Ingeniører kårer igen Novo Nordisk som bedste virksomhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniører kårer igen Novo Nordisk som bedste virksomhed

Så er dusinet fuldt. For 12. år i træk kårer danske ingeniører Novo Nordisk til vinder af Ingeniørens profilanalyse blandt de 111 største danske ingeniørvirksomheder.

Og triumfen for insulinvirksomheden er i år dobbelt. Det er nemlig både ingeniørerne og de ingeniørstuderende, der har stemt virksomheden helt til tops i imagekonkurrencen.

Dermed klarer Novo Nordisk sig en tak bedre end de foregående to år, hvor virksomheden måtte 'nøjes' med en 2.-plads blandt de ingeniørstuderende og overlade 1.-pladsen til de to vindmøllegiganter, i 2011 til Siemens Wind Power og i 2010 til Vestas. De er i dag rykket ned på henholdsvis en 10.- og en 11.-plads blandt de ingeniørstuderende.

Redaktionschef Trine Reitz Bjerregaard overrækker årets Profilpris til HR-chef Sebastian Page fra Novo Nordisk. (Foto: Bjarne Erick) Illustration: Bjarne Erick

Analysen er netop blevet offentliggjort på Ingeniørens Employer Branding-seminar, hvor redaktionschef Trine Reitz Bjerregaard fra Ingeniøren i sin tale til prisvinderen fremhævede, at der er god grund til ikke blot at være stolt af hæderen, men også se den som et middel til at sikre fremtiden. Det er nemlig hverken journalister, redaktører, virksomhedseksperter eller aktionærer, der tildeler prisen, men ingeniørerne, netop den medarbejdergruppe, som skal sikre den konkrete udvikling i danske virksomheder:

»Vinderne af Ingeniørens Profil 2012 er de virksomheder, der har skabt sig det bedste ry hos ingeniører og ingeniørstuderende og dermed også har den bedste mulighed for at sikre sin egen udvikling,« siger Trine Reitz Bjerregaard.

Ingeniørernes trofaste opbakning til insulinvirksomheden er i en vis forstand allerede blevet honoreret af Novo Nordisk, som har åbnet dørene på vid gab for ingeniører de seneste ti år. Der har således aldrig været ansat så mange ingeniører i Novo Nordisk som i dag, heller ikke i forhold til andre faggrupper.

I løbet af de seneste ti år, fra 2001 til 2012, er antallet af ingeniører i virksomheden vokset fra 760 til 3.002, næsten en firdobling. Det svarer til en tiendedel af de cirka 30.000 medarbejdere i virksomheden, som med en markedsværdi på 450 mia. kroner er det største selskab i Norden.

Sebastian Kierulff Page, rekrutteringschef i Novo Nordisk, modtog prisen, og selv om det var 12. gang, virksomheden kunne tage en plakette med hjem, var smilet stort:

»Det er vi meget glade for og stolte af,« sagde han og blev mødt af klapsalver fra salen.

Han pegede efterfølgende på, at de mere end 13.000 danske Novo-medarbejdere spiller en rolle for det gode image:

»Vi har heldigvis gode ambassadører i kraft af vores medarbejdere. Mange kender en ven eller nabo, der er ansat hos os, og de får de gode historier,« siger Sebastian Kierulff Page.

Selv om Novo Nordisk ikke har svært ved at tiltrække folk overordnet set, så møder firmaet også flaskehalse, forklarer rekrutteringschefen:

»Vi kan have svært at tiltrække folk inden for lean og kvalitetsikring, hvor vi må arbejde mere og mere med at få de ansatte til at mobilisere deres netværk, ligesom vi i stigende grad må hente specialister i udlandet. Der har vi ikke den samme imagefordel som herhjemme, så der konkurrerer vi på lige vilkår med andre store virksomheder,« siger Sebastian Kierulff Page.

2.-pladsen i årets imagekonkurrence går til Danfoss, som sidste år blev nummer syv, mens Lego er hoppet fra en 5.-plads i 2011 til en 3.-plads i år.

Virksomhedernes image bliver kortlagt på baggrund af 11 såkaldt performanceparamtre: ledelse, mulighed for faglig udvikling, virksomhedskultur, balance mellem familieliv og arbejdsliv, udvikling & nytænkning inden for ingeniørområdet, ansvarlighed over for omgivelser & miljø, ekstern kommunikation & synlighed, karrieremuligheder, indflydelse & selvstændighed i arbejdet samt løn & goder for ingeniører.

Hele analysen bliver offentliggjort i magasinet Profil 2012 på fredag, der kommer ud med avisen Ingeniøren, samt her på Ingeniørens net.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først