»Innovation skabes i skæve makkerskaber«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Innovation skabes i skæve makkerskaber«

Lad være med at opfatte disruption som en trussel, siger Märtha Rehnberg, partner i og medstifter af DareDisrupt. I stedet skal virksomheder udnytte de nye teknologiske muligheder ved at arbejde strategisk med disruption. Foto: Abdellah Ihadian

Et fælles sprog bestående af lutter nuller og ettaller er en altafgørende faktor for, at vi nu er nået til den fjerde revolution. For når alle industrier, brancher og sektorer taler samme digitale sprog, kan de pludselig bruge værktøjer, som er udviklet til et helt andet formål.

Digitalisering har således åbnet for hidtil usete muligheder for at samarbejde på kryds og tværs af brancher. Et samarbejde, som er afgørende for at sikre fortsat vækst, mener Märtha Rehnberg, der er medstifter af og partner i Dare­Disrupt og i Block Chain Labs for Open Collaboration.

»Hvis du udvikler digital teknologi, f.eks. kunstig intelligens, i en sektor, kan det også bruges i en anden, og derfor bliver industrigrænser mere og mere utydelige. IBM’s Watson kan tale både til sundhedssektoren, produktionsindustrien og energisektoren. Og den marginale omkostning ved at gå ind i ny industri er blevet meget, meget lav,« forklarer hun.

De nye muligheder for at hente teknologier i vidt forskellige industrier er selve kernen i disruption, som når diagnosticering af sygdomme kan overtages af en algoritme:

»På den måde kan det f.eks. komme til at handle næsten lige så meget om data som om anatomi i sundhedssektoren. Anatomi er stadig vigtigt, men fordi man fokuserer på kunstig intelligens, åbner man for nye spillere,« forklarer hun.

3D møder skibsfarten

3D-print er et godt eksempel på, hvordan to vidt forskellige brancher kan befrugte hinanden takket være digitalisering, hvilket Märtha Rehnberg selv har været vidne til på nærmeste hold. I 2010 arbejdede hun for Mærsk, som havde store problemer med at skaffe reservedele til sine containerskibe. Hvis et skib ligger i f.eks. Angola, er det en langsommelig affære at få reservedele gennem tolden. Det tager ofte op til seks måneder. Mærsk har derfor etableret kæmpe lagre rundt om i verden, og det er dyrt. Langt dyrere end at få 3D-printet et gigantisk metalstykke, når der er behov:

»Først da de to parter kom i dialog, gik det op for 3D-industrien, at det ikke var prisen, men hurtig adgang til den helt rigtige reservedel, der var vigtigst. I dag er der kommet nogle af de største 3D-print ud af samarbejdet. Derfor er det så vigtigt at sætte industrier sammen, som ikke normalt taler med hinanden, for det skaber energi og innovation.«

Kundens behov – ikke produktet

Samarbejde mellem brancher og sektorer, der ikke umiddelbart virker som de mest oplagte makkerpar, forudsætter først og fremmest, at man arbejder digitalt. Men herudover skal man have åbne teknologiske systemer og ikke stå fast på sine IP-rettigheder, anbefaler hun:

»Da jeg i sin tid ville arbejde med 3D-print i Mærsk, skulle den juridiske afdeling involveres, og det fik processen til at gå langsomt. Derfor kan det være en god idé at oprette en X-afdeling, en slags virksomhed i virksomheden – eller måske uden for virksomheden – med andre succes­kriterier,« forklarer hun.

Det er vigtigt at sætte industrier sammen, som ikke normalt taler med hinanden, for det skaber energi og innovation.Märtha Rehnberg, partner, Dare Disrupt

I sådan en X-afdeling kan man f.eks. nøjes med 10 pct. ­succeser og 90 pct. fiaskoer ligesom i startup- verdenen, siger Märtha Rehnberg.

Små og mellemstore virksomheder, som ikke har ressourcerne til at oprette en særlig afdeling, kan have god gavn af at deltage i messer og konferencer, hvis de vil finde utraditionelle samarbejdspartnere:

»Opererer du i fremstillingsindustrien, så gå til en messe om biotek eller noget helt tredje. På den måde finder du skæve samarbejdspartnere, som kan være med til at skabe nye muligheder,« foreslår hun.

Endelig skal man rette blikket mod kundens problem snarere end sit eget produkt, påpeger Märtha Rehnberg og henviser til det hæder­kronede firma Kodak, som blev udkonkurreret af det digitale foto.

»Kodak var så fokuseret på papir og kemikalier, at de ikke forstod, hvad det betød for deres produkter, at det pludselig blev gratis at tage billeder. Kodak er ikke ene om den tankegang. Vi har en tendens til at tænke i produktsalg og glemmer, at virksomhedens mission er at løse problemer for kunden. Kundens problem er det primære. Produktet er sekundært,« understreger Märtha Rehnberg.

Der mangler dog den erkendelse, at medens samfundet genererede eksponentiel vækst da man, ved overgangen fra den feudale samfundsstruktur til den kapitalistiske samfundsstruktur, gjorde det muligt for enkeltindividet at optimere sine muligheder gennem produktion, handel og kreativitet, så er dagens firmaers indre struktur fortsat identisk med den hierarkiske feudale struktur, hvor succeskriteriet primært er at tilfredsstille sine forsattes ønsker!
Såvel mellem firmaer som mellem det enkelte firma og dets medarbejdere, mangler der en mekanisme der registrere og belønner de kreatives specifikke bidrag i den innovative proces.
"Apps-markedspladserne er forløbere for fremtidens Idesamfund!"
http://videnskabeligindsigt.blogspot.com/2...
De firmaer som først erkender, at de vil kunne opnå 80% af noget de i dag IKKE FÅR, ved at indføre et system som dynamisk tildeler 20% til de specifikt kreative NÅR OG HVIS der bliver et overskud, vil komme til at opleve en eksponentiel vækst som den samfundet oplevede ved overgangen fra feudalsamfundet!

  • 0
  • 0

For en god synsvinkel.......men for firmaers ledelser er de rigtigt kreative svære at håndtere.....de er (egen erfaring) problembørn, fordi de stiller spørgsmål, der får ledelser til at fremstå som tåber, hvilket ledelser generelt ikke bryder sig om.

Med hensyn til Märtha Rehnberg´s ønsker om 3D printning af metalemner i skibsstørrelser er sikkert en god ide........når og hvis det kan lade sig gøre hurtigere, end at fragte den ønskede del fra et velplaceret lager.

For hvis dette skulle kunne lade sig gøre, skulle der alle de steder, hvor der er vanskelige adgangsforhold være placeret en 3D metalprinter i skibsstørrelse og kvalificeret team der kunne betjene den.

Problemet sådanne steder, er at der nok ikke er et marked for den slags og størrelse af emner der prismæssigt næppe vil kunne konkurrere med traditionelle emner.

  • 3
  • 0

Aha, så en rigtig kreativ, som kan tage hensyn til ledelsen og lade være med at stille den i et dårligt lys, vil være interessant?

  • 0
  • 0