Ingeniørfejl fik norsk limtræsbro til at kollapse

Den 45 meter lange limtræsbro var samlet på midten, men samlingen var voldsomt underdimensioneret. Faktisk kunne den kun holde til 27 procent af broens forventede kapacitet på 65 ton. Da en 31 ton tung lastbil med tømmer kørte over, kollapsede broen. Foto: Statens vegvesen

Ingeniørrådgiveren Reinertsen lavede en alvorlig fejl under projekteringen af en vejbærende norsk limtræsbro, der kollapsede i sidste uge. Det undersøges nu, hvorfor fejlen ikke blev fanget i kvalitetskontrollen.

En uheldig lastbilchauffør faldt onsdag i sidste uge seks meter ned, da den bro, han var på vej over, pludseligt kollapsede. Ulykken skete omkring 100 km nord for Lillehammer i Norge, hvor Statens vegvesen er i gang med at udbygge vejforbindelsen E6. Den 45 meter lange bro var bygget af limtræ og åbnede sidste år.

Lastbilchaufføren kom ikke alvorligt til skade, og det fik formentlig de ansatte hos rådgivningsfirmaet Reinertsen A/S til at ånde lettet op. For allerede dagen efter viste firmaets interne undersøgelse, at de havde lavet en alvorlig fejl under projekteringen af broen.

»Broen er så lang, at der måtte bruges to limtræsbjælker, som skulle samles. Det blev valgt at lægge en samling midt på broen. Det er denne samling, der er blevet for svag, og som gik i stykker på grund af overbelastning,« forklarer Morten Bjerkås, der har ledet Reinertsens interne granskning, til Teknisk Ukeblad.

Beregnet uden samling

Når Reinertsen beregner, hvor stærk en samling skal være, laves en forenklet statisk model. Kræfterne fra beregningsmodellen sættes ind i en tabel, hvor ingeniøren kan aflæse, hvilke skruer der skal bruges, og hvilken afstand der skal være mellem dem.

Læs også: Kollapset motorvejsbro: Ni meters frit spænd uden længdeafstivning, og ingen regnede efter

»Det viser, at samlingen i broen blev beregnet, som om den slet ikke skulle have haft en samling. Derfor blev der brugt 24 skruer i stedet for 80 til 90 skruer, som der skulle have været,« uddyber Morten Bjerkås.

To gange kvalitetssikring opdagede ikke fejl

Fejlen blev hverken opdaget af Reinertsens egen kvalitetssikring eller af bygherren Statens vegvesen. Begge steder vil man nu undersøge, hvordan det kunne lade sig gøre, at fejlen gik uopdaget igennem systemerne.

Statens Vegvesen har desuden undersøgt de andre træbroer på strækningen, som Reinertsen også har projekteret, uden at finde fejl på dem.

Tegning - Perkolo Bru

Kommentarer (9)

Når der står "tæt på Lillehammer" ovenfor, så dækker det over en afstand på ca. 100 km, dvs. det er som om at sige at Kalundborg er tæt på København. Perkolo ligger i den sydlige ende af tætstedet Sjoa (hvor floden Sjoa, kendt for rafting, munder ud i Gudbrandsdalslågen) som igen ligger mellem Kvam og Otta. Her ligger den nye E6 på øst-siden af dalen, øst for den gamle E6.

  • 6
  • 5

Nu skal man jo passe på hvad man siger, og får nok tæsk for at sige det..!

Men det lyder lidt som om ingeniørerne glemmer at se på det med alm. tekniske øjne, eller mangler erfaringen til, at sige.. "ser dette her rimelig og stabilt ud" .
.. Tekniske beregningsprogrammer er ganske fine, men jeg er bange for, at det går lidt ud over evnen til, at dimensionere og styrke beregne med øjnene, som et ekstra tjek.

  • 13
  • 2

Men det lyder lidt som om ingeniørerne glemmer at se på det med alm. tekniske øjne, eller mangler erfaringen til, at sige.. "ser dette her rimelig og stabilt ud" .
.. Tekniske beregningsprogrammer er ganske fine, men jeg er bange for, at det går lidt ud over evnen til, at dimensionere og styrke beregne med øjnene, som et ekstra tjek.

Min egen erfaring som ingeniør siger mig at det er mere sandsynligt at man har været under tidspres og ikke har haft tid til at "styrkeberegne med øjnene".
De ingeniører jeg har arbejdet sammen med, er allesammen dygtige nok til at kunne stille de rigtige spørgsmål, givet de får tid nok til det.

Jeg selv har desværre sjældent tid til at kigge en ekstra gang på tingene, for at få en ekstra god mavefornemmelse. Det skal helst sidde i skabet i første gang, for ellers har design-processen svigtet. FWIW: jeg arbejder med elektronik og embedded software.

  • 3
  • 0

Som både Morten og Michael er inde på, så er der sjældent tid til at udfører god kvalitetskontrol, selvom det er en pligt at yde god kvalitetskontrol eller at oplyse om problemer.

Der er dog sjældent lydhør fra de økonomiansvarlige overfor problemer der skyldes spare-iver.

Måske skulle man indfører en særlig kvalitetskontrol overfor de mennesker der gerne vil spare på et givet område - lidt a la den kvalitetskontrol der blev indført overfor kanonbyggere - de skulle sidde på kanonen første gang der blev fyret af!

Man kunne lade spare ivrige mennesker følge deres eget spare program i en længere periode, sammen med en faglig ansvarlig, som gerne skulle være uafhængig af "spare personen"
Mvh Lars

  • 1
  • 0