Intelligent trafikstyring skal lette Københavns bilkøer

Intelligente transportsystemer (ITS) skal hjælpe Københavns bilister at holde øje med, hvor bilkøerne er mindst. Transport- og Energiministeriet spår systemerne en stor fremtid i en ny rapport om hovedstadens trafik.

»Set i lyset af den relativt begrænsede hidtidige udnyttelse har ITS i dansk sammenhæng formentlig et betydeligt uudnyttet potentiale. Der er således et vigtigt indsatsområde for regeringens Infrastrukturkommission,« lyder det i rapporten.

I dag er mange biler udstyret med GPS, der guider bilisten fra A til B, men den korteste vej er ikke altid den hurtigste.

I fremtiden skal bilernes GPS kobles sammen med et overordnet system, der holder øje med færdselsuheld, vejarbejde trængsel og andre ting, der forsinker trafikken.

Skilte i trafikken skal også i højere grad informere trafikanter om, hvor trafikken er mindst, ligesom det i dag er tilfældet på Motorring 3, hvor bilister får besked om gener og forsinkelser på den del af vejen, der er ved at blive udbygget.

Farttavler med varierende hastigsgrænser er også med i Transportministeriets oplæg, fordi tavlerne kan informere om den mest optimale hastighed til at fastholde et trafikflow efter blandt andet vejrforhold og antal biler på strækningen.

»Ved lave hastigheder er der ikke brug for så meget plads mellem bilerne som ved højere hastigheder. Derved kan man få flere biler ind på samme strækning,« lyder det i rapporten.

Med udbygningen af de intelligente trafiksystemer vil Transportministeriet bygge videre på erfaringerne med TRIM-systemet, som er etableret på 120 kilometer af motorvejsnettet i hovedstadsområdet, samt på Frederikssundsvej i København.

Her registreres trafiksituationen hvert minut og giver folk mulighed for at følge med på Internettet under trafikken.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da interessant, at man ved lavere hastigheder kan få flere biler ind på strækningen, og ved hastigheden 0, kan de jo holde kofanger ved kofanger, men så kommer de jo heller ingen vegne.Det er da mere interessant hvornår flowet er optimalt, d.v.s. hvornår flest biler passerer pr minut. Men det skal da også sammenholdes med at man kommer frem med en rimelig fart.HC

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten