:https://www.youtube.com/watch?v=7BMoprNXZZg
Med bedre bremser:https://www.youtube.com/watch?v=I-LI_jeytBI
Er forlygterne på en Tesla ikke halogen?Skift af pærer - Nej det er LED
Måske kan nogen se hvorfor ikke alle baggårdsmekanikere og autohuse hilser elbiler velkomne?
Don't get me wrong, jeg vil da ønske langt mindre vedligehold - naturligvis. Til gengæld mindes jeg ikke en bil som er født perfekt, så der skal være mulighed for at "personificere" bilen hvilket jeg har gjort ved alle mine biler. Blot en ting der stikker voldsomt ud er Tesla 3's manglende instrumenter foran chaufføren, men det kan dog tilkøbes. Hvad findes der af undervognsdele? Til min Alfa og BMW findes myriader af ting.
Anyways - over tiden fik flere en benzinbil og der blev etableret flere tankstationer, og i dag tænker vi end ikke over hvor og hvornår vi skal tanke næste gang. Det er helt igennem easy-peasy.
Faktisk - Så er de 2 lokale tankstationer der var i min lille by nu lukket. Det var noget med at der skulle investeres i at skifte noget gammelt materiel, for at blive tidsvarende.
Det bedømte ejerne ikke kunne betale sig. De (og banken) forudså at der kun ville være en kortere årrække til at afskrive før behovet ville forsvinde.
Jeg skal nu køre 6 km til nærmeste tankstation - så længe det varer. Fra juni bliver der sat stik i.
Men, helt reelt, så er nuværende generation af elbiler økonomiske hvis (og kun hvis) man forventer at køre en del i dem - økonomien kommer ved drift og ikke anskaffelse - det tror jeg de fleste ved. Jeg har f.eks. noget familie-relation i den højer alder, som mener at de skal have en elbil næste gang (muligvis pga. en prøvetur i en Tesla), men helt ærligt det giver ikke mening, med mindre de køber den som luksusgode, så når vi snakker biler så peger jeg på brugte ICE istedet for BEV. Jeg vil gøre det samme i dit udtalte tilfælde.
Jeg har erkendt dilemmaet, som nogle ikke ser som sådan. Se - hvis jeg skal købe en ny elbil, så skal jeg typisk finde 3-400000 kroner. Så mange penge har jeg bare ikke der står bil på. Til gengæld har jeg alle dage levet med at "flytte kommaet" på mine værkstedsregninger. Jeg mindes en nylig oplevelse på en vens værksted. En dame havde indleveret sin Hyundai for reparation af bagbremserne. Joh - hun havde jo ellers sparet på bremserne, med et forudsigelige resultat at de døde alt for tidligt på grund af rust og stuck kalibre. Folk forstår ikke at bremserne skal bruges. Nå men, hun fik et nyt sæt kalibre, skiver og klodser til - - cirka 6000 kroner. Jeg mener - hjemme i min garage kunne jeg flytte kommaet. Måske har jeg bare en nærmere forhold til mit husholdningsbudget og sorte tal. For prisforskellen kunne fruen og jeg såmænd holde en uges ferie i Italien.
Men når det kommer til elbiler, så er de jo meget simplere opbygget og jeg behøver ikke halvdelen at det elektronik som man propper i biler these days. Men det er vel det de har regnet ud, så fabrikanterne holder værkstederne i ultrakort snor.
Bare lige for arveprinsens skyld:Og vil man fikse elbiler så er man ikke godt stillet som alm. hobby-mekaniker - det kræver en del special-viden og laptops - sådan er det bare, men del del gælder jo faktisk også nyere ICE-biler.
- Skift af pærer - Nej det er LED.
- Olieskift - Nej, der er ikke motor-olie. Gearolie nuvel, en gang hver, hvad 100.000km eller mere, kender faktisk ikke intervallet?
- Oliefilterskift - Nej, se ovenstående.
- Vandpumpe - Nej
- Tandrem - Nej
- Skift af dæk - jada hvis du har faciliteterne derhjemme.
- Kabine luftfilter - Jeps det kan man.
- Smøre døre, bremser og ophæg - jeps.
- Skifte tændrør - ikke rigtig vel?
- Skifte brændstofsfilter - ikke rigtig vel?
- Skifte bremsevæske - tjoe det kan man da godt hvis kogepunktet er lavt - det sker bare aldrig.
- SKift af bremser og belægning - Jo, men de slides meget mindre og skal derfor skiftes tilsvarende sjældent - det er nok mere skiverne som er udsatte af samme grund.
- Skift kølervæske - Nej? Lukket kreds, du ved.
- Tjek af dæktryk - ja det kan du.
- Sparke dæk - jeps det kan man.
Måske kan nogen se hvorfor ikke alle baggårdsmekanikere og autohuse hilser elbiler velkomne?
Jeg vil mene der er andre grunde til at du møder modstand end dem du selv anfører, tænker det er dine argumenter generelt - men det er nok bare mig......
Så bliver jeg jo nysgerrig for jeg har virkelig ikke gættet hvori denne modstand ligger. Nu er jeg lige i et dilemme, da jeg er forbeholden med lange indlæg, men nogle gange er det bare vanskeligt at forklare sig kort. Jeg har da også uploaded lange og ærlige forklaringer, som efterfølgende er blevet kaldet for trolleri, og jeg fatter bare hat af det. Til en start vil jeg gerne have forklaret fænomenet, men det har vist noget med nærtagethed at gøre?
En anden ting er at jeg ofte får skudt motiver i skoene, som ikke har hold i virkeligheden. Eksempelvis skrev du jo at jeg er modstander af elbiler, hvilket ikke passer. Nå - ordene gror, så vi tager den herfra . . . . .
Jeg vil mene der er andre grunde til at du møder modstand end dem du selv anfører, tænker det er dine argumenter generelt - men det er nok bare mig......Jeg har dog oplevet at man sparker nedad tydeligvis fordi "alle der har viljen selvfølgelig da kan købe en fabriksny elbil." Så har jeg i hvert fald fornemmet stemningen. Jeg har aldrig købt en fabriksny bil, simpelthen fordi jeg ikke evner at nyde et øjeblik så intenst, som står mål med prisen på køreturen over kantstenen.
Men, helt reelt, så er nuværende generation af elbiler økonomiske hvis (og kun hvis) man forventer at køre en del i dem - økonomien kommer ved drift og ikke anskaffelse - det tror jeg de fleste ved. Jeg har f.eks. noget familie-relation i den højer alder, som mener at de skal have en elbil næste gang (muligvis pga. en prøvetur i en Tesla), men helt ærligt det giver ikke mening, med mindre de køber den som luksusgode, så når vi snakker biler så peger jeg på brugte ICE istedet for BEV. Jeg vil gøre det samme i dit udtalte tilfælde.
Jeg deltager i høj grad her fordi jeg gerne vil vide hvad jeg skal være observant på, når jeg skal shoppe en 10 år gammel elbil.
@HJN: Du skulle tage at følge Bjørn Nyland (Tesla Bjørn) på Youtube. Det sidste nye er at han har købt sin gamle Tesla S tilbage . Den er fra 2013 og har nu kørt 350000km. Projektet er nu at lade et værksted gå den igennem for at finde og rette de skavanker der eventuelt måtte være kommet. Der er noget med et forhjulsophæng blandt andet. Jeg tror det bliver interessant at følge.
Problemet med 10 års gamle biler, er at de er slidte - og nu er det jo ikke en gammel opel kadet, som skal have et slag med en klaphammer på starten for at fikse den.
Specielt for elbiler gælder at de nuværende gamle modeller er solgt i så få styk-tal og med gamle batterityper som producenterne ikke længere har økonomi i at vedligeholde. Det kommer måske nok for nyere modeller, det med økonomien, men stk-tal er for lave for de gamle modeller - se f.eks. Nissan Leaf. Det som er den springende punkt er om man kan få nye batterier til rimelige penge, og evt. kan pelse andre dele fra huggere - og batterier er desværre ikke ligetil at skifte. Case in point, er Leaf'en, hvor folk skal lave alle mulige mærkelige hackede canbus-adaptere for at snyde MCU'en til at acceptere et 3.-parts batteri.
Så den tid med at man bare købe gamle biler, med kaburatorer, vakuumforstærkere og tændspoler og fikser dem hjemme i perlegruset er jo for længst forbi. OG da man ikke rigtig skifter olie, hvad skal man så på ryggen i perlegruset?
Og vil man fikse elbiler så er man ikke godt stillet som alm. hobby-mekaniker - det kræver en del special-viden og laptops - sådan er det bare, men del del gælder jo faktisk også nyere ICE-biler.
Så desværre tror jeg du må vente skuffet længe førend brugtmarkedet er noget nær det det er idag for ICE - jeg vil endda sige at BEV gør ICE-brugtmarkedet endnu mere attraktivt de kommende år, så det kan du faktisk bare glæde dig over -også købe en brugt ICE igen :-)
MEn hvis du f.eks. prøvede en Nissan og tænkte den er da fin, og der er en billig LEaf til salg i den blå avis, så hvor svært kan det være at skifte et Leaf-batteri - herregud det er jo bare nogle celler - så læs den her tråd (som er på et forum for DIY genanvendelse af celler fra BEV, el-cykler og laptops):https://secondlifestorage.com/index.php?threads/dalas-leaf-buildthread-2015-nissan-leaf.6308/
Men du argumentere imod bedre viden, og en rullende bølge af disruption, som endda er politisk støttet. ICE'ere er fint endu (også kaldet "smokers" i filmen Waterworld), men lad mig slutte med at understrege at har man ikke specielle behov til køretøjet i privat regi, så ville jeg nok ikke gå ud og købe en stor ICE lige nu hvis jeg skulle skifte og ville beholde bilen i mange år. Tænker den hurtigt falder i værdi, hvis der f.eks. kommer øget løbende beskatning eller brændstofsafgift om føje år.
Du har åbenbart ikke læst så mange af mine indlæg vedrørende biler, for jeg har mange gange fortalt at jeg også skal have mig en elbil engang hvor den bliver betalelig, hvilket vil sige en brugt. Jeg deltager i høj grad her fordi jeg gerne vil vide hvad jeg skal være observant på, når jeg skal shoppe en 10 år gammel elbil. Det bliver mange gange mødt som om jeg er modstander af elbiler, hvilket jeg ikke er. Jeg har dog oplevet at man sparker nedad tydeligvis fordi "alle der har viljen selvfølgelig da kan købe en fabriksny elbil." Så har jeg i hvert fald fornemmet stemningen. Jeg har aldrig købt en fabriksny bil, simpelthen fordi jeg ikke evner at nyde et øjeblik så intenst, som står mål med prisen på køreturen over kantstenen.
En anden ting som skiller vandene er nok min tilgang til biler. Jeg fatter ikke fascinationen af at bilen skal køre selv. Så bliver man IMO transporteret, som man gør det i offentlig transport. Jeg skal sgu da ikke transporteres, Jeg skal køre bilen selv men det kan man heldigvis også gøre med en elbil. Så henviser man til benzinbilers vibrationer. Altså selv når jeg kører i vores veteranbiler oplever jeg ikke vibrationer, bortset fra eventuelle hjul, som ikke er helt runde, men det kan vel opleves på alle køretøjer med hjul.
Du skriver at du nu er begejstret for din nye elbil, - og det er jo fantastisk.
Ja for helvede, 4-hjulstræk, 450hk, 0-100km/t på 3.3sek, 20T-fælge, motoren skal ikke passes den skal bare have pedal!
Den kører ca. 40-50 km/l i omregnet til benzin-ekvivalent udgift - og så kører den tilmed sig selv på motorvej/landevej- det absolut mest afslappende jeg har prøvet.
Det får smilet frem hver gang man køre ind på en motor-vej eller sætter fra i krydset
Whats not to like ? (tror jeg bliver overrasket over dækudgifterne, men lad os se.....)
Men, men, men - så har vi jo ikke noget at snakke om?Der hvor jeg oplever det lidt anstrengt er den ene parts pegen fingre af den anden. Hvorfor lader elbilejeren ikke bare benzinbilejeren være i fred med hans bil, og hvorfor lader benzinbileejeren ikke bare elbilejeren være i fred med hans bil? Især nu da de hver især er glad for eget valg. Det er da lidt tosset.
Og der er vel heller ingen som peger fingre af ICE-billister, pånær når de begiver sig ind i en tråd som omhandler opladning til elbiler, og kommer med søgte kommentare om at kun ice-biler dur, og andre er motor-ignoranter. Du har stædigt forsvaret at du aldrig kommer til at køre elbil, endda uden faktisk at have prøvet en.... Hvilket er fint, your loss not mine, og nogen skal køre de brugte ICE færdige.
Men du argumentere imod bedre viden, og en rullende bølge af disruption, som endda er politisk støttet. ICE'ere er fint endu (også kaldet "smokers" i filmen Waterworld), men lad mig slutte med at understrege at har man ikke specielle behov til køretøjet i privat regi, så ville jeg nok ikke gå ud og købe en stor ICE lige nu hvis jeg skulle skifte og ville beholde bilen i mange år. Tænker den hurtigt falder i værdi, hvis der f.eks. kommer øget løbende beskatning eller brændstofsafgift om føje år.
Du har absolut en pointe - og vi er "lidt" frelste :-) Det er enhver nybagt ejer af et dyrt købt gode jo altid.</p>
<p>Men det sjove er så, at det er uhyre få som køre elbil, efter mange 100.000km både i ICE og bagefter i elbil som drømmer om at skifte tilbage, eller har fortrudt købet - jeg selv kunne ikke drømme om at skifte tilbage, selvom jeg klart ser ulemperne. JEg tilpasser hellere min hverdag, så jeg fortsat kan nyde fordelene.</p>
<p>Det faktum at utroligt få skifter tilbage til ICE, burde sige folk et eller andet - kan du selv gætte hvad?</p>
<p>Men altså lle som har brug for ICE skal blive ved dem, og alle som elsker rystelser, giftig udstødning, dyre variable omkostninger, lugten af Benzin, og larm ligeså :-)</p>
<p>Jeg hører faktisk selv til den sidste gruppe og ka lide lugten af benzin (hvem kan ikke det) - det er derfor min Motorcykel forbliver på Benzin (ihvertfald lidt endnu, jeg var lige ved at hoppe på en Zero) - det er legetøjet. Elbilen er komfortabel ekstrem hurtigt accelerende transportmiddel. F.eks. er den model jeg selv ejer er totalt overkill til mit behov, så der er modelvalget en luksusting ligesom en MC.
@Nicolai
Jeg tror at du misforstår mig lidt. Du skriver at du nu er begejstret for din nye elbil, - og det er jo fantastisk. Jeg ønsker dig helt ærligt tillykke.
Der hvor jeg oplever det lidt anstrengt er den ene parts pegen fingre af den anden. Hvorfor lader elbilejeren ikke bare benzinbilejeren være i fred med hans bil, og hvorfor lader benzinbileejeren ikke bare elbilejeren være i fred med hans bil? Især nu da de hver især er glad for eget valg. Det er da lidt tosset.
@HJN
Du har absolut en pointe - og vi er "lidt" frelste :-) Det er enhver nybagt ejer af et dyrt købt gode jo altid.
Men det sjove er så, at det er uhyre få som køre elbil, efter mange 100.000km både i ICE og bagefter i elbil som drømmer om at skifte tilbage, eller har fortrudt købet - jeg selv kunne ikke drømme om at skifte tilbage, selvom jeg klart ser ulemperne. JEg tilpasser hellere min hverdag, så jeg fortsat kan nyde fordelene.
Det faktum at utroligt få skifter tilbage til ICE, burde sige folk et eller andet - kan du selv gætte hvad?
Men altså lle som har brug for ICE skal blive ved dem, og alle som elsker rystelser, giftig udstødning, dyre variable omkostninger, lugten af Benzin, og larm ligeså :-)
Jeg hører faktisk selv til den sidste gruppe og ka lide lugten af benzin (hvem kan ikke det) - det er derfor min Motorcykel forbliver på Benzin (ihvertfald lidt endnu, jeg var lige ved at hoppe på en Zero) - det er legetøjet. Elbilen er komfortabel ekstrem hurtigt accelerende transportmiddel. F.eks. er den model jeg selv ejer er totalt overkill til mit behov, så der er modelvalget en luksusting ligesom en MC.
Egentlig endnu en ørkesløs diskussion om at pege fingre af hinanden. Det skøre er at hver part er glad for sin egen løsning. Alle er (burde være) glade
Elbilejerne er glade for at kunne sætte stikket i bilen uden af bruge tid (hmm . .) . Benzinbilejerne er glade for at kunne dreje ind på tanken, som stort set altid ligger på næste gadehjørne. Ingen beklager sig over egne optankningsmuligheder (hmm . . )
Selv brugsværdien af egen bil indfrier forventningerne for ejeren.
Så:
- Bør benzinbilejerne ikke bare undlade at påpege ulemper ved at køre og eje elbiler? Det synes jeg man skal.
- Bør elbilejerne . . . . . . . . (ingen grund til at fuldføre sætningen) ?
@MaciejDet er ikke et spørgsmål om den nuværende metode er den rigtige - det er et spørgsmål om at den foreslåede løsning er dårligere.</p>
<p>Det gør den ikke fordi det er endnu en ting som kræver minutiøs planlægning - og NEJ, det er ikke "planlægning" at stoppe ved en benzintank på vejen når nålen viser under 30%.</p>
<p>Man skal IKKE bekymre sig om bilen nu også er opladt når man sætter sig i den og tankning skal ikke tage mere end 10 min.</p>
<p>...og Jo, jeg er helt enig i at vi skal køre på strøm - men det kræver at tingene virker mindst lige så godt som ved fossilbiler - det gør de ikke.
Det er helt i orden at du og dit kørselsmønster hører til blandt de 5% som nuværende elbiler ikke kan sørge for.
Det bedste du kan gøre er at lade være med at købe ny/nyere fossilbil, holde liv i den gamle, og så bare vente på de næste elbils generationer, eller skifte til brint.
Men for de ørvrige 95% er nuværende elbiler ganske brugbare, og eneste rigtige "problem" er at der ikke produceres nok.
Med de nye elbils modeller der får asfalt under hjulene i løbet af 2021, vil de 5% blive reduceret yderligere.
Det er ikke et spørgsmål om den nuværende metode er den rigtige - det er et spørgsmål om at den foreslåede løsning er dårligere.I ville ikke acceptere at være tvunget til at lade jeres telefoner op på samme måde, som I er tvunget til at tanke jeres fossilbiler op. Alligevel kan I ikke forestille jer andet, end at den nuværende tankningsmetode må være den helt rigtige.
Det gør den ikke fordi det er endnu en ting som kræver minutiøs planlægning - og NEJ, det er ikke "planlægning" at stoppe ved en benzintank på vejen når nålen viser under 30%.
Man skal IKKE bekymre sig om bilen nu også er opladt når man sætter sig i den og tankning skal ikke tage mere end 10 min.
...og Jo, jeg er helt enig i at vi skal køre på strøm - men det kræver at tingene virker mindst lige så godt som ved fossilbiler - det gør de ikke.
Spændingen på batterierne er allerede "farlig" (over 100v) så at skrue op til f.eks. 1500v fra 500v er ret teoretisk problem.
Tiltagene med trådløs ladning er interessante men hvis jeg i forvejen kan lade trådløst når jeg kører hvorfor skal jeg ikke kunne lade trådæøst når jeg er parkeret på gaden?
Jeg ved godt, at nogen har madpakke med hjemmefra og tisser i en flaske og kun sætter farten ned til 80, mens de skifter chauffør. De kan ikke gøre turen lige så hurtigt i en elbil. Den kategori kommer vi aldrig i. Vi har brug for vores pauser, uanset hvor mange chauffører vi har i bilen.
"Tesla Bjørn" fra YouTube har lavet mange 1000 km ture med diverse elbiler, for at måle hvor lang tid det tager at køre 1000 km. Svaret er omkring 10 timer. I en fossilbil kan det gøres på 9 til 9,5 timer. På autobahn måske lidt hurtigere men også der er der bilkø som får den effektiv hastighed en hel del ned.
Og så er det man må spørge, hvor mange køber bil efter at kunne spare et par timer på den årlige tur sydpå? Mon ikke i overlever turen alligevel.
Jeg ved godt, at nogen har madpakke med hjemmefra og tisser i en flaske og kun sætter farten ned til 80, mens de skifter chauffør. De kan ikke gøre turen lige så hurtigt i en elbil. Den kategori kommer vi aldrig i. Vi har brug for vores pauser, uanset hvor mange chauffører vi har i bilen.
Jamen, jeg er enig langt hen ad vejen, hvorfor vi har skiftet dieselbilen ud med en elbil med 1/3 af rækkevidden og ”optankningstid” 30 gange længere.Så efter min mening har vi ikke rigtigt brug for højere ladehastighed. Vi har mere brug for et finmasket ladenetværk.
- Men må nok også reelt erkende, at det er slut med at have campingvognen med til Frankrig, - specielt når vognen ovenikøbet, de fleste steder skal kobles fra, for at kunne komme til at lade.
Når du er bekendt med langture ned gennem Europa, så tænker jeg også, at du er bekendt med at køre meget lange stræk, og skifte chauffør undervejs. Ikke at jeg finder det specielt charmerende, men her kommer kapacitet og ladetid til kort, og det er en betydende faktor for ret mange.
Skal man da vente?Men hvorfor skulle vente længere end højst nødvendig når man er på farten?
Hvis blot bilens nødvendige pauser kan rummes inden for førerens og passagernes nødvendige pauser, er der intet vundet ved at forkorte bilens pauser.
Nærmest tværtimod - hvis man gør bilens pauser alt for korte, begynder andre jo at insistere på, at man bliver stående ved bilen, mens den lader, så man kan komme til at flytte den. Men i en elbil med de nuværende ladehastigheder er det helt legitimt at sætte stikket i og gå på toilet, så man arbejder parallelt på to ting samtidigt.
På vores hidtidige langture i vores dieselbil ned gennem Europa har jeg taget længere pauser til mig selv og familien, end vores elbil på tilsvarende ture i fremtiden vil have brug for. Eneste ulempe, at elbilen i højere grad bestemmer, hvor pauserne skal holdes.
Så efter min mening har vi ikke rigtigt brug for højere ladehastighed. Vi har mere brug for et finmasket ladenetværk.
Ja, det er lige præcis det, som I gør med jeres fossilbiler. Det var hele pointen. Den røg så over hovedet på dig.Forkert sammenligning for det er præcis det som virker for alle os med fossilbil.
I ville ikke acceptere at være tvunget til at lade jeres telefoner op på samme måde, som I er tvunget til at tanke jeres fossilbiler op. Alligevel kan I ikke forestille jer andet, end at den nuværende tankningsmetode må være den helt rigtige.
Det viser lidt om, hvor kraftig vanetænkning er.
Hvor mener du selv grænsen ligger?
CCS Combo 2 supporterer op til 1000 volt, 500 A eller 500 kW. Tesla har dog valgt at gå op til 600 A med væskekølede kabler men med omkring 410 volt (250 kW). Ionity kan lave 500A og 800V dog max 350 kW.
Med andre ord, med de nuværende stik, så kommer vi ikke op på meget større effekter end det vi allerede har. Hvis man skruer op for strømstyrken, så er der problemer med overophedet kabler eller for tunge kabler. Hvis man skruer op for spændingen, så bliver elbilen farlig, der er problemer med at finde materialer der kan isolere godt nok og spændingen passer ikke til batteriet.
Til lastbiler har vi indtil videre set at man bruger flere CCS Combo 2 stik i parallel. Hvis den strategi skal benyttes for at komme op på samme hastighed som at tanke 50 liter benzin, så skal der bruges omkring 20-50 kabler i parallel.
Man skal huske at det ikke kun er kablet fra laderen til bilen der bliver et problem. Det er også internt i bilen at der skal flyttes meget store strømstyrker og det er ikke bare lige sådan. Spændingen på batteriet er ikke noget der helt frit kan vælges, da det afhænger af batterikemien.
Og endelig så skal man tænke over at opladning ikke er 100% effektivt. Hvis det er 90% effektivt, så er der 10% af energien der bliver til varme. Svarende til at 5 liter benzin ud af de 50 liter bliver brændt af som varme - i bilen! - hvordan skal det køles?
Hmmmm.</p>
<p>Hvor mange gange, har du selv kørt elbil, Baldur Nordal?
Er det et seriøst spørgsmål? Det er velkendt her at jeg kører Tesla Model 3 LR.
Man skal aldrig sige aldrig. – Det er trods alt kun en faktor 10 fra de kraftigste ladere i dag. Og mindre kan måske gøre det…Det kommer ikke til at ske. Du kan ikke overføre 100 kWh igennem et kabel på 100 sekunder med elektricitet uden at installationen skal ligne en højspændingstransformer.</p>
<p>Det vil altid tage længere tid at lade. Men det er så heller ikke noget reelt problem. Det opdager du hurtigt når du først har prøvet at køre elbil.
Men jeg er ikke enig i at det ikke er et reelt problem. Destinationsladning (hjemme, på arbejdet & lign.) er ikke noget problem, hvis det tager 6-8 timer, og det vil sikkert i mange år fremover stadig være det bedste for batteriet.
Men hvorfor skulle vente længere end højst nødvendig når man er på farten?
Høj batterikapacitet og hurtig opladning er svært at overvurdere når det gælder om at få alle ombord. Inkl. camping- og hestetrailerfolket, foruden de der ”kører-selv” på ferie, med eller uden skiboks, - med eller uden chaufførskifte.
Måske ikke, Baldur.Du kan ikke overføre 100 kWh igennem et kabel
Hvor mener du selv grænsen ligger?
Det vil altid tage længere tid at lade.
Hmmmm.Det opdager du hurtigt når du først har prøvet at køre elbil.
Hvor mange gange, har du selv kørt elbil, Baldur Nordal?
Udfordringen med opladning af elbiler er midlertidig fordi vi regner med at vi i løbet af kort tid vil kunne lade bilerne lige så hurtigt som det tager at hælde 50L på tanken når den tid kommer er hele lade problemet irellevant.
Det kommer ikke til at ske. Du kan ikke overføre 100 kWh igennem et kabel på 100 sekunder med elektricitet uden at installationen skal ligne en højspændingstransformer.
Det vil altid tage længere tid at lade. Men det er så heller ikke noget reelt problem. Det opdager du hurtigt når du først har prøvet at køre elbil.
Forkert sammenligning for det er præcis det som virker for alle os med fossilbil.Præcis. Jeg bruger ofte eksemplet med mobiltelefoner:</p>
<p>Forestil dig, at nogen kom med en moderne smartphone, der kunne holde strøm i 3 gange så lang tid og oplades på et øjeblik. Eneste ulempe ville være, at du ikke længere kunne oplade den i hjemmet, men ville være nødt til at køre hen på nogle særlige mobilopladningsstationer et eller andet sted ude i byen, hvor du ikke havde andet ærinde.</p>
<p>Hvor godt ville den lige sælge?
Udfordringen med opladning af elbiler er midlertidig fordi vi regner med at vi i løbet af kort tid vil kunne lade bilerne lige så hurtigt som det tager at hælde 50L på tanken når den tid kommer er hele lade problemet irellevant.
Præcis. Jeg bruger ofte eksemplet med mobiltelefoner:Så prøv at forestille at det var omvendt.
Forestil dig, at nogen kom med en moderne smartphone, der kunne holde strøm i 3 gange så lang tid og oplades på et øjeblik. Eneste ulempe ville være, at du ikke længere kunne oplade den i hjemmet, men ville være nødt til at køre hen på nogle særlige mobilopladningsstationer et eller andet sted ude i byen, hvor du ikke havde andet ærinde.
Hvor godt ville den lige sælge?
nej, og man frafaldt endda tidligt kravet om manden, der skulle gå foran automobilet og vifte med et rødt flag for at fremme trafiksikkerheden! :)men jeg tror ikke at man med lovgivning punkede hestevogne dengang for at fremme benzinbilerne
Så prøv at forestille at det var omvendt. Jeg er sikker på at en tråd kunne trække mange indlæg:</p>
<p>læg selv til listen
Jeg siger tak for at vende den om, for det giver mig lejlighed til at understrege min store pointe ved omstillingen til elbiler.
Da man opfandt benzinmotoren skulle man hen på Apoteket for at købe benzin. De havde også åbningstider dengang, måske endda med weekendlukning. Det var sikkert ligeså bøvlet at holde juice på tanken dengang, som elbilisterne slås med i dag - ref.: trådens indhold.
Anyways - over tiden fik flere en benzinbil og der blev etableret flere tankstationer, og i dag tænker vi end ikke over hvor og hvornår vi skal tanke næste gang. Det er helt igennem easy-peasy.
Og så pointen; Langt de fleste af os vil såmænd også gerne have en elbil, men vi afventer at logistikken og priserne udvikler sig så almindelige dødelige kan være med. Det har vi så heldigvis de rige ,de bekymrede og (må man skrive) de bedrevidende til at trække i gang, meget sammenlignelig med bilismens barndom. Måske har jeg overset noget men jeg tror ikke at man med lovgivning punkede hestevogne dengang for at fremme benzinbilerne, selvom vejbelægningen ofte var dækket af efterladenskaber. Så - tålmodighed kære venner, lad nu markedskræfterne klare en forbedret teknologi og infrastruktur, så skal kunderne nok komme. Meget sammenlignelig med situationen for hundrede år siden.
Hvad sker der for IDA og Ingeniøren? Vi har logget på et onlinemøde med titlen "Sæt strøm til elbilerne med transportministeren". Nu starter vi med at sidde og lytter på en cykellobyist?????
Hvis business casen er så god, hvorfor har de så ikke bygget noget af det i Indien de sidste 15 år, hvor de ellers har haft en rivende udvikling og et tilpas stort indre marked til at kunne søsætte et sådant projekt?
Jeg forstår godt du er så ivrig efter at sælge idéen hvis du personligt står til at tjene på den gode side af 1 milliard på den, men hvad jeg kan se og læse om idéen, på så er den i bedste fald kun brugbar på small-scale, hvor en elektrisk sporvogn allerede gør jobbet, og i værste fald så upraktisk bådei funktion og integration at det ingen gang har på jord.
#197: Egentlig tror jeg også at det fungerer fint i det daglige. Det er bare tankevækkende at en tråd om at sætte strøm til elbilerne efterhånden har nær 200 indlæg. Det tvivler jeg på at benzintstandere kunne trække.
Så prøv at forestille at det var omvendt. Jeg er sikker på at en tråd kunne trække mange indlæg:
vi havde kørt med elbiler i 100 år, og nu kommer der nogle nye biler med en forbrændingsmotor. Så skulle man til at hitte ud af at der er forskel på diesel og benzin - og oven i købet flere oktantal - hvad er det i øvrigt for noget mærkeligt noget? Oktan ... Kan min bil så køre længere hvis jeg bruger en hurtigere benzin - for det er vel det det betyder når man har et højere tal.
og det der benzin - det er da vist noget farligt noget der kan eksplodere hvis man ikke passer på når man tager hanen ud af tanken - og så risikerer man at det lugter grimt på fingrene, for der er næsten altid lidt der er smurt ud på håndtaget. Min kone vil ikke køre hen og tanke af den samme grund - det lugter. Det sagde hun dog ikke noget om dengang hun kun skulle sætte et stik i bilen. Det betyder selvfølgelig at jeg altid skal køre til en tankstation på de mærkeligste tider for at fylde op for hende - specielt fordi hun har glemt at fortælle mig at hun næsten er kørt tom, og hun i øvrigt skal ud at køre i morgen tidlig.
og der er kun nogle få benzinstationer, for der er ikke nogen der tør starte flere op, når der nu ikke er så mange biler med forbrændingsmotor. Så man skal håbe at man kan komme til den næste før man løber tør. For jeg kan jo ikke hælde brændstof på derhjemme som jeg ellers var vandt til med min elbil der bare skulle sættes i stikket om aftenen.
og så betalingen. Man kan betale en højere pris ved at betale kontant, men hvis man vil ha' rabat skal man ha et kort til tankstationen - det passer bare ikke til tankstationen i den næste by, for den hedder noget andet.
læg selv til listen
Overordnet må ønsket være at få flere til at køre elbiler, her er tre input til hvad der skal til for dette, og hvilken infrastruktur der skal understøtte det.
KulturIngeniøren beskrev i sin leder for år tilbage at vi i Danmark var et oplagt land til el-biler men at udfordringen er at vi ikke køber bil efter behov, men efter drømme, hvilket taler ind i Storytelling som jeg vil komme tilbage til, for hvordan får vi vist danskerne at elbilen kan det vi drømmer om, eller evt. ændret vores forventninger?
Stabilitet/sikkerhed.I 2011 var jeg snublende tæt på at købe mig en bil fra Better Place (red. DONG Energys forsøg med elbiler). Det var oplagt i forhold til min arbejdsplads, jeg kunne bare få et opladt batteri i Hillerød på batteristationen. De gik desværre konkurs år senere, hvilket har gjort mig påpasselig med elbilkøb. Denne oplevelse sidder stadig i mig, og selv om jeg er bekendt med at verden er omskiftelig, og jeg ser mig selv som relativt omstillingsparat, så gør de skiftende vinde omkring el-bilers beskatningsgrundlag mig usikker. Som investor investerer jeg heller ikke i virksomheder som jeg ser som usikre, så jeg håber at der kan komme en større politisk stabilitet på området.
StorytellingFor at samle op på det foregående, havde Motor en artikel om en familie der tog på ferie i elbil, og ja det tog længere tid, og skulle planlægges, men det var muligt. Vi skal have flere historier ud om hvordan det fungerer, vi er vant til at det skal være nemt at tanke på tankstation, men vi skal vænnes til at gøre det på en ny måde, det er en vane der skal ændres, og det tager tid. Lige nu oplever jeg personligt langsomt flere i min omgangskreds der køber elbil, og jeg var selv tæt på i efteråret at overgå fra min store benzin bil, til en elbil. Det der ikke gjorde udslaget var som tidligere nævnt at jeg ikke kunne gennemskue min økonomi fremadrettet, samt at jeg bor i en lejebolig, og har hhv. 850, og 1,5km til nærmeste ladestandere. Med den nuværende storytelling om at bilen oplader på job, i hjemmet, eller på tankstation, syntes jeg ikke at det appellerede til mig.
Men, forleden så jeg en mand med en hund. Han havde parkeret sin elbil til opladning, og havde tydeligvis benyttet ladetiden til at lufte hunden. Det er den storytelling der skal ud, og som infrastrukturen skal understøtte. At vi kan oplade mens vi gør dagligdags ting, som at gå en tur i skoven, ”en opladning af sjæl og bil”, mens du alligevel ser ungerne træne fodbold, når i er i storcentret og handle ind. Steder hvor bilen alligevel er ladt alene længere tid af gangen, eller hvor det at køre hen for at få det gjort, skaber ekstra livsværdi. Og det budskab skal ud via storytelling, om det er med influencere, eller via en kampagne som Gentofte Kommune pt kører med en ung pige på reklamesøjler om at hun gør hvad hun kan for at genbruge, er der nogen der ved mere om end jeg, men det er helt sikkert at hvis vi skal have flere elbilister, skal det gøres lettere for den brede befolkning at forstå at elbiler ikke kun kan lades i hjemmet, på arbejdet, eller på tankstationen, der er langt flere muligheder, og hvad det betyder at ladestanderen lader med 22kW, hvor lang skal skovturen så være.
Valg af varmepumpe afhænger jo også af, om man vil eje, leje eller lease varmepumpen inkl. forbrug. Alle tre ting er mulige. Det afhængr også af, hvor meget varme, man forventer at bruge - og om man har solceller. Jeg synes ikke, forskellen er nem at få øje på - ud over, at det er lettere af ændre sin ladeløsning end sin varmepumpeløsning.Jo, lidt! Det afhænger af hvor meget man kører, - hvor meget man lader ude, - om man har solceller, - og om man har elvarme.
Jo, lidt! Det afhænger af hvor meget man kører, - hvor meget man lader ude, - om man har solceller, - og om man har elvarme.Det er vel ikke anderledes end med varmepumper, smartphones eller briller.
Enig! Men indtil man har fanget tegnsætningen, - og bedt navigationen om at frasortere destinationsladere, og optagede hurtigladere med et ledigt AC type 2 stik, så er man også et stykke henne i sin opladningslæring. :-)I mit tilfældegiver navigationen mig løbende oplysninger og ladere i nærheden.
Det er vel ikke anderledes end med varmepumper, smartphones eller briller.nstallerer man sin egen ladestander, så skal man sætte sig ind i om man vil abonnere, lease eller eje.
Skal man have ladet under turen, er det eneste man behøver vide (når det med afregningen er på plads), om man kører mod en AC-lader (langsom) eller en DC-lader. De hurtigste DC-ladere kan levere op til 350kW.
I mit tilfældegiver navigationen mig løbende oplysninger og ladere i nærheden.
Nu bliver der jo nok heller ikke fremsat så mange, åbenlyst forkerte udsagn om benzinstandere.Det er bare tankevækkende at en tråd om at sætte strøm til elbilerne efterhånden har nær 200 indlæg. Det tvivler jeg på at benzintstandere kunne trække.