Ingeniørlogik spænder ben for den nyttige hyggesnak
Den lille uforpligtende hyggesnak, som kan være nøglen til en seriøs samtale, kræver ofte et langt større tilløb for ingeniører end for andre. Det mener kommunikationsekspert Birgitte Sally, som de seneste mange år har undervist - blandt andre ingeniører - i kunsten at smalltalke.
Ifølge Birgitte Sally er næsten ni ud af ti ingeniører og it-folk rationelt orienteret og tænker meget konkret, hvilket medfører, at mange af dem oplever det som tidsspilde at sludre om vind og vejr, fordi de udelukkende oplever sproget som et værktøj til at videregive information og udveksle synspunkter.
Få karrieren på sporet igen. Find nye muligheder på Jobfinder.
Vi kan ikke bare stille os op og stirre på hinanden, men bruger smalltalk som menneskeligt hundesnuseri
-- Birgitte Sally, ekspert i smalltalk
Som ingeniør og dansker er man tilmed særligt udfordret. I modsætning til f.eks. syd- og østeuropæere er vi nemlig ikke opdraget til at småsludre med folk, mener hun:
»Vi har ikke smalltalk med fremmede som en høflighedsgestus og har samtidig en grundlæggende idé om, at vi ikke vil trænge os på. Det ligger i os, at man ikke bare går hen og snakker med et andet menneske, med mindre man har noget at byde på. ’Hvad skulle det lidt, jeg har at byde på, interessere andre’, tænker mange,« forklarer hun.
Fem gode råd om smalltalk
Kilde: Sally Kommunikation
Læs også: Ledelsesekspert: Ingeniører har brug for tryghed
Men smalltalk handler slet ikke om indhold. Det er snarere en rituel dans, hvor vi etablerer kontakt med en anden for at finde ud af, om vi tør stole på hinanden. Vi er sociale flokdyr og dybt afhængige af gensidig tryghed. Derfor er det vigtigt at finde et ufarligt emne, mens vi finder ud af, hvilket menneske vi står over for, forklarer Birgitte Sally:
»Når vi taler om noget så banalt som vejret, afkoder vi det andet menneske på alle de nonverbale kanaler: ansigtsmimik, kropssprog og attitude. Vi kan ikke bare stille os op og stirre på hinanden, men bruger smalltalk som menneskeligt hundesnuseri,« uddyber hun.
Viser, vi tilhører flokken
Når Birgitte Sally møder folk, der kalder smalltalk kedeligt og insisterer på at tale om noget vigtigt, giver hun dem ret et stykke ad vejen. Smalltalk er nemlig ikke et mål i sig selv, men et middel til at etablere kontakt. Men hvis man af den grund anser det for overflødigt, har man ikke fattet, at sproget tjener et andet formål, understreger hun:
»Vi bruger det til at vise, at vi tilhører flokken, at vi gerne vil være med, at vi nedtoner uenigheder og bruger høfligheder for at sikre, at ingen taber ansigt. Vi bruger sproget til noget, der har med relationer at gøre,« forklarer hun og tilføjer:
»Folk, der ikke tidligere har haft fornemmelse for sprogets sociale funktion, bliver meget overraskede, når de får øje for det, fordi de pludselig kan se, hvorfor smalltalk giver god mening,« siger hun.
Læs også: Ingeniører skal lære at tale om ingenting
Selv om danske ingeniører ofte er dobbelt udfordret, når det gælder hyggesnak, oplever Birgitte Sally, at de ikke er sene til at lade sig overbevise om fordelene ved at mestre det, når de bliver præsenteret for snakkens sociale funktion:
»Ingeniører er jo fantastiske, for når de først er overbevist af rationelle argumenter, vil de rigtig gerne lære at smalltalke,« forklarer Birgitte Sally, som netop har udviklet et webbaseret kursus i smalltalk for IDA.
