Innovationsfonden pumper 260 mio. kroner ind i bæredygtig energi- og miljøteknologi

Hvis Danmark skal nå målet om nul fossile brændsler i 2050, så skal der sættes tryk på teknologiudviklingen. Det er baggrunden for Innovationsfondens uddeling af 260 millioner kroner til 15 forskellige projekter inden for bæredygtig energi- og miljøteknologi:

»I Danmark har vi gennem investeringer i energi og miljø skabt grundlag for tusindevis af grønne job og milliardeksport. Nu er kursen sat mod det fossilfri samfund i 2050. Det kræver, at vi investerer i udviklingen af ny viden og teknologi, som tilfældet er for de projekter, som Innovationsfonden præsenterer i dag,« siger Peter Høngaard Andersen, der er direktør i Innovationsfonden.

Læs også: Dansk skibsfart får 117 millioner til at dæmpe forureningen

Det er kun 20 procent af de indsendte ansøgninger, som også er endt med en bevilling. Blandt projekterne finder man blandt andet projektet SunTune, som har fået 23 mio. kroner. I projektet vil man 'tune' sollysets bølgelængde, så det bedre passer med de bølgelængder, som solceller kan omdanne til el.

I et andet projekt kaldet DeRisk skal der udvikles nye designværktøjer, så fundamenter til havvindmøller bedre kan modstå ekstrembølger uden at skulle designes med en alt for stor sikkerhedsmargin. Dermed er der mulighed for at skære 4-5 procent af den endelige elpris fra havvindmøller.

Læs også: Teknologier til målrettet gyllespredning får massiv støtte

Som noget nyt er der også blevet tildelt midler til projekter, hvor sociale aspekter som brugeradfærd og økonomiske forhold indgår i nye beregningsmodeller. Det gælder for eksempel for projektet Save-E, hvor det skal undersøges, hvordan man får danske husholdninger og virksomheder til at investere i energibesparende løsninger.

Læs om alle projekterne her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må være en eller anden wau faktor som gør det interessant. Sålænge ikke alt flydende brændstof til andre formål kan produceres, virker det skørt at lave det til fly. En bil falder ikke ned hvis noget går galt i brændstoffet, men det gør et fly. Man kan også sige, at man blot kan hælde dem i kraftværkerne og så bruge de sparede fossiler, der hvor det giver mest mening. Problemet er nok at det ser for enkelt ud, så hellere spilde en del af energien på en kompliceret omdannelse. Ingen af processerne er endnu økonomisk rentable, så der er ingen grund til at fremskynde det. Måske det var værd at se på for den nye overklimavismand.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten