Ingeniørstuderende optimerer 1.100 hk-sportsvogn

440 kilometer i timen lyder den teoretiske tophastighed på den svenske supersportsvogn Agera R - men det er slet ikke hurtigt nok.

Derfor er der masser af optimeringsmuligheder at afprøve for den danske ingeniørstuderende Kasper Berthu Damkjær, som har fået mulighed for at skrive sit speciale fra DTU Mekanik og Konstruktion hos det svenske sportsvognsfirma Koeningsegg.

Virksomheden holder til i en anonymt udseende fabrikshal på en flyveplads nord for Helsingborg, der tidligere har tilhørt det svenske flyvevåben. Men nu bygges der supersportsvogne, der får Ferrari og Lamborghini til at blegne.

Konkret skal Kasper Berthu Damkjær lave ultrapræcise aerodynamiske modeller af bilen, så luftstrømmen til intercooleren kan blive optimeret. Det skulle gerne give en højere effekt, end de i forvejen monumentale 1.140 hk som Agera R frembringer i dag fra sin twinturboladede femliters V8'er. Og chancen for at sætte sit fingeraftryk på en bil som Agera R er Kasper Berthu Damkjær meget glad for.

»Jeg har altid haft en drøm om at bygge en sportsvogn, og nu sidder jeg her og har mulighed for at give et bidrag til en bil, der kan køre 440 km/h. Det er helt vildt,« fortæller den specialestuderende stolt.

Passion for fart

Mens han skriver speciale hos Koenigsegg er Kasper Berthu Damkjær flyttet ind i en lille hytte i den tekniske direktørs baghave, men det gør ikke noget, for passionen for at få Agera R til at køre endnu hurtigere er en bacille, som også har fat den 24-årige dansker.

»Der er et koncept hos Koenigsegg om, at det skal gå så stærkt som muligt, og det er helt vildt motiverende at tænke på, at hvis jeg giver den en ekstra skalle og får lavet en god løsning, så kan det være, vi måske kan køre 445 km/h.«

Kasper Berthu Damkjær måtte bruge de første uger på at komme ind i Koenigsegg-måden at gøre tingene på, men ellers har han ikke oplevet store udfordringer ved at skifte tilværelsen som DTU-studerende ud med hverdagen i et svensk sportsvognsfirma.

»Jeg har ikke følt mig som praktikanten. Det har hele tiden været sådan, at jeg var Kasper, som skulle hjælpe med den aerodynamiske model. På den måde føles det som om, jeg er en del af holdet,« forklarer han.

Computational Fluid Dynamics

Selv om opgaven er et drømmejob, har der været store faglige udfordringer. En del af Kasper Berthu Damkjærs arbejde består nemlig i at lave computerbaserede beregninger af luftstrømmene omkring bilen ved hjælp af et nyt såkaldt Computer Fluid Dynamics-program.

Programmet hedder Xflow, og det kan regne på luftstrømmene med mindre processorkraft og dermed hurtigere. Men det var en stor mundfuld for Kasper Berthu Damkjær at sætte sig ind i det nye program, og i lang tid var han ikke sikker på, at det han regnede på computeren faktisk stemte overens med virkeligheden.

»Nu er jeg så langt, at jeg kan se, at resultaterne på computeren stemmer overens med de virkelige test, så jeg ved, at det jeg regner er rigtigt. Det var første store kryds på listen, og nu er jeg ikke nervøs, nu vil jeg gerne bare vise, hvad jeg kan,« forklarer han og tilføjer, at han da selvfølgelig drømmer om en fastansættelse hos Sveriges hurtigste bilproducent.

Specialet skal afleveres 31. august, men om Kasper Berthu Damkjærs arbejde kommer til at give pote, er svært at sige, for foreløbig er Agera R's topfart teoretisk. Der findes nemlig kun ét sted i Europa, hvor der er plads nok til, at bilen kan køre så hurtigt, og det sted er ejet af Bugatti - den nuværende indehaver af rekorden for verdens hurtigste serieproducerede bil.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er vi ikke kommet videre her i 2012? Ødelægger der alligevel ikke hele regnestykket hvis produktet overhovedet skal kunne bruges til noget fornuftigt? Hvad med tagbøjler, og brædder hjem fra trælasten?

  • 0
  • 0

I disse tider hvor helligdage står for skud foreslår Peter Milton at alle ugens dage gøres til dagligdage. Alt udover det basalt nødvendige hører ikke vor tidsalder til. Fester er opreklameret og bør afskaffes.

  • 0
  • 0

Jeg har vist udtrykt mig tåget,forstår bare ikke at man bruger tid på at optimere en bil med 1140 Hk fra en tophastighed fra 440 km/t til 445 km/t, kan bedre forstå at man vinkler vingespidsen på store fly så de flyver længere på brændstoffet, eller optimere brugsbiler. Mener iøvrigt ikke at store bededag og andre helligdage skal afskaffes, selv om jeg selv er arkitekt på pension.

  • 1
  • 0

Det er vist lige så hurtigt som en inderlig overflødig vindmøllespids og galningerne finder selv pengene så jeg glæder mig til at se om den unge mand klarer det.Kækt projekt.¨

  • 0
  • 0

Faktisk er den er Flexi-Fuel bil, som kører på bioethanol.

Ved normal kørsel på E85 2G udleder den ca. den samme mængde CO2 som en elbil på dansk produceret kulstrøm. Så hvad er problemet?

Så vidt jeg husker kan den også kører på E100, ren bioethanol. Dvs. at den med 440 km/t i teorien kan være 100% CO2-neural.

Og så er det den første bil, der har overlevet de obligatoriske 5 crash tests hos NCAP med samme bil - alle andre har brugt 5 biler. Der er imponerende.

  • 1
  • 0

Hvis man kører 440 i timen så er crashtests totalt ligegodt og om så kabinen forblev totalt intakt så ville manden indeni alligevel have været udsat for G påvirkninger som gør at det hele er lige meget.

Crash test foregår altid ved "lav" hastighed og sådan en superbil køres nok sjældent ved de hastigheder.

  • 0
  • 0

Hvis man kører 440 i timen så er crashtests totalt ligegodt og om så kabinen forblev totalt intakt så ville manden indeni alligevel have været udsat for G påvirkninger som gør at det hele er lige meget.

Crash test foregår altid ved "lav" hastighed og sådan en superbil køres nok sjældent ved de hastigheder.

  • 0
  • 0

@Henrik. Der er ikke det, der er et pointen...

Pointen er, at Agera R er en første bil, hvor samme bil kunne bruges til alle 5 NCAP test - hvilket indtil nu, for alle andre biler, har krævet 5 biler.

Når man tænker på, hvor smadret biler normalt er ved NCAP tests, så er der da et fantastiske stykke ingeniørarbejde hos Koeningsegg, at man har lavet en konstruktion, der kan overleve alle 5 crash tests.

Det siger noget om design og kulfiber som materiale - og ikke overlevelses chancer ved 440 km/t. Crash tests kræves af myndighederne for at få bilen på vejen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten