Ingeniørstuderende har kæmpesucces med festival-batterier
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniørstuderende har kæmpesucces med festival-batterier

Roskilde Festival Et DTU-udviklet koncept til, hvordan gæsterne på Roskilde Festival kan få opladet deres smartphones, er blevet revet ned fra hylderne. Udsolgt allerede efter to dage.

Fire studerende fra DTU har startet deres egen virksomhed på dette års Roskilde Festival, hvor de sælger abonnementer på små bærbare batterier, der kan oplade festivalgæsternes smartphones i løbet festivalen - og det har de gjort med så stor gennemslagskraft, at de fik udsolgt allerede efter to dage.

»Folk kommer stadig og spørger efter opladning, men vi må sige, at vi desværre har udsolgt,« fortæller Trygve Aabye Dam, der sammen med tre medstuderende på kandidatuddannelsen i Design og Innovation på DTU, Martin Løkkegaard, Philip Rørvig og Andreas Ohrt, har udviklet konceptet.

Fra deres graffitimalede, ombyggede campingvogn midt på Roskilde Festival med virksomhedens navn, Volt, skrevet på et stort skilt oven på udleverer de DTU-studerende de opladede batterier til deres kunder under sloganet: 'Oplad din smartphone i lommen på festival'.

De studerendes campingvogn, hvorfra de udlejer batterier, som festivalgæsterne kan oplade deres smartphones med. Foto: Ditte Valente

Ideen er, at kunderne slipper for at stå i kø og aflevere deres telefon for at få den ladet op - de kan i stedet hurtigt få udleveret et batteri og gå rundt med telefonen i lommen, mens den lader.

De studerende har indkøbt 1.000 batterier, og op til festivalen valgte de at sætte 500 opladningsabonnementer til salg. Konceptet er dog så populært, at de havde udsolgt allerede på festivalens anden dag. De vurderede, at de kunne øge kapaciteten med 150 abonnementer - men alligevel havde de udsolgt igen allerede mandag formiddag.

350 af abonnementerne blev allerede solgt i forslag inden festivalens start, hvor abonnementet var lidt billigere end de 180 kroner, det koster på selve festivalen.

Scanner og registrerer

Opladningsystemet fungerer ved, at de mange små batterier bliver opladet i et lademodul i campingvognen, hvor der er plads til at oplade 500 batterier på én gang. Herfra kan kunderne få udleveret et batteri, der bliver scannet ind i et system og dermed registreret på kundens telefonnummer. Via et kabel, der passer til kundens telefon, kan telefonen herefter blive opladet med batteriet.

Når batteriet er fladt, henvender kunden sig i Volts campingvogn og opgiver sit telefonnummer, hvorefter retur-batteriet bliver scannet af systemet, så man kan se, at det er blevet afleveret, og lagt til opladning. Herefter modtager kunden et nyt batteri, som også bliver scannet, så der er styr på kundens forbrug.

Det kan hver kunde gøre to gange i løbet af en dag, som er det kompromis, de studerende har fundet mellem, at abonnementerne kun er ment til én persons forbrug, men samtidig skal leve op til de mest strømforbrugende smartphones' krav, fortæller de.

Alle kunderne har lagt 150 kroner i depositum for at sikre, at de kommer tilbage med de sidste batterier, når festivalen er slut. Skulle nogle alligevel tage et batteri med hjem, er depositummet nok til at dække tabet for de studerende.

»Vi regner ikke med at få alle batterier tilbage, men det bliver interessant at se, hvor stort tabet af batterier bliver,« siger Trygve Aabye Dam.

Selvom udlejningen kunne blive klaret fint manuelt, kan de studerende hurtigt blive enige om, at det alligevel er godt at registrere kundernes forbrug.

»Vi får gode data ud af at registrere batterierne. Vi kan se, hvor mange gange folk bytter batterier, og hvornår på dagen de gør det, og det er vigtigt. Og så er vi jo ingeniører, så det bliver sjovt at sidde og nørde med lidt statistik på det efterfølgende,« siger Andreas Ohrt.

Som opladningen kører nu, er den tilsluttet det almindelige strømnet, men de studerende bag projektet har overvejet forskellige grønne løsninger også.

»Vi tænkte meget over det, men det bliver for dyrt og for bøvlet. Vi undersøgte blandt andet solceller, men når vi ikke ved, hvordan vejret bliver, er det for usikkert og kan ikke betale sig. Nu ville vi først finde ud af, om konceptet i det hele taget fungerer, og så kan vi tilføje grønne elementer senere,« forklarer Philip Rørvig.

Verdenspremiere - på vej til Portugal

Dette års Roskilde Festival er første gang, de studerende er ude med deres koncept, og de kender da heller ikke til andre, der har gjort det før dem.

»Vi er ikke helt sikre, men vi tror, at det er en verdenspremiere,« siger Andreas Ohrt.

De studerende lægger også vejen forbi Samsø Festival og Skanderborg Festival i år, og noget uventet har de som følge af deres tilstedeværelse på Roskilde Festival også fået et tilbud om at komme med på en festival i Portugal kaldet Boom Festival, da nogle af arrangørerne derfra kiggede forbi de studerende i campingvognen.

»Vi skal ned og se, hvordan festivalen er. Men folkene fra festivalen synes, det er et rigtig spændende projekt, som de gerne vil lave et samarbejde med,« fortæller Trygve Aabye Dam.

Det er dog ikke kun festivalarrangører, der er begejstrede for opladeteknikken - kunderne selv opfordrer også de studerende til at lægge vejen forbi en masse forskellige festivaler.

Men selvom forretningen kører rigtig godt, er det kun håndører, der ruller ind, sådan som det ser ud nu.

»Det er så lidt, men det er ikke for pengenes skyld, vi gør det, de kontakter og den erfaring, vi får herude, er guld værd,« siger Trygve Aabye Dam.

Efter den store succes på Roskilde Festival håber de fire studerende bag Volt da også, at de får mulighed for at udvide forretningen til næste år.

»Vi håber da på, at vi kommer til at udvide. Der er endnu ikke planlagt noget, men festivalen er meget glade for projektet,« siger Trygve Aabye Dam.

»Vi er stadig i en testfase - måske skal vi have en større bod næste år, men vi skal finde den rigtige forretningsmodel, og derfor vil vi ikke lægge os fast på noget endnu,« tilføjer Andreas Ohrt.

Ifølge de studerende er én ting dog sikkert: Det kommer til at se anderledes ud næste år, for der er det ikke længere et studenterprojekt, som det er nu, hvor det er en del af samarbejdet mellem DTU og Roskilde Festival.

Kommentarer (2)

Ak, ja - marketing.

Teknologien har eksisteret i flere år - som en praktisk gave har SOK (Søværnets Operative Kommando) for år tilbage foræret en tilsvarende løsning til sine "venner" = sejlere som rapporterer olieforurening.
Almindelige AA-batterier (sædvanlige eller genopladelige) benyttes.
Hvorfor dette til sejlere ? Erfaringen viser, at mobiltelefoner ofte er "flade" når behovet er størst.

Men bytte-muligheden på en festival er da god nok til det formål.

  • 0
  • 0