Ingeniører: Vi måles uden sammenhæng med virksomhedens værdier

Velkommen til! Den erfarne medarbejder viser den nye kollega rundt. Konsulentfirmaets værdisæt foreskriver, at man tager godt imod nye medarbejdere, men firmaet har også et minutiøst tidsregistreringssystem. Og hvor skal velkomstseancen nu puttes ind i registreringen? Under rubrikken "spildt tid"?

Sådan ser hverdagen ud for mange ingeniører: Det, de bliver målt på i jobbet, er uden sammenhæng med virksomhedens værdier. I en ny IDA-undersøgelse om det psykiske arbejdsmiljø blandt ingeniører svarer 30 pct., at de ikke ser en sammenhæng.

Det kan det skabe "skizofrene organisationer", hvor ledelsen ikke får det, de vil have ud af ingeniørerne, advarer professor Henrik Holt Larsen fra Handelshøjskolen i København.

Målesystemer frustrerer

»Kæden hopper af for ingeniørerne, hvis der er direkte disharmoni mellem værdierne og det, der bliver målt på. Det skaber frustration, usikkerhed og forvirring, når de ikke ved, om de skal gå efter de forkromede værdier, eller det de bliver målt på. Det føler ikke, at de bliver værdsat. For ligegyldigt om de vælger at leve op til værdierne eller til målene, så falder de i den forkerte grøft,« siger han.

Ole Thyssen, som er professor samme sted, påpeger, at værdierne ofte kan være tvetydige. Derfor bør ledelsen samarbejde med medarbejderne om at skabe fælles forståelse for værdierne og sammenhæng mellem dem og ingeniørernes arbejdsdag.

»Når der ikke er overensstemmelse med værdier og det, man bliver målt på, så er det enten fordi ledelsen har en hemmelig dagsorden, som de ikke har formuleret som en værdi, eller også er det, fordi værdierne er styret fra toppen. Derfor bør der laves en slags kontrakt mellem medarbejdere og ledelsen, så medarbejderne får en finger med i spillet og dermed tager ejerskab for værdierne,« påpeger han.

Mål skal diskuteres

Det kan koncernkvalitetschef Søren Vestergaard, Grontmij Carl Bro, skrive under på. Her holder man såkaldte præstationsudviklingssamtaler, hvor de afgørende mål for den enkelte diskuteres.

»Vi tager udgangspunkt i virksomhedens værdier i forhold til medarbejderens hverdag. Det samme gøres, når vi som nu arbejder med en ny strategi. Så mødes ledelse og medarbejdere for at diskutere værdierne helt ned i det lavpraktiske for at få en fælles forståelse. Ellers bliver værdierne jo bare tomme floskler,« siger han.

Emner : Arbejdsmiljø