Ingeniører skilte en Model 3 ad: Mekanikken er noget af det dårligste, vi har set
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniører skilte en Model 3 ad: Mekanikken er noget af det dårligste, vi har set

Tesla Model 3. Illustration: Marius Valle

Sandy Munro lever af at demontere biler, lave en oversigt over, hvordan de er bygget op, og så vurdere kvaliteten. Han har skilt hundredvis af biler ad gennem sin karriere.

Munro & Associates-chefen sagde i et interview med Autoline Network forrige uge, at Tesla Model 3 rent mekanisk er noget af det dårligste, han har set.

Tidligere i år beskrev Munro byggekvaliteten som ‘en Kia fra 90’erne’. Nu har ingeniørvirksomheden så kortlagt hele bilen ned til mindste detalje og har både positive og negative bemærkninger.

I interviewet fremviser Munro den elektroniske chip, som bruges til Autopilot og den selvkørende teknologi, og fortæller, at komponenttætheden på kortet er på et helt andet niveau, end man ser hos nogen som helst andre bilproducenter.

»Dette er mobiltelefonteknologi. Det er teknologi, vi ville støde på i virkelig ‘high end’-computere, som f.eks. bruges af myndigheder eller lignende. Det er spektakulært,« siger han.

Tætte komponenter kan give mere fart

Han er imponeret over, at Tesla har formået at presse så mange funktioner ind på en og samme chip. Jo tættere komponenterne er på hinanden, desto mindre sandsynligt er det, at datahastigheden bliver et problem.

Munro giver en situation med en potentiel kollision som eksempel. Her kan tingene ske meget pludseligt, og elektronikken skal kunne reagere så hurtigt som overhovedet muligt.

»Ser man på det her, så ser man samme type teknologi som i en flight controller til en F-35,« siger han og afslører samtidig, at Munro & Associates også arbejder for det amerikanske forsvar og ved en del om det her.

Selv om luftfartsindustrien i sig selv er meget konservativ i forhold til at tage ny teknologi i brug, er det en anden sag, når der udvikles for eksempel missiler eller fly, som skal flyve ekstremt stærkt.

»At have komponenterne tæt på hinanden er en god idé. Alt her smager af mobiltelefonteknologi og forsvarsteknologi,« siger han.

Ingen med forstanden i behold kan ignorere bilen

Han mener, at bilproducenter, der ikke tager elektronikken i Model 3 i betragtning, har mistet forstanden og lever farligt. Hvorvidt Tesla laver den selv, har de ikke fået klarlagt.

»Det her er ikke en Mickey Mouse-afdeling, du bare kan overse. De kæmper med det, jeg ville kalde ‘dinosaur-teknologier’ – det mekaniske. Men der findes hundredvis af os på det her område, som kan hjælpe dem med at fikse det. Jeg håber, de vælger nogen,« siger han.

Nvidia leverer chips til Tesla, men det vides ikke, om de har designet flere komponenter i bilen. Illustration: Nvidia

Alle, som ignorerer Teslas teknologi, vil få problemer, tror han.

Teslas arkitektur er også værd at være opmærksom på. Deres 'skateboard'-udformning, hvor batteri, motorer og andre komponenter er integreret i undervognen.

Hjulophæng og affjedringssystem er også på et niveau langt over, hvad man kan forvente af en bil, som skal sælges for så lidt som 35.000 dollars, mener han. Han siger, at bilen er meget velafbalanceret, noget andre producenter også burde vise interesse for.

Han udtrykker også begejstring for batteripakken i bilen. Den har markedets bedste design, mener han. Selv om de har ændret battericellerne fra 18650- til 21700-design, som fysisk er 50 procent større, anslår de, at kapaciteten per celle er fordoblet.

Mekanisk svagt

Men det oprindelige indtryk af en bilproducent, som ikke kan løse noget helt grundlæggende, er ikke forsvundet. Han henviser til, at bilens mekaniske dele i det store og hele er svage.

Tesla Model 3 udstillet i Genève. Illustration: Marius Valle

Nogle af delene i bilen er af god kvalitet, men mange er ikke. Byggekvaliteten er en del steder for dårlig, noget han tror skyldes dårlig oplæring af produktionsmedarbejderne.

Det er svag ‘fit and finish’, for eksempel med døre, som ikke lukkes rigtigt, og varierende mellemrem mellem karosseridele.

Men han mener, Model 3 er en revolutionerende bil på mange måder, og at ingen bilproducenter har råd til at ignorere den.

Han tror, at hvis Tesla havde outsourcet produktion til en aktør, som lever af at designe og producere biler for bilproducenter, så ville de have nået alle deres mål.

»Jeg tror, at selv Toyota i bund og grund havde ‘gjort i bukserne’. Det er et faktum,« siger han.

Skruer dem fra hinanden og sælger dem videre

Munro har i øvrigt udtrykt stor entusiasme for BMW’s elbil i3, som han har kaldt revolutionerende.

Fra produktionslinjen til BMW i3. Illustration: Tom Werner/BMW

Men hvorvidt det er almindelig praksis at skrue biler fra hinanden og sælge informationen om dem til højestbydende er uklart.

Da vi spurgte Patentstyret om den slags aktivitet i 2015, svarede direktøren for patentafdelingen, Bjørn Lillekjendlie, at selv om virksomheder altid har benyttet sig af reverse engineering selv, er det lidt specielt, at det nu er tredjeparter, som udfører det for at sælge informationen videre.

I Norge kunne dette rammes af markedsføringsloven, men lovene varierer fra land til land. Han sagde dengang, at han hældede mod, at der ikke er noget galt i virksomheden Munro & Associates.

Hele interviewet med Munro kan ses på Autolines Youtube-kanal:

Artiklen er fra tu.no

Jeg forstår ikke helt. Altså bilen er ifølge overskriften en mekanisk bunke møg. Men når man læser artiklen er problemet dårlig samlekvalitet, og at bilen og delene i sig selv er imponerende..?
Isåfald er der vel tale om indkøringsproblemer i produktionen, og ikke at bilen er noget skidt?

  • 45
  • 6

Det er mere end dårlig samlekvalitet.

Der er brugt underlige løsninger til at bygge karosseriet, og Munro har vurderet at der bruges omkring 50-100 kg for meget metal i det, og at det ikke kan vurderes til at være noget, der bidrager til kollisionssikkerheden.

Blandt andet er der flere steder mindre stykker, som er svejset sammen for at danne en hel plade, noget som man burde bare have i ét stykke fra starten.

Det giver en langsommere samleproces, og man kan gå ud fra at Tesla ikke har design itereret bilen nok, inden produktionen gik igang.

Andre steder er der bare brugt uforklarlige løsninger, der dog virker.

F.eks. er gaffelophænget til affjedringen lavet i et helstøbt eksotisk materiale (kan ikke huske hvilket), hvilket burde være langt billigere at lave i stål med samme egenskaber.

Men bilens affjedring og køreegenskaber skulle være fremragende.

Problemet med samlekvaliteten, og især panelsamlinger har Tesla haft siden starten for snart 7 år siden, og det har de åbenbart ikke fundet ud af endnu. Til stadighed ser vi paneler der gnider mod hinanden, skæve døre, løse gummilister eller samlinger i interiøret der ikke er udført ordentligt.

Model 3 døjer også med revnede glastage, dårligt malede kofangere og vindstøj i kabinen.

Ialt kalder Munro bilen for "skizofren". Nogle dele er forfærdeligt producerede, mens andre er i industriens absolutte topklasse.

Det er dog værd at bemærke at Munro købte 2 af nogle af de første biler, og man kan nok forvente en del fejlretning i løbet af året.

  • 35
  • 1