Ingeniørfirma: DSB skal muligvis opdatere IC4-planen

Ingeniørfirma: DSB skal muligvis opdatere IC4-planen

Ingeniørfirmaet Prose, som står bag den nye IC4-ekspertundersøgelse forklarer nu, hvorfor de og revisionsfirmaet Deloitte på bare tre måneder nåede forskellige konklusioner om DSB's IC4-plan.

Revisionsfirmaet Deloitte og ingeniørfirmaet Prose har med tre måneders mellemrum nået forskellige konklusioner om DSB's indsættelsesplan for IC4.

Indsættelsesplanen har tre mål for 2019: 74 togsæt skal være driftsklar, hvert tog skal kunne køre 20.000 kilometer uden fejl, og alle togets funktionaliteter skal være til rådighed. Og alle tre mål er realistiske, konkluderer Prose i sin rapport, mens Deloitte i sin rapport fra september kritiserer indsættelsesplanen. Deloitte konkluderer, at planen er så mangelfuld, at resultaterne fra DSB's planlægningsværktøj 'ikke kan betragtes som fuldstændige, valide og aktuelle'.

Læs også: To forskellige IC4-konklusioner på tre måneder

Deloitte konstaterer blandt andet, at indsættelsesplanen for IC4 ikke er blevet opdateret siden juli 2013, selv om der siden er opstået flere problemer med toget, mens Prose ikke i sin rapport efterlyser nogen opdatering af tidsplanen. Stefan Bühler, general manager i Prose, mener dog, at spørgsmålet er behandlet, idet en passage i rapporten åbner op for, at DSB kan opdatere sin IC4-plan i fremtiden.

I nævner ikke i jeres rapport, at indsættelsesplanen for IC4 ikke er blevet opdateret siden juli 2013. Er I overbevist om, at planen ikke behøver opdatering?

»Vi skriver under vores anbefalede foranstaltninger, at planen skal vedligeholdes af ejeren. Det indebærer selvfølgelig, at planen skal tilpasses og opdateres, hvis det bliver nødvendigt,« siger Stefan Bühler.

Deloitte konstaterer også i sin rapport fra september, at DSB baserer IC4-indsættelsesplanen på antagelser, der ikke er underbyggede. Herunder, at DSB i 2017 skal have 55 driftsklare IC4-togsæt, og at det skal være muligt at dele og samle togene i drift.

Prose behandler ikke den problemstilling i sin rapport. Og som Ingeniøren tidligere har beskrevet, har det efterfølgende vist sig, at DSB ikke har nået en række af indsættelsesplanens delmål.

Læs også: Her er DSB-planen, der skal sikre 74 IC4-sæt i 2019

I indsættelsesplanen forudsættes det for eksempel, at det i 2017 vil være muligt at sammenkoble i drift, at IC4 er klar til intercitytrafik, og at 55 togsæt vil være driftsklar. Hvilke faktorer har været afgørende for, at I vurderer, at det er muligt?

»Vi foreslår at bruge indsættelsesplanen på en aktiv måde og til at gennemføre nogle organisatoriske personaleudvidelser, danne en taskforce til at arbejde med power packs samt tværfunktionelle teams. På den operationelle side skal fem IC4-togsæt udpeges til at oparbejde kilometertal for at drage erfaring og registrere nyttige MDBF-værdier (antal kørte kilometer mellem tekniske fejl, red.). Disse foranstaltninger skal bringes i spil sammen,« siger Stefan Bühler.

Læs også: IC4: Selv hvis planen lykkes, er togene DSB's mest upålidelige

Proses rapport leverer en række anbefalinger for, hvordan DSB skal nå at realisere de endelige mål for IC4. Prose anbefaler blandt andet, at DSB udvælger fem IC4-togsæt til at køre så mange kilometer som overhovedet muligt for at overvåge, hvilke fejl der opstår, med det formål at forudse de problemer, der venter den øvrige IC4-flåde.

DSB skal også sammensætte en ekspertgruppe til at arbejde med IC4's power packs og etablere tværfaglige teams til fejlrapportering, med lokoførere, hardware- og softwareudviklere samt værkstedspersonale.

Læs også: Utraditionel anbefaling: Slid fem IC4-togsæt ned og find fejlene

DSB skal også øge sin tekniske kapacitet med mindst 12 fuldtidsstillinger og værkstedspersonalet med mindst 40 fuldtidsstillinger.

Hos Deloitte ønsker man ikke at kommentere på sagen.

Læs Proses rapport her.

Læs Deloittes rapport her.

Kommentarer (2)

Tillad mig at spørge lidt kritisk, men når man sammenstiller de seneste 3-4 artikler om Prose-rapporten, så slår det mig:

Er det en analyse/vurdering eller et skønmaleri?

Hvad er egentligt vurderet, når de kun har taget udgangspunkt i dét, som DSB har lagt frem til dem, og ydermere bedømmer "bæredygtigheden" i IC4-projektet ud fra antagelser om fremtidige kapacitetsforøgelser, men uden kig på "Track-performance" fra DSB?

Klart at en plan kan være realisérbar, såfremt nogle forudsætning, rapportskriveren selv har valgt, bliver realiseret - men behøver man eksperter til at komme frem til dét...?

Såfremt denne rapport er tænkt som "et figenblad", så synes jeg godt nok at størrelsen skrumper gevaldigt (men omvendt proportionalt med tå-krumningen...)

  • 1
  • 0

  • På den operationelle side skal fem IC4-togsæt udpeges til at oparbejde kilometertal for at drage erfaring og registrere nyttige MDBF-værdier (antal kørte kilometer mellem tekniske fejl, red.).

Lyder meget interessant – men hvad står det i tender-specifikationerne omkring MDBF ?

Hvis IC4’erne ikke lever op til spec skal de jo blot sendes tilbage til AB for at blive rettet til…

  • 1
  • 0