Ingeniører: Sæt flere DSB-strækninger i udbud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniører: Sæt flere DSB-strækninger i udbud

Flere af DSB's strækninger skal i udbud, så der kan komme mere konkurrence på jernbaneområdet. Det mener 54 procent af medlemmerne i Ingeniørforeningens fagtekniske selskab, IDA Trafik og Byplan, der organiserer ingeniører med kompetence inden for byplanlægning, veje og trafik i bred forstand.

Holdningen fremgår af en undersøgelse foretaget af Ingeniøren i samarbejde med IDA. Hver fjerde adspurgte ingeniør vil have udvalgte strækninger i udbud, mens 29 procent af ingeniørerne ønsker, at alt dansk togtrafik bliver tilgængeligt for den leverandør, der giver det bedste tilbud.

Dermed ligger knap en tredjedel af ingeniørerne på linje med EU-Kommissionens forslag om, at alt tilskudskrævende jernbanetrafik skal i udbud.

Ingen udbud før udgangen af 2024

Produktivitetskommissionen har også anbefalet øget konkurrence på jernbaneområdet, men ifølge regeringen bliver det ikke foreløbig. I forbindelse med en aftale med Enhedslisten og SF om statens kontrakt med DSB har regeringen nemlig meldt ud, at man ikke vil sætte nye strækninger i udbud før ultimo 2024.

Ifølge regeringen vil det tage lang tid at skabe en udbudsorienteret jernbanesektor herhjemme - først skal DSB's fremtid analyseres, og der skal lægges en masterplan for udbud.

Læs også: Transportminister: Jernbanetrafikken skal udbydes i tre til fem pakker

I oppositionspartiet Venstre ser man positivt på ingeniørernes ønske om at gøre jernbanetrafikken tilgængelig for andre aktører end DSB. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen vil på længere sigt have hver eneste danske jernbanestrækning i udbud, og på den korte bane håber han at kunne iværksætte det, inden der er gået de ti år, regeringen og støttepartierne lægger op til.

»Det er rigtig positivt, at så mange ingeniører mener, at vi skal have konkurrence på jernbanen. Det ligger helt på linje med, hvad vi vil satse på, og det er ærgerligt, at regeringen har valgt at lave et udbudsstop i ti år,« siger Kristian Pihl Lorentzen og henviser til, at regeringen selv har nedsat den produktivitetskommission, som har anbefalet øget konkurrenceudsættelse af de ydelser, som DSB leverer.

Han understreger dog, at heller ikke en Venstre-ledet regering vil sende alle DSB's strækninger i udbud på en gang. Der skal tages højde for det store anlægsarbejde og den elektrificering, der skal gennemføres i de kommende år.

»Det skal gøres klogt, og der skal tages højde for de ting, som blandt andet ingeniørerne beskæftiger sig med. Men ti år er for lang tid at vente, og på lang sigt er det meningen, at alle strækninger skal i udbud. Det giver ingen mening at opretholde et monopol på et område, hvor der er adskillige leverandører,« lyder det fra transportordføreren.

1.317 medlemmer af IDA Byplan og Trafik er blevet spurgt om deres holdning til øget konkurrence på jernbaneområdet, og resultatet bygger på 372 svar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Det skal gøres klogt, og der skal tages højde for de ting, som blandt andet ingeniørerne beskæftiger sig med. Men ti år er for lang tid at vente, og på lang sigt er det meningen, at alle strækninger skal i udbud. Det giver ingen mening at opretholde et monopol på et område, hvor der er adskillige leverandører,«

Problemet er jo netop, at de næste 10 år vil være præget af lukkede strækninger, hastighedsnedsættelser og andre ting der påvirker togtrafikken i så høj grad, at intet selskab ville kunne køre tog til tiden.
Hvad vil det hjælpe at en privat operatør overtog strækningen København - Esbjerg, hvis de fra dag 1 skulle døje med forsinkelser pga sporarbejde på Fyn og i Sønderjylland.

Vent dog til vi har fået elektrificeret alle strækningerne, og den nye Vejlefjord-forbindelse er bygget.
Så kan private operatører bla. byde ind på den gamle hovedstrækning, hvor der kan indsættes elektriske hurtigtog.

  • 4
  • 2

Plus dsb kan ikke byde ind mere da de skal tage en masse omk med Arriva/db eller sj ej skal og deres bud vil altid komme ud dyrer... så efter 2025 vil dsb stille og rolige forsvinde og ligesom i fx Tyskland og Sverige skal du ha en billet pr selskab du køre med nok, så kan vi tale om kaos når Arriva ikke vil ha SJ passagere med eller veolia fx. For bliver ikke på måden det fungere i dag desværre..

  • 3
  • 4

Man kan få alle de aktører man vil, men hvis infrastrukturen, skinnerne, elektrificeringen, signalsystemerne ikke er opdateret og i orden (milliardinvestering), så kører togene ikke bedre, hurtigere, præcicere af at der kommer flere aktører på banen . . .

  • 7
  • 0

Efter min opfattelse er der iværksat en lang række forbedringer af Jernbanestrækninger, Signalsystemimplementeringen (Siemens) samt implementeringen af de største anlægsprojekter siden Øresundsbroen - dvs. Storstrømsbro og snart også Fehmern. Allesammen projekter som burde have været sat i gang for 15 år siden. I bragte i ingeniøren en artikel for nylig om hvor meget forsinkelse der kan forventes med alle de udbedringer der er på vej - og disse forventes først færdigt tidligst i 2021.
En udlicitering kan dårligt udmøntes i klare performance mål før dette er færdigt - når så mange strækninger vil være ramt af forbedringstiltag.

  • 4
  • 0

Du skal ikke have en billet pr selskab, når der er tale om udbudt trafik. Til gengæld er der klart, at man ved fri ikke-statsfinancieret trafik, skal have billet til den operatør, man benytter. Det fungerer fint i luftfarten.
Ved udbudt trafik er billetten den samme uanset, hvem der kører.

Ideen er vel også at befri DSB for de (til dels selvvalgte) byrder, så de kan blive konkurrencedygtige ved udbud.

  • 2
  • 4

Ikke desto mindre gennemfører man stadig udbud i udlandet, hvor der også investeres i jernbanen og foregår sporarbejde. Argumentet med at vente med at udlicitere til man er "færdig" holder ikke, da der jo netop skal være fornyelsesarbejder også i fremtiden. Det handler nok mere om, hvorvidt resten af "systemet" er gearet til udlicitering -herunder er i stand til at lave kontrakter, der ikke bliver et tag selv bord for en juridisk stærk modpart.

Mon ikke forholdet mellem spærring af spor og betaling af erstatningsbusser vil give "debat" hvis operatøren var mere kommercielt drevet end DSB

  • 1
  • 0

Nationalister al national infrastruktur. Udbud benyttelsen heraf til den med det/den bedste tilbud/dækning, til laveste pris!
- Sådan!

  • 2
  • 4

P.S.: Det gælder, naturligvis, ikke kun skinner og sporveje!
Lysledere, veje, broer, tunneller og alt andet infrastruktur, bør alene være i befolkningens hænder.
Benyttelsen heraf kan så udbydes.
(Well! Ca. Som sagt ovenfor.) ;-)

  • 2
  • 1

Er der nogen, der i ramme alvor mener, at blot fordi andrelandes statsejede jernbaneselskaber kommer til at køre på danske skinner, at så ændrer det noget som helst? DSB er dog dem, der trods alt kender Danmark bedst. Se dog hvordan det er gået i Sverige og England: dyrt og dårligt. Og hvad er der kommet ud af at lade private køre på de tyske skinner, når problemet dér ofte har været en overbelastet og nedslidt infrastruktur.
Og omvendt: se til det land i Europa hvor jernbanesektoren fungerer allerbedst - på alle måder - Schweiz. Her er der ingen der kunne drømme om at sende togtrafikken i udbud. Her er man godt klar over, at en velfungerende togtrafik skal koordineres med de øvrige transportmidler, med lokale behov og med udstrakte miljøhensyn mv.
Men da fortalerne for udbud stort set stemmer på faktabenægterne i Venstre og LA, så er det jo ikke så underligt, at resultatet af undersøgelsen bliver der efter.

  • 5
  • 1

At der kommer nogen kompetente kontrakt-skrivere til, gider ikke flere skandaler som vi havde på østkystbanen med aflysninger i stribevis og kæmpe underskud, pga dårligt formuleret kontrakt og nul kompetente folk til at overvåge hvordan partneren forvalter sit ansvar.

Præcist det samme gør sig gældende for IC4 skandalen, komplet inkompetence over hele linjen.

Alle kontrakter er generelt meget vagt formuleret, så ingen bliver straffet for ekstrem inkompetence eller dårlig service.
Så vi har kabelbrud på internet, og chauffører udebliver fra ruter.

  • 3
  • 0

Der er absolut ingen garanti for at det bliver billigere og bedre bare fordi man udliciterer flere jernbanestrækninger bare spørg i England, de har jo snart kørt med systemet i mange år. Med mit kendskab til det hele, er det stort set lige så elendigt som i Danmark. Man kunne jo starte med at kræve et større ansvar fra de mennesker der sidder i toppen af DSB's ledelse. Man burde ikke kunne slippe "ustraffet" for en bommert som IC4. Det kan godt være at indkøbsstedet var politisk bestemt, men det var DSB's ansvar at kontrollere om udbyttet levede op til specifikationerne. Derfor havde man folk stationeret i Pistoia for at følge og kontrollere processen. Når man ser hvad der kom ud fabrikken dernede kan man undre sig over, hvad de mennesker har fået tiden til at gå med. Det er jo absolut ledelsens ansvar om det arbejde bliver gjort godt nok.

  • 1
  • 0

I stedet for at DSB har en udviklingsafdeling for lokomotiver og Tog, burde denne nedlægges og i stedet erstattes af indkøbere.
At DSB overhovedet har Arkitekter og Lokomotiv ingeniører i sin stand er utroligt. Da de skal køre tog og ikke bygge tog.
Det er desuden et velkendt problem, at DSBs udviklingsafdeling, har den holdning, at kun Diesel fungere. GLEM DET. Det er gammeldags og burde forlængst være skrottet. Nu vil DSB og regeringen presse et EU forslag nedstemt eller udsat, så man kan købe flere diesel tog, i stedet for at man så til at få opgraderet jernbanen, så der atter kunne komme godstog på jernbanen, til at køre gods imellem Hirtshals og Padborg (øvrige EU), samt Esbjerg og Padborg (Øvrige EU)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten