Ingeniørstuderende skaber Hyperloop-kapsel, der svæver på luft
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniørstuderende skaber Hyperloop-kapsel, der svæver på luft

'Waterloop' hedder Waterloo Universitetets bud på en Hyperloop-kapsel, der svæver ved hjælp af luft frem for magneter. Illustration: Phil Froklage

Ingeniørstuderende fra det canadiske Waterloo Universitet har skabt verdens første fungerende pneumatiske Hyperloop-levitationsssytem. Med andre andre ord: Et transportsystem, der svæver kun ved hjælp af luft.

Læs også: VIDEO: Sådan tester Hyperloop-firma sin nye transportform i dag

Projektet kulminerede tirsdag, da en knap to meter lang metalramme udstyret med lufttank, slanger og øvrigt teknisk udstyr løftede sig fra jorden og svævede langs en kort testbane udelukkende ved hjælp af luft.

'Waterloop' hedder det canadiske Hyperloop-'køretøj', som er blevet til i et samarbejde mellem 120 ingeniørstuderende på Waterloo Universitetet.

Luft frem for magneter

Sidste år udskrev SpaceX en konkurrence blandt tekniske universitetsstuderende om designet af den kapsel, der skal bruges til testkørsler på den første fuldskala Hyperloop-testbane og på sigt transportere passagerer gennem Hyperloop-røret.

Teamet fra Waterloo Universitet er blandt de 22 hold, som stadig konkurrerer om at skabe det bedste design til Hyperloop-kapslen. Ved konkurrences start meldte hele 1.200 hold sig under fanerne hos rumfartsvirksomheden SpaceX og dens stifter Elon Musk, der annoncerede den.

Læs også: Slovakiet vil undersøge Hyperloop-bane mellem Bratislava og Wien

Mens de øvrige hold i konkurrencen primært satser på at få deres kapsler til at svæve ved hjælp af magnetisk levitation, har team-Waterloo som sagt valgt at benytte sig af luft.

Ifølge kaptajnen på teamet, ingeniørstuderende Yazan Beidi skyldes det, at brugen af luft reducerer friktion, mindsker omkostninger og gør designet mere simpelt.

Ifølge Techcrunch gør brugen af luft det også nemmere at opnå de ambitiøse hastigheder på op til 1.200 km/h, som Hyperloop stiler efter.

Første del af kapsel-konkurrencen blev afgjort i februar i år, hvor en gruppe studerende fra MIT løb med sejren for et projekt, som er baseret på magnetisk levitation. Deres prototype designet i kulfiber, vejer 250 kilo, svæver med 15 milimeter over Hyperloop-skinnerne og kan opnå en hastighed på omkring 400 km/h - altså langt under målet om 1.200 km/h.

Nu fortsætter konkurrencen frem mod januar 2017, hvor de resterende hold skal afprøve deres Hyperloop-kapsler og dyste mod hinanden på den 1,6 kilometer lange testbane, som til den tid står færdig hos SpaceX i Hawthorne, Californien.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Min forståelse var at der er ingen friktion ved magnetisk levitation? Eller er den bare så minimal at ingen nævner det, men i sandhed ikke-eksisterende ved luft?

  • 1
  • 0

Hvor smart er det lige at flyve på trykluft i et rørsystem der er ment at skulle fungere i (næsten) vakuum?
Det lyder som om de studerende ikke har læst hele opgavebeskrivelsen igennem inden de designede løsningen :-/

  • 14
  • 9

mig bekendt virker en luftpude ved at luften i luftpuden er i et overtryk i forhold til omgivelserne, dvs det er ligegyldigt hvad det overordnet tryk i omgivelserne er. Derudover er det ikke et vacuum rør de skal bevæge sig i men et undertryks rør så der er masser af luft at tage af, det er bare under lavt tryk.

  • 9
  • 2

Elons koncept udgivelse beskriver et rørtog som suger luft ind i næsen og puster det ud under vognen, han beskriver netop som værende et lavtryks rør og bruger ikke ordet vakuum.

Det er nærmere de andre hold som ikke helt har fået læst projekt beskrivelsen.

  • 6
  • 2

Elons koncept udgivelse beskriver et rørtog som suger luft ind i næsen og puster det ud under vognen

Princippet virker kun ved høj hastighed, så der skal noget andet til under accelerationen derop. Det nye koncept må så være at medbringe luft i trykflasker. Ja det skal så efterfølgende pumpes ud af Hyperloop rørene. Der skal under alle omstændigheder konstant pumpes luft ud, da man ikke kan gå ud fra at systemet er helt lufttæt.

  • 2
  • 1

Baldur Norddahl: Elon beskriver luftindtaget i næsen som kompressor, så der skal jo bare en stor flaske på, som bruges ved stop og start, kompressoren bruger så overskydende luft ved standsning og fylder op ved hjælp af elmotor ved stationerne så den igen bruges ved start. Udfordringen i konceptet som jeg ser det er mest dimensionering af de forskellige dele, så det hele optimeres i forhold til vægt og ønsket hastighed.

  • 1
  • 0

I artiklen: "Ingeniørstuderende fra det canadiske Waterloo Universitet har skabt verdens første fungerende pneumatiske Hyperloop-levitationsssytem. Med andre andre ord: Et transportsystem, der svæver kun ved hjælp af luft."

Nu har de netop ikke vist hvordan det skal virke i et næsten vakuum rør. Reelt hvad de demonstrerer er et luftpudetog på monorail. Det er ikke verdens første. Tilbage i 1960'erne:

Aérotrain

Tracked Hovercraft

  • 5
  • 0

Tilbage i 60'erne konstruerede Hoover deres "Hoovercraft", som var et sejlfartøj, som også kunne gå op på en flad strand, og behøvede altså ikke havnefaciliteter. Det svævede over vandet (og stranden) ved hjælp af trykluft, skabt af vandretliggende propeller under skroget, og fik sin fremdrift ved hjælp af en stor lodretstående propeller, der stod oppe på agterdækket, ligesom på de der både de bruger i Floridas Everglades. For at undgå at trykluften forsvandt for hurtigt ud til siderene under fartøjet, satte man skørter hele vejen rundt om det nederste af skroget. Jeg mener det sejlede i en 10 års tid, og blev så skrottet pga. økonomien.
Den her hyperloop "kapsel" (det er vel egentlig først en kapsel når der kommer et skrog udenom, der slutter tæt ud til det rør der udgør hyperloop'en) er vel bare en Hoovercraft med monorail til at holde det på sporet. Men self., hvis den kommer ind at køre i et lavtryks-rør, så er det en anden historie.

  • 0
  • 0

@Jørgen Esping

Tilbage i 60'erne konstruerede Hoover deres "Hoovercraft"


Der er vist en misforståelse her. Det hedder en hovercraft - altså svæve-fartøj (DA: luftpudebåd). Det har intet med et USAnk støvsugerfirma at gøre.

Hovercraft bruges stadig men de er normalt dyre i drift og vedligeholdelse. De har også vejrbegrænsninger da de ikke kan sejle over vand med større bølger. SAS havde i 1990'erne en der sejlede mellem Kastrup og Malmö.

  • 2
  • 0

Jeg har endnu ikke set nogen løse de problemer der bliver nævnt her:

Fem minutter inde i den video og han har indtil videre kun snakket om hvor stor Hyperloop er i forhold til verdens største vakuumkammer, hvilket er helt irrelevant. Hvilket han godt ved så han går fra "so now we can calculate" direkte uden at beregne noget som helst til at snakke om noget helt andet.

Længden af banen har ingen betydning for dimensioneringen, dvs. den nødvendige ståltykkelse af røret for at kunne holde til det valgte undertryk. Det er diameteren af røret der har betydning. Så når han sammenligner med verdens største vakuumkammer, som er mange gange større i diameter, så er det total vildledning.

Det næste han snakker om er udvidelse af stål. Ja Einstein, jernbaner har det samme problem. Og hvis du har bemærket det, så benytter man ikke længere ekspansionshuller mellem skinnerne, da skinnerne nu er svejset sammen. Man lader i stedet stålet optage ekspansionskræfterne. Ved Hyperloop vil diameteren øges i stedet for at banen bliver længere. Man vil i øvrigt kunne indsætte gummiringe eller gummisektioner hvis man vil tillade ekspansion. Der er mange simple løsninger på hvordan man kan konstruere en lufttæt ekspansionsektion der kan holde til vakuum.

Jeg orker ikke at se resten af videoen med hans hånlige latter.

  • 6
  • 1

"Projektet kulminerede tirsdag, da en knap to meter lang metalramme udstyret med lufttank, slanger og øvrigt teknisk udstyr løftede sig fra jorden og svævede langs en kort testbane udelukkende ved hjælp af luft."

Og så var der ikke mindre end 3 studerende i bedste Monty Phyton Gakket Gang art stil til at støtte
"kræet" - kunne ingen af de mange studerende ikke have fremstillet noget balancering's mekanik/elektronik.

Hold da magle hvor er kvaliteten af mange artikler faldet - Det var "Ingeniøren" denne udgivelse hed - ikk´

  • 5
  • 1

Selve svæveteknikken har været anvendt længe til at gøre det nemt for ganske få personer at flytte rundt på tonstunge konstruktioner i en montagehal. Det kræver blot et plant gulv, og at løfteaggregaterne forbindes til fabrikkens trykluftsystem med en slange.

I min tid som maskinarbejder have vi ligeledes luftpudeborde til at håndtere store emner. f.eks. husker jeg især nogle store aluminiumsplader (~2.700kg) som man ene mand kunne skubbe rundt på bordet.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten