Ingeniøren live: Elbiler er it-produkter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniøren live: Elbiler er it-produkter

Når Ingeniøren den 4. november holder sin konference om fremtidens intelligente elnet bliver et af budskaberne, at elbilen vil gøre op med vores opfattelse af begrebet privatbilisme.

Det lægger Göran Wilke fra Exergi vægt på, når han taler om sit oplæg på Ingeniøren Live: Smart Grid den 4. november.

I et notat inden konferencen, skriver han:

»Bilbatteriernes manglende kapacitet er udråbt som elbilens akilleshæl. I virkeligheden er det elbilens styrke. Det tvinger el-bilen til at blive nyskabende.«

Han mener, at det netop er godt, at elbilen ikke blot bliver en klon af det transportmiddel, vi kender i dag. Ifølge Göran Wilke er den traditionelle bil nemlig ikke nået særligt langt med hensyn til funktion og effektivitet.

»I stedet for at binde os til én bestemt vogn, skal vi have fleksibel adgang til en hel vognpark. Her vælger vi en bil efter aktuelt behov. Bilens computer sikrer at vi får vor personlige opsætning af instrumentbræt osv. så vi føler os "hjemme", uanset om bilen rent fysisk er vokset eller skrumpet,« skriver Göran Wilke.

Elbilerne er en del af pakken i det intelligente elnet, og som med de fleste andre tiltag i en virkelighed, hvor forbruget følger forsyningen og ikke omvendt, er der mange omvæltninger, der skal gøres spiselige for forbrugeren.

»For det første skal tilbuddene rumme acceptable indgreb i forbrugernes "frie" forbrugsmønster og være interessante ud fra kundens egne præferencer. De må meget gerne opfattes som en integreret del i hjemmets øvrige besparelser på at spare på energien og mindske miljøbelastningen og for det andet skal økonomien opleves som attraktiv,« siger Göran Wilke.

Tilmeld dig konferencen og læs hele programmet på **http://ing.dk/live**

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Göran Wilke's holdninger er ren socialisme, hvor alle behandles ens efter deres behov. Bilisme er ren individuel kapitalisme, hvor man viser sin success og selvopfattelse ved at køre en bestemt bil.

Der er ingen forbrugere der gider det forslag. Drop det.

  • 0
  • 0

Göran Wilke's holdninger er ren socialisme, hvor alle behandles ens efter deres behov. Bilisme er ren individuel kapitalisme, hvor man viser sin success og selvopfattelse ved at køre en bestemt bil.

Der er ingen forbrugere der gider det forslag. Drop det.

Mon ikke der er nogen som vil? evt når benzin/diesel bliver dyrt? Desuden så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne forsætte med at vælge frit hvilken el bil du vil køre i. Forskellen er bare at du nu også får flere valg, fx. om du vil køre i en stor eller lille bil ind til centrum?

  • 0
  • 0

Tja skal min ind i en elbil er der nok ikke plads til LANGE ben. Det er nok derfor han ikke rigtig kan nå jorden.
Jeg vil ikke påstå det bliver spændende at følge eksperimentet med de ca. 1200 forbrugere, men hvis man bare har et "normalt" kørselsbehov, så er elbilen vist YT - og specielt til de priser det løber op i.
Jeg investerer i hvert fald IKKE i sådan noget - men der er jo nogen, der har behov for at blive udstillet, så andre kan se dem. Er det så oven i købet ikke deres egne penge, der bruges, men firmaets, så er den jo FED NOK MAND.

63 Amp stikledninger til husene for at kunne oplade en el-dyt - Glem det.
De stakkels biler når da ikke at blive opladet.

  • 0
  • 0

Operere positivt overfor om man vil have El biler, dette kolliderer helt og aldeles vanvittigt med et "Inteelligent Elnet". Tabet ved de der el biler er så enormt at det man vil spare ved det Intelligente er til grin, latterliggørelse og forhånelse.
Hvis og når jeg tager fejl, så har nogen fundet de vises sten, mht. omgå samtlige nuværende som kommende Energilove. Hvad disse nu bliver.

  • 0
  • 0

når benzin/diesel bliver dyrt

Det er ikke sikkert den bliver det. Der er masser endnu, og naar fusionsenergien kommer, bliver 'fossile' braendstoffer maaske kunstigt produceret udfra akraft.

  • 0
  • 0

[quote]når benzin/diesel bliver dyrt

Det er ikke sikkert den bliver det. Der er masser endnu, og naar fusionsenergien kommer, bliver 'fossile' braendstoffer maaske kunstigt produceret udfra akraft. [/quote]
Et af problemerne er jo at vi har et stærkt voksende forbrug af olie. Danmarks reserver er ved at slippe op. England er lige blevet netto importør af olie. USA har været det længe.

Fusions energi tror jeg ikke på foreløbig.

  • 0
  • 0

Fusionsenergien har så lange udsigter, her vil jeg henvise til en Novelle af Isaac Asimov, "Det sidste spørgsmål", på den mest positive måde. Fusionsenergien skulle da ske på en helt anderledes måde end ved alm. Kernespaltning. Ligesom et Perpeetuum Mobile er ørkesløs (på et tidspunkt lærer ethvert skolebarn dette), på samme måde er koblingen imellem El, Batterier og Biler ligeså ørkesløst.

Nogen gange både HAR Ingeniører Ret i deres udsagn, og samme får altså også RET! Der er undtagelser men disse kan man først se i "Bakspejlet". Bagklogskabens krystalklare Lys.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke hvilke spilleregler, det er man overholder, når det kommer til offentliggørelser fra forskellig side, i forbindelse med Batterierne og Elmotorer i biler. Men samme Göran Wilke's meninger skurrer fælt hos mig. Hvorfor så negativ? Når man brænder for en sag og tilligemed opdager alt Teknisk modarbejder én, bliver man så ikke moden til en gummicelle? Hvilken skæbne overgik egentlig de danske A-kraft Tilhængere som blev nedstemt for fra år tilbage.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten