Innovativt vejbump

Et vejbump - der løfter sig op af asfalten  - gjorde i går  fem ingeniørstuderende til vindere af Linaks innovationskonkurrence. Præmien er en faglig rejse til et forskningssted i USA efter eget valg.

Den 10. marts udskrev Linak A/S en konkurrence for studerende på landets tekniske uddannelser. Opgaveformuleringen lød, at de deltagende skulle fremstille en nyskabende applikation over virksomhedens lineære actuatorsystemer.

Der er blevet indleveret 22 forslag, og af dem er der fundet en vinder i tre forskellige produktkategorier.

Kategorien bedste innovation vandt fem 3. semesters studerende fra linjen Integreret Design på Ingeniørhøjskolen i Odense.

Kort fortalt består det behovaktiverede vejbump af nogle sensorer, der registrerer om et køretøj kører for hurtigt i forhold til det tilladte. Holder køretøjet hastigheden sker der ikke noget, men køres der for stærkt, vil sensorerne aktivere vejbumpet, som så vil komme op af asfalten. 100 meter før vejbumpet bliver køretøjets hastighed målt. Hvis der bliver kørt for stærkt er der nogle skilte, der blinker, og giver dermed føreren tid til at bremse ned.

Ideen udsprang af en blanding af brainstorm og feltarbejde i gruppen, der består af tre piger og to drenge.

»Gruppen tog udgangspunkt i diskussionen om det formålstjenlige i vejbump, hvor buschauffører og andre erhvervschauffører typisk helst så, at de slet ikke eksisterede. Men samtidig viser undersøgelser jo, at vejbump sænker farten og medfører færre ulykker. Derfor blev det behovsaktiverede vejbump et kompromis mellem de to forhold,« siger Heidi Lena Sørensen.

Trafikanten bestemmer selv

Det behovsaktiverende i vejbumpet ligger i, at det netop er op til den enkelte trafikant om vedkommende vil udsætte sig selv for et vejbump eller ej.

"Hvis du kører ordentligt, så bliver du ikke generet af uønskede vejbump," siger hun og henviser til, at udrykningskøretøjer skal udstyres med en modtager, der gør, at denne type køretøjer ikke aktiverer vejbumpene i en udrykningssituation.

Gruppen har set konkurrencen som et oplæg til deres semesterprojekt. Og det var bestemt en motiverende faktor, at projektet ikke blot var noget gruppen skulle lave, fordi læreren sagde det. Her var der, ifølge gruppen, tale om et relevant projekt, som både samfundet og erhvervslivet kan bruge.

Gruppens sejr viser også , at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem indsatsen på skolebænken og modtagelsen i erhvervslivet.

"Vi var meget overraskede over, at vi overhovedet vandt. Vi var faktisk den gruppe, der fik lavest karakter ved overdragelsen af semesterprojektet. Så er det jo bare fedt at vide, at erhvervslivet godt kan se det fornuftige i det, man går og laver," siger Heidi Lena Sørensen.

Og netop erhvervslivets interesse i de studerende og deres innovative indspark er noget man kan nikke genkendende til hos arrangørerne i Linak. Hos virksomheden ser man kreativitet som en værdi. Det er derfor virksomheden besluttede at udfordre de studerende på de højere læreranstalter til at komme med nogle brugbare idéer.

"Vi har set det som en mulighed for at styrke samarbejdet mellem udannelserne og erhvervslivet med henblik på at få etableret et reelt samarbejde. Det har også handlet om at få et bud på morgendagens produkter, hvor vores elektriske ackuatorer indgår som det bærende element," forklarer Morten Madsen, projektleder på konkurrencen, om virksomhedens bevæggrund for at udskrive konkurrencen.

Han forklarer, at Linak kun har udskrevet konkurrencen. Bedømmelsen var lagt i hænderne på Teknologisk Institut og et uafhængigt dommerpanel.

Foruden Heidi Lena Sørensen består vindergruppen af Christian Mebus Meyer, Niklas Blicher Vennerstrøm, Briet Kristiansdóttir og Pernille Andersen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rigtig god idé.Det vel jo betyde at man får endnu en grund til at overholde fartgrænserne. Nemlig at bilen ikke bliver udsat for den belastning som normal vejbump giver.

  • 0
  • 0

"... udrykningskøretøjer skal udstyres med en modtager, der gør, at denne type køretøjer ikke aktiverer vejbumpene i en udrykningssituation. " - God idé ... men vil sådan en dims ikke blive eftertragtet udstyr, hvis behovsaktiverede vejbump bliver almindelige?  Og 100 m er egentlig ret langt i de områder, hvor vejbump i dag er udbredt - resultat: Køretøjerne sænker hastigheden ved målefeltet og kan så køre hurtigt ved bumpet. Dem, der vil køre stærkt, tilpasser sig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten