'Intelligent' kørelys kan være livsfarligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

'Intelligent' kørelys kan være livsfarligt

Flere og flere danske biler er i dag udstyret med automatisk kørelys, som udelukkende har til formål at sørge for, at bilen blive set, ikke at lyse vejen op. Det er smart for energiforbruget og dermed CO2-udslippet.

Problemet er bare, at nogle bilmodeller ikke har automatiske sensorer til baglygterne, og hvis det bliver tåget eller mørkt, kan chaufføren køre rundt med en mørk bagende, som er umulig at se for andre bilister.

Op mod 300.000 danske biler har det nye kørelys, med omkring 150.000 nye på vej hvert år, og leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland Falsters politi Erik Mather mener, at det er vigtigt, at bilister lærer at tænde baglyset.

»Ellers er der en betydelig øget risiko for at blive påkørt bagfra, og ulykken kan få fatale konsekvenser,« forklarer han.

Læs mere på Politiken.dk

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg antager at måden hvorpå det intelligente kørelys virker er forskelligt fra producent til producent eller måske fra bilmodel til bilmodel.

Det kunne være rart hvis der kunne oplyses om det var den generelle teknologi eller om det var enkelte modeller det drejede sig om.

som ejer af en af disse type biler har jeg da tænkt mig at kontrollere mig selv nu men var da nemmere hvis politiet kom med en mere konkret oplysning (medmindre selvfølgelig det er alle typer.)

Mvh Jens

  • 0
  • 0

Det er totalt misforstået miljøhensyn, der medfører slukning af lygterne.

Hvad koster det at tænde sine baglygter?
Skal vi sige 20watt, regnet gennem generator og motorvirkningsgrad.
Det giver nok noget med 5øre pr. time (+/- en hollandsk træskolængde)

De 20 watt er ingenting ifht, hvis folk glemmer at slukke deres bagrude, eller kører med aircondition tændt når de ikke har behov for den.

Man kunne næsten have den konspirationsteori at bilfabrikkerne bevidst deaktiverer lygterne, med et håb om at forårsage flere ulykker som kunne skæppe lidt i værkstedskassen.

  • 0
  • 0

Der er vist en journalist her, som har fået for mange fredagsøl...

Det er jo ikke "baglyset" man skal tænde, men "bare" det almindelige lys - nærlyset.

Nye biler er jo forsynet med egentlige kørelygter, som ikke opfylder kravene til nærlys - for så siger detailforeskrifter for motorkøretøjer at baglyset skal tænde sammen med.

Dette er kun blevet et problem, fordi danske bilister de sidste 20 år er blevet vænnet til at køre med nærlys hele døgnet - også selvom lyskontakten står på "0". Hvem har fx ikke hørt historien om at bilens fjernlys ikke fungerer?

Tag jer nu sammen, og tænd lyset når det er nødvendigt - det er ikke et nyt krav.

Mvh
Rasmus

  • 0
  • 0

Hvad koster det at tænde sine baglygter?
Skal vi sige 20watt, regnet gennem generator og motorvirkningsgrad.

Fidusen er at spare de 110W på nærlyset (og pærerne), og erstatte det med 5W? LED-lys.

Sammen med 2-4 baglygtepærer, to positionslygter og div instrumentlys er vi nok oppe over 150W.

Mvh
Rasmus

  • 0
  • 0

Sådan som jeg har forstået så giver det en lille forskel i de idealiserede test, som vi til daglig kalder Euro-normen, altså når de tester brandstofforbrug.
Og så giver de 150W da lidt - mange bække små.

På samme måde så giver start-stop systemet også, for flere, en større teoretisk fordel end det gør i praksis.

  • 0
  • 0

Lyset foran skal ikke medregnes i lyset bag på bilerne.
Artiklen handler om, at folk glemmer at tænde lyset bag på bilen, så vi kommer slet ikke i nærheden af 150watt besparelse.

Hvis vi skal regne instrumentlys "pærer" med, så er de på 3watt hver - skal vi sige 30watt ialt + de 20 .. Så er vi på 50watt, dvs ingenting ifht aircon/el-bagrude/tagbøjler/brianfælge/glemt skrammel i bagagerummet.

Det er stadig tåbeligt at slukke lyset på bilen for den ligegyldige besparelse.

  • 0
  • 0

Sådan som jeg har forstået så giver det en lille forskel i de idealiserede test, som vi til daglig kalder Euro-normen, altså når de tester brandstofforbrug.

Og så giver de 150W da lidt - mange bække små.

På samme måde så giver start-stop systemet også, for flere, en større teoretisk fordel end det gør i praksis.

Artiklen omhandler ikke forlyset, men problemet at baglyset slukkes ved kørelys, for at spare strøm. En bil, der bruger glødelamper, sparer derved 50W. Bruges LED lamper, spares 2-5W. Bruges LED lamper, spares også ca. 50W på generatorstørelsen. Samt 50W, når der køres med lys. LED baglys, lever fint op til lovens krav om lysstyrke, og det er intet problem, at anvende dem ved både kørelys, og mørke.

Problemet er således, at producenterne sparer 2W - 5W "for meget". Ikke 150W.

  • 0
  • 0

Politiet var sjovt nok i radioen forleden for at tale om dette problem, og som de sagde, så kan man forvente en skrivelse fra dem, hvis man bliver taget med forkert lygteføring, og deres skrivelser indeholder som regel altid et girokort for neden.

Om ikke andet så tænd lyse for jeres pengepungs skyld!

  • 0
  • 0

Hvis nu de havde lovgivet at reglen om kørelys også gælder baglygterne, og at alle nye biler skulle være udstyret med et sådan, så var der aldrig opstået et problem. Det er ikke rettidig omhu fra lovgiverne, men are noget sjusk, og så går det ud over alle andre. Trafikanterne kan blive kørt ned/materiel skade og har fåe endnu en ting at huske, politiet skal bruge ressourcer på at oplyse sant fange synderne osv osv. Det kunne være gjort bedre...

Vh Troels

  • 0
  • 0

Hvis nu de havde lovgivet at reglen om kørelys også gælder baglygterne, og at alle nye biler skulle være udstyret med et sådan, så var der aldrig opstået et problem. Det er ikke rettidig omhu fra lovgiverne, men are noget sjusk, og så går det ud over alle andre. Trafikanterne kan blive kørt ned/materiel skade og har fåe endnu en ting at huske, politiet skal bruge ressourcer på at oplyse sant fange synderne osv osv. Det kunne være gjort bedre...

Vh Troels

De burde lave reglerne, så biler der har en form for kørelys, også er udstyret med en sensor, som tænder det normale nærlys (inkl. baglygter), når det bliver for mørkt.
Det har jeg på min bil og det fungerer fremragende !!

  • 0
  • 0

biler skal typegodkendes, før de slippes løs på de danske veje ?

Hvis dette er tilfældet, så stop de biler, som ikke er sat op til danske lygteføringsregler.

Det er fuldstændig urimeligt, at kunderne skal foretage kunstgreb eller ombygninger, før en bil, købt i Danmark, kan køre lovligt i Danmark !!!

  • 0
  • 0

Hvad spare man lige ved at slukke et par LED baglygter. Max 5 watt vel. Inkl. nummerpladelys. Vil man ikke spare meget mere ved at lave sidespejltet 1mm mindre ? luftmodstand. Burde EU ikke have lavet en lovgivning, der
Påkrævede at biler skal have:
• Automatisk nærlys/kørelys skift?
• Ikke gjorde det muligt at køre med positionslys
• Samt samme regler i hele EU for kørelys, nærlys og positionslys
Ser tit folk der køre rundt kun om aften i mørke med positionslys, eller helt slukket lys.

  • 0
  • 0

Ifølge loven skal kørelyset kun virke på forlygterne, og med en mindre lysstyrke end nærlyset (det er fx derfor, at de gamle SAAB og Volvo kunne bruge de små sidelygter som kørelys frem for nærlyset - og derfor mange tror/troede, at man kan bruge positionslyset som kørelys, "for sådan kører der jo mange SAAB'er rundt").

Så der er ikke noget problem i forhold til typegodkendelser, det er fuldt lovligt. Om det så også er tovligt?

Problemet er alene, at vi (som en anden også skriver) har vænnet os til gennem de sidste 20 år, at lyskontakten ikke skal betjenes.

mvh

  • 0
  • 0

Problemet er alene, at vi (som en anden også skriver) har vænnet os til gennem de sidste 20 år, at lyskontakten ikke skal betjenes.

Nogen snakker af og til om udvikling, trist når der som her går politik i den, for det her er da et eksempel på et tilbageskridt af store dimensioner fordi politikerne nægter at indrømme og rette den oplagte fejl de lavede i sin tid.

Men det er nu meget praktisk at give os trafikanter et lille adrenalin-kick engang imellem når man overser bagenden af en bil i skumringen. Det holder os mere skarpe, ligesom turister der ikke husker kørelyset også bidrager med.

  • 0
  • 0

Danskere kan også bare lære at bruge hovedet i stedet for altid at skulle have andre til at tænke for sig... Så vidt mig bekendt, og jeg vil gerne rettes hvis jeg tager fejl, så må instrument-belysningen ikke tænde sammen med kørelys, men først når man drejer lyskontakten, hvorfor er det så svært at kikke ned i instrumenterne og sige, hmm måske jeg skulle tænde lyset, det er svært at se hvor stærkt jeg kører...
Uanset hvad, så skader det ihvertfaldt aldrig at bruge hovedet...

  • 0
  • 0

Uanset hvad, så skader det ihvertfaldt aldrig at bruge hovedet...

For de fleste her går det nok. Men for andre er det faktisk endnu en ting som skal huskes og det tager fokus fra trafikken Plus at det ikke kun går ud over synderen, men også folk som er uskyldige kan komme til skade.

Når nu det kan løses med en anden lovtekst (bare forlang automatisk kørelys hele vejen rundt på alle biler som er under 25 år gamle - tjekkes ved næste syn) og materialer for en tyver.

Det handler om sikkerhed og om at undgå menneskelig og materiel skade - ikke om hvem som har ret og hvem som skal bruge hovedet.

Vh Troels

  • 0
  • 0

... At få mekanikeren til at lave det om.

Er det ikke bare et punkt i køre computeren der skal ændres.

Ikke alle biler kan repareres så let.
På Toyota kræves at der trækkes nye ledninger, siges det.

  • 0
  • 0

... at man altid har skullet tænde for nærlyset, ved tåget og diset vejr, inklusive regnvejr. Det skulle man før kørelyset blev indført og det skal man stadigvæk. Problemet opstår fordi, det ikke nødvendigvis er mørkt, selv om det er diset. Derfor tænder lyssensoren (hvis bilen er udstyret med en sådan) ikke nærlyset.
Min bil har kørelys med dæmpet styrke i nærlyset uden baglygterne og har ikke lyssensor.
Så jeg tænder bare selv lygterne, som fædselsloven siger.

  • 0
  • 0

Før var det et krav at også baglygterne var tændt, men det har EU lovgivning vist ændret. Der kommer ikke meget godt fra den side. Genindfør kravet udenom EU, hvor svært kan det være.

  • 0
  • 0