Ingeniørens læsere tager Audi i elbil-løgn

Hvor hurtigt kan man oplade en elbil?

Ing.dk's læsere var hurtige til at påpege, at det kan Audi tilsyneladende ikke selv regne ud, da VW's luksusmærke udsendte en pressemeddelelse angående den nye elbil E-tron. Ud fra specifikationerne ligner den en konkurrent til Tesla Roadser.

I pressemeddelelsen skrev Audi at »batterierne oplades med et "husstik" (230 V, 16 A). Med batteriet fuldt afladet vil det tage mellem seks og otte timer at oplade bilen. Med e 400V, 63 A-stik, vil opladningen kunne reduceres til 2,5 timer.«

Det fik Ingeniørens læsere til at reagere.

»De 8 timer må de vist længere ud på landet med. Et "traditionelt 230-Volts-elstik", som artiklen beskriver det, leverer ikke mere end 13A ~= 3kW. Og så tager 53kWh opladning pludselig 18 timer og ikke de 6-8 timer,« skrev Rune Broberg for eksempel.

Med til historien hører, at Audi har begrænset batteriets anvendelige kapacitet til 42,4 kWh, men det skulle alligevel give en opladningstid på mindst 11,5 timer, endda hvis der regnes med 16 A.

Efter at have forhørt sig hos moderselskaber Audi AG indrømmer Audi Danmark, at pressemeddelelsen giver en "uhensigtsmæssig forståelse".

»I hvert fald har jeg fået følgende udtalelse tilbage,« siger produktchef Lisbeth Nielsen:

"Det er rigtigt, at opladning med 230 Volt tager længere end seks timer. Alternativt råder de fleste europæiske husstande over 400 Volt. Ved af hjælp af den kan opladningen klares på seks timer."

Altså, konkludere Lisbeth Nielsen:

"Under alle omstændigheder har jeres læser ret."

Dokumentation: Her er de relevante afsnit fra Audis pressemeddelelse

"The top speed is limited to 200 km/h (124.27 mph), as the amount of energy required by the electric motors increases disproportionately to speed. The range in the NECD combined cycle is approximately 248 kilometers (154 miles). This good value is made possible by the integrated concept: technology specially configured for the electric drive system combined with state-of-the-art battery technology. The battery block has a total energy content of roughly 53 kilowatt hours, with the usable portion thereof restricted to 42.4 kWh in the interest of service life. Audi uses liquid cooling for the batteries.

The energy storage unit is charged with household current (230 volts, 16 amperes) via a cable and a plug. The socket is behind a cover at the back of the car. With the battery fully discharged, the charging time is between 6 and 8 hours. A high voltage (400 volts, 63 amperes) reduces this to just around 2.5 hours. The

Audi engineers are working on a wireless solution to make charging more convenient. The inductive charging station, which can be placed in the garage at home or also in special parking garages, is activated automatically when the vehicle is docked. Such technology is already used today in a similar form to charge electric toothbrushes.

The battery is charged not only when the car is stationary, but also when it is in motion. The keyword here is recuperation. This form of energy recovery and return to the battery is already available today in a number of Audi production models. During braking, the alternator converts the kinetic energy into electrical energy, which it then feeds into the onboard electrical system."

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Til gengæld fik jeg da forklaringen på det jeg undrede mig over, da jeg d. 15.09.09 skrev:

[quote]Det fremgår ikke klart om det er 1 stk. 53 KWh batteri for hvert hjul. Det lyder utroligt at et batteri med en kapacitep på 53 KWh, kan give en rækkevide på 248 Km. 53 KWh svarer til et lille bil batteri/akkumolator. Selv med 206 Kwh lyder rækkeviden på 248 Km af meget.

Det lyder da snarere af lidt!

53 kWh vandkølet Li-Ion batteri lyder som om det er samme batteri som Tesla anvender, da det er samme data.

Tesla'en kører imidlertid 244 miles (390 km) på en opladning, hvilket er 0,135 kWh/km. http://www.teslamotors.com/electric/pluggi...

Nissan MiEV forbruger 0,12 kWh/km.

Hvorfor skal en Audi så bruge 0,21 kWh/km ?

Mon der i virkeligheden er tale om 248 miles. og ikke km ?[/quote] Det nye er at batteriets kapacitet er begrænset til 42,4 kWh, hvilket sikkert er fornuftigt nok, af hensyn til levetiden.

Det betyder så at Audi'en bruger 0,17 kWh/km. Det stemmer vist meget godt overens med det Audien er tungere end Teslaen.

  • 0
  • 0

Jag kan räkna själv, så jag kör elbil då den tekniken kan konkurrera.

Vilket mest handlar om skatter och avgifter.

Att kunna bygga om en framhjulsdriven bil till 4-hjulsdriven, med eldrift på bakhjulen, kommer bli säljbart, oavsett skatter om bara myndigheter tillåter det... :(

Korta turer på någon mil behöver vi inte ens starta huvudmotorn och då vi är i fjällen eller gjytjan är det bra med drift på alla hjul.

  • 0
  • 0

Samtidigt har de også en meget 'positivistisk' holdning til tab. Hvis man lader med 230 V 16 A, og regner med en virkningsgrad på 90%, så skal der 'lige' fjernes 368 W som (varme) tab. Hvad er tomgangstabene for sådan en fætter af en lader? Så tør jeg slet ikke tænke på hvis nu vi alle 4 hjemme på vendepladsen har købt 'en stor lader' = 63 A, og gerne alle sammen 'lige' skal have ladet vores bil. Hvordan har så, vores nu nedgravede lavspændningsnet det? Dong har lige brugt en formue på at lægge dem i jorden, så der bliver næppe forstærket foreløbigt. Det er vist godt at der ikke kommer for mange af den slags biler ud i første omgang ;-)

  • 0
  • 0

Hvordan har så, vores nu nedgravede lavspændningsnet det? Dong har lige brugt en formue på at lægge dem i jorden, så der bliver næppe forstærket foreløbigt. Det er vist godt at der ikke kommer for mange af den slags biler ud i første omgang ;-) Det var da godt at ansvarlige politikere i skøn forening med DONG den gang fik lagt naturgas ud i hele Danmark i stedet for at forstæke elnettet og bl.a. indføre atom drevne elværker som kunne producere CO2 forureningsfri El til kommende elbiler. Man må klappe i sine små hænder over den forudseenhed der lægges for dagen fra politisk hold. Knud Høgh.

  • 0
  • 0

Fra et almindeligt komfurs datablad: http://www.siemens-home.dk/produkter/madla...

Elektrisk tilsluttet effekt: 10.500W.

Dvs. hvis man tilslutter Audi'en i stedet for komfuret, ser bort fra tab og tillader samme effekt vil det tage 42400Wh/10500W=4 timer at lade op.

Så en alm. husstands-installation kan godt lade elbilen op.

Jeg glæder mig til at kunne fræse rundt i sådan en Audi. Endnu bedre ville det være hvis man slap for at holde fast i rattet (for dem der ikke allerede har gjort det, se http://www.ruf.dk )

  • 0
  • 0

Hvordan har så, vores nu nedgravede lavspændningsnet det? Dong har lige brugt en formue på at lægge dem i jorden, så der bliver næppe forstærket foreløbigt. Det er vist godt at der ikke kommer for mange af den slags biler ud i første omgang ;-)

Sikke da noget sludder! Hvis elnettet kan klare industrien i morgentimerne, skal der godt nok mange elbiler til, før vi behøver at bekymre os om det.

Men det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt hvis alle elbilerne lader om morgenen, eller kl 18:00, hvor alle komfurene er i gang.

Eventuelle lynladestationer/batteribyttestationer, som jo vil blive benyttet om morgenen, skal under alle omstændigheder have deres egen buffer, i form af et stort batteri der oplades når dtrømmen er billig. Batteribyttestationer har det i form af de batterier der er på lager til opladning.

(Sjovt nok; Peter Favrholt og jeg kommer med stort set samme svar, inden for 6 minutter, på 15 timer gammelt indlæg)

  • 0
  • 0

Hvis man forestiller sig 80-100% vind/0-20% sol: Hvis man sætter bilen i stikkontakten klokken 20 og beder den om at lade op når der er overskud af strøm, dog senest imellem 6 og 7 om morgenen, så er det gennemsnitligt set IKKE i denne sidste time at en den store opladning sker. Det siger mig, at så længe man bare laver minimal planlægning af opladningen, så vil der ikke være noget som helst problem (hvis vi fravælger større udveksling med udlandet, højdelagring el.lign til fordel for at bruge overløbsel til opvarmning, så skulle opladningen nok også kun ske indtil 3-4 om natten, så evt overskudsel derefter blev brugt på opvarmning).

  • 0
  • 0

Fra et almindeligt komfurs datablad: http://www.siemens-home.dk/produkter/madla...

Elektrisk tilsluttet effekt: 10.500W.

Fantastisk! Jævnfør samme datablad er sikringen på 25 A, hvilket gør at sikringen siger stop ved 6000 W, så i tilfælde af at man har sikret nok strøm til komfuret ved at sætte et søm i sikringsboksen, så har Siemens dog sikret sig mod de helt store sagsanlæg.

  • 0
  • 0

Fantastisk! Jævnfør samme datablad er sikringen på 25 A, hvilket gør at sikringen siger stop ved 6000 W, så i tilfælde af at man har sikret nok strøm til komfuret ved at sætte et søm i sikringsboksen, så har Siemens dog sikret sig mod de helt store sagsanlæg.

Uden at læse databladet, så vil det være et underligt komfur hvis det ikke skal tilsluttes kraftstik med 3 faser. Med 16 ampere og 400 volt giver det en maksimal effekt på 11085 W.

  • 0
  • 0

Er der ikke lige en stærkstrømmer der forklarer mig hvordan 3 faser gange 16A gange 400V giver 11085W? Jeg får 19200W når der blot ganges sammen?

  • 0
  • 0

Tja, de nævner også at det er forholdsvist almindeligt med 63A installation i boliger. Jeg tror nu nok at de fleste husstande vil være kede af at skulle betale den klækkelige sum det vil koste, hvis deres elforsyningsabonnement bliver opgraderet til et 63A system. elværkerne takserer nemlig temmelig højt pr. ampere over 25A, hvilket er den forsikringsstørrelse de fleste hjem er forsynet med. Nå, tilbage til til regnestykket med de 3 faser og 16A.

Nu er det jo sådan at en 16A sikring har en såkaldt smeltekurve, og den kan altså sagtens belastes med mere end 16A i en vis tid før den springer. Måske er det de tal som ligger til grund for nogle af deres beregninger. jeg har ihvertfald jongleret rundt med forskellige kombinationer af deres opgivne tal og de 53KWh og 2,5 timers opladningstid er svære at ramme. Det nærmeste vi kommer er nok 2faser 63A x 400V x 0,9 (virkningsgrad). så lander vi på 2,33 timer..

  • 0
  • 0

Peter Favrholdt skrev d. 20.09.2009 kl 13:34:

Er der ikke lige en stærkstrømmer der forklarer mig hvordan 3 faser gange 16A gange 400V giver 11085W? Jeg får 19200W når der blot ganges sammen?

Når der tales om "400 V" i en almindelig elinstallation betyder det 3 faser med hver 230 V, faseforskudt 120 grader. Der kan trækkes 3 gange så stor effekt som fra 1 fase, dvs. med 16 A fås 3 x 230 V x 16 A = 11040 W. Ingen magi der.

På grund af faseforskydningen på 120 grader er der en spænding på kvadratrod 3 x 230 V = 397,9 V mellem to faser. Deraf betegnelsen "400 V".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten