Internationale rapporter forventer langt flere elbiler end Energistyrelsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Internationale rapporter forventer langt flere elbiler end Energistyrelsen

Mercedes er en af de europæiske bilproducenter som satser stort på elbiler. Illustration: Mercedes

For nylig gik transportminister Ole Birk Olesen (LA) på ing.dk i rette med Energistyrelsens tal, og dermed den officielle danske prognose for udviklingen i antallet af elbiler i Danmark frem mod 2030. Ministeren bestred, at elbilerne kun ville udgøre fire procent af den samlede bilpark i 2030, som Energistyrelsen ellers skriver i den såkaldte basisfremskrivning.

»Alle, som vil vurdere denne udvikling, har pligt til ikke kun at kigge på, hvad der sker politisk, men også, hvad der sker teknologisk og forretningsmæssigt. Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler. Det vil selvfølgelig betyde noget, når de biler kommer ud og kan konkurrere på pris med konventionelle biler,« sagde ministeren i et interview med Ingeniøren.

Læs også: Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

Illustration: Bloomberg på basis af tal fra Bloomberg New Energy Finance, BP, Exxon, OPEC, IEA.

Energistyrelsen valgte på det tidspunkt ikke at gå ind i en nærmere diskussion omkring tallene.

Men nu får ministeren opbakning fra flere internationale rapporter, som ligeledes forudsiger, at elbilerne vil komme ud på markedet langt hurtigere, end det fremgår af Energistyrelsens prognose.

Det drejer sig blandt andet om Irena, der for EU-Kommissionen har udarbejdet en rapport om, hvilke muligheder de enkelte lande i EU har for at øge udviklingen inden for vedvarende energi.

I rapporten slås det fast, at udrulningen af vedvarende energi i transportsektoren har været begrænset i de forløbne ti år, men at rene elbiler og plugin-hybridbiler kunne udgøre hele 16 procent af den samlede bestand af biler i Europa i 2030.

Læs også: Kritik af klimarapport: Biler frikendes på forkert grundlag

Af det samlede energiforbrug til transport i EU vil vedvarende energi stadig kun udgøre tre procent, hvori der også er regnet flydende biobrændsler. Til sammenligning antager Energistyrelsen, at el til vejtransport i Danmark vil udgøre 0,8 procent af vejtransportens samlede energiforbrug i 2030.

BP kigger mod 2040

En række private virksomheder har ligeledes offentliggjort fremskrivninger af og forventninger til udrulningen af elbiler. Det drejer sig for eksempel om olieproducenten BP, som i sin rapport BP Energy Outlook – 2018 edition forsøger at give et bud på, hvordan det globale energimarked vil forandre sig frem mod 2040.

Olieproducenten forventer, at andelen af elbiler i 2030 kommer til at ligge på cirka 10 procent, og i 2040 – hvor verdens bestand af personbiler ifølge BP vil ligge på 2 milliarder – vil cirka 300 millioner være elbiler, ligeligt fordelt mellem rene elbiler og hybridbiler. Det vil altså sige cirka 15 procent rene elbiler.

Tallet kan ikke direkte sammenlignes med IRENA’s tal for Europa, men til gengæld dækker det hele kloden. BP understreger også, at man har øget antallet af elbiler i prognosen for 2018 sammenlignet med prognosen for 2017.

Læs også: Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rækkevidde

BP forudser også, at elektriske delebiler kommer til at flytte langt flere passagerer, end elbiler ejet af enkeltpersoner. Faktisk vil hele 30 procent af alle kørte kilometer i 2040 ske med elbiler, selvom bestanden altså kun udgør 15 procent af alle biler.

Bloomberg tror på endnu flere elbiler

Hos Bloomberg New Energy Finance (BNEF) har de også kigger på de politiske og teknologiske udviklinger inden for elbiler. Her bemærker man, at et olieselskab som BP nu bruger tid og spalteplads på at følge udviklingen inden for elbiler, et område som for blot få år siden var helt fraværende. Et signal om, at selv olieselskaberne tager elbilerne alvorligt.

Leder af BNEF, Colin McKerracher, er i det store hele enig med BP på en lang række områder, men tror grundlæggende på en endnu hurtigere udrulning af elbiler på verdensplan.

Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

For eksempel mener han, at prisen på batterier vil falde endnu hurtigere, end BP forventer. Derfor satser BNEF også på, at det bliver rene elbiler, som kommer til at dominere fra slutningen af 2020'erne, og altså ikke en ligelig fordelingen mellem elbiler og pluginhybridbiler.

Det betyder, at BNEF forventer op mod 540 mio. elbiler i 2040 og cirka 100 mio. i 2030. Til gengæld tror Colin McKerracher på langt færre biler generelt end BP gør, nærmere bestemt 1,6 mia. mod BP's 2 mia. i 2040.

Illustration: Energistyrelsen

Danske benzinbiler lever længe

Energistyrelsen har ikke ønsket at gå ind i nærmere analyse af rapporterne fra IRENA, BP og BNEF, men peger på sidste års basisfremskrivning. Her forventes det, at elbiler i 2030 vil udgøre cirka fire procent af den samlede bilpark.

»Energistyrelsen forventede i sidste års basisfremskrivning, at elbilerne omkring 2025 bliver konkurrencedygtige med konventionelle biler, og herefter vil udgøre en stigende andel af det samlede bilsalg i Danmark. Som konsekvens af bilernes lange levetid forventer vi dog, at det vil tage en del år, før elbilerne udgør en væsentlig andel af den samlede bilbestand,« siger kontorchef Mikkel Sørensen til ing.dk.

Læs også: Kronik: Lad Skandinavien tage førerskab på grøn transport

Året 2025 går igen i flere af de udmeldinger, som er kommet i den seneste tid. For eksempel antager bilproducenten Nissan, som står bag verdens bedst sælgende elbil, Nissan Leaf, at batteriprisen først i 2025 er kommet så langt ned, at rene elbiler kan konkurrere med benzinbiler på prisen.

I løbet af nogle uger forventes det, at Energistyrelsen kommer med en ny basisfremskrivning, som indeholder en opdateret vurdering af andelen af elbiler i 2030.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"først i 2025 er kommet så langt ned, at rene elbiler kan konkurrere med benzinbiler på prisen."
Det må være i købspris.
Elbiler er billigere at holde og billigere at høre end benzinbiler.
Hvis det samlede regnestykke tages i betragtning, så er det snart at elbilen rammer benzinbilen i totaløkonomi

  • 16
  • 2

modvillighed og træghed i omstillingen bliver en væsentlig faktor.
Der vil helt sikkert blive lange ventelister på alle nye elbiler med over 300km rækkevidde, mange år fremover.
Mange købere ser fordelene allerede, og resten vil overbevises i takt med udviklingen.

Og så kan man jo tænke lidt over::
"Ifølge Shell skal 20 pct. af overskuddet fra salg af brændstof i detailleddet i 2025 komme fra salg af el."

Så de er meget optimistiske, må man sige, ikke alene på grund af det faktum at folk vil lade derhjemme hver dag normalt.

Der er i virkeligheden ikke nogen der kan spå om hvor hurtigt det vil kunne gå. Mange milliardinvesteringer i batterifabrikker overalt, LG starter produktion på ny gigafabrik i polen i år osv.

Måske en halvering af nuværende batteripriser i 2025, nogen mener under $80/kwh allerede 2020.
De sidste 7 år er priserne faldet med over 20% om året, hvornår flader det ud.

http://www.thedrive.com/sheetmetal/16853/e...

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

  • 10
  • 3

"først i 2025 er kommet så langt ned, at rene elbiler kan konkurrere med benzinbiler på prisen."
Det må være i købspris.

Det er korrekt. Der er nogle producenter der forudsiger 2023. Men ellers er der stor enighed om 2025.

Elbiler er billigere at holde og billigere at høre end benzinbiler.
Hvis det samlede regnestykke tages i betragtning, så er det snart at elbilen rammer benzinbilen i totaløkonomi

Igen korrekt. Elbiler er faktisk allerede idag billigere i totaløkonomi end fossilbiler. Og det gab vil fortsat øges.
Privatkøbere fokusere meget på indkøbspris. Men der er noget andet med firmaer. Det betyder at vi snart vil se et hurtigt skift til eldrift inden for varebiler, lastbiler og busser.
Det er en tom politisk udmelding når politikerne siger , at de vil begynde at stille krav om eldrift ved udbud af busruter. Det vil blive opratørerne der kommer til politikerne med krav om, at bud med eldrift skal kunne tages i betragtning.

Valeo, en af verdens største underleverandører til bilindustrien, har iøvrigt lige fordoblet deres forudsigelse af elbilerens andel af bilsalg i 2025 til 10%. Det er vel at mærke basisforudsigelsen. Den agressive forudsigelse ligger en del højere.

  • 10
  • 2

Det fremgår af artiklen, at Energistyrelsen mener, at elbiler bliver konkurrencedygtige i 2025, men da biler lever længe i Danmark, vil andelen af elbiler kun være 4% i 2030.

Det lyder jo på overfladen meget pænt, men hænger regnestykket sammen indeni?

Gennemsnitsalderen på danske biler er 8,5 år. Det vil sige, at de har en gennemsnitlig levetid på lidt over 17 år (da bilbestanden er stigende, vil det ikke være præcis 17 år). Det betyder, at cirka 30% af bilparken til enhver tid vil bestå af biler, som er købt inden for de seneste 5 år.

Så i 2030 vil 30% af bilparken være biler, der er købt siden 2025. Og 4% af bilerne vil være elbiler. Selv hvis vi ignorerer de få elbiler, der er solgt inden 2025, vil det betyde, at kun 13% af de biler, der er solgt i perioden 2025-2030, vil være elbiler.

Nu kan man lægge mange ting i ordene "elbiler bliver konkurrencedygtige i 2025". Men forventer vi virkelig, at kun 13% køber elbiler, hvis de er konkurrencedygtige?

Og her ignorerer vi endda, at hvis de er konkurrencedygtige i 2025, må de jo være særdeles konkurrencedygtige i 2029, hvorfor elbilsalget må forventes at være endnu højere i de sidste år af perioden 2025-2030.

  • 11
  • 1

Det må være i købspris.
Elbiler er billigere at holde og billigere at høre end benzinbiler.
Hvis det samlede regnestykke tages i betragtning, så er det snart at elbilen rammer benzinbilen i totaløkonomi

Disse ting bliver jo beregnet i en relativ fri økonomi. I Danmark er tingene jo anderledes. Vi har afgiftssatser der varierer vildt og relativt vilkårligt. Bilens afskrivning er oftest en meget stor post, og når vi bruger prisen som progressivt afgiftsgrundlag bliver elbilernes vilkår forringet. Så har vi også det forhold at strøm og brændstof har store forskelle i afgiftssatser. Med mindre el-afgiften falder, så er det noget der stort sted neutraliserer driftsfordelen ved en elbil.

Så elbilerne kan nemt være konkurrencedygtige på totaløkonomi under normale forhold, men under danske afgiftsvilkår kan dette nemt vendes på hovedet.

  • 12
  • 0

At alle , igennem de sidste 5 år har næsten snublet over hinanden i løbende opskrivninger af deres forudsigelser.
Se bare de sidste 3 år i skemaet foroven, opjusteringer mellem 10 til over 100 milioner EV's pr år!,
for 2040.
Og vi skriver kun 2018...hvordan ser forudsigelserne ud i 2020? 2025?

  • 1
  • 0

"først i 2025 er kommet så langt ned, at rene elbiler kan konkurrere med benzinbiler på prisen."
Det må være i købspris.
Elbiler er billigere at holde og billigere at høre end benzinbiler.
Hvis det samlede regnestykke tages i betragtning, så er det snart at elbilen rammer benzinbilen i totaløkonomi

Elbilen overgik forbrændingsmotorbilen i luksussegmentet med introduktionen af Tesla Model S/X.

Dette skæringspunkt bevæger sig nedad, sådan at det for stadigt billigere biler bliver fordelagtigt at skifte til ren eldrift. Således markerer Tesla Model 3 samme skæringspunkt for mellemklassesegmentet.

En ren el-bil som Cheverolet Volt er derimod stadigt totalt set dyrere end en tilsvarende forbrændingsmotorbil - nogle år endnu.

  • 4
  • 3

Der er ikke meget grøn omstilling i 0,1%.

Svarer til at jeg ud af et årligt madbudget på 100000 bruger de 100kr på at købe 4 bakker økologiske æg.

Eller at mit årlige dieselforbrug på ca 40000kr reducerer min kørsel med 40km årligt. Med 50km pendling er det jo let klaret med en grøn hjemmearbejdsdag, og så har jeg gjort det bedre end hele EU tilsammen.

Olie industrien har gjort sit arbejde med at holde fast i brændstofforsyning til transport, og jeg kunne godt gøre lidt mere selv også.

  • 1
  • 0

Citat fra artikel:

"i 2040 – hvor verdens bestand af personbiler ifølge BP vil ligge på 2 milliarder – vil cirka 300 millioner være elbiler, ligeligt fordelt mellem rene elbiler og hybridbiler. Det vil altså sige cirka 15 procent rene elbiler."

Hvis der ved begrebet "elbiler" forstås både "rene elbiler og hybridbiler", og der er ligelig fordeling mellem rene elbiler og hybridbiler, så må andelen af rene elbiler være 7,5% og ikke 15%.

  • 1
  • 0

Så elbilerne kan nemt være konkurrencedygtige på totaløkonomi under normale forhold, men under danske afgiftsvilkår kan dette nemt vendes på hovedet.

Absolut. Den danske afgiftspolitik kan bestemt betyde, at Danmark ender med at blive et land hvor fortiden kommer til at leve videre, længe efter at andre lande er gået ind i fremtiden.
Det er specielt ærgerligt, da Danmark ellers har gode betingelser for at være på forkant i udviklingen af den teknologi, der er nødvendig for fremtidens intelligente elnet, hvor elbiler med V2G bliver en bestanddel. Den know-how får de danske firmaer nu ikke grundlaget for at udvikle,

  • 8
  • 0

Det der er den helt kritiske faktor i regnskabet for en elbil er batteriet. Et nyt batteri er så dyrt at det bliver en væsentlig faktor omkring køb af brugt elbil. Tør man overhovedet købe en el-bil der er 5 år gammel, når man risikerer at stå med en 'reparationsomkostning' der er sammenlignelig med købsprisen? Der er i dag regler for, hvor meget en bil må repareres for før den skal skrottes. Hvordan skal det håndtere et batteriskift? Foreløbigt har vi ikke særligt mange erfaringer omkring 'levetiden' af batterier med det brugsmønster. Det nærmeste vi ser er nok batterier til bærbare PC'er og mobiltelefoner. De indikerer desværre ikke rigtigt en 10årig levetid. En kortere levetid / hurtigere afskrivning vil gøre at el-bilen bliver mindre konkurrencedygtig.
For nu at undgå en masse 'tommel ned' så lad mig sige, at jeg ikke er imod elbiler. Har blandt andet selv kørt ellert. Det jeg vil er at vi får en nogenlunde realistisk holdning til hvad der er muligt og ikke bruger alt for mange ressourcer på ufærdig teknologi.

  • 4
  • 3

Det nærmeste vi ser er nok batterier til bærbare PC'er og mobiltelefoner.


Jeg vil da sige, at batterier til elbiler er det nærmeste, vi ser.

F.eks. denne, som har kørt 400.000 km med 7% tab af batterikapacitet:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-40...

Ja, det er et anekdotisk eksempel. Men sjovt nok er der ret mange anekdotiske eksempler på, at elbilbatterier har holdt meget længe, mens vi ikke rigtigt hører anekdotiske eksempler på det modsatte.

  • 7
  • 0

Foreløbigt har vi ikke særligt mange erfaringer omkring 'levetiden' af batterier med det brugsmønster. Det nærmeste vi ser er nok batterier til bærbare PC'er og mobiltelefoner. De indikerer desværre ikke rigtigt en 10årig levetid.

At sammenligne batterilevetid på en bærbar PC og på en moderne elbil er et vildskud.
Har du nogensinde set væskekølet batterier på en pc.
Som du selv er inde på, så er batteriet en stor del af prisen på en elbil, så på en moderne elbil bliver der gjort meget både på kemien og på konditionerne som batteriet arbejder under, ikke mindste at modvirke forhøje batterispændinger.
De Samsung SDI batterier der ligger i i3 skulle efter sigende have en design levetid på 5000 fulde cyklusser. Det svare til at det 22kwh batteri hvor kun 19kwh er tilrådighed kan holde til mindst 500.000km.
Garantien som BMW giver i USA og England, er 100.000miles og 8 år.
Det reelle praktiske erfaringsgrundlag er måske stadig spinkelt, men de erfaringer man trods alt har, viser at elbilsbatterier holder bedre end forventet.

Den store afskrivning der er på elbiler, skyldes mere den generelle usikkerhed omkring funktionalitet og teknik, og ikke mindst den kraftige udvikling som batterierne har undergået de sidste 5år.
Det siger næsten sig selv, at når du i 2018 kan købe en Tesla model 3 til 35.000-40.000$ der på de basale præstationer næsten kan hamle op med storebror Tesla S som koster 100.000$, så presser det brugtbilsprisen på Tesla S.
Nu er Tesla 3 så bare i restordre, så mange springer på en brugt Tesla S alligevel.

  • 6
  • 1