Ingeniøren til læserne: STOP cykeltyven
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingeniøren til læserne: STOP cykeltyven

Selv tak ... Illustration: Foto:Pixabay

Stort set alle danskere har prøvet at få stjålet en cykel. I 2015 blev der anmeldt 55.328 cykeltyverier, men eftersom kun en del af de stjålne cykler anmeldes, regner man med, at tallet er langt højere. I Københavns Kommune antager man i et notat, at antallet af stjålne cykler er det dobbelte af de anmeldte.

Læs også: Cykeltyverier gør dine forsikringer dyrere

Og gerningsmændene er alt fra professionelle cykeltyve til spritstive Henning, der skal hjem fra byen og tager sin næstes cykel i stedet for at gå hjem. I en undersøgelse fra Gjensidige Forsikring erkender 13 procent af alle svarpersonerne, at de har stjålet en cykel. I en lignende undersøgelse foretaget af Alm. Brand Forsikring var dette tal 22 procent. Til sammenligning dyrkede 16 procent af danskerne vores nationalsport, fodbold, tilbage i 2011. Cykeltyveri - hvad enten det er til brug eller videresalg - er med andre ord så almindeligt i Danmark, at det ligner en nationalsport.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

Det vrimler med guides til, hvordan man undgår at få stjålet sin cykel. Oven på alle de guides har vi lavet en hurtig guide til, hvordan man bliver to hjul, et stel og en krank fattigere.

Læs også: Ingeniøren til læserne: STOP cykeltyven

Opklaringsprocent: En halv

Det er noget, der kan mærkes i forsikringsselskabernes budgetter. Ikke mindre end 10 procent af de forsikringskroner, der udbetales efter tyveri, går til ofre for cykeltyverier.

»Det er klart, at en så stor bestanddel af de samlede udbetalinger påvirker prisen for de enkelte forsikringer,« siger skadesdirektør i Alm. Brand Brian Wahl Olsen.

Læs også: Unge ingeniører bekriger cykeltyve med elektrisk cykellås

Opklaringsprocenten på cykeltyverier er på godt en halv procent. En så lav rate medfører, at 60 procent af danskerne cykler rundt på cykler, der er mindre end fire år gamle. Men det tyder heller ikke på, at politiet gør sig voldsomme anstrengelser for at løbe cykeltyvene op. I et skriftligt svar til Ingeniøren skriver Rigspolitiet det på en lidt indirekte, men dog umisforståelig måde:

»Der foregår altid en prioritering i det daglige ude i politikredsene af de mange typer af opgaver, politiet forventes at løse. Men det er ikke det samme som, at vi ikke sætter ind mod cykeltyverier.«

For eksempel nævner Rigspolitiet, at politiet netop nu døjer med ekstra opgaver som ‘grænsekontrol og sikkerhedsopgaver i København.

Find Løsning: Tyveriet skal forhindres

I vores idéudvikling på redaktionen kom vi frem til, at der er to måder, hvorpå man som privat kan komme problemet til livs.

For det første skal selve tyveriet forhindres. Mest nærliggende med en solid lås. En undersøgelse foretaget af Alm. Brand Forsikring fastslår, at 90 procent af alle cykler stjålet i Danmark er låst, når de stjæles. Men selvsamme undersøgelse siger også, at der ofte skal en 2,1 kilo tung lås til, før risikoen nedsættes markant. Så de traditionelle låse er næppe svaret.

Læs også: Sådan sikrer du dig, at din cykel BLIVER stjålet

Den tidligere transportminister Magnus Heunicke satte i 2015 gang i en idékonkurrence, der skulle gøre noget ved problemet. Det resulterede i en vinder og et notat med et idékatalog. Vinderen pegede på en teknisk løsning med cykelstativer, hvor alle kan låse deres cykler fast. I den forbindelse er der blevet bevilliget omkring 34 millioner fra en pulje under Transportministeriet til bedre parkeringsmuligheder for cyklister.

Men det kniber med resultaterne og de nye cykelstativer. Cykeltyverierne fortsætter.

Find løsning: Cyklen skal findes igen

Det var selve sikringen af cyklerne. I et par efterfølgende artikler tester vi blandt andet på de såkaldt brudsikre cykellåse. Men når først tyven har været der, skal man kunne finde den igen. Personligt har jeg før haft succes med at lede omkring banegårde og boligbyggerier ugerne efter tyveriet. Men der må være smartere måder at finde sin stjålne cykel på. Der findes allerede diverse GPS-løsninger. Flere af dem som startups. Men de er desværre ret dyre, fordi de bygger på abonnementsordninger. Og derudover løber de små SIM-baserede trackers tør for batteri. Derfor vil vi i opfølgende artikler se på en række af disse løsninger og sammen med læserne gøre et forsøg på at forbedre dem.

Byd ind med løsninger

Ingeniøren er kendt for sine aktive og vidende brugere, og derfor vil vi gerne trække på jer i de kommende par ugers arbejde med at lægge hindringer i vejen for cykeltyvene. I sidste ende er det planen at præsentere ideen for Dansk Cyklistforbund og forsikringsselskaberne.

Så allerførste spørgsmål: Hvordan låser man bedst sin cykel, så cykeltyven må give op? Vi samler op på jeres bidrag i en efterfølgende artikel

Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Afskaf den danske lov om danske stelnumre og erstat den med en tilsvarende europæisk. Det vil sikre sporbarhed på tværs af hele europa.

Mht. lås. Så er det bedste råd jeg kan igve at flyve i flok og ikke skille sig ud. Køb en kedelig sykel designmæssigt og stil den sammen med en hel masse andre cykler, så er chancen for at netop din bliver stjålet mindre. Sikre dig en lille smule bedre end de andre, men ikke så meget at din cykel skiller sig ud.

  • 11
  • 6

Jeg har ikke et løsningsforslag til de professionelle tyverier (jeg har set et i Århus, hvor de skar låsen over med en vinkelsliber, og ind i en kassevogn så hurtigt at jeg end ikke kunne nå over vejen).

Løsning til brugstyveri er, udover at låse cyklen, at tage sadlen med.

Min sadel er monteret på sadelpinden med quick release. Endnu ikke stjålet.

  • 6
  • 2

Helt ærligt, bliver der hugget cykler der åbenlyst ikke virker ?
hvad med at låse sin cykel, klik saddel eller styr eller kæde af, og i rygsækken med denne lille del,
(sjovt en anden fik samme ide)
Man kan også gøre noget så simpelt som at skrue begge ventiler ud, og med vidre i lommen,
husk pumpen selv :-)

Nu vil tyven vælge en anden cykel.

  • 1
  • 5

Helt ærligt, bliver der hugget cykler der åbenlyst ikke virker ?
hvad med at låse sin cykel, klik saddel eller styr eller kæde af, og i rygsækken med denne lille del,
(sjovt en anden fik samme ide)
Man kan også gøre noget så simpelt som at skrue begge ventiler ud, og med vidre i lommen,
husk pumpen selv :-)

Nu vil tyven vælge en anden cykel.

Dejlig simpelt og det vil helt sikkert løse mange af de tilfælde hvor Henning stjæler en cykel på vej hjem fra byen, men vil det stoppe de professionelle som nemt kan erstatte de små dele som en sadel eller kæde?
Og så har jeg ikke plads i min computertaske til en sadel eller et styr og har ikke vildt meget lyst til at have en beskidt kæde derned.

  • 2
  • 0

...men jeg har boet (og cyklet) godt 6 år Berlin nu - en by hvis cyklister bruger kæde- og/eller bøjelåse (der er noget kraftigere end den i DK populære Basta-"slå op med en hammer"-kliklås) med hvlike de ALTID fæstner stellet (ikke forhjulet) omkring nogle tykke stålbøjer, som Berlin har opsat. Læg dertil at tyskerne er økonomisk kompromiløse hvad angår teknisk kvalitet (ses ofte i form af dyrt cykelvalg) og resultatet bliver, at cyklen kommer med op i lejligheden ved hjemkomst. De tyske forsikringsfirmaer er desværre ikke så rundhåndede som de danske, så kan jeg godt forstå besværet.

Omvendt... ved ethvert besøg i min fødeby er jeg ofte forundret over den nærmest naivt ø-mentalitets-agtige tillid der præger cykelaflåsningen af gennemsnitscykler (selv en attraktiv Bullitt har ofte kun én lås). Jeg mener dermed artiklen's viste offer ikke er helt repræsentativt ift. det absolutte antal, idet der vises en fornuftig fastlåst (dog komplet skrældet) kvalitetscykel (hvor stellet da er reddet ;-).

En del-årsag til "naiv aflåsning" i DK kan dog være vild mangel på frie metalstænger på offenlige knudepunkter, steder hvor KBH hellere vil tilbyde "hjulholdere" ...til hjælp med balancen. Det sagt, skal der selvfølgelig findes nogle schlaue løsninger på det omfattende cykeltyveri. Jeg tror bare at bedre mulighed/tradition for at fastlåse stellene med bedre/flere låse ville irritere tyvene en smule mere...

  • 4
  • 2

Som nævnt kommer man langt hvis man kan fjerne en væsentlig del for funktionen af cyklen, gerne en synlig en.
Skal man stoppe de professionelle, så skal der helt andre metoder til. Tracking kunne være en god en, eller en klampe der er så massiv at en boltsaks ikke kan nå om den, og en vinkelsliber skal bruge mere end et minut for at slibe den over. Ulempen ved en sådan er så både størrelsen og vægten, eller at den kun er lokalt monteret.
Måske noget kraftig væv som det det bruges til hydraulikslanger, og så noget let 'fyld'?

  • 2
  • 0

Der findes også en 1/1 løsning - dramatisk op med strafferammen:

Hug højre hånd af de slemme tyveknægte - så kan de lære det !

  • 6
  • 7

i kan INTET stille op mod prof tyve, der kommer i varevogne og har vinkel slibere med.
men hvad er % delen af cykler disse tager ?
Jeg tror at langt de fleste forsvinder pga den dovne tumpe der ikke gider gå hjem halv-fuld fra byturen,
tumpen har ikke noget værktøj med, men kan uden det store arbejde finde en cykel der kan transportere ham hjem, hvorefter han smider den i en busk i nærheden.
Det er typisk DAMECYKLER der ligger og flyder i buske alle steder. man undres.

  • 1
  • 2

Låsen skal ikke spærre funktionalitet, men skabe den. Så skal tyven ikke bryde den op, men i... det lader sig ikke gøre med vold.
Eks. kunne være en lås der låser forgaffel og frempind så styret ulåst drejer frit rundt.

Kun højere straffe virker imod de tyverier der er egentlig berigelseskriminalitet (inkl. cykler stjålet fra private hjem). Bødestraffen skal være så høj at den standser de fleste og gøre der rentabel at fange resten.

  • 7
  • 0

Ligesom et elektrisk hegn, så 12KV pulser på cyklen. Og en fjernbetjening til at slå det fra.

Det er prøvet med biler før i tiden og virker fint.

  • 6
  • 2

Hvis du gør låsen til en integreret del af cyklen, i sådan en grad hvor at skulle låsen blive brudt, jamen så kan cyklen ganske enkelt ikke bruges, uden det kræver en udskiftning af den defekte del.

  • 9
  • 0

Når så mange cykler forsvinder sporløst, så er det jo ikke kun fordi, nogen "låner" dem på vej hjem fra en tur i byen. Jeg fik engang stjålet en meget brugt cykel fra et aflåst kælderrum (jeg var holdt op med at bruge cykelkælderen, fordi det fungerede som reservedelslager for nogle lokale). Jeg pløjede omegnen inden for 10 km radius igennem samt rutebilstation og banegård. Intet. Politiet fandt den heller aldrig. Et internationalt stelnummersystem kunne teoretisk hjælpe, men i forvejen flyder dyre biler til visse lande for at blive solgt der, så det vil næppe gøre megen forskel. Hvis der er folk med vinkelslibere og en varevogn/lastbil ude, så skal man lureminere sin cykel for at undgå tyveri.

Men så får man nok andre og større problemer.

Men det kunne da være sjovt, hvis politiet begyndte at efterforske cykeltyverier.

  • 2
  • 1

Som så meget andet politiarbejde, kunne man jo sætte private firmaer, til at finde de stjålne cykler og rydde op i de efterladte.
Flere af de stjålne cykler bliver kvast i storskrald, som jo er ligeglade med om det er stjålne cykler eller ej. I gamle dage var det et job for politiet, at tage sig af herreløse cykler. Jeg har et par gange, været med til at smide ca. 50 herreløse cykler om året til storskrald, samlet fra én gård i København. Det kunne politiet ikke tage sig af.
Jeg vil også foreslå at man laver tydeligere og mere synlige stelnumre, således at man nemmere kan se om en cykel er på listen, over stjålne cykler.

  • 6
  • 0

Hvis man låser sin cykel kan stive Henning ikke cykle hjem på den. Forudsat man har en lås som ikke kan sparkes op fordi den ikke er godkendt eller bare er gammel/slidt. Hvis man ikke magter dette er der næppe håb for andre tekniske løsninger.
At 90% fortæller deres forsikringsselskab at cyklen var låst er ikke just en pålidelig kilde for mængden af låste cykler som bliver hugget. Hvis man har glemt at låse den får man jo ikke nogen forsikringspenge.

Problemet er folk de professionelle der stjæler cykler med henblik på videresalg. Det er også dem som politiet ville få noget "ordentligt" ud af at fange. Hvis politikerne så bare vil give dem tid til det.

  • 6
  • 1

Mit forslag om EU-stelnummerering er netop et våben mod de professionelle tyve.
De vil herefter ikke blot kunne flytte en lastbil af cykler over en grænse og i næste land møde et politi, der ikke er i stand til at melde en cykel stjålet eller checke på i et fælles register over stjålne stelnumre på tværs af landegrænser.

Fælles EU krav vil sikkert i praksis komme til at gælde for hele europa, da de sidste få lande vil have et for lille marked til at lave specialløsninger for disse.

  • 5
  • 1

Jeg holder også på at fælleseuropæisk stelnummerregister vil være et rimeligt effektivt middel mod de professionelle tyve. De skal nok finde på måder at omgå det, men det skal bare gøres tilstrækkeligt besværligt før de ikke gider. Men det kræver så også at politiet i de forskellige lande rent faktisk yder en indsats og sørger for at stelnumrene bliver checket, for hvis der aldrig er nogen der kigger efter, så kan det jo være lige meget.

En GPS tracker fungerer nok næppe særligt godt. De er nemme at jamme indtil man når frem til et sted hvor man i ro og mag kan afmontere dem.

  • 2
  • 0

Folk stjæler også dyre cykler for at få delene, hvorefter de saver stellene i stykker og skaffer dem af vejen.
Jeg kiggede engang i en nedbrydningscontainer(jeg kan ikke lade være :o). Der lå fire bæreposer indeholdende nye cykelstel savet i små stykker. Det giver kun mening pga. stelnumrene.
En anden gang var jeg med en kammerat, som havde fået tilbudt nogle fine cykelhjul. Sælgeren var en ung kvinde i et pigekollektiv, som i et skab havde et større lager af dyre cykeldele. Det var li'som underforstået, at det var en tystys geschæft.
Så anekdoten taler for mig at se sit tydelige sprog.
Jeg tror ikke på at EU stelnumre vil hjælpe meget mere end danske stelnumre. Bl.a. fordi grænserne er åbne.

  • 3
  • 0

Af ovenstående lader det til, at et godt værn mod de fleste tyverier er en kraftig lås (evt. flere). Problemet herved er imidlertid, at de er meget tunge at bære rundt på!

Hvorfor er låsen noget man selv medbringer? Hvorfor ikke have stativer med integreret lås? Det kan være noget meget lig den traditionelle bøjlelås, så der simpelthen er en bøjle over hjulholderen (den type holdere der nok er flest af på cykel-p-pladser) eller måske en "klap" eller en række tænder, der vipper/skyder op og igennem cykel på strategiske punkter (midt i stellet og hjulene - der skal man nok se på noget der passer til flest mulige typer stel).
Med denne løsning tænker jeg, at der opnås væsentlig bedre sikkerhed på de vigtigste steder. Det kan suppleres med en mindre, simpel lås (som nu), som man nok er nødt til at have, for at kunne låse derhjemme eller i arbejdspladsens cykelskur.

Hvem der så skal betale? Tja, det må jo være i nogen interesse, at raten af stjålne cykler sænkes, så måske kan man starte der...

  • 5
  • 0

har man lavet cykelstativer på Bruunsbro over banen på den måde, at man skal helt til broens ender for at komme videre.

  • 0
  • 0

Stive Bjarne, Henning eller Betinna kan man ikke gør noget imod og de tager altså heller ikke låste cykler. Bjarne kan i en brandert let blive fristet til at tage stive Betinnas cykel, fordi at hun glemte at låse den (det gør det ikke på nogen måde ok).

De professionelle tyverier, kan man til gengæld ret let gør noget ved: Politiet kan oprette en taskforce, købe nogle dyre cykler og placere dem rundt omkring med GPS i, selvfølgelig forsvarlig aflåst, så folk ikke bliver fristet til at tage dem (når man står med en batteridrevet vinkelsliber og skær i en cykellås, så er man ikke "bare lige" blevet fristet).

Når de så bevæger sig, så ved man at den er blevet stjålet og tyvene kan på gribes. En professionel cykeltyv kører jo rundt i en varevogn, måske hver eneste dag og det må alt andet lige fylde godt i statistikken. Som artiklen påpeger, så er det nærmest risikofrit, da politiet ikke interessere sig. Hvis de gjorde det, så er jeg sikker på at antallet vil falde (udryddes vil det selvfølgelig aldrig blive!).

  • 7
  • 1

Hvad med en synlig nummerplade. Den tager du med når du forlader cykel. Hvis man kører cykel uden nummerplade er den stjålet! Nummerplade selvfølgelig linket til stelnummer. Så de to ting skal passe. Kontrol er mulig via register.

Eller..
Man kunne digitalisere nummerplade. Chip med kode sidder i stel, nummerplade skal sættes på stel, så kontakt med chip opnås. Chip kode og nummerplade skal passe sammen, ellers er nummerplade ikke aktiv. Og en stjålet cykel er nem at identificere.
Så behøver man næsten ikke lås på cyklen.

Flemming Hammershøy

  • 3
  • 2

Fik stjålet min Scott racer fra min søns skole mens jeg var til møde. Den var låst med Abus Bordo (den største de havde) fastgjort til forankret cykelstativ. Cykel og lås var væk.
Erstatningscyklen (en Cube Cross) blev stjålet fra samme skole og samme stativ låst på samme måde 1½ måned senere.
Så gik jeg over til tricket over dem alle; en billigere Centurion Free Basic. Jeg startede med en Sonos alarm, der burde reagere på bevægelse og udløse alarm, men efter noget tid blev det klart at den var så uduelig at en hver kunne liste væk med cyklen uden problemer.
Så den lås er nu (efter en knækket nøgle) udskiftet med en af de helt simple stelmonterede låse fra Basta.
Jeg har nu haft min cykel i snart 2 år :)
Så jeg tilslutter mig at købe ikke-attraktive cykler. For de professionelle tyve er det underordnet hvilken lås du har.

Derudover lyder det helt rigtigt som Andreas Bach Aaen skriver, at en separat dansk lovgivning ikke giver mening når nu cykelkriminaliteten er international.

  • 5
  • 0

Så gik jeg over til tricket over dem alle; en billigere Centurion Free Basic.

Virkede ikke for mig med to stjålet Centurion Basic inde for et års tid. Den ene over i købet over 10 år gammel og låst til cykel-stativet med en kæde foruden den normale lås.
Da den "nyere" kom til salg på den blå avis var der heller ikke meget hjælp at hente fra politiet, så den måtte jeg selv tage ud og hente (fik den også retur uden hverken problemer eller betaling)

Den professionelle cykeltyv vil altid hugge den mest attraktive han kan komme til. At have en "ikke-attraktive" cykel hjælper kun så længe du har en dårligere cykel end de fleste andre. Ellers ender det som i Amsterdam hvor alle kører på gamle havelåger (der også bliver hugget)

  • 3
  • 0

Hvor stort er problemet økonomisk:
Vi antager at der stjæles 110000 cykler om året. (Det dobbelte af 55000).
En typisk cykel koster mellem 2000 og 6000 kr.
Dermed har de stjålne cykler en nyværdi af 200-500 mio. kr.
(Til sammenligning bliver der i Vesteuropa stjålet 700000-800000 biler til en nyværdi i 100-mia-kroners-klassen).

For den enkelte cykelejer får man nogle forsikringskroner og kan på den måde få en ny cykel til kraftigt nedsat pris. (Ikke en uoverkommelig ny inverstering)
Forsikringselskabet sætter bare en lidt højere præmie.
Mere politi betyder højere skat så politikkerne er heller ikke intresserede.
(De 200 mio kunne ellers betale for 400 betjente, der ikke lavede andet end at finde cykler. Hver af dem skal så finde 275 cykler/år eller ca. 1 pr. arbejdsdag. Men det vil som sagt flytte betalingen fra forsikringspræmien til skattebiletten. Hvis der var 400 betjente på sagen ville tyveriet af cykler rasle ned også var man nød til at afskedige dem igen eller sætte dem til at opklare indbrud!)

Kort sagt: Ingen er faktisk intresserede i at ændre den nuværende ordning.

  • 6
  • 5

Hvis forsikringen ikke dækkede, eller der kun var en særskilt forsikring til cykler (som tilsyneladende ville blive rasende dyr, cirka 1/4 cykel per år plus overhead), så blev ansvaret for cyklen lagt 100% på ejeren, og ejeren tvunget til at finde løsninger.

Det ville generelt motivere til at få den bedste cykellås på market, aflåste cykel stativer, overvågning af cykel parkeringer osv. Ind til reelle løsninger dukker op i dit lokal område, ville du således ikke tage din splinter nye cykel og parkere den på stationen med en middelmådig lås, men måske vælge at cykle til stationen på en gamle brugt cykel med den bedste lås der findes.

Hvem ved, stationen ville måske starte med at tilbyde beskyttet parkering for 5 kroner om dagen ? Måske ville der opstå GPS baseret detektiv firmaer, som "stjal" dem tilbage, eller hvad ved jeg. Udbydere af løsninger, hvad enten det er låse eller parkerings muligheder vil dermed finde på nye løsninger, da cykel ejerne dermed har et reelt behov.

  • 4
  • 1

Afskaf den danske lov om danske stelnumre og erstat den med en tilsvarende europæisk. Det vil sikre sporbarhed på tværs af hele europa.


Det forudsætter vel, at der er et EU stelnummer.

Jeg vil også foreslå at man laver tydeligere og mere synlige stelnumre, således at man nemmere kan se om en cykel er på listen, over stjålne cykler.


En lille device som nummerplade og så findes der allerede løsninger
https://www.thetrackr.com/sticker
https://www.thetileapp.com/en-gb/

Hvis det nu blev gjort lovpligtigt at have den slags på nye cykler, og strafbart for "ejeren" hvis den ikke er der. Og at det skal være producenten som leverer ID'et, så bliver det svært at sælge sådan en tingest. Og enhver kan bare downloade en app og identificere en herreløs cykel, hvis den altså er stjålet.

Forsikringsselskabet kan også blot ansætte en mand til at går en tur rundt i byens cykelstativer, og bingo.

  • 3
  • 0

Jeg har svært ved at se, at man kan løse cykeltyveri-problemet på enkelt-cykel-niveau.
Jeg synes, praksis har bevist, at man ikke kan beskytte en individuel cykel, hvis tyven vil have cyklen.

Så hvis man vil nedsætte mængden af cykeltyverier, skal man lægge en ekstra forhindring ind.

Mit forslag er at bygge cykelly i det offentlige rum tilsvarende, det vi kender fra privaten i form af aflåste cykelskure, cykelkældre, garager og hvor vi ellers kan stille bag en (låst) dør.

Fx. i en dome (som denne http://domeofvisions.dk) vil man kunne etablere 300-500 cykelpakeringspladser, og samtidig have plads til 2-3 små butikker. Butikkerne kunne være en cykelsmed eller et lille spisested.
Med 1-2 indgange og ”overvågning” fra butikkerne vil det være risikabelt for de professionele tyve at stjæle der. Hvis der bliver aflåst om natten, afskære man ”jeg-skal-lige-hjem”-tyverierne.
Man kan lave aflåselige cykelbokse for dem med de dyre cykler, der gerne vil have ekstra sikkerhed.
Det vil være muligt at lave et betalingssystem. Ved at have cyklerne under tag nedsætter man desuden den tæring og nedslidning af cyklerne, der er ved at ”opbevare” dem under åben himmel i regnvejr.

Men i og med man laver en ekstra forhindring for tyvene, gør man det naturligvis også mere besværligt at parkere sin cykel. Så her skal der arbejdes på dem med den mentalitet, der foreskriver at man har ret til at stille sin cykel lige præcist der, hvor man skal hen. Her kunne man sætte ind med en cykelpakeringsvagtordning. Der er plads til ca. 110 cykler på udvendig side, for dem der vil hente cyklen uden for åbningstid, og for dem som har travlt.

Men man skal passe på visuelt med disse store cykelly. De kan meget let gå hen at blive rigtig grimme.

  • 2
  • 0

Vi lever ikke i Frode Fredegods dage.
Man kan iflg. ovenstående ikke beskytte sig.
Tyvene bliver ikke straffet - det samme gælder indbrud.
I stedet bruges der uhyrlige ressourcer på at måle hastighed på biler - der er slet ikke noget forhold i dette.

  • 5
  • 4

Det har man jo også i vist omfang gjort.
Jeg har en forsikring, som er billigere fordi der en selvrisiko på cykler. Og efter at jeg nu har fået stjålet 8 cykler, køber jeg kun cykler til omkring 1000 kr.

Alt i alt sparer jeg sikkert ikke meget ved at have selvrisikoen. Men jeg sparer en masse papirarbejde. Og jeg skal ikke så tit skifte bremseklodser og dæk :-)

Jeg maler nu mit navn med store grimme bogstaver i Hammerlak på cyklen.
Det gør den forhåbentlig mindre attraktiv at stjæle. Og hvis den bliver i Danmark, møder jeg den måske en dag på cykelstien og så kan jeg genkende den.

  • 5
  • 0

Cykler der stjæles, blot for at efterlade dem et andet sted, burde kunne genfindes, hvis vi var mere villige til at hjælpe hinanden. Det er bare tidskrævende, at kontrollere alle cykler man møder på sin vej.

Hvis det var nemmere at aflæse cyklens stelnummer, som f.eks. med en QR kode, så er det jo bare at tage et billede og kontrolle nummeret op mod en database. Politiet har allerede en app, hvor man kan kontrollere stelnummeret. Hvis den blev ændret til at kunne læse en QR kode, så ville det være nemmere at hjælpe andre.

Yderlige skal ejeren af cyklen vide, hvor cyklen er fundet. Dette kunne f.eks. løses ved at Politiets app sender GPS koordinater videre til ejeren i en mail.

  • 5
  • 0
  1. Hæv straffen for tyveri og køb/salg af tyvekoster. Det her er planlagt - folk har god tid til at tænke over konsekvenserne.

  2. Byg en lås ind i stellet - fx en metalpind der låser kranken. Vigtigt er det at man er nødt til at ødelægge cyklen for at omgå låsen.

  3. Put en "cykeltransponder" ind i alle nye cykler. En dims der svarer hvis den bliver pinget. Opsæt cykeltransponder-interogatorer i nærheden af alle grænseovergange (Øresundsbroen, færger, Storebæltsbroen, Padborg, etc.). Når en bil kører forbi sende cykeltransponder-interogatoren en forespørgsel til alle cykler i bilen som så svarer. Hvis der er mere end et par cykler i bilen, tages billeder og politiet sættes på sagen. Transponderen i cyklen placeres forskellige steder.

Det sidste sikrer at man ikke lige kan rende afsted med 200 cykler fordi alle skal skilles ad og transponderen pilles ud. Som ejer kan man putte sin cykel på en "whitelist" af cykler der må tages ud af landet og således ikke trigge politiet.

  • 6
  • 0

Mod det banale cykeltyveri kan jeg godt lide ideer med at låse kranken, eller styret. Man kunne også have mulighed for at sadlen kunne vippes op og låses i den position, det ville også holde den lidt mere tør i regnvejr.

  • 2
  • 0

Måske har jeg bare været usædvanlig heldig...Har kørt på den samme halv-racer siden 1983. Den har ikke været stjålet én eneste gang, og der har ikke været gjort forsøg derpå. Jeg har cyklet i København og Nordsjælland i hele perioden, haft den med på i udlandet. Og jeg h ar stadig cyklen.
Måske har jeg bar været usædvanlig heldig....
Hvad gør jeg: Bruger alm. fastmonteret lås + en 3 kilo kabellås. Lænker altid cyklen til en fast genstand, når jeg stiller den ved en station, biograf el. lign.

Mht. de mange cykler, der stjæles - så kan man fx på mange stationer se, at folk glemmer at låse, eller at låsen er af så ringe kvalitet, at den kan sparkes op uden større besvær. Så mit råd er: husk at låse hver gang, og køb en solid kabellås. Så har tyvene heller ikke så let spil.

  • 3
  • 0

Stil en dyr låst racercykel ved s-togstation en mørk nat og lad politiet ligge på lur og fang dem på samlebånd. Efter et par uger er regionen være støvsuget for cykeltyve :)

Selvfølgelig skal straffene lige justeres, ellers har det ingen effekt. Måske noget med "3 strikes and you're out".

  • 7
  • 1

Jeg var selv med til at teste Diims hos min forrige arbejdsplads:
http://www.ideaal.dk/cykeltyverier-opklare...

Min kollega fik stjålet sin cykel. Vha den installerede Diims-tracker, som alle danske postbiler kan spore, når de er tæt på, lykkedes det min kollega at finde en trailer fyldt med cykler. Den var formentlig klar til at blive kørt ud af landet.

Sporingen hjælper dog kun i de områder, hvor postbiler med sporingsenheder kommer tæt nok på. Og når først cyklen er uden for landets grænser, er den ikke meget bevendt. Men en GPS-tracker vil højest sandsynligt heller ikke være bevendt i sidstnævnte tilfælde, da det danske politi ikke har ressourcer til at jage cykeltyve i andre lande.

  • 2
  • 0

Gør plads i byerne til et bemandet parkeringshus til cykler. Integreret med et cykel værksted som også indlevere og udleverer cyklerne. Få repareret/vedligeholdt cyklen samtidig.

  • 1
  • 1

Alle færdes jo med en mobil.
Opfind en app som kontinuerlig via bluetooth sender en personlig kode.
I cykelstellet sidder et batteri, som driver bluetooth modtageren og en låsemekanisme. Vi har hørt om skjulte elmotorer i cykelstel til cykelløb, så en vis mængde kapacitet bør der kunne gemmes.
Alt dette isenkram skal sikre at sædet IKKE falder et par centimeter ned ved påvirkning - - - - og påvirker aftrækkeren til det enkeltløbet jagtgevær, som sadelpinden og forlængelsen i stellet i virkeligheden består af!!!!!

Nåh - ja, undlad at låne din cykel ud.

  • 0
  • 0

Det skal være krav om stelnumre med stregkode/idtag. forsikrings selskaber skal så oprette en kontrol enstans der går rundt ved banegårde og andre hoved punkter og finder cykler. Jeg tror forsikringsselskaberne kunne få pengene hjem på den måde og dermed mindske tyverier

  • 0
  • 0

Hvis alle ejendomme med facade direkte mod offentlig vej blev forsynet med særdeles kraftige/hærdede og indmurede øjebolte (ved lov f.eks. ) i en indbyrdes afstand på 100 cm, således at der reelt er øjebolte nok at låse sin cykel til - og den enkelte cyklist af hensyn til forsikringen skulle bruge en egnet lås til formålet - så ville det sandsynligvis sætte en stopper for lejlighedstyveri og måske også de mere organiserede, med hele cykelstativer der fjernes med lastbiler. Et hus løber ikke så langt :-)

  • 2
  • 1

Alle eksisterende cykellåse har den ulempe, at de kan brydes op ved brug af vold; stærkere cykellåse, mere vold. Måde at bryde voldsspiralen på ville være at gå den modsatte vej: at konstruere en cykellås, der ikke kan brydes op med vold. Cykellåsen skal med andre ord være konstrueret således, at cyklen "ødelægges, dvs. gøres uanvendelig, når den låses (lidt som den ½-løsning med at fjerne sadlen). Først når cyklen "låses op", virker.
Jeg foreslår med andre ord, at låsen virker på den måde, den rammer noget sårbart, dvs. knyttes til styr eller krankaksel. Den kunne fx virke på den måde, at man ved at "låse" cyklen løsnede styret, så det kunne dreje frit omkring, eller ved at låse cyklen løsnede den ene pedal, så den kunne dreje frit, og derfor hang løst ned, når cyklen var "låst". Fordelen ved det løse styr i låst tilstand ville være, at cyklen samtidig ville fylde mindre i cykelstativet, og helt synligt være "låst". Fordelen ved at lave en anordning, der kunne løsne den ene pedal ville være, at låseanordningen ville gøre cyklen endnu mere ukampdygtig. Begge løsninger, kunne udbygges med en kædelås, således at nøglen til "låsen" passede til både at løsne og fastgøre cyklen, til glæde for de cyklister, der kører på kostbare cykler. En ulempe ved begge løsninger, er at de kræver enten en speciel låse-styr-/frempind eller en speciel låse-krank/pedal. Men en lille ulempe i forhold til den ærgrelse, det er, få sin cykel stjålet.

  • 0
  • 0

Rigtig go ide med cykelly. Eller blot et solidt hegn med automatisk port omkring cykel parkering på stationer. Det skal være nemt og huritg at bruge.

Og jeg mener ikke der skal være andet en cykel parkering. Meget nemmere at overvåge, hvis der skal være en en-til-en forhold mellem cykel og personer ind og ud.

  • 0
  • 0

Hvad med at sætte en findeløn på den forsvunde enhed? Cyklen(eller hvad det nu er) skal have en lille transponder enhed ombord (BLE, NFC or whatever), som en forbipasserende smartphone kan opfange og, via noget cloud-halløj, afgøre er meldt savnet eller ej. Er den, får man tilbudt en findeløn, hvis man fører ejer og enhed sammen igen.
Cykelejere, pantsamlere og Pokemon Gó børn, vil være oplagte brugere af App'en, der binder det hele sammen.

Nej, det løser ikke problemet med prof-tyve, men måske kan det kombineres med transponder idéen længere oppe i tråden.

  • 2
  • 1

Det er efter min mening ret naivt, at definere en effektiv cykellås som en indretning som gør cyklen uegnet til cykling.

Jeg er ret overbevist om, at den typiske cykeltyv er mere handelsmand end han er cyklist.

Derfor er den eneste effektive måde at sikre sin cykel på, at den bliver fikseret til det sted den er parkeret, og at kun ejeren kan løslade den.

Og kan dette ikke kun lade sig gøre hvis cyklen gøres fysisk utilgængelig for cykeltyven? Og er vi så ikke nødt til at ty til en eller anden form for lukket rum for at spærre cykeltyven ude?

  • 0
  • 0

Netop en taskforce. Det behöver ikke väre serligt mange betjente der skal bruges til at overväge lokke cyklerne. När alarmen gär sender cyklen lyd og billed af gerningsmänd + bil til overvägnings centeret, en politi drone sendes afsted og forfölger bilen, indtil betjente ankommer.
Ogsä skal straffen väre brutalt härd. Fysisk slave arbejde, evt udbedring af cykelstier.

Kan det väre nemmere, forsikrings selskaber kan evt spytte i kassen.

  • 0
  • 0

--- kan være fint ved knudepunkter som stationer og stoppesteder.

Men hvis man kun kan sikre sin cykel disse steder forsvinder en af fordelene ved cyklen, nemlig at man kan komme rundt over det hele og køre helt til bestemmelsesstedet.

Forslaget med mange øjebolte på offentlige bygninger kunne være en løsning --- særligt hvis nogle ingeniører/forskere kunne lave en let wirelås (gennem begge hjul, stel og øjebolt) som kræver flere minutters arbejde med et meget støjende værktøj for at skære låsen over.

Strengere straffe hjælper kun hvis de er en reel risiko for at blive opdaget og dømt.

Efter min mening burde grænsekontrollen omfatte den udgående færdsel :-0 Og burde også omfatte de indre grænser som vore bælt-broer og kattegat-færger ;-0

  • 0
  • 0

Min hund har fået en mikrochip sat ind under huden.

Den er mindre en et riskorn, og en database sikrer at alle med en scanner kan finde frem til ejeren.

Kunne man ikke gøre det samme på cykler? En chip i kranken, og det samme i navet på de dyre hjul/styr/bremser m.m.

Nu ved jeg ikke om mobiltelefoner kan læse den slags, men man kunne måske låne en scanner af den lokale cykelsmed, når man skal ud og købe brugt.

  • 1
  • 0

Punkt 1:
Lovpligtig stregkode på cyklen! Ingen stregkode: Cyklen kan konfiskeres uden videre, og sælges (med ny stregkode) på auktion.
Pengene går i en pulje som skal give tilskud til projekter der skal forhindre cykeltyverier.

Punkt 2:
DUSØR! At finde en cykel som er meldt stjålet (stregkoden er registreret som stjålet) skal udløse en dusør på 500 DKK lige pr. omgående. Denne dusør betales af forsikringsselskabet, som til gengæld får cyklen og kan levere den tilbage til ejermanden i stedet for at udbetale forsikringssummen.
(Hvis forsikringssummen allerede er udbetalt, så tilhører cyklen forsikringsselskabet, som kan sælge den og få dækket noget af deres tab.)

Stregkoder skal kunne scannes nemt med en app på mobiltelefonen, så det bliver lidt ligesom 'Pokemon GO' - bare tjener man penge i stedet for at finde pokemonner.

Hvis ikke man kan forhindre forbrydelsen i at ske, så gør det så spændende at afhjælpe konsekvenserne af den - som f.eks. at få en masse mennesker til at gøre det frivilligt!

REDIGERET: Jeg ser nu at Martin Clausen har stillet et lignende forslag. Æres den som æres bør!

  • 2
  • 0

Desværre hjælper det nok næppe, at hæve straffen. Da meget få bliver straffet og vi mangler politi, til at tage sig af opgaven.

  • 0
  • 0

Findeløn vil blot medføre at nogle napper cykler og indleverer dem for findelønnen - så har vi hjulpet cykeltyvene i stedet for at gøre det sværere.

Min løsning er at køre på en cykel fra Bilka og en lås som er alt for stor til cyklen. På stationen sidder låsen et fast sted og jeg skal således ikke have den med mig.

Der er ikke nogen der har snuppet låsen endnu, men den sidder også et diskret og vejrbeskyttet sted (stolpe i cykelskur).

Cyklen fra Bilka kan sagtens holde i 5-6 år med lidt vedligeholdelse, men den er ikke ret attraktiv at stjæle.

  • 0
  • 0

Temmelig mange forslag drejer sig om store destinationer med nagelfaste installationer, som cyklen kan fastgøres til.
Det er vi så mange som kun sjældent bruger. Derfor efterlyses løsninger som ikke kræver det.

  • 1
  • 0

Temmelig mange forslag drejer sig om store destinationer med nagelfaste installationer, som cyklen kan fastgøres til.
Det er vi så mange som kun sjældent bruger. Derfor efterlyses løsninger som ikke kræver det.


Jamen altså, lad os nu skelne mellem brugstyveri og tyveri med handel for øje.

Sidstnævnte kan jo ikke imødegås ved at gøre cyklen umiddelbart umulig at køre på - her hjælper det vel kun at gøre cyklen utilgængelig.

  • 0
  • 0

Brompton, ja. Men det er foldecyklernes konge og ikke en cykellås, så nogen aflåsningsløsning for masserne er den ikke.

Og den ultimative cafécykel. Jeg tør simpelthen ikke stille min 11 år gamle racing green fra sig nogen steder, så jeg er "desværre" nødt til at slæbe den med mig overalt og på den måde kan alle i caféen se, hvem nørden med den lækre foldecykel er, hvorimod taberen med den fede (ægte) fixie er nødt til at efterlade den udenfor, hvorfor ingen indenfor i caféen kan se, at det er hans.

I øvrigt er en Brompton kun en fordel, hvis man har aktivt behov for at kombinere cykel og bus/tog/bil-transport og spare cykelbilletten i metroen eller fjerntoget og bussen. I alle andre sammenhænge er den kun til ulempe.

Små hjul kører både i store og i små huller. Store hjul kører kun i store huller. Den er vedligeholdelsestung med risiko for saltvandstæring i sadelrøret og små hjul du'r slet ikke til høj fart i glat ujævnt føre. Opsamlet sne og vand drypper af overalt indendørs, hvis cyklen ikke aftørres grundigt efter brug. Og indendørs skal den. Også med rundt i supermarkedet eller indkøbscenteret.

Men man slipper for at slæbe en lås med sig.

  • 1
  • 0

Jeg er 71 år, jeg cykler hver dag i København, og jeg har fire cykler. De to af dem er en karbonracer og en MTB, som enten er i brug eller i låst garage. De har ikke lås.

De to andre er en vintercitybike og en sommercitybike. De har begge hver en solid fastmonteret baghjulslås og en fleksibel let kabellås. Den sidste bruges altid, når cyklen parkeres i det offentlige rum. Med kabellåsen fastgøres cyklen til et stativ, en lygtepæl eller anden fastmonteret genstand på stedet. Det vil sige, at kabellåsen ikke bruges i egen forhave og i gården ved mit job.

Jeg har aldrig fået stjålet en cykel. I hvert fald ikke så længe, som jeg kan huske.

Løsningen er således følgende:
To låse som begge bruges, når cyklen parkeres. Baghjulslåsen for at leve op til forsikringsselskabets krav. Kabellåsen for at hindre cyklen i at blive fjernet fra stedet.

Ulrik Danneskiold-Samsøe

  • 1
  • 0

De professionelle cykeltyve kræver store tiltag. Her må politiet på banen.

Men her i København flyder det med efterladte cykler, som bare ligger og ruster. Byens viceværter kyler dem i bunker indtil de ryger til genbrug eller politiauktion. På det tidspunkt er der ikke meget cykel tilbage...

Jeg tror, man gerne ville hjælpe cykler tilbage til ejermanden, hvis man med en app kunne scanne sig frem til ejeren. Et simpelt klistermærke med QR-kode kunne være nok. Politi eller forsikringsselskab kunne stå for udstedelse og være mellemled til ejeren.

  • 1
  • 0

Kunne man ikke lave en lås i selve krankakslen. Det ville være let tilgængeligt og kunne laves meget let?

  • 0
  • 0

Kunne man ikke lave en lås i selve krankakslen. Det ville være let tilgængeligt og kunne laves meget let?

Jeg synes ikke det lyder "meget let". Kranken udsættes for store kræfter når man træder til ved igangsætning og op ad bakke. Derfor tror jeg det er ret svært at lave noget med nøgle/adgang gennem krank-akslen, da det vil svække akslen.

Alternativt kunne man vel forestille sig nogle tappe midt på på krank-akslen, da dette område umiddelbart er ledigt for så vidt angår cykler med rugbrøds-motor. Disse tappe kunne blokeres ved en pal i stellet, f.eks. saddel-røret. Dette giver dog et par udfordringer:
1: Igen svækkes cyklen (her stellet).
2: Det er ikke let at eftermontere på de cykler der produceres for tiden, og kan man få "alle" cykel-fabrikanter til at indbygge muligheden for kranklås i stellet.

Til fordel for en krank-lås taler, at det kan være svært at bryde låsen op og anvende cyklen som cykel --- men den kan stadig (op)hugges til reservedele.

Generelt vil en tyveri-sikker lås kunne give problemer for ejeren hvis nøgler mistes, eller hvis der øves hærværk på låsen, f.eks. ved at sprøjte noget klæbrigt/hærdende ind i nøglehul/lås.

  • 0
  • 0

Så du mener at det er bedre med lidt dårligere låse?

Det ved jeg ikke :-0

Eller rettere, jeg synes kun det er bedre med mindre sikre låse når man har mistet sin nøgle, og man ikke kan finde nøglenummeret nogle steder og dermed er helt afskåret fra at føre cyklen køreklar igen. Det har jeg heldigvis ikke været udsat for endnu.

Ved hærværk vil jeg forvente at forsikringen træder til og holder mig nogenlunde økonomisk sagesløs - hvis folk fravælger forsikring af deres egendele er det deres eget valg.

Det vil ikke stille forsikringen dårligere at der forøves hærværk mod cyklen, end hvis den bliver ophugget/solgt/eksporteret uden ejerens tilladelse.

Summa summarum må være at forsikringsselskabet og lovlydige borgere har glæde af så sikre låse (men stadig brugervenlige) som muligt. Og at ejeren sørger for at have en reservenøgle et (andet) sted hvis nøglen mistes.

  • 0
  • 0

Et simpelt klistermærke med QR-kode kunne være nok. Politi eller forsikringsselskab kunne stå for udstedelse og være mellemled til ejeren.

Har inspireret af denne artikel og debat oprettet en mail konto og printet en lable med en tekst og QR kode.
Lablen er printet på ink printer som er vandfølsomt men tåler olie. I håb om at gøre lablen UV resistent i 5 år er den indsmurt i sol olie faktor 30 som har samme konsistens og farve som solsikke olie. Derefter er lablen dobbelt lamineret og sat fast med nylon kabelbinder. I LibreOffice er QR coden indsat, ikke pasted.

Lablen:

Ejer/Owner:
E-mail <mail adresse>

<QR code>


QR coden, skabt via google translater (fremgår nok) og www.the-qrcode-generator.com:

Ejer af denne cykel kan kontaktes på:
E-mail <mail adresse>
Tak for hjælpen.

The owner of this bike can be contacted at:
E-mail <mail adresse>
Thanks for the help.

Der Besitzer dieses Fahrrad kann kontaktiert werden:
E-Mail <mail adresse>
Danke für die Hilfe.

Le propriétaire de cette moto peut être contacté à:
Email <mail adresse>
Merci pour l'aide.

El propietario de esta moto puede ser contactado en:
email <mail adresse>
Gracias por la ayuda.

Хозяин этого велосипеда можно связаться по адресу:
Email <mail adresse>
Спасибо за помощь.

  • 0
  • 0

malet med kæmpe store tal. Står cyklen henstillet efter lejligheds røveri er det nemt lige at fortage et opkald. Står en person med en bolt saks og fifler med cyklen kan man lige stille sig op og snakke om hvor irriterende det er når man har smidt nøglen væk...lige taste nummeret ind og kalde op.

  • 0
  • 0

En dame cykel med barnesæde. medium kvalitet, ser ok ud, dæk er HELT nedslidte og der er ikke nogen spor af nogen låse. Den har stået der i 5-6 dage nu.
Havde der været et telefon nummer på cyklen var sagen opklaret i løbet af et minut. Ellers er det denne procedure.
https://www.hjaelppolitiet.dk/efterladte-c...
Jeg snakker tilfældigvis med en kollega i dag som har udført ovennævnte procedure, og cyklen står stadig hjemme hos ham.

Alle de cykler der henstilles/efterlades ved stationer, bliver mærket og indsamlet og kørt bort af kommunen. Et par opkald og sagen er tættere på opklaring, og man får nogen svar til statistikken vedr bortkomne / stjålne cykler. nu skal cyklen heller ikke stå og optage en cykel parkering ved stationen.

Det kunne godt være man skulle dekorere sin næste cykel med sit telefon nummer i stedet for at grimificere den..
+45xxxxxxxx

  • 0
  • 0

Politiet opsøger ikke ejerne til hittegodt, selv om det er let identificerbart.

For et års tid siden opdagede jeg at jeg havde tabt mit kørekort. Da jeg kom ned på kommunen for at få lavet et nyt, kunne ekspedienten se at mit gamle kort var indleveret til hittegods, og blevet makuleret, fordi det var defekt. Det faldt ingen i systemet ind, at jeg måske var interesseret i at få det at vide.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare skrive det i klar tekst, i stedet for en QR-kode?

Det kan du også vælge.

I mit tilfælde er der både en klar tekst på dansk og en QR code på et antal sprog.
Begrundelsen for QR code er:
a) Lablen bliver 4 gange større hvis der ikke anvendes QR code med det valgte antal oversættelser.
b) Hittemanden slipper for at indtaste en mailadresse. Det er muligt at klikke på mailadressen og mailen oprettes.
c) Risiko for indtastningsfejl af mailadresse fjernes

Bliver den "lånt" vil det sandsynligvis være i Danmark og det vil være en dansker der finder den og som derfor har begge muligheder.

  • 0
  • 0

Jeg tjeckede stelnummeret på den, den er ikke meldt stjålet.
http://www.bt.dk/danmark/politiet-derfor-o...

Det var i øvrigt besværligt det sad under kranken og med alt for meget maling i. Hvis det har været en billig cykel hvor det ikke har stået på slut sedlen, så har personen ikke fået det skrevet ned.
jeg måtte bruge et par minutter med sandpapir for at kunne læse det.

Hvis jeg havde været arbejdsløs havde jeg sat den i stand, og solgt den.

  • 0
  • 0

Løsningen i min optik er ikke at man går efter en løsning, men at man kombinere flere.

Den billige løsning;
Tjek diims indlæget overstående, men tænk bredere.
I stedet for en batteri baseret dingenot til identificering af cyklen, kan man ligeså godt tænke støtter, men med mere anvendelighed. Hvorfor bliver der fundet så få stjålne enheder? Fordi stelnummeret er besværligt at tjekke hurtigt! Løsningen er simpelthen at isteret for Lasse leder efter Bo's cykel med stelnummer(som han ikke ved udseende af), kan lede efter mange cykler, uden fysisk kontakt, med en RFID scanner. Ideen er, ligesom diims enheden at scanning skal kunne foretages let og enkelt, uden at bruge 30sek pr cykel for at finde stelnummeret. Kort sagt; Det skal være nemt at finde en stjålen cykel blot man går forbi denne med en scanner.
For at få implementeret en løsning hvor tyven ikke blot skralder RFID tagen af, skal den indbygges i stel - ja måske også et i hvert hjulene. Kort sagt; stører dele på cyklen som kunne blive tyverigenstand.
For at folkeligheden og billiggørelsen skal blive muligt, vil jeg forslå, at man pr lov gør det et krav at alle nye cykler skal laves på den metode. En evt. overgangsperiode kunne være at ens forsikringspræmie var afhængig at ens nye cykel efter tyveri var udstyret med dette. For at få de eksisterende cykler med på vognen foreslås et selvbygger kit der kan fastnes inde i stellet el. lign.
Graveringen af stel nummer skal dog stadig være et krav!

En dyrere metode kunne inkludere en aktiv sender, som skulle kunne blive opladet mens mn cyklede. Derudover skulle den indeholde en aktiv tonegenerator på 70dB+, som skulle kunne aktiveres ved læsningen af det aktive tag -> Den skal kunne findes og høres hvis cyklen er 'opmagasineret' sammen med andre cykler på vej over grænsen. Herudover ville det være smart hvis sådan en cykel kunne låses centralt, for både forgaffel, kæde og pedaler.

Postnumre, politibiler m.m. skal fast være monitoreret med GPS og sådan en passiv samt aktiv scanner. Herudover skal man gerne som privat person kunne aktivere en scanner via tlf, eller simpelt ekstra tilbehør til denne.

Det skal for ejeren af cyklen være muligt at kunne aktivere tagen ved ibrugtagning, til det passende niveau for denne;
1) synliggør tagen for alle
2) synliggør tagen for postbiler, politiet, forsikringsfolk
3) synliggøre for politiet
4) synliggøre kun for ejeren
Samt, hvilket information der skulle synliggøres;
Telefon, email, adresse og eller navn.

Herudover skal det også kunne vælges af ejeren om alle måtte se dennes tag på et fælles kort, ren bestemt skare, eller kun personen selv.

De der scanner tagen, skal hvis de har GPS aktiveret, kunne melde tilbage til den fælles database tidspunkt samt sted denne blev fundet, med en advarsel hvis denne er meldt stjålet.

Jeg er stor fortaler for at man fik indgraveret navn, eller tlf. på ens cykel, men dette bør være en service man kunne tilkøbe.

Adgang til den fælles database skal selvfølgelig logges med den private konto der skal bruges for at kunne bruge databasen, så misbrug forhindres af alle typer af parter.

  • 0
  • 0

Jeg har tænkt nogenlunde det samme.
10,000 cyklister i kbh som er indstillet på at beholde og vedligeholde deres cykel i mange mange år.
monter en gps tracker i dem for egen regning. Lav en mobil tlf app der opdatere i realtime.
Når alarmen går sendes et billed af cyklen ud til alle i 5 km omkreds og cyklens rute kan aflæsses. Ejer har allerede modtaget sms og beskæftiget at der er tale om tyveri.Der kunne hurtigt gå sport i at fange cykel tyvene og tjecke om telefon nummer nu passede, hvis ejer ikke har kunne nået at melde tilbage.
Politiet kunne også have et par betjente på el-mountain bikes parat til at rykke ud, men dette er nok for ressource krævende så straffen må være op til folk selv.

  • 0
  • 0

For at få implementeret en løsning hvor tyven ikke blot skralder RFID tagen af, skal den indbygges i stel - ja måske også et i hvert hjulene.

Angående den første del i din kommentar om passive RFID tag. Eksperimenter vil nok vise at det bliver svært at få til at spille? Man kan få scannere der kan læse passive RFID tags op til 91,4 meter.
Enten skal cyklelstellet og hjulene være af kulfibre eller cykeldelene skal designes så de fungere som antenne. Klister man en RFID tag som denne på køleskabet eller på jernhesten så virker NFC tagget ikke. Den elektromagnetiske energi fra scannere ser ud til at blive ædt af jernet (der er magnetisk) så den indbyggede antenne ikke modtager nok energi til at aktivere chippen der skal sende et signal tilbage båret af en elektromagnetisk energi... Det bliver spændende at se om designet med indbygget RFID tags i en jernkasse lykkes.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten