International gigant vinder projektering af Danmarks første højhastighedsbane
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

International gigant vinder projektering af Danmarks første højhastighedsbane

En team af internationale topspillere.

Sådan ser det konsortium ud, der skal projektere Danmarks første højhastighedsbane, nemlig den kommende dobbeltsporede jernbane fra København til Ringsted via Køge.

Banedanmark har netop offentliggjort, at det bliver et konsortium bestående af de rådgivende ingeniørvirksomheder britiske Atkins, tyske Vössing, danske EKJ og svenske Sweco, der skal projektere den første nye jernbane på dansk jord i mange år, herunder fastlægge den endelige linjeføring.

Banen designes til en tophastighed på 250 km/h og bliver dermed også landets første jernbanestrækning, der giver mulighed for at køre med rigtige højhastigheds-hastigheder.

København-Ringsted projektet er Banedanmarks største projekt nogensinde.

København-Ringsted projektet omhandler etablering af 60 km dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted langs motorvejen via Køge. Det projekt, som Atkins-konsortiet har vundet, omhandler blandt andet linjeføring og de jernbanetekniske dele på 56 km af strækningen. På et senere tidspunkt sender Banedanmark de resterende fire kilometer af banen i udbud.

»Det er en opgave, som er virkelig spændende at være med til at løse. Det er første gang i mange år, at der skal bygges en hel ny bane med en ny linjeføring i Danmark,« forklarer markedsdirektør Eva Rindom fra Atkins Danmark.

Store opgaver

Opgaven forløber frem til projektet er udført i 2018, og kontrakten omfatter først en fastlæggelse af den endelige linjeføring med efterfølgende vurdering af konsekvenser for flytning af veje og stier, placering af broer, tunneler og støttemure samt udbudsstrategi og program for logistik for byggepladser og adgangsveje. Herefter følger en egentlig detailprojektering og entrepriseudbud af spor og afvanding af banearealer. For køreledningsanlæg og forsyning skal der enten udarbejdes funktionsudbud eller en egentlig detailprojektering med entrepriseudbud. Under udførelsen gennemføres projektopfølgning.

Det tyske ingeniørfirma H. Vössing arbejder i forvejen sammen med Atkins på Femernbælt jernbanen, hvor virksomheden står for det overordnede design af jernbanen til Tyskland.

Rådgivervirksomheden EKJ er i banesammenhæng mest kendt fra sin rådgiverfunktion for den italienske entreprenør Salini, som får ansvaret for at bygge Cityringen i København. Her har EKJ allerede været med til at flytte Graverboligen på Assistens Kirkegård, så den bevaringsværdige bygning kan komme tilbage på plads, når anlægsarbejdet er slut.

Også den svenske rådgivergigant Sweco er allerede aktiv i Danmark som rådgiver for Salini på Cityringen.

Kontrakten blev vundet i konkurrence med fire andre internationale konsortier.

Omfattende jernbaneprojekt

Begrundelsen for at etablere den nye jernbane er, at den nuværende bane fra København til Ringsted via Roskilde i dag udgør en flaskehals, hvor der ikke er mulighed for at køre flere tog. Den nye jernbane via Køge giver mulighed for flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Som helhed omfatter projektet Ny bane København Ringsted:
1) En ny, dobbeltsporet og elektrificeret jernbane mellem København og Ringsted
2) Banen bygges til 200 km/h og forberedes til 250 km/h for persontog. 3) Perroner på Ny Ellebjerg Station til regional- og fjerntog
4) En ny station Køge Nord med forbindelse til ny station på S-banen
5) Tilslutning ved Køge Nord til Lille Syd Banen til og fra Køge og Næstved
6) Et ekstra spor ved Køge Station
7) Sporombygning på Ringsted Station.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er trist at anlægget nærmest er forældet inden det er bygget. At kalde det højhastighed er direkte i modstrid med internationale standarder. Artiklen anføre:

Banen bygges til 200 km/t og forberedes til 250 km/t for persontog

Nyanlæg skal understøtte hastighiger på 250 km/t for at leve op til Internationale og EU standarder for højhastighedbaner [*]:

UIC (International Union of Railways) and EC Directive 96/58 define high-speed rail as systems of rolling stock and infrastructure which regularly operate [b]at or above 250 km/h on new tracks[/b], or 200 km/h on existing tracks. However lower speeds can be required by local constraints.

Er ing.dk virkelig med til at sælge politikernes skrabede model som moderne teknologi og ligefrem "Højhastighedsbane" ? Når selv de faglærte hopper på den, ja hvorfor skulle den almene borger så ikke ? Eller måske er kræver danske forhold blot mange sving jf. "However lower speeds can be required by local constraints" ?


[*] http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail

  • 0
  • 0

[quote].. [b]at or above 250 km/h on new tracks[/b], or 200 km/h on existing tracks. ..

[/quote]

Hvis mit engelske ikke snyder mig - så betyder 'at .. 250 km/h' at 250 km/t lige netop er minimum for at definere som højhastighed - og dermed er det altså højhastighed når der må køres 250 km/t.... Eller..?

  • 0
  • 0

Ja 250 for nye anlæg. Banen bygges derimod kun til 200 og [b]forberedes til 250[/b]

En generation bagud, sammenlignet med normerne. 2 generationer bagud sammenlignet med nyeste teknologi - ca. 350 km/t.

  • 0
  • 0

Årsagen skal nok findes her [1]:

The signalling system is unique for Denmark, and contains numerous obsolete components, which must be replaced. Denmark has decided to replace the signalling system with a new one, the ERTMS, to be finished before 2020. That is a requirement for speeds higher than 200 km/h.

Wikipedias artikel [1] indeholder i øvrigt et kort der fint viser hvordan Danmark er afkoblet fra Europas højhastighedsnet. Det bliver det så i øvrigt ved med at være. Selv vores Nordiske fætre har højere ambitioner.


[1] Wikipedia om højhastighedstog i Europa - http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_ra...

  • 0
  • 0

Synes at dette ligner et projekt ud i ingenting.

Hvorfor skal Ringsteds borgerne have en højhastighedsbane?
En højhastighedsbane til 60 km spor? Er det ikke det gale vanvid?
Hvor meget forkorter den deres rejsetid? Holdt op imod omkostningerne ved denne, som man endnu ikke ved noget om, da de folkevalgte ikke har besluttet, hvilken linieføring denne skal have.

  • 0
  • 0

Jamen, det er da også vildt nødvendigt at få en højhastighedsbane mellem København og Ringsted - jeg kan slet ikke forstå, at vi har kunnet leve uden den...................................
Det er komplet idioti at anvende skattepenge på sådanne projekter (rejsen tager p.t. 40 minutter).

  • 0
  • 0

Nu er det nok ikke pga. transportbehovet hos befolkningen i Ringsted at man vælger at anlægge en højhastighedsbane på strækningen ;) det skal nok snarere ses som et slags mindre tilløb til at koble Danmark på det europæiske højhatighedstog-netværk.. enhver rejse start med et enkelt skridt, som vi jo alle ved. Og hvis nu der pludseligt kom politisk vilje til at opgradere hastigheden til 250km/t på hele strækningen til den kommende Femern forbindelse, så ville det pludseligt give bedre mening at have en højhastighedsbane ud af København.

Om Tyskerne så er villige til at opgradere banen på deres side er et helt andet spørgsmål.. men svenskerne er allerede igang med planer om rigtige højhastighedstog (>250km/t) mellem Stockholm og hhv. Göteborg og Skåne, som jeg ved de gerne så blive videreført til København.

  • 0
  • 0

Ja, hvordan hænger Kbh-Ringsted sammen med linieføringen mellem Ringsted og Helsingborg i den kommende trafikkorridor 5 vest om Farum?

Selvom de svenske tog i første omgang kører over den pressede Øresundsbro, er det vel et spørgsmål om tid før en HH-tunnel/bro skal overtage den tunge trafik, og det kan man ligeså godt tænke ind fra starten (rettidigt omhu).
http://dk.oresundsbron.com/page/2511

Overhalingsspor på Ring5 bliver der ikke brug for foreløbig, men arealer bør reserveres til muligheden i god tid, især i flaskehalse.
Altså dimensionere til 50 år frem, men bygge til 20 år frem.

  • 0
  • 0

Overhalingsspor på Ring5 bliver der ikke brug for foreløbig, men arealer bør reserveres til muligheden i god tid, især i flaskehalse.

Mig bekendt er der for mange år siden reserveret en 1km bred trafikkorridor til ring 5. Det må vel være mere end rigeligt til både jernbane og motorvej i selv ingeniørers vådeste drømme...? :-)

/Rasmus

  • 0
  • 0

Det er komplet idioti at anvende skattepenge på sådanne projekter (rejsen tager p.t. 40 minutter).

Formålet er at få mere kapacitet, så den mindste lille hændelse på Roskilde banen ikke udvikler sig til massive forsinkelser, det kunne løses ved et femte spor, men den gamle bane har været i drift siden 1847, og den er bygget til langsomme dampdrevne tog, der er alt for skarpe kurver og evige højdeforskelle, og så er det gennem tæt by det meste af vejen, det ville blive en rigtig dyr lappeløsning, og det er derfor vi skal have Ringstedbanen.

Jernbanekommissionen af 1835 var ikke fremme i skoene, de burde have flyttet rundt på bakkerne, så sporene kunne anlægges efter en lineal på et kort, og uden stigninger og fald, men de kunne åbenbart ikke forudse fremtidens behov og EU forordninger.(Jeg ved godt det er for sent at klage nu.)

Valget står altså mellem få afgange der måske i køreplanen kan gennemføres på 40minutter, men som kører som vinden blæser, og så en Ringstedbane med hyppige afgange og meget få forsinkelser, og ved at fjerne flaskehalsen er det ikke kun Ringsted der får gavn af det, men hele landet og måske især Roskilde der kun vil få godstrafik til/fra Høje Tåstrup, alt transit gods skal via Ringstedbanen.

Udover at linieføringen når man nu alligevel bygger nyt bør anlægges til højhastighed, er der så nogen der har lovet materiel og installationer til højhastighed, nej vel.

  • 0
  • 0

Mig bekendt er der for mange år siden reserveret en 1km bred trafikkorridor til ring 5.

OK, godt at der er tænkt på det - åbenbart allerede for 30 år siden!
http://plstage.publicus.com/stor-lokal-mod...

10% af Allerød kommune optages af korridorens arealreservation, så det er på tide at tage en beslutning. Allerød kan få et erhvervskvarter langs korridoren som dæmper noget af støjen.

IBU Ring 5 :
http://europabanan.nu/uploads/media/IBU_-_...
http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/83DE1BB...
http://fnv.dk/index.php/2010/12/projektet/

Pendlertrafik udgør 15% af Sydvestsjællands trafik :
http://www.trafikministeriet.dk/da/publika... side 20

  • 0
  • 0

Der burde være mere elastik i sådan en reservation - det skulle være lovligt at bygge mod depositum så bygningen kan fjernes igen hvis arealet alligevel skal bruges.

I så fald på mindst 5gange bygningerne og deres installationers værdi, plus prisen for at rydde op efter dine bygninger, nogen skal også betale for at fjerne kloakering, gas, fjernvarme, telefon og strømkabler, vandinstallationer, og eventuelt veje med tilhørende installationer, når man efter et par år beslutter sig for at udnytte reservationen.

Det er måske billigere at finde et andet sted til sine bygninger?

  • 0
  • 0

[quote]Der burde være mere elastik i sådan en reservation

betale for at fjerne kloakering, gas, fjernvarme, telefon og strømkabler, vandinstallationer[/quote]

Mere elastik end det - prisen skal afhænge af besværet, så tunge installationer som gas og kloak undgås. Pavillioner er fx nemme og billige at opsætte og fjerne igen, og arealerne kan også bruges til simpel oplagring af fx containere.

Ingen vil bygge så indviklede bygninger som et kontorhus hvis der er risiko for at de skal fjerne det igen, men mindre kan også gøre det.

30 år (plus de næste 10) er lang tid at se på et tomt område som kunne udnyttes bedre med mere fleksibilitet.

  • 0
  • 0

Pavillioner er fx nemme og billige at opsætte og fjerne igen, og arealerne kan også bruges til simpel oplagring af fx containere.

Aha, du vil lave noget der nemt udvikler sig til slum, når et firma går ned så er det jo synd at fjerne pavillioner der kan bruges til andre formål, og så er vi allerede i gang med herberg, og andre små bosættelser, på dispensation naturligvis, men meget bekvemt for en kommune at have en skraldeplads for mennesker der ikke er plads til i de pænere kvarterer.

Hmm, emnet er en påstået højhastighedsbane, og nu er vi ovre i konsekvensene ved alternativ udnyttelse af reserverede arealer, jeg holder her.

  • 0
  • 0

slum

Det er kommunens ansvar at overholde loven mht. støj for beboelse. Derimod kan erhvervskvarterer have andre støjregler, og fungere som en overgang mellem korridor og beboelse.

Princippet kan også bruges for Ringstedbanen, Allerød er et eksempel på hvordan reservationer er for ufleksible. De reservationer der formentlig laves i en zone omkring Ringstedbanen behøver ikke ligge øde hen.

En anden måde at se princippet på er at betale landmænd for at lave fåregræsning langs sporskifter og kombinere fårehegnet længst væk fra banen med snehegn. Det bør ikke koste alverden, men kan give bedre trafikafvikling når der er mest brug for det.

  • 0
  • 0

OK, godt at der er tænkt på det - åbenbart allerede for 30 år siden!

Tankerne om ring 5 er nu mere end 30 år gamle... Iht. Lov om visse hovedlandevejsstrækninger (LOV nr 252 af 08/06/1967)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...
er der vedtaget "En hovedlandevej fra Helsingørvejen i nærheden af Brønsholm vest om Farum, Tåstrup og Kildebrønde til forbindelse med vest- og sydmotorvejene."

Så 43 år er mere korrekt - mindst...

Lige præcis hvornår arealerne så er reserveret, må indtil videre henstå i det uvisse...

/Rasmus

  • 0
  • 0

De reservationer der formentlig laves i en zone omkring Ringstedbanen behøver ikke ligge øde hen.

Linieføringen er allerede ret fast, dvs langs Køge Bugt motorvejen for at have fælles støjzone med motorvejen, og så op på en 6meter høj vold langs de nuværende højspændingsledninger gennem Solrød, motorvejen slår nemlig for store slag til de kurver jernbanen kan klare, den høje vold fordi det er svært med lav linieføring gennem Jersie mose, og dels er det naturlige nikkel indhold i jorden så højt at afgravet jord ikke kan genbruges, der er ikke tale om reservationer, men ekspropriationer og eventuelle erstatninger til de hårdest ramte, det er helt modsat din ring5 problematik.

Vi må håbe at de har lært lidt fra anlæggelsen af motorvejsvolden, det fungerer lidt som toppen af isbjerget, der skal rigtig meget ovenpå for at gøre den lidt højere, og det tager mange år før den har sat sig endeligt, jeg gætter på at sådan en vold bare trykker de vandførende lag længere nede sammen, og reglerne for en støjvold mod motorvejen, og for en vold med skinner ovenpå må være sammenlignelige.

  • 0
  • 0

Trafikkorridoren i Nordsjælland var med i reionsplanlægningen far før 1965 og hænger godt sammen med den svenske plan om EUROPAKORRIDORN fra
Stockholm/ Oslo , over HH og forbindelse til det tyske højhastighedsnert.
Det er jo nertop NU hvor væksten skullekickstartes at vi skulle gå igang med de store projekter i stedet for at fedte rund med skattenedsættelser
for de rige.
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Mht. transportkorridoren, der måske skal rumme en kommende ring 5, så er der et arbejde i gang for at se om det virkelig er nødvendigt at fastholde en reservation på 1 km i bredden. Der er f.eks. opstillet vindmøller i korridoren med en klausul om at de skal nedtages erstatningsfrit, hvis de er i vejen for trafikanlæg. Et problem man er at man ikke kan foretage erstatningsfri rådighedsindskrænkninger i større omfang. Derfor er det en balancegang mellem håndhævelse af den almindelige zonelovgivning og direkte ekspropriationer.
Mht. højhastighedsbanen, så kunne jeg godt tænke mig at nogen ville bore lidt i de meget høje ambitioner, man har for den bane. Den skal på én gang fungere som højhastighedsbane, godsbane og bane for den sjællandske regionaltrafik. Min påstand er at man bliver nødt til at fravælge en af tre muligheder, formentlig godsbanen. De køreplanoverslag der har været fremme indtil nu, har udeladt højhastighedsbanen, men det holder vist ikke i længden.

  • 0
  • 0

Det er besynderligt at nogen jubler over højhastighedstog mellem Stockholm og Paris, når fakta er at hvis toget kører af ring-5, så kører det helt udenom København.
Dette viser bare at det er et svensk ønske (hele ring-5 projektet) til at lette deres eksport.
Hvis motorvej og jernbane er lig med vækst, så skulle de være glade i Korsør lige nu ;-)

  • 0
  • 0

Kære Alf Blume.
Som gammel eksport manager og Kommunalbestyrelsesmedlem så ved jeg
at Danmarks største markeder er Tyskland og Sverige.
Derfor har DK en klar interesse i hurtige kollektive trafiksystemer der forbinder de 3 lande.
Danmarks erhvervsliv ligger jo ikke ved Københavns hovedbanegård
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Mht. højhastighedsbanen, så kunne jeg godt tænke mig at nogen ville bore lidt i de meget høje ambitioner, man har for den bane. Den skal på én gang fungere som højhastighedsbane, godsbane og bane for den sjællandske regionaltrafik. Min påstand er at man bliver nødt til at fravælge en af tre muligheder, formentlig godsbanen.

Ambitionerne ligger vist mest i dette forum, prøv at se på prognoserne for godstog mellem Glostrup og Valby, tallet er NUL, dvs det er kun gods til/fra terminalen i Høje Tåstrup der kommer via Roskilde.

Alt transit gods skal køres via den nye bane, så hvad tror du der skal fravælges.

  • 0
  • 0

Ingeniøren havde en artikelserie om højhastighedsinfrastruktur inden beslutningen om Ringsted banen blev taget. For dem som husker den, handler højhastighedstog ikke om komfort. En af de vigtigste effekter af en højhastighedsinfrastruktur er den medfølgende mobilitet for både erhvervslivet og forskere.

En rejse på ca. 3 timer åbner mulighed for dagsrejser til og fra andre Metropoler. Infrastrukturen knytter Metropoler sammen i Regioner. For København og Århus ville Hamborg, Berlin, Bergen, Hannover mod syd ligge inden for den kritiske grænse. Mod nord ville Olso og Stockholm ligge tæt på den kritiske grænse.

Investering i højhastighedsinfrastruktur handler om forretning, ikke om komfort. Det er en inventering i fremtiden. Det har du fundet ud af i resten af Europa og i særdeleshed i Kina. JP skrev d. 6/1 [*]:

"Jeg er bange for, at vi i Danmark ikke har fundet ud af at vi er i konkurrence med alle. Og hvis vi ikke gør det. Så taber vi,” lyder det fra formanden for VisitDenmark, Brian Petersen.

Han støttes af Hummel-chefen Christian Stadil:
”Vi har folk på kontoret i Kina, der taler flydende mandarin og flydende engelsk og som har taget en MBA i USA. Når man ser ambitionen i deres øjne, så bliver man bange. De er ligesom en flitsbue. Holdt tilbage i mange år, men nu kommer de. Jeg bliver bange på vegne af de danske virksomheder,” siger han.

Enten vågner Danmark om fra sin tornerosesøvn eller også komme vi til at betale prisen i form af markant lavere velfærd.


[*] Fra Jylandsposten: "Kinesiske øjne gør mig bange":
http://jp.dk/jptv/nyheder_erhverv/topchefe...

  • 0
  • 0

Måske har jeg udtrykt mig uklart, jeg mener ikke at banen på samme tid har kapacitet til højhastighedstog, langsomme godstog og regionaltog med stop på både Ellebjerg og Køge.

  • 0
  • 0

Måske har jeg udtrykt mig uklart, jeg mener ikke at banen på samme tid har kapacitet til højhastighedstog, langsomme godstog og regionaltog med stop på både Ellebjerg og Køge.

Idag afvikles alt trafik på de 4 spor til Roskilde, så lægger vi 2 nye spor til Ringsted via Køge som overtager næsten alt gods og fjerntrafik, de 4 spor til Roskilde får en aflastning der virkelig batter, de kan tage alt den regioraltrafik der er kundegrundlag og materiel til.

På en bane med 2 spor må der være en grænse for hvor langsomt godstog eller hvor hurtigt passagertog kan køre uden at passagertoget indhenter godstoget, men mon ikke det er indregnet i kapasiteten?

  • 0
  • 0

Hvorfor nu ikke lade den nye togbane gå direkte fra køge til rødby over en ny storstrømsbro. der ervel ikke mange der skal fra ringsted næstved eller nykøbing falster.til hamburg?

Bent Madsen

  • 0
  • 0

Hvorfor nu ikke lade den nye togbane gå direkte fra køge til rødby over en ny storstrømsbro.

Ringsted-banen bygges først og fremmest til Storebæltstrafikken.

Derudover handler det om at genbruge tracé og spor. Fuglelinien på landevej fra Køge til Rødby er 114 km, mens den er 141 km via Ringsted (computer-bilruteplanlægger). Det er ikke værd at anlægge nyt tracé og nye spor for at spare de ekstra 27km. Den præcise omvej for banen er formentlig endnu mindre.

Det er lige vedtaget at elektrificere ét-sporsstrækningen fra Køge til Næstved og dermed opnå bedre fleksibilitet :
http://ing.dk/artikel/134063-elektrificere...

Jeg gætter på at godstogene kører via Roskilde i myldretiden, og via Køge (og måske Haslev) om natten hvor Ringstedbanen er næsten fri for persontog. I dagtimerne udenfor myldretiden kører godstogene måske alle tre linier.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten