Interne data afslører knas i IC4-driften
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Interne data afslører knas i IC4-driften

Illustration: Das Büro

DSB's hårdt prøvede IC4-togsæt er fortsat meget langt fra at overtage efter IC3 på lyntogs- og intercitystrækningerne. Det er svært at drage en anden konklusion, efter at kilder har givet Ingeniøren data om IC4-driften gennem syv døgn i påsken.

Rapporterne fortæller om nedbrud, forsinkelser og aflysninger i hele perioden - kulminerende langfredag, hvor DSB-ledelsen valgte at trække IC4-togene helt ud af køreplanen både lørdag og søndag. Begrundelsen blev i en intern meddelelse til medarbejderne formuleret som 'ustabil driftskvalitet'.

At DSB har så store tekniske problemer med IC4-togsættene er opsigtsvækkende i lyset af, at DSB i forvejen kun bruger en brøkdel af sine IC4-togsæt til at køre med passagerer.

Læs også: Se tidslinjen over IC4-skandalen

Ifølge Ingeniørens oplysninger er der på nuværende tidspunkt ca. 43 IC4-togsæt i Danmark. Men på en typisk dag nøjes statsbanerne ifølge Ingeniørens oplysninger med at sende et sted mellem 4 og 9 IC4-togsæt i drift med passagerer. Og eftersom man må formode, at statsbanerne kun ønsker at sætte de mest driftssikre togsæt ind i køreplanen, tyder meget på, at DSB kun råder over en ganske lille bestand af IC4-togsæt, der kan klare dagligdagen som dansk intercity-tog.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) orienterede for nylig Folketingets trafikudvalg om, at DSB kører med IC4-materiel på '105 planlagte ugentlige afgange, heraf de 25 afgange som kørsel med to sammenkoblede togsæt'. Men som Ingeniøren i dag kan dokumentere, køres en del af disse afgange reelt med et IC3-togsæt, på andre bryder IC4-toget sammen undervejs og på atter andre køres der ikke som planlagt med sammenkoblede IC4-togsæt.

Optimisme ved årets begyndelse

Det var ellers anderledes optimistiske toner, der lød ved indgangen til 2011, hvor der i den nye køreplan skulle køre både flere og bedre IC4-tog.

»I løbet af 2011 vil vi løbende sætte flere og flere IC4-tog i drift, og til trods for de store udfordringer ser jeg frem til at tilbyde tog i en højere kvalitet, som bedre vil tilfredsstille de danske togpassagerers ønske om for eksempel flere siddepladser,« fastslog daværende DSB-direktør Søren Eriksen i publikationen 'Information om IC4' fra slutningen af 2010.

Direktørens forventninger blev bekræftet i 2010-årsrapporten, hvor der om IC4-forventningerne til 2011 står, at der kommer 'flere IC4-togsæt i drift, primært i landsdelstrafikken, således at IC3-togene kan komme videre som regionaltog på Sjælland.'

Samtidig lovede DSB, at en helt ny moderniseret udgave af IC4-toget - IC4-tog med den såkaldte MPTO-opgradering - ville give IC4-toget et nyt og forbedret image:

»Med generation 2 af IC4 har vi hævet kvaliteten af IC4-togene. Der er mindre støj, og temperaturen er mere behagelig inde i togene,« udtalte Søren Eriksen optimistisk om den 'nye generation' af IC4-tog. Den nye IC4-generation ville også udmærke sig ved, at 'der er foretaget tekniske ændringer af blandt andet togcomputersystemet, der vil give mere præcise tog.'

DSB fortsat utilfreds med Ansaldo

De optimistiske toner tilbage i 2010 indebar også en forventning om, at Ansaldobreda gradvist ville levere togsæt i en højere kvalitet. Da Ansaldobreda overgav IC4-produktionen til underleverandører i Milano og Verona, var der ifølge DSB grund til at tro, at IC4-togsættene nu ville ankomme med langt færre fejl. IC4-programchef hos DSB, vicedirektør Torben Kronstam, glædede sig i en artikel i Ingeniøren over udviklingen:

»På de togsæt, vi har modtaget fra de to nye fabrikker, er fejlmængden reduceret med en faktor 20. Kvaliteten af togene er langt højere end det, vi har fået leveret fra Pistoia,« sagde Torben Kronstam.

Men i DSB's egen medarbejderavis 'DSB i dag' fra 5. april i år, er optimismen forsvundet som dug for solen. Således rapporterer avisen fra et besøg på IC4-værkstedet i Aarhus, som Ansaldobredas topdirektør Salvatore Bianconis aflagde. Her fik direktøren fremvist et nyt IC4-tog 'som eksempel på den dårlige kvalitet, som italienerne fortsat leverer'. Og artiklen fortsætter med at referere den oplevelse, som DSB's direktør for Fjern- og Regionaltog Frank Olesen havde af rundvisningen:

»Jeg så flere eksempler på dårligt håndværk. Jeg forventer (...) at italienerne vil tage hele situationen mere alvorligt efter, at de på højeste niveau ved selvsyn har set, hvor ringe en kvalitet, de leverer.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne udtalelse fra Frank Olesen siger faktisk det hele:

»Jeg så flere eksempler på dårligt håndværk. Jeg forventer (...) at italienerne vil tage hele situationen mere alvorligt efter, at de på højeste niveau ved selvsyn har set, hvor ringe en kvalitet, de leverer.«

Hvad får stadig DSB til at tro på at Ansaldo tager produktion af IC4 togene alvorlig. Siden de første tog blev leveret i 2003 har man kæmpet med utilfredsstillende kvalitet fra producentens side og gør det stadig nu 8 år efter.

I alle årene har Ansaldo lovet bod og bedring, DSB hopper gang på gang i med begge ben og Ansaldo fortsættet blot med at leverer et ringe produkt, for atter engang at love bod og bedring.

Cheferne hos DSB må snart fatte, at Ansaldo ikke længere kan betegnes som en seriøs leverandø. Efter forliget i 2009 har DSB vist at man ikke vil/kan/må opsige kontrakten med Ansaldo, så Ansaldo kan nu trygt forsætte med at leverer IC4 togsæt i en tvivlsom kvalitet - DSB og de danske skatteydere hænger på produktet.

  • 0
  • 0