For nylig gik transportminister Ole Birk Olesen (LA) på ing.dk i rette med Energistyrelsens tal, og dermed den officielle danske prognose for udviklingen i antallet af elbiler i Danmark frem mod 2030. Ministeren bestred, at elbilerne kun ville udgøre fire procent af den samlede bilpark i 2030, som Energistyrelsen ellers skriver i den såkaldte basisfremskrivning.
»Alle, som vil vurdere denne udvikling, har pligt til ikke kun at kigge på, hvad der sker politisk, men også, hvad der sker teknologisk og forretningsmæssigt. Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler. Det vil selvfølgelig betyde noget, når de biler kommer ud og kan konkurrere på pris med konventionelle biler,« sagde ministeren i et interview med Ingeniøren.
Læs også: Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere
Energistyrelsen valgte på det tidspunkt ikke at gå ind i en nærmere diskussion omkring tallene.
Men nu får ministeren opbakning fra flere internationale rapporter, som ligeledes forudsiger, at elbilerne vil komme ud på markedet langt hurtigere, end det fremgår af Energistyrelsens prognose.
Det drejer sig blandt andet om Irena, der for EU-Kommissionen har udarbejdet en rapport om, hvilke muligheder de enkelte lande i EU har for at øge udviklingen inden for vedvarende energi.
I rapporten slås det fast, at udrulningen af vedvarende energi i transportsektoren har været begrænset i de forløbne ti år, men at rene elbiler og plugin-hybridbiler kunne udgøre hele 16 procent af den samlede bestand af biler i Europa i 2030.
Læs også: Kritik af klimarapport: Biler frikendes på forkert grundlag
Af det samlede energiforbrug til transport i EU vil vedvarende energi stadig kun udgøre tre procent, hvori der også er regnet flydende biobrændsler. Til sammenligning antager Energistyrelsen, at el til vejtransport i Danmark vil udgøre 0,8 procent af vejtransportens samlede energiforbrug i 2030.
BP kigger mod 2040
En række private virksomheder har ligeledes offentliggjort fremskrivninger af og forventninger til udrulningen af elbiler. Det drejer sig for eksempel om olieproducenten BP, som i sin rapport BP Energy Outlook – 2018 edition forsøger at give et bud på, hvordan det globale energimarked vil forandre sig frem mod 2040.
Olieproducenten forventer, at andelen af elbiler i 2030 kommer til at ligge på cirka 10 procent, og i 2040 – hvor verdens bestand af personbiler ifølge BP vil ligge på 2 milliarder – vil cirka 300 millioner være elbiler, ligeligt fordelt mellem rene elbiler og hybridbiler. Det vil altså sige cirka 15 procent rene elbiler.
Tallet kan ikke direkte sammenlignes med IRENA’s tal for Europa, men til gengæld dækker det hele kloden. BP understreger også, at man har øget antallet af elbiler i prognosen for 2018 sammenlignet med prognosen for 2017.
Læs også: Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rækkevidde
BP forudser også, at elektriske delebiler kommer til at flytte langt flere passagerer, end elbiler ejet af enkeltpersoner. Faktisk vil hele 30 procent af alle kørte kilometer i 2040 ske med elbiler, selvom bestanden altså kun udgør 15 procent af alle biler.
Bloomberg tror på endnu flere elbiler
Hos Bloomberg New Energy Finance (BNEF) har de også kigger på de politiske og teknologiske udviklinger inden for elbiler. Her bemærker man, at et olieselskab som BP nu bruger tid og spalteplads på at følge udviklingen inden for elbiler, et område som for blot få år siden var helt fraværende. Et signal om, at selv olieselskaberne tager elbilerne alvorligt.
Leder af BNEF, Colin McKerracher, er i det store hele enig med BP på en lang række områder, men tror grundlæggende på en endnu hurtigere udrulning af elbiler på verdensplan.
Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret
For eksempel mener han, at prisen på batterier vil falde endnu hurtigere, end BP forventer. Derfor satser BNEF også på, at det bliver rene elbiler, som kommer til at dominere fra slutningen af 2020'erne, og altså ikke en ligelig fordelingen mellem elbiler og pluginhybridbiler.
Det betyder, at BNEF forventer op mod 540 mio. elbiler i 2040 og cirka 100 mio. i 2030. Til gengæld tror Colin McKerracher på langt færre biler generelt end BP gør, nærmere bestemt 1,6 mia. mod BP's 2 mia. i 2040.
Danske benzinbiler lever længe
Energistyrelsen har ikke ønsket at gå ind i nærmere analyse af rapporterne fra IRENA, BP og BNEF, men peger på sidste års basisfremskrivning. Her forventes det, at elbiler i 2030 vil udgøre cirka fire procent af den samlede bilpark.
»Energistyrelsen forventede i sidste års basisfremskrivning, at elbilerne omkring 2025 bliver konkurrencedygtige med konventionelle biler, og herefter vil udgøre en stigende andel af det samlede bilsalg i Danmark. Som konsekvens af bilernes lange levetid forventer vi dog, at det vil tage en del år, før elbilerne udgør en væsentlig andel af den samlede bilbestand,« siger kontorchef Mikkel Sørensen til ing.dk.
Læs også: Kronik: Lad Skandinavien tage førerskab på grøn transport
Året 2025 går igen i flere af de udmeldinger, som er kommet i den seneste tid. For eksempel antager bilproducenten Nissan, som står bag verdens bedst sælgende elbil, Nissan Leaf, at batteriprisen først i 2025 er kommet så langt ned, at rene elbiler kan konkurrere med benzinbiler på prisen.
I løbet af nogle uger forventes det, at Energistyrelsen kommer med en ny basisfremskrivning, som indeholder en opdateret vurdering af andelen af elbiler i 2030.
