Ingeniøren tester: Hondas motorcykel med dobbeltkobling føles som fremtiden

Anden, tredje, fjerde, femte. Jeg har sat gearvælgeren i sports-mode og rammer lynhurtigt de tilladte 110 km/h på motorvejen.

Skiftene til tredje og fjerde sætter ind, lidt før omdrejningsbegrænseren rammer de maksimale 6.500 omdrejninger. Straks jeg slækker på gassen, lægger femte og derefter sjette gear sig på plads, og jeg nærmest tøffer derudad.

Hele seancen har kun taget nogle sekunder, og i al den tid har min venstre hånd været arbejdsløs. Ikke noget med at hive i koblingsgrebet, hver gang et nyt gear skal ind - for der er ikke noget koblingsgreb.

Læs også: Sådan fungerer Hondas nye automatgear med dobbeltkobling

Det her er Hondas andengenerations automatgear med dobbeltkobling, og efter en lille uge i sadlen føles det allerede som noget, der altid har været der.

Læs også: Motorcykel med dobbeltkobling

Automatgear til motorcykler har været prøvet flere gange. For nogle år siden var det Aprilia, som med et forstørret CVT-gear forsøgte at få køberne til at hoppe på pinden. Den prøvede vi også her på Ingeniøren og var overrasket over, hvor jævn en motorcykeltur kunne være.

Læs også: Weekendtest af motorcykel med komfortabel automatgear

Det var nærmest som forskellen på en almindelig bil og en elbil. Hele accelerationen foregik i ét langt ryk. Men selv om CVT-gearet hersker i scooterklassen, er det aldrig blevet nogen succes på motorcykler. Det skyldes blandt andet, at CVT-gearet lider under et mærkbart krafttab i selve overførslen.

Vi skal også lige runde Hondas eget tidligere forsøg med et hydraulisk automatgear, hvor kraftoverførslen sker ved hjælp af hydraulisk tryk. Oplevelsen skulle være meget lig CVT-gearet og blev brugt i modellen DN-01, men systemet var dyrt og er nu skrottet.

Læs også: Honda bruger hydraulisk transmission

Arven fra bilerne

Det har helt sikkert været udviklingen inden for dobbeltkoblinger til biler, som nu får Honda til at lægge det i en motorcykel.

I 2011 blev det lanceret i touren VFR1200 FD. Systemet er til denne sæson blevet modificeret og fås nu i anden generation i den noget mindre, og langt billigere, model NC 700 XAD.

Konceptet er all-road, og man sidder oprejst med godt udsyn. Med andre ord: en motorcykel som kan klare næsten alt undtagen lange hurtige motorvejsstræk - her bliver vindpresset for stort, og kraftoverskuddet for lille.

Men hvorfor har man ikke brugt automatgear til motorcykler noget før? Er det, fordi motorcyklister elsker at sidde og hive i koblingen og vippe med foden?

Nej, der er primært to grunde til, at det ikke sådan lige har været til at integrere: Den ene er, at en automatgearkasse fylder og vejer, og jo højere vægt og volumen, desto mere uhåndterlig bliver en motorcykel.

En anden årsag er at, krafttabet, som traditionelle automatgearkasser lider under, især mærkes ved lave omdrejninger, hvor motorcykler har et lavt moment. Det ville simpelthen give en sløv start, og hvis der er noget, motorcyklister hader, så er det en sløv start.

Derfor har Honda ikke bare indført en dobbeltkobling, men også ændret hele udformningen af deres nye 670 ccm motor. Det er en tocylindret, eller såkaldt parallel twin, og tændingen er forskudt 270 grader mellem de to cylindre, som er relativt langslaget.

Tilsammen giver det en 'diesel-agtig' oplevelse af momentet, som topper med 62 Nm ved 4.750 omdr. Effekten ligger på beskedne 52 hk, hvilket jo ikke syner af meget på en moderne motorcykel. Men på grund af de 'perfekte' gearskift, opleves det som meget mere.

Samtidig har udviklerne gerne villet reducere brændstofforbruget. Det er gjort ved at overføre nogle af de ideer, som også biler bruger til spare på de dyre dråber. For eksempel drives oliepumpen af balanceakslen og vandpumpen af knastakslen.

I alt skulle forbedringerne give Hondaen en benzinøkonomi på godt 27 km/l. I den lille uge, vi havde den til låns, opnåede vi 27,5 over 215 friske kilometer.

Kom i gang

Før man starter, er der lige et par detaljer, som skal indstuderes. For i lighed med en bil med automatgear har Hondaen et 'N'- og et 'D'-mode. Ved start er gearet i Neutral, og ved et enkelt tryk lægger man den i D for drive.

Når det er sket, vil enhver bevægelse på gashåndtaget flytte maskinen fremad. Der er altså ikke noget med at stå og gasse op ved et lyskryds.

Til gengæld kan man glæde sig over en række næsten umærkelige gearskift, når først der lægges fra land. Man kan både mærke og høre gearskiftene, men det er ikke noget, som generer hverken øret eller oplevelsen.

Faktisk glæder man sig over, hvor korrekt hvert gearskift bliver valgt. Hvis du alligevel skulle være utilfreds med valget, så kan du selv ændre det ved at trykke 'op' eller 'ned' med venstre hånd. Det vil simpelten overskrive det automatiske valg.

Man kan selvfølgelig også gå i rent manuelt mode og vælge alle gear selv. Men det bliver man ærlig talt hurtigt træt af. Hvis det skal gå stærkt, har gearvælgeren også et Sports-mode, som lader dig køre langt ud i gearene, før der skiftes op.

Når man først har vænnet sig til, at gearkasse og kobling selv klarer turen op gennem gearene, føles det stadig mere underligt at høre den geare ned igen.

Jeg oplevede flere gange min venstre hånd flagre ud i ingenting for at nå et koblinggreb, men inden det skete, havde automatikken sendt mig jævnt ned gennem den sekventielle gearkasse for til sidst at lande i første. Nedgearingen kommer ikke uden lyd og lette ryk i maskinen, men hvem kan også undgå det med en rent manuel gearkasse?

Ydermere har mange en tendens til at bremse, trække koblingen, og først når man næsten står stille skifte ned i gear for at finde neutral. Med en automatgearkasse motorbremser man hele vejen ned - det sparer benzin og slid på bremsen.

Er det her så fremtiden for motorcykler? Ja, et meget stort segment af fremtidens motorcykelkøbere vil uden tvivl være interesseret i et automatgear, som på ingen måde lader det gå ud over præstationerne eller benzinøkonomi. Akkurat som vi ser det med bilerne i dag.

En anden stor gruppe af motorcyklister vil helt sikkert holde fast i det manuelle gear og de muligheder, det giver for kontrol med effektgivningen.

Emner : Motorer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

turbo var det nye "sort" i 80'erne det holdt i 1½ år nu vil honda og yamaha ha vi skal til at køre med automat gear. jeg gir det max. 2 år så er de modeler taget af market igen dobbelt kobling/automat gear og hondas vtec system tilføre kun ekstra vægt, som er dræbne for køre egenskaberne

  • 0
  • 0

Det var så din mening - uden at have prøvet det i virkeligheden.

Min mening - med baggrund i 15.000 km på en maskine med elektronisk styret CVT - er at automatgear på en motorcykel gør at man kan køre afslappet med en forholdsvis lille motor, og stadigvæk have god acceleration, da automatikken kan skifte fra 6. til 3. uden tøven.

Mange kører jo på store maskiner fordi de vil have lave omdrejninger ved marchfart og acceleration blot ved at dreje på håndtaget.

Hvis Honda satte noget vedligeholdelsesfrit i stedet for kæden, en effektiv kåbe og indbygget bagage, ville de have en vinder til alle os der kun har tid til at køre MC til og fra arbejde.

Trængslen kunne i øvrigt mindskes betragteligt hvis det blev lovligt at udnytte MC'ers faktiske bredde, i stedet for at loven på Ritt Bjerregård'sk vis tilsiger "at hvor en bil ikke kan være, må MC'er heller ikke være"

  • 0
  • 0

Min mening - med baggrund i 15.000 km på en maskine med elektronisk styret CVT

Aprilia Mana eller Suzuki Burgman 650 ?

Automatgear lægger helt klart op til afslappet kørsel. Dvs markedet er hele cruiser og touring segmentet. Dernæst er automatkoblinger (rekluse) også meget populære på små enduro/offroad modeller.

Jeg synes også den hondaen er rigtig interessant. Jeg ville bare også ønske kardan/kilrem, mere frihøjde og større hjul og større tank :-)

  • 0
  • 0

...men mht. dobbeltkoblingsgearkasse er jeg ret sikker på at den er kommet for at blive. Mange kørere har nået sidste udsalgsdato for at kunne se morskaben ved selv at skifte gear. Specielt det klientel, der vil køre langt og komfortabelt, vil være interesseret i en ren touringmaskine med automatgearkasse.

Den dag BMW stiller med en K1600 i RT-udgave med dobbeltkobling, står jeg forrest i køen for en prøvetur!

Det bliver nok til en pebret pris, idet Honda for deres sportstourer VFR 1200 FD skal have 46 kkr oveni den ordinære pris. Berlineren gør det nok ikke billigere(?)!

  • 0
  • 0

Hverken Hondaen eller BMW'en vil have glæde af automatgear, det ville derimod en tourer med 90 heste fra en mindre, omdrejningsvillig maskine, støjdæmpet til ikke at gøre væsen af de høje omdrejninger, således at den psykologiske barriere ved et omdrejningsspring fra 3500 til 9500 ved acceleration ikke ville være til stede.

Ur-BMW K100 og Honda ST 1100/1300 behøver slet ikke gear, hvis man er lidt fingernem på koblingen.

  • 0
  • 0
 

Køreegenskaberne fejlede absolut ikke noget på Honda'en. Motoren er med vilje lagt lavt i konstruktionen for at sænke tyngdepunktet. Det er korrekt at vægten er høj (218kg) og effekten lav (52 hk), sammenlignet med en 600 ccm firecylindret model i samme størrelse. Så den her model lægger ikke op til bisset kørsel. Men lur om der ikke kommer andre modeller med højere effekt og lavere vægt.

Vi har ikke prøvet Hondas VFR 1200 FD (også med automatgear), men mon ikke der køreegenskaberne fra VFR'ere er bibeholdt. Dem har jeg i hvert fald sjældent hørt dårligt om.

Hvis jeg skal komme med noget kritisk omkring NC700 XAD, så handler det om ergonomi, hvor især knævinklen var alt for skarp til mig (182 cm).

  • 0
  • 0

Nu har jeg ikke prøvet den Honda, men jeg er nu af samme holdning til biler, hvor lidt skal vi aktivt deltage i rejsen? Nu køre jeg også på en maskine der næppe for automatgear de næste 10 år. Men jeg vil stadig påpege at de perfekte gearskift og den lave vægt er noget jeg vægter højt.

  • 0
  • 0

Nu har jeg ikke prøvet den Honda, men jeg er nu af samme holdning til biler, hvor lidt skal vi aktivt deltage i rejsen? ... Men jeg vil stadig påpege at de perfekte gearskift og den lave vægt er noget jeg vægter højt.

Jeg har kørt en del på en lille mc kilrems automatik (CVT). Det er en fornøjelse i bytrafik at gearet bare passer sig selv når man kører for transport og ikke for sport/turens skyld.

På min nuværende mc savner jeg kun automatikken i stop'n'go trafik. Den trækker rent fra ca 50 til topfart i højeste gear, så der skal ikke mange gearskift til at køre fra kbh til sjællands odde.

Det er kun en af husstandens biler der har automatgear (skifterobot). Merprisen i den store fandt vi for stor. (Skoda Greenline kunne ikke fåes med automatgearet og merprisen for automatgearet i en med ringere brændstoføkonomi så ikke attraktivt ude)

Så for at være den ideele pendlermc skal der vist primært arbejdes med ergonomien til nordisk højde :-)

  • 0
  • 0

For år tilbage udviklede Husqvarna en mc til det svenske militær, som havde en 5-trins automatgearkasse udformet med 5 separate svingkoblinger. Systemet fungerede så godt at man også brugte det på motocross mc'er til det civile marked.

Bevares, nogle folk elsker at rode rundt i gear på deres bil, men var det ikke for den ekstra pris, ville flere utvivlsomt foretrække automatgear. Mc-kørere er noget mere konservative med deres valg af teknik, men det blir nok kun et spørgsmål om tid før det blir acceptabelt i de kredse at køre med automat.

Selv har jeg kørt mc i 40 år nu, og har aldrig følt nogen speciel glæde ved det at bruge kobling og gearskift.

  • 0
  • 0

For år tilbage udviklede Husqvarna en mc til det svenske militær, som havde en 5-trins automatgearkasse udformet med 5 separate svingkoblinger.

Lyder overmåde kompliceret

Men http://www.rekluse.com/ er ganske udbredt idag på enduro/cross maskiner.

var det ikke for den ekstra pris, ville flere utvivlsomt foretrække automatgear.

Ganske enig - og det gælder også på mc. Eneste dobbelt koblings gearkasse jeg har kørt med er en vag dsg med en 2liters diesel og det fungerede rigtigt godt. Til dagligt nå må jeg nøjes med en enkeltkobling og temmelig sløv skifterobot i en smart fortwo (når jeg ikke pendler på mc). Men selv en sløv skifterobot er at foretrække over manuelt gear i stop'n'go bytrafik.

  • 0
  • 0

Gør motorcykler med aut gear afgiftsfrie og tillad at de kan køres med bilkørekort. Så skal vi sgu nok få flyttet mange pendlere væk fra bilerne.

Motorcykler bør ligeles have lov til at køre mellem bilerne og benytte nødspor og busbaner når der er kø. Parkering skal tillades på fortove sålænge folk kan komme forbi med en barnevogn.

Er i enige?

  • 0
  • 0

Er i enige?

Nej - ser ingen grund til at fjerne kravet om MC kørekort. Et minimum af teori og praksis er en god ting inden man slippes fri i trafikken - også på 2 hjul.

Afgifterne på motorcykler med brændstofmotorer tror jeg heller ikke lige på nogen ændringer for. Men på kortere distancer burde en elmotorcykel være en mulighed. Når man kan kører cross og enduro løb på strøm så er der ikke så langt til en pendler mc.

Mhs parkering i storbyer som københavn er jeg derimod enig - Efter opdatering af parkeringsvedtægten i i kbh for år tilbage blev det fastslået at det var ulovligt at parkere en mc på fortovet. Et år eller to senere blev det så slået fast at de normalt ikke ville skrive en mc for en ulovlig parkering på fortovet hvis mc'en i øvrigt ikke var til ulempe og p-vagten var i godt humør. Skulle man få en p afgift for at parkere hvor man plejer er det bare ærgeligt for parkeringen er jo ulovlig ifølge p-bekendtgørelsen.

Mhs slalom mellem rækkerne så er det trafiksikkerhedsmæssigt nok ikke nogen god ide. Det er idag lovligt at overhale venstre om hvis der er sideværts plads nok. Men man må ikke overhale højre om. Da det meste motorvej kun har 2 spor i hver retning og den bredeste trafik oftest vil køre længst til højde er der ikke meget plads til at overhale i denne uden også at bruge en del af andet spor og dermed overhale dem højre om. Derimod kunne man godt praktisere at overhale venstre om i venstre vognbane. Der er ikke så mange brede køretøjer derude så holder de til højre i vognbanen vil der oftest være plads til at kunne overhale ud modt midten med tilstrækkelig sideafstand hvis resten af trafikken køre tilstrækkeligt langsomt.

Men lad os så få nogle afgiftsfrie elektriske mc'er :-)

Rækkevidden skal bare (som for elbilerne) noget op for at de kan erstatte min benzin pendler mc

  • 0
  • 0

Motorcykel kørekort skal stadigvæk tages, alt andet ville være uansvareligt.

Køre op igennem rækkerne ved kø/lyskryds. det skal være tilladt. Det praktisere jeg allerede i dag. en dårlig vane jeg har fået efter nogen ture rundt i europa på min BMW R90S. Der kan man godt se det smarte i det.

  • 0
  • 0

Iflg. politiet - som blev citeret i Touring NYT, mc'ernes svar på FDM's 'Motor' - er det faktisk lovligt at overhale mellem rækker af biler, forudsat at man kun overhaler venstre om, og at der er plads nok mellem bilerne og striben (der altså ikke må overskrides) til det.

Jeg bor i København og ser her både mine og andres mc'er parkeret på fortov, uden at p-vagterne får ondt over det. Parkerer man en mc på gaden, skal den ifølge loven stilles 'langsgående', dvs. ikke på tværs hvor den ellers ville optage halvt så megen plads. Den regel synes de gode p-vagter også at have et ret pragmatisk forhold til.

  • 0
  • 0

Er i enige?

Nej - ser ingen grund til at fjerne kravet om MC kørekort. Et minimum af teori og praksis er en god ting inden man slippes fri i trafikken - også på 2 hjul.

Afgifterne på motorcykler med brændstofmotorer tror jeg heller ikke lige på nogen ændringer for. Men på kortere distancer burde en elmotorcykel være en mulighed. Når man kan kører cross og enduro løb på strøm så er der ikke så langt til en pendler mc.

Mhs parkering i storbyer som københavn er jeg derimod enig - Efter opdatering af parkeringsvedtægten i i kbh for år tilbage blev det fastslået at det var ulovligt at parkere en mc på fortovet. Et år eller to senere blev det så slået fast at de normalt ikke ville skrive en mc for en ulovlig parkering på fortovet hvis mc'en i øvrigt ikke var til ulempe og p-vagten var i godt humør. Skulle man få en p afgift for at parkere hvor man plejer er det bare ærgeligt for parkeringen er jo ulovlig ifølge p-bekendtgørelsen.

Mhs slalom mellem rækkerne så er det trafiksikkerhedsmæssigt nok ikke nogen god ide. Det er idag lovligt at overhale venstre om hvis der er sideværts plads nok. Men man må ikke overhale højre om. Da det meste motorvej kun har 2 spor i hver retning og den bredeste trafik oftest vil køre længst til højde er der ikke meget plads til at overhale i denne uden også at bruge en del af andet spor og dermed overhale dem højre om. Derimod kunne man godt praktisere at overhale venstre om i venstre vognbane. Der er ikke så mange brede køretøjer derude så holder de til højre i vognbanen vil der oftest være plads til at kunne overhale ud modt midten med tilstrækkelig sideafstand hvis resten af trafikken køre tilstrækkeligt langsomt.

Men lad os så få nogle afgiftsfrie elektriske mc'er :-)

Rækkevidden skal bare (som for elbilerne) noget op for at de kan erstatte min benzin pendler mc

jeg mente nu at MCer skal kunne køre i busbaner ved kø, samt også midt mellem biler på alle veje med 2 baner i samme retning op til lyskryds og ved alm kø. på motorveje også i nødspor når der er kø. det sker der sguda ikke noget ved ;-)

det er nok i overkanten at lade folk køre store MCer som i artiklen med bilkørekort, men scootere uden gear på op til 250 ccm sker der absolut ingen ting ved. jeg har ikke MC kort eller egentlig erfaring på motorcykler, men lejede en 125ccm honda click i thailand og den var næsten nemmere end at gå ;-)

  • 0
  • 0

Iflg. politiet - som blev citeret i Touring NYT, mc'ernes svar på FDM's 'Motor' - er det faktisk lovligt at overhale mellem rækker af biler, forudsat at man kun overhaler venstre om, og at der er plads nok mellem bilerne og striben (der altså ikke må overskrides) til det.

Det er da gode nyheder :-) min luft kølede motor har heller ikke godt af at stå stille i tomgang i 30 graders varme.

Hvis man kører lige midt på striben, har man så overskredet den ?

  • 0
  • 0

[quote]Iflg. politiet - som blev citeret i Touring NYT, mc'ernes svar på FDM's 'Motor' - er det faktisk lovligt at overhale mellem rækker af biler, forudsat at man kun overhaler venstre om, og at der er plads nok mellem bilerne og striben (der altså ikke må overskrides) til det.

Det er da gode nyheder :-) min luft/olie kølede motor har heller ikke godt af at stå i tomgang ved 30 graders varme.

Hvis man kører lige midt på striben, har man så overskredet den ?[/quote]

  • 0
  • 0

Problemet med at overhale venstre om i første bane er at det kan man næsten aldrig i praksis uden at komme til at overskride linien med en del af mc'en. Er en af dem i rækken en emsig betjent der sidder fast i trafikken er det nok han noterer dit nummer og så sender en hilsen. Tager man den i rettet er dit dit ord mod betjentens om det var slalom kørsel eller ej. Og slalomkørsel giver klip i kørekortet.

Derimod er det lettere at overhale forsvarligt helt til venstre ud mod midten af vejen. Der kan det stadig gives klip/bøder for "uforsvarlig forbikørsel i tæt trafik". Men for at der skal være plads til at overhale er man afhængig af de andre i banen holder til højre i samme. Langt de fleste bilister i en trillekø giver gerne plads, men enkelte vælger at spærre ...

Men jeg har da på motorvejene omkring københavn også set mc betjente tage den mellem rækkerne uden udrykning og så er det da også sket at jeg er fulgt efter i passende afstand. Men det her er da ved at være et stykke væk fra Hondaen ;-)

Men jeg så da gerne at man lavede en undtagelse som at 2 hjulede køretøjer gerne må fremføres mellem rækkerne hvis det sker med en hastighed på maks 30km/t eller lign. Det handler jo reelt ikke om man sparer 5-10min eller ej ved de små kø'er vi oplever herhjemme, men om at man slipper for at holde stille og koge i solen (både mc og fører) samt ikke mindst det psykologiske i at trille mens resten af trafikken står stille :-)

  • 0
  • 0

Interessant spørgsmål mht. stribens midte.

Jeg har personligt kendskab til at loven i fx. England og Japan ikke tillader mc-kørsel mellem vognrækker, men at det i praksis accepteres, så længe man ikke kører som en idiot. Andre steder, fx. i Kalifornien, er 'lane splitting' lovlig, så længe forskellen på mc'ens og bilens hastighed ikke overstiger et vist antal mph (husker ikke tallet, men det var 15 eller 20 mph). Ét argument var at især politiet ønskede muligheden, et andet at det sparer benzin.

I London og Stockholm har man den fine ordning at busbaner også må bruges af mc'er og taxi'er, da begge er med til at begrænse biltrafik i de indre bydele. For mc'ernes vedkommende er der her også sikkerhedsaspektet. Det ville ikke være dårligt om dette blev indført i København.

  • 0
  • 0

I London og Stockholm har man den fine ordning at busbaner også må bruges af mc'er og taxi'er, da begge er med til at begrænse biltrafik i de indre bydele. For mc'ernes vedkommende er der her også sikkerhedsaspektet. Det ville ikke være dårligt om dette blev indført i København.

Årsagen til, at busbanerne kun må bruges af busser, er at det vil være svært for busserne at komme frem, hvis de skulle fyldes med biler, og trafikpropper. Motorcykler er her et langt mindre problem, og de vil sandsynligvis ikke genere buschauffører. Måske burde man lægge spørgsmålet ud til buschaufførerne, for at høre, hvad de mener.

  • 0
  • 0

[quote]I London og Stockholm har man den fine ordning at busbaner også må bruges af mc'er og taxi'er, da begge er med til at begrænse biltrafik i de indre bydele. For mc'ernes vedkommende er der her også sikkerhedsaspektet. Det ville ikke være dårligt om dette blev indført i København.

Årsagen til, at busbanerne kun må bruges af busser, er at det vil være svært for busserne at komme frem, hvis de skulle fyldes med biler, og trafikpropper. Motorcykler er her et langt mindre problem, og de vil sandsynligvis ikke genere buschauffører. Måske burde man lægge spørgsmålet ud til buschaufførerne, for at høre, hvad de mener.[/quote]det samme gør sig gældende på motorvejenes nødspor når der er bilkø. her kan MCer sagtens køre med 40 km/t

  • 0
  • 0

[quote][quote]I London og Stockholm har man den fine ordning at busbaner også må bruges af mc'er og taxi'er, da begge er med til at begrænse biltrafik i de indre bydele. For mc'ernes vedkommende er der her også sikkerhedsaspektet. Det ville ikke være dårligt om dette blev indført i København.

Årsagen til, at busbanerne kun må bruges af busser, er at det vil være svært for busserne at komme frem, hvis de skulle fyldes med biler, og trafikpropper. Motorcykler er her et langt mindre problem, og de vil sandsynligvis ikke genere buschauffører. Måske burde man lægge spørgsmålet ud til buschaufførerne, for at høre, hvad de mener.[/quote]det samme gør sig gældende på motorvejenes nødspor når der er bilkø. her kan MCer sagtens køre med 40 km/t[/quote] Nødsporet er ikke muligt at bruge ved større hastighed, og at indføre en fartgrænse på 40 km/t, for motorcykler der kører i nødsporet, virker søgt. Så kunne vi også tillade slæbning i nødsporet. Det er også ulovligt. Og at køre ved så lav hastighed, kan give problem for udrykning.

I tilfælde, hvor nødsporet ændres til busbaner, bliver vejen også ændret, til at kunne bruges af normale køretøjer, og der kan køres ved normal hastighed. Og motorcykler, vil som i andre busbaner, ikke være til stor gene. Ved udrykning, kan de i modsætning til busserne der vil spærre, sandsynligvis trække helt ud i rabatten, og give plads for udrykningskøretøjer.

Idéen er god nok, men problemet er at bilister måske vil protestere, og også mene, at de skal have lov at bruge banen, når bus og motorcykler må. Det gælder specielt Taxa chauffører, og erhvervschauffører. Og dernæst bilister, der også har travlt.

Sikkerhedsmæssigt øges sikkerheden, såfremt at bilisterne ikke "misbruger" loven.

  • 0
  • 0

I nogle tilfælde, skyldes de lange bilkøer uheld, og at politiet har stoppet trafikken. Hvis nødspor bruges af motorcykler, så giver det problemer, da de ikke vil kunne fortsætte ved afspæringen ved uheldet, eller de vil måske være til gene. Og, de vil "hobe sig op", umiddelbart før trafikuheldet, og spærre for udrykningskøretøjer.

I tilfælde, hvor motorvejens nødspor ændres til, at må bruges til busser, er sandsynligvis taget hensyn til politiets udrykning, og motorcykler kan accepteres. Busser, har dog den fordel fremfor motorcykler, at de omdirigeres i deres radio ved uheld, og derfor søger bort fra motorvejen, når de får besked i radioen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten