Internet i tog koster over en halv milliard kroner
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Internet i tog koster over en halv milliard kroner

DSB's dobbeltdækkere dæmper mobilsignalet voldsomt, og i dag tilbyder DSB slet ikke internet i vognene. Illustration: Foto: René Strandbygaard

Det kommer til at koste Banedanmark og DSB over en halv milliard kroner tilsammen at etablere bedre mobildækning og internet i de danske tog.

Et nyt aktstykke til Folketingets finansudvalg viser for første gang, hvor meget DSB selv forventer at investere i internet.

Det har længe været kendt, at staten gennem Banedanmark ville give 100 millioner kroner til at sætte 75 nye master op langs skinnerne. De skal lukke de værste af de huller, hvor der i dag ikke er dækning. Masterne kan mobilselskaberne udnytte til at opsætte nye basestationer.

Togene lukker mobilsignalet ude

Dertil kommer, at DSB sammen med teleoperatørerne vil sætte signalforstærkere, også kaldet repeaters, op inde i togene. De vil, som aktstykket formulerer det, 'neutralisere udfordringerne med dæmpning af signalet'.

På mange af de strækninger, hvor togpassagererne i dag mangler dækning på mobilen, kan signalet sagtens fanges uden for toget. Særligt DSB's dobbeltdækkervogne og IC4-togsættene dæmper imidlertid signalet så kraftigt, at det på en del strækninger er umuligt blot at føre en telefonsamtale.

Læs også: Her er planen, der skal give togpendlerne internet på tre år

Samtidig udbygger DSB det internet, som bliver leveret med wifi inde i toget. Det findes i dag i nogle tog, bl.a. IC3 og IC4. Her er TDC alene om at levere signalet.

DSB's aftale med teleselskaber og Banedanmark indebærer, at der skal wifi i samtlige togtyper. I dag mangler først og fremmest dobbeltdækkervognene, som transporterer de sjællandske pendlere, wifi.

Læs også: Pendlerne syltet: Bedre internet i tog må vente

Signalet ud til omverden bliver også forbedret, ved at DSB kobler sig op på alle tre mobilnetværk; TDC, 3 og Telenor/Telia. Det vil sikre både højere kapacitet på nettet og dækning i flere områder, da selskabernes net dækker forskelligt i forskellige områder.

Udgift for DSB: 426 millioner kr.

Hele den herlighed kommer dog ikke gratis. DSB har tænkt sig at bruge 426 millioner kroner på at etablere det nye internet og bedre mobildækning i de danske tog, viser aktstykket.

Det fremgår ikke, hvor meget teleselskaberne forventer at investere, men den fælles aftale fastslår, at selskaberne bekoster repeaters, mens DSB betaler for installationen af dem.

Målet med investeringen er, at danskerne skal kunne benytte toget som arbejdsplads.

Det er helt normalt, at operatørerne af tog, busser og fly tilbyder passagererne internet via wifi, men kun få steder er der sat de repeaters op, som DSB og de danske teleselskaber planlægger.

Udrulningen af internet og bedre mobildækning skal være på plads i alle tog og langs skinnerne i 2019. DSB forventer at indgå kontrakt i år eller næste år og afholder selv investeringen inden for sit nuværende budget.

Citat:
"Udrulningen af internet og bedre mobildækning skal være på plads i alle tog og langs skinnerne i 2019. DSB forventer at indgå kontrakt i år eller næste år og afholder selv investeringen inden for sit nuværende budget"

Nu ved jeg godt Ryanair og DSB ikke helt kan sammenlignes. Ryanair flyver til tiden, hos Ryanair kan man købe mad og drikke ombord og sådan, generelt en langt bedre service end DSB tilbyder og så langt billigere. Men......

Hvad ville Ryanair have gjort i den situation?
Jo, de ville have udbudt WiFi i togene, som en service man skal betale for.
Det ville have sikret dem som efterspørger servicen, også er dem som betaler for den. Er det unfair?

DSB gør det til en omkostning for sig selv, og derfor skal vi vente helt til 2019 hvorefter projektet bliver yderligere forsinket.
Og så bliver WiFi ikke gratis hos DSB. Det bliver blot betalt af alle kunder over billetprisen, også de kunder som ikke efterspørger servicen.

Det er ikke DSBs opgave at levere internet i togene, ligesom det ikke er DSBs opgave at levere internet på perronerne. Men det er DSBs ansvar servicen er til rådighed, for dem som gerne vil have det (modsat salgsvognen i togene som de ikke længere vil tilbyde nogen som helst).

Overlad det til private aktører som har forstand på det, DSB. Og konsentrer jer i stedet om at køre tog.
På skiferie betaler vi gladeligt 2 eller 20 euro for WiFi i en uge, der ligger en guldgrubbe i WiFi i togene.

Vi som efterspørger servicen, får den, hurtigt, og vi kan godt forstå vi selv skal betale for den.

  • 11
  • 14

Jeg kom, uvist af hvilken grund, til at tænke på den gamle vittighed om det sovjetiske tog, der går i stå (fordi nogen har stjålet skinnerne). Breznev foreslår, at man trækker gardinerne for og ryster toget af og til, så opdager folk nok ikke noget.

Jeg er ret ligeglad med, at jeg har hurtigt wifi, hvis jeg ikke kan komme længere end til Korsør.

  • 7
  • 3

Jeg tror ikke på at der er nok der vil købe WiFi i togene til at det kan løbe rundt, når man har det på sin mobil i forvejen. Grunden til at vi betaler for det på skiferie, er at vores abonnement typisk ikke dækker fri data i udlandet.

Hvis bare DSB kan sørge for et ordentligt mobilsignal i toget, skal passagerene nok selv finde internet hvis de har brug for det.

  • 8
  • 0

Jeg bruger aldrig toget (eller ihvertfald ekstremt sjældent) og synes derfor det er underligt at jeg skal betale for at nogen kan bruge WiFi og mobiltlf. i toget.

Jeg synes det må være noget de enkelte udbydere selv betaler for. Det er vel i deres interesse at folk kan bruge deres telefon i toget.
Mht. WiFi hvorfor har man så ikke lagt det ud som et projekt forskellige skal byde ind på ?
Der er da masser af små firmaer der gerne vil byde på den mulige forretning.
Men nej, det er foræret til TDC, som nu skal have tilskud til at lave det, så det virker. Men de har ikke formået at få det til at virke, hvad er der så nu der ændrer på det ?

Spild af skatteydernes penge, FØJ !

  • 6
  • 4

Til gengæld tilbyder Ryanair ikke internet undervejs, og tænk - det kan jeg sagtens undvære de par timer.

Prøv Norwegian. Der får du både biletten billigere og gratis internet. Flyveturen går meget hurtigere når man kan underholde sig selv undervejs, eksempelvis ved at skrive indlæg på ing.dk.

Med hensyn til DSB så må der være nogen der tjener gode penge hvis det skal koste over en million kr per togsæt at installere lidt repeater og wifi.

  • 3
  • 1

Jeg tror ikke på at der er nok der vil købe WiFi i togene til at det kan løbe rundt, når man har det på sin mobil i forvejen.

Det tror jeg faktisk godt der er. Hvis WiFi virker ordentligt. Mht. mobil så er dækningen netop også dårlig i toget, pga. at man praktisk talt sidder i en metalkasse. Det giver selvsagt også dårlig mobildata dækning.

Et andet problem med mobildata dækning i toget er hvis folk bruger tethering på mobiltelefonen. Så vil der være alt for mange trådløse netværk i samme kupé, som forstyrrer hinanden.

Det er nok også derfor at TDCs WiFi ikke virker specielt godt. Der skal jo kun 2 - 3 personer til, som tænder WiFi på telefonen, før det går galt...

  • 0
  • 0

Hvis man tager alle DSBs vogne (altså dem der kan køre) Og forestiller sig 4 smede timer til at svejse en vandtæt ledningsnemmeføring på og montere et antenne beslag. Dertil 20 elektriker timer pr. vogn og så hardware for 15000 og 600 ingeniør timer til det hele, så når man ikke op på 10% af de 400 millioner.

Der sidder nogen der er fulde af løgn og grådighed, lad os få det frem i lyset, de tal er jo hevet ud af den vildeste fantasi og så justeret ind efter en eller anden bankmoral.

Føj DSB, fy for helvede TDC.

Og skam på journalisten der ikke stiller de kritiske spørgsmål, evt. kører det igennem regnestokken.

Mvh Brian
Tidligere togpendler. Ex-TDC kunde.

  • 4
  • 2

Det er lovpligtigt på lange distancer. Har intet med Ryanair at gøre. Se på kort-distance ruter hvor de ikke er tvunget: intet salg.

Overser jeg noget i din argumentation? Længere oppe hævder du at man ikke kan købe vådt eller tørt i Ryanairs fly. Det fortæller jeg så at vi netop gjorde forleden i en 2 timers tur fra Italien, en ganske typisk strækning for Ryanair.
Undskyld mig bemærkningen, men hvis vi købte kaffe og brød på turen med Ryanair, så vil jeg hævde at det har noget med Ryanair at gøre, right?
Da jeg ikke kan paragrafferne for kaffe på fingrene, så kan du måske forklare om korte- og lange distancer?

  • 2
  • 1

Vrøvl.

Der er vist ikke mange mennesker i dagens Danmark, som ikke ville øffe, hvis de blev bedt om at betale ekstra for WiFi på et dansk hotel. Man forventer, at det er en del af grundydelsen, ligesom man også forventer, at det er en del af grundydelsen hos DSB.

I modsat fald kan man jo trække den langt ud; der skal være møntindkast for at få lys i togvognen, intet tag over perronerne (man kan leje en paraply ved indgangen) og sæderne koster ekstra.

Bent Johansen, ville du glad og fro betale gebyr for hver kuffert, som du tog med på Kystbanen eller Intercity?

  • 1
  • 3

Der er vist ikke mange mennesker i dagens Danmark, som ikke ville øffe, hvis de blev bedt om at betale ekstra for WiFi på et dansk hotel.

Internet bør være standard ligesom elektricitet og varme og vand i badeværelset på hotellerne. Man kan ikke holde ud at skulle betale for alle de ekstra ydelser. Det er spild af tid og gør en tosset - og inden man får set sig om han man klikket på så mange ekstras at man ærgrer man sig over at man ikke fløj med SAS.

400 millioner er måske alt for højt, men uanset det lyder det som et overkommeligt tillæg til billetprisen måske omkring 2 kr per rejse - hvis det er 400 Mill kr om året. Men det er det vel ikke. Så 25 ør per billet måske? Et effektivt system vil sikkert skaffe mange glade og arbejdende passagerer og plads på motorvejene.

  • 0
  • 2

400 millioner er måske alt for højt, men uanset det lyder det som et overkommeligt tillæg til billetprisen måske omkring 2 kr per rejse - hvis det er 400 Mill kr om året. Men det er det vel ikke. Så 25 ør per billet måske? Et effektivt system vil sikkert skaffe mange glade og arbejdende passagerer og plads på motorvejene.


https://www.dsb.dk/globalassets/kommunikat...

I 2013 var der ca. 50 millioner der rejste med fjern- og regionaltoge i Danmark... Hvis udstyret afskrives over 10 år, vil det være ca 1 kr pr rejsende...

Til gengæld blev der i 2013 rejst ca. 4,5 milliarder personkilometer... Hvis man igen regner med at afskrive over 10 år, så vil det koste ca. 1,1 øre/km pr person... (og som bonusinformation kan man beregne at hver rejse med fjern- og regionaltog i gennemsnit vare 90 km)

  • 0
  • 0

Et effektivt system vil sikkert skaffe mange glade og arbejdende passagerer og plads på motorvejene.

Sådan rent nysgerrigt, - hvor mange togpassagerer kan egentlig udføre arbejde under en togrejse? Antal , procenter segmenter - eller nowet? Er det i mængder der vil kunne adstedkomme folkevandring fra motorvejene? Hvis alle disse folk kan arbejde i toget, hvorfor så overhovedet besvære sig med at køre det et sted hen?
Prøv at kaste lys over fænomenet

  • 2
  • 0