Ingeniører: Pyt med chefens faglighed

Tilhører man selv den faglige topklasse, betyder det ikke så meget, om chefen er faglig kompetent - så længe han ikke blander sig alt for meget.

Lederens faglige kompetence lander således helt uden for top ti i en undersøgelse, hvor 200 ingeniører i specialistjob vurderer i alt 15 udsagn om, hvad der betyder mest i forhold til jobbet.

Udfordringer i jobbet får derimod ti ud af ti mulige point, og lige efter kommer indflydelse på egne opgaver med ni point.

Direktør og medejer Anna Mette Ølgaard fra headhuntervirksomheden AME Consult, der står bag undersøgelsen, mener dog ikke, at specialisternes svar betyder, at de er ligeglade med god ledelse.

»Når folk, vi opsøger, ikke er interesseret i at skifte job her og nu, så er det typisk, fordi de lige er kommet med i et spændende projekt eller er blevet flyttet til et udfordrende område. Og det har jo også noget med ledelse at gøre,« siger hun.

Samtidig peger Anne Mette Ølgaard på, at overholdelse af aftaler med ni point er et af de vigtigste forhold for de logisk tænkende specialister. Hvis de for eksempel i en MUS-samtale har lavet en aftale med chefen, så forventer de, at den bliver overholdt:

»Når de folk, vi taler med, er utilfredse, er det typisk, fordi aftaler ikke bliver overholdt. Og hvis man så ikke råber op og kræver handling fra chefen, så går man lige så stille og opbygger en utilfredshed, som gør, at en oprigning fra en headhunter som os sæter tankerne i gang,« siger Anna Mette Ølgaard.

Kompetencen hos kollegerne er faktisk vigtigere for specialisterne ene chefens kompetence, idet førstnævnte lander på otte på skalaen fra et til ti, mens lederens kompetence kun når et sekstal.

Tryghed i ansættelsesforholdet har stort set ingen betydning for specialisterne, og heller ikke karriereplanlægning, løn og lederens evne til at motivere er med i top ti.

Sådan vægter specialisterne deres job

Skala fra 1 til 10, hvor 10 er bedst

  • Jobbets geografiske beliggenhed 10
  • Udfordringer i jobbet 10
  • Overholdelse af aftaler 9
  • Indflydelse på egne opgaver 9
  • Sammenhæng mellem familie og arbejdsliv 8
  • Virksomhedens renommé 8
  • Ansættelse af kompetente kolleger 8
  • Leders evne til planlægning 7
  • Firmaets omsorg for medarbejderne 7
  • Virksomhedsånden 7
  • Lederens evnen til at motivere 6
  • Leders faglige kompetence 6
  • Løn 5
  • Karriereplanlægning 5
  • Tryghed i ansættelsesforhold 1