International togekspert: At skrotte IC4's computer er DSB's sidste udvej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

International togekspert: At skrotte IC4's computer er DSB's sidste udvej

Ingen uden for DSB er rigtig klar over, hvad der helt konkret bliver ved med at forstyrre IC4-togenes evne til at køre driftssikkert som sammenkoblet togsæt. Det eneste, der står klart, er, at sammenkoblingen af to IC4-togsæt fortsat giver så mange problemer, at kun DSB-værkstedets tekniske eksperter kan foretage en fra- eller tilkobling.

Det står fast, at IC4-togenes forskellige kørecomputere ved sammenkobling giver udslag i så mange fejlmeddelelser, som skal nulstilles, at det kun er specialister, der kan gøre en sammenkoblet togstamme klar til afgang.

Derudover afslørede det hårde vintervej tidligere på året, at IC4's sammenkoblingsmekanisme fungerer dårligt under påvirkning af hård frost og sne. DSB indstillede fuldstændig driften med sammenkoblede IC4-togsæt i en periode i vinter.

DSB har ydermere i et skriftligt svar til Folketinget erkendt, at der er store problemer med den frontlåge, der skjuler det enkelte togsæts sammenkoblingsmekanisme. Frontlågen skal glide op for at sammenkoblingsmekanismen kan skydes ud fra en gemt position inde i selve togsættets snude. Men denne funktion fungerer ikke.
De dybereliggende årsager til problemerne i IC4-togenes softwarestruktur har DSB imidlertid aldrig ønsket at dele med offentligheden. Fra DSB har beskeden altid lydt, at problemerne eksisterede, men at man havde en klar plan for, hvordan de skulle løses.

Skrot computeren

Hos det ansete internationale fagtidsskrift for jernbaneteknologi, Railway Technology, har chefredaktør Chris Jackson fulgt IC4-programmets problemer tæt.

Han vurderer, at DSB efterhånden ikke har så mange kort tilbage at spille i forhold til at få løst softwareproblemerne. Og det gør han ud fra en simpel logik:

»Hvis DSB - og selskabets rådgivere - rent faktisk vidste, hvad der skulle gøres rent softwaremæssigt for at få sammenkoblingen til at fungere effektivt, så havde de nok allerede fået det gjort. Der er jo efterhånden gået noget tid,« påpeger Chris Jackson.

Han vurderer, at DSB befinder sig i en 'frygtelig situation' efter at selskabet i 2009 indvilgede i at overtage IC4-togene med en ikke-fungerende software-infrastruktur, som DSB troede, de kunne få til at fungere, så togsættene kunne sammenkobles.

I hans øjne er der dog ét kort, som DSB endnu ikke har spillet, nemlig det sidste og mest ultimative inden man helt afskriver muligheden for at anvende IC4 som sammenkoblet togsæt.

»Den ultimative løsning består naturligvis i at skrotte IC4-togenes nuværende kørecomputere og foretage en totaludskiftning af hardware såvel som software. De færreste kan forestille sig, hvor enorm en operation det egentlig er at nulstille hele togkontrolsystemet. Men mere og mere tyder på, at det er, hvad der skal til, for at gøre IC4 til en driftssikker togtype. Og DSB fik jo trods alt et afslag i den samlede købspris på 2,5 mia. kr., da de indvilgede i at modtage IC4-togene i ufærdig tilstand fra Ansaldobreda,« siger Chris Jackson.

Han understreger dog, at en totaludskiftning af IC4-togenes kørecomputere på ny vil medføre en kraftig forsinkelse i indsættelsen af de 83 IC4-togsæt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med at indføre simpelt manuelt system
som på de gamle kreaturvogne, de kan da køre
sammenkoblede. Det må da være billigere end at
prøve at udvikle et nyt automatisk system.

  • 0
  • 0

Det ville være dejligt hvis lidt KISS kune bruges her (kreaturvognssamling), men der er forskel på om et lokomotiv trækker en (næsten) passiv kreaturvogn, og et tog, hvor flere funktioner gerne skulle synkroniseres i driften: f.eks. acceleration, bremsning og sikkerhedssystemer (nødbremse, dørelukningskontrol m.m.)
Når de nu (måske) skal pille styrecomputeren ud, så ville jeg meget gerne se PHK på banen/sporet (som ekspert/kontrollør/systemdesigner) - det ville DSB og deres kunder, helt sikker få gavne af.

-Sune

  • 0
  • 0

spørgsmålet er jo om det målt i kr kan betale sig at skifte HW/SW på dem.

mig bekendt fik bombardier jo til opgave at give deres bud på hvad der skulle til, og DSB kom så frem til konklusionen at det blev for dyrt.

måske er skrotning nærmere snarere det realistiske bud.

  • 0
  • 0

Hvad med at lave det system til et Open Source projekt og dermed få det første Open Source tog?

Martin.

Genialt forslag! :-) Prøv om du kan overbevise Trafikstyrelsen... :-§

Men sjovt kunne det være...

/Rasmus

  • 0
  • 0

Jeg har for en del år siden arbejdet med HW/SW fra Ansaldobreda i skibsindustrien i Italien. Jeg har oplevet blackout i rum sø fordi nogle af sikkerhedssystemerne var slået fra.
Jeg tror på at danske ingeniører nemt og jeg mener nemt kan lave HW/SW til IC4, men problemet er måske mere det pres der hviler på den virksomhed der skal løfte opgaven.

Opgaven bliver jo ikke og vælge hardware der kan løse opgaven, men snarere at overskue og gennemskue/sammenkoble alle de andre systemer der skal "snakke" sammen. Jeg tror at der er for mange leverandører til toget, og ingen tør længere tage ansvar i sagen fordi der er store summer indblandet. Opgaven er en stor varm kartoffel, og inden DSB har pumpet endnu mange millioner i projektet skulle man måske vælge en ny HW/SW start.

  • 0
  • 0

Der har været uofficielle forsøg med en kørecomputer fra anden tog i DSB.
Det virkede efter fleres udtalelse perfekt.
Så skrot de italienske computere og brug de kendte som fungerer.
Med hensyn til koblinger, så er der jo allerede gode i brug, så genanvend i stedet for at opfinde den dybe tallerken igen.

  • 0
  • 0

Vi har faktisk maskinbyggere der har format til at kunne klare sådan en opgave f.eks Bosch Møller & Devicon som jeg selv har arbejdet sammen med, selv om det pt ikke er deres kompetence område.
De har før fået maskiner fra os som de har flået (Moderen) ud af og sat det sammen til noget velfungerende.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten