Ingeniører vil stoppe sort skibsfart med ny ammoniak-motor

PLUS.
I foråret fik Research Centrer Copenhagen, MAN Energy Solutions, på Teglholmen forsøgsmotor nr. 2 leveret. Den skal spille en central rolle i udviklingen. Den blev sejlet fra Sydkorea til København, hvor den fik en spektakulær transport tur gennem centrum ad vandvejen, som det ses på billederne. En ny motor i ammoniak-konfiguration er under udvikling. Den findes der ikke billede af endnu. Illustration: MAN Energy Solutions

Det høje tryk og de høje temperaturer, som store skibsmotorer giver mulighed for, kombineret med relativt lang tid i forbrændingstakten, giver mulighed for forbrænding af et ”besværligt” brændstof som ammoniak, der til gengæld ikke udleder CO2.

Danske forskere vil udvikle en to-takts ammoniakmotor til skibe som svar på den store klimabelastning fra skibstrafikken, der udleder ca. 13 procent af Europas årlige drivhusgasemissioner. »Som motordesigner
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.