Det førte til Benny Engelsbrechts afgang som transportminister, da Ingeniøren i starten af året kunne afsløre, hvordan han havde grønvasket Folketingets store infrastrukturaftale til 160 mia. kroner. Ministeren havde - selv om forhandlingsparter fra flere partier havde spurgt efter beregninger - udeladt at fortælle om en beregning, der viste en udledning på flere millioner ton CO2 fra anlæg af aftalens veje og broer.
Nu er Ingeniørens journalister på sagen nomineret til den fornemme specialmediepris Anders Bording journalistpris
Nomineringen, som Ingeniøren deler med mediet MobilityWatch, gives af juryen for "at afdække, hvordan regeringen under forhandlingerne til infrastrukturplanen i 2021 ikke havde videregivet beregninger for CO2-udledningen i anlægsfasen, selvom de fandtes og selvom Folketingets partier efterspurgte dem. Stærk research, vedholdenhed og solidt journalistisk fodarbejde blev udslagsgivende for, at transportministeren måtte fratræde”
Anders Bordings journalistpris uddeles hvert år af Danske Medier til et specialmedie.
Ingeniøren og søstermediet Version2 har flere gange modtaget prisen, senest i 2020 for dækningen af sløseri med SIM-kort-sikkerheden i telebranchen og i 2018 for dækningen af det skandaleramte signalprojekt på jernbanen.
Endnu en nominering
Ud over den prestigefulde journalistpris uddeles også en Anders Bording mediepris og en idepris.
Ingeniøren er i år også nomineret til medieprisen for omlægningen af vores indholdstilbud fra ugeavis til fyldigere 14. dages avis kombineret med flere digitale tilbud til abonnenterne.
»Det er en nødvendig og veleksekveret omstilling, der opleves som et løft af både unge som gamle medlemmer,« skriver juryen.
Om Ingeniøren også vinder priserne, mediet er nomineret til, bliver afsløret ved en prisuddeling 1. september
