Intelligent indkøbsvogn hjælper kunder til en sund livsstil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Intelligent indkøbsvogn hjælper kunder til en sund livsstil

Det skal være slut med at smide tilfældigt ragelse ned i indkøbsvognen, mens man bare tænker på at komme ud af supermarkedet.

En ny generation af indkøbsvogne giver kunden mulighed for at overvåge indkøb og advare, hvis fedtindholdet i vognen bliver kritisk, eller salgsdatoen er overskredet.

Den nye indkøbsvogn bliver introduceret på en britisk konference arrangeret af instituttet for salg af dagligvarer i London torsdag, skriver den amerikanske udvikler af indkøbsvognen, it-selskabet EDS, i en pressemeddelelse.

Indkøbsvognen er udstyret med et display og kan foruden overvågning af fedtindholdet i maden også holde øje med eksempelvis sukker- og saltindholdet.

Ved at indkode personlige oplysninger kan allergikere eller sukkersygepatienter eksempelvis bede indkøbsvognen om at holde øje med, om der ved en fejltagelse sniger sig varer med, som folk ikke kan tåle.

Indkøbsvognen kender personlige præferencer

Kunder, der gentagne gange handler i samme supermarked, har også mulighed for at gemme deres personlige oplysninger på et kundekort, som kan scannes ind i indkøbsvognens computer ved hvert indkøb. På den måde kan indkøbsvognen hjælpe med at købe ind, alt afhængig om det er en single eller en storfamilie, der skal fodres, skriver Times Online.

Indkøbsvognen kommer til at koste omkring 1.700 kroner, og for at teknikken skal fungere er det nødvendigt at varernes stregkoder udvides til at indeholde den relevante information, samtidig med at kunden selv skal scanne varen, før den lægges i vognen.

Ifølge EDS viser en undersøgelse blandt britiske supermarkedskunder, at en tredjedel gerne ser teknikken introduceret i deres indkøbscenter. Især ældre over 65 år frygter dog, at indkøbsvognen bliver tidskrævende og svært at bruge, mens 70 procent af kunder mellem 18 og 34 år er positive.

Undersøgelsen viser også, at lidt over 90 procent ønsker, at varerne indeholder viden om miljø, sundhed og etik, skriver EDS i en pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten