Intel lægger computerkraften ind i VR-brillen

Glemt alt om augmented reality, lyder det fra Intel, som nu er begyndt markedsføringen af deres VR-teknologi, der lover såkaldt merged reality. Objekter i den fysiske verden smelter her sammen med visualiseringen af den virtuelle verden - om end i en ret skidt og grovkornet opløsning på nuværende tidspunkt. Illustration: Intel

Sammenlignet med andre virtual reality-headsets er den tung og klodset. Til gengæld byder Project Alloy fra Intel på en lang række muligheder, som andre nuværende og kommende VR-headset såsom Oculus Rift eller HTC Vive ikke formår.

Det stod klart, da Intels adm. direktør, Brian Krzanich, præsenterede Project Alloy på selskabets udviklerforum i denne uge.
Project Alloy er et prototype VR-headset, som ikke kræver nogen ledninger, du skal koble op til din computer eller mobiltelefon. Headsettet indeholder selv den nødvendige computerkraft, batterier og sensorer.

Project Alloy indeholder også Intels RealSense 3D-teknologi med indbyggede kameraer, der sonderer omgivelserne, så du forhåbentlig ikke vælter nogen vaser, når du bevæger dig rundt i et VR-miljø. Mest vigtigt betyder denne teknologi også, at du altså kan se dine kropsdele eller andre objekter i den fysiske verden overført til virtual reality-universet.

To virkeligheder smelter sammen

Dermed kan du lave kommandoer ved at vifte med hænderne, og teknikken overflødiggør i udgangspunktet en kontrolenhed.

»Når det menneskelige syn og computerkraften sammensmelter, giver udstyret dig evnen til at forstå og interagere med dine omgivelser på en ny måde,« sagde Brian Krzanich på udvikler-forummet.

Umiddelbart er reaktionerne dog beherskede, når det gælder potentialet af af RealSense, som ifølge Intel åbner op for en merged reality.

»Muligheden for øjeblikkelig rendering af dine hænder eller andre objekter i VR er muligvis interessant for virksomheder, såsom en kirurg der skal træne med en afbildning af en krop eller en mekaniker, som har brug for at se lag af de forskellige dele en motor,« har Ed Barton fra konsulenthuset Ovum udtalt til BBC.

»Men når det kommer computerspil, så er der ikke meget glamour over at kunne se sine hænder. Det er slet ikke noget, folk har længtes efter,« siger Ed Barton.

Har afskrevet selv at sælge headset

Måske afskrækket af sine erfaringer med at producere mobiltelefoner i selskab med Nokia, går Intel en anden vej med sit indmad til VR-headset. Tanken er, at specifikationerne for Project Alloy bliver open source, så andre firmaer vil producere og sælge VR-headset baseret på Intels teknologi. Det håber Intel vil ske i anden halvdel af 2017.

Den grafiske del af Project Alloy er i udgangspunktet bundet op på Windows’ Holographic-software. Intels entre på VR-markedet sker da også samtidig med Microsofts egne bestræbelser på at vinde indpas på det vordende VR-marked med deres headset kaldet HoloLens.

Over for Wall Street Journal fortæller Terry Myerson, underdirektør hos Microsoft, at firmaet også vil samarbejde med Intel om at tilpasse specifikationerne i de to selskabers produkter, så de tilskynder udviklere til at skabe software, som spiller sammen med begge selskabers teknologi.