Ingeniør-selvbygger forsyner hele familien med solstrøm og brint

En amerikansk selvbygger, den 51-årige ingeniør Mike Strizki, er 100 procent selvforsynende med energi og har ikke betalt en eneste varmeregning eller elregning i to år.

Selvforsyningen omfatter også brændstof til familiens ombyggede brintbil, el-motorcykel, el-motorbåd og brint-plæneklipper.

Energien indsamles i 56 solceller, som er monteret på garagetaget, skriver magasinet Scientific American.

I garagen står en elektrolyzer på størrelse med en vaskemaskine, som bruger noget af strømmen til at spalte vand til ilt og brint. Brinten lagres i ti tidligere propantanke, som står bag garagen. De kan rumme i alt 538 kubikmeter. Ilten slipper Mike Strizki bare ud i atmosfæren.

Hans villa er et ældre træhus, bygget i kolonistil. Her bruges omtrent 10 kWh i døgnet til familiens el-apparater, herunder et 50-tommers-plasma-tv, stereoanlæg og tre computere.

Den resterende strømproduktion på 80 kWh, som ikke bruges i villaen eller til brint, oplagres i 100 batterier, som overtager energiforsyningen om natten.

Husets opvarmning sker dog ikke direkte med el-paneler. I stedet er der installeret en varmepumpe, som henter varme op fra undergrunden. Mike Strizkis hus står på granit, og jordvarmeanlæggets slange er gravet 2,4 meter ned i granitten, hvor der er 13 grader året rundt. Det betyder, at han også kan bruge anlægget til at køle huset med om sommeren.

Selv om byggestilen er gammeldags, er huset topisoleret, og der er moderne termoruder i.

Ombygningen har været pebret. Solcelleanlægget har for eksempel kostet 2,5 million kroner. Mike Strizki har dog ikke betalt det hele.
Sponsorer og støttekroner har medvirket til hele det elektriske eventyr.

Således fik han sin bil foræret, en specialbygget aluminiumudgave af en Ford Mercury Sable, som blev bygget i 10 eksemplarer for at vise, hvor godt aluminium klarer sig i en crashtest. Denne bil blev dog ikke smadret, da Ford overlod den til Mike Strizki, så han kunne bygge den om og deltage i Tour de Sol-solcelleløbet i New Jersey i 2000.

Den fik en brændselscelle og en elmotor på 104 hestekræfter og kan køre 225 km/t. Desværre kom den for sent til løbet, men den slog senere verdensrekord med 646 kilometer på en tankfuld brint.

Dokumentation

Mike Strizki's hjemmeside
Artikel i Scientific American

Emner : Solvarme
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Termoruder var noget man havde i "gamle" dage - da en termorude er to lag glas med luft imellem. Menes der energirude? Altså noget med en gasfyldning (argon, krypton etc.) og evt. lavemissionsbelægning?

  • 0
  • 0

Er der tale om 1 batteri eller 100 batterier, eller er der tale om et batterie af akkumulatorer?

Er det ikke inderligt ligegyldigt? Han har 80KWh batteri kapacitet. Det er vel det interesante tal i den har artikkel. Det siger noget om hvor stort et lager der skal til i californien for at kunne holde huset kørende ind til solen skinne næste gang.

  • 0
  • 0

Vedr.: Et Eventyr 6-6-2007 Ref.: H. C. Andersens Store Klaus og Lille Klaus En hemmelig kasse som kun Landets Store Klaus'er kan bruge. Og hvis man forsøgte anvende det blandt de danske Husmænd ville det for denne gruppe mislykkes. Kopi senere til den danske Husmandsforening. Mens det for Landmændene kunne blive en ekstra Indtægt eller energikilde.Det drejer sig om en hemmelig box som ville være "I stand til gemme Elektricitet i form af Brint", her tænkt som Vindkraft. Denne samme boks vil dog ikke kunne fungere på Landsplan, enten som een kolonorm stor eller flere blot større. Jeg går ud fra hvis flere deles herom kommer Termodynamikkens Love ind i billedet.

  • 0
  • 0

Vildt imponerende, og helt fint at nogle vil forsøge alt muligt, når de har tid og råd. Der står, at alene solcelleanlægget har kostet 2,5 mio kr, og at dømme efter de øvrige oplysninger, koster resten mindst det samme, altså ialt 5 mio kr for den gratis energi. Alene forrentningen vil (ved 5% p.a.) udgøre 250.000 kr om året, hvortil kommer reparationer og vedligeholdelse. Mit hus er opvarmet med el og varmpumper og er lidt større end hans, og jeg bruger for ca. 22.000 kr el om året, og det ville - uden brændeovnen - koste 35.000 kr om året. Hertil kommer så bilen, der bruger benzin for 12-15.000 kr, altså ialt 35.000 - 50.000 kr om året. Så jeg ville kun have råd, hvis jeg fik det hele foræret.

  • 0
  • 0

forsøge alt muligt, når de har tid og råd.

Holger, fortvivl ikke, meget, meget mindre kan gøre det. Jeg tror det var omkring 1980 at en dansk ingeniør, (tror det var i Hedensted), byggede sit hus om til 100% solopvarmning. Han brugte bla jorden under huset som lager, på trods af at huset allerede stod der! Det kunne være sjovt hvis det også var den slags historier journalisterne fandt frem.

  • 0
  • 0

Der har da vist aldrig været luft i termoruder...

Tror du da, at de er lufttomme? (det blev jeg faktisk bildt ind, da jeg var barn!). Så ville lufttrykket presse dem sammen på midten, og de ville revne. Der er tør luft imellem glassene i ALLE termoruder. I dag er det mest Argon, men de bedste har Krypton. Hvad man brugte i gamle dage ved jeg ikke. Nu om dage er der pådampet et meget tyndt lag metal på indersiden af den ene rude, så der også er en reflektiv isolering. Det er den væsentligste forskel. Der er også brugt en meget tynd rustfri stålprofil til at holde ruderne fra hinanden. I ældre ruder var det en noget tykkere aluminiumsprofil. Det kaldes lidt opreklameret for "Varm kant". Da rustfri stål leder varme knap så godt som aluminium, og desuden er en del tyndere i godset, er det da også en forbedring, men ligefrem at kalde det "varm kant" er lidt poppet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten