Ingeniøren-journalist blev blød i knæene over ny BMW-sportsvogn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ingeniøren-journalist blev blød i knæene over ny BMW-sportsvogn

BMW er godt i gang med at levere sine bud på plugin-hybrider til markedet gennem sit relativt nystartede 'i-brand', og med den 2,7 millioner kroner dyre i8 har den tyske bilproducent både gjort hybriderne pæne og utroligt sjove at køre i.

Firmaet afholder i disse dage pressearrangementet Innovation Days i den franske by Miramas i nærheden af BMW's enorme og normalt tophemmelige testbane. Medier fra hele verden er inviteret for at få et kig ind bag kulissen på nogle af de koncepter og biler, som BMW i øjeblikket arbejder på at realisere på den anden side af 2020.

Som et ekstra lille lag flødeskum har BMW stillet to håndfulde i8'ere til rådighed for journalisterne, så turen fra hotellet og til testfaciliteterne ikke behøver at gå alt for stille af sig. Ingeniøren fik også mulighed for at sidde bag rattet i bilen, som BMW selv betegner som fremtidens sportsvogn.

Ud over at være proppet med højteknologiske løsninger kan i8'eren noget, der gør selv den mest benhårde kritiker en anelse blød i knæene: Bilen er nemlig udstyret med et sæt ikoniske 'saksedøre', der kører lodret op i luften, når man åbner dem.

Brugervenlig superbil

Selve indstigningen er et kapitel for sig, da det kræver en vis akrobatik at komme over det høje trin og ned i den sænkede kabine. Derfra er bilen dog utrolig nem og sjov at have med at gøre – selv for en journalisttype som undertegnede, der ikke før har siddet bag rattet i en sportsvogn, ikke er vant til automatgear og til daglig kører på cykel.

Elmotoren i fronten er ikke mekanisk forbundet med forbrændingsmotoren, der driver bagakslen, men snedig programmering har gjort samspillet mellem de to gearkasser på henholdsvis to og seks gear fuldstændig gnidningsfrit.

Bilen sætter i gang uden en lyd, når man tænder den i 'Comfort-mode', der er én af bilens tre generelle køreindstillinger. Comfort-mode er beregnet til den mest hverdagsagtige brug, hvis man kan tale om den slags i en milliondyr sportsvogn. Og det er - ganske rigtigt - meget komfortabelt.

Trykker man lidt på højrepedalen og kommer over 60 km/h, sparker bilens tre-cylindrede 1,5 liters superladede forbrændingsmotor i gang – den samme som i den seneste Mini Cooper – og den relativt lille motor sætter imponerende meget skub i sagerne.

I 'Sport-mode' er både forbrændingsmotoren og elmotoren i gang hele tiden, og bilen brager af sted med sine i alt 357 hestekræfter. Med en krop primært bestående af aluminium og kulfiber har ingeniørerne kunnet holde vægten nede på knap 1.500 kg. Derfor kan bilen gå fra 0 til 100 på 4,4 sekunder, men er dog elektronisk begrænset til en tophastighed på 250 km/h.

Inde i kabinen spinder bilen nøjagtigt, som man kunne forvente af en sportsvogn i den dyre ende, men det er måske heller ikke så underligt: Bilens motorlyd sendes nemlig igennem en equalizer og kommer strømlinet og lækker ud gennem højttalerne i kabinen.

I alt har bilen ifølge BMW en teoretisk rækkevidde på omkring 600 kilometer ved den mest konservative kørsel, og test med den europæiske standard for almindelig blandet kørsel har vist, at den højtydende sportsvogn faktisk når at køre knap 48 kilometer på literen.

Det er også muligt at indstille bilen til at være en ren elbil, men så er rækkevidden kun 37 kilometer, og i denne indstilling er man 4,5 sekunder om at nå bare 60 km/h.

Lyser over en halv kilometer ud i natten

Den er nem at styre, og det lave tyngdepunkt holder bilen helt fast til asfalten selv på snoede og våde franske landeveje, og når mørket falder på, har bilen endnu et es i ærmet. I8 er den første bil i verden med laserlys i forlygterne, der lyser 600 meter ud i natten – omkring det dobbelte af almindelige LED-lamper.

Systemet er opbygget af tre blå lasere placeret bagerst i lygtehuset. Lyset rammer et sæt spejle tæt på den forreste del af lygtehuset, som fokuserer lyset ind på en linse fyldt op med fosfor. Når det blå laserlys rammer den gule fosfor, udsendes et klart hvidt lys. Dette hvide lys rammer en reflektor i midten af lygtehuset, som sender det hvide lys fremad.

Det (meget) lange lys kan slås manuelt til, men har som alt andet i i8'eren en automatisk indstilling. Når bilen når op over 70 km/h, vil det lange lys af sig selv komme på, og det slukker igen, når bilen passerer ned under 60 km/h-mærket. I mellemtiden er forlygterne udstyret med kameraer, der holder øje med modkørende og af sig selv blænder ned.

En BMW-repræsentant erkender, at de færreste scenarier kræver en oplyst vejstrækning på den gode side af en halv kilometer. Dog bemærker et par svenske journalister med gensidig fortrolighed, at den ekstra længde på lyset kan betyde forskellen på liv eller død, hvis man skulle være så uheldig at møde en elg på en mørk vej i de svenske skove.

BMW i8 kom i handlen herhjemme i sommer og er med sit forholdsvist heftige prisskilt måske ikke svaret på, hvordan man knækker den kedelige udvikling i transportsektorens CO2-udledning. Den er dog utvivlsomt et stykke imponerende ingeniørkunst – kunstig motorlyd, eller ej.

Citat: "Derfra er bilen dog utrolig nem og sjov at have med at gøre – selv for en journalisttype som undertegnede, der ikke før har siddet bag rattet i en sportsvogn, ikke er vant til automatgear og til daglig kører på cykel"

Den er utrolig flot, minder en del om Audis R8, og det er positivt.

Men med en pris på 2,7 millioner i Danmark, hvoraf langt det meste går til staten, skal den kære journalist og os andre vist fortsat nøjes med en cykel. Øv-øv-skatteland med lortevejr.

  • 3
  • 1

Ja flot bil - nu mangler vi bare KIA laver en "RIO version" med 7 år´s garanti til ca 150.000 kr.

  • 2
  • 0

Hej Martin.

Tak for din spændende og interessante artikel. Den skal du have ros for.

REGNEMETODE :

DU skriver ordret : " ...tests med den europæiske standard for almindelig blandet kørsel har vist, at den højtydende sportsvogn faktisk når at køre knap 48 kilometer på literen".

Så vil jeg gerne spørge dig, hvordan det er regnet ud ? Med en eller flere plugin hybrider kommer de med TOTAL urealistiske værdier, når det kommer til brændstof/el-forbrug. Så hvordan er man nået frem til hele 48 km / liter på denne BMW ?

PRIS :

Du skriver, at den koster 2,7 millioner kroner. ER det uden danske afgifter og uden afgifts-nedsættelse eller er det den tyske pris ? Du skrev vist, at den endnu ikke var kommet til Danmark, så er de 2,7 millioner kroner tyske priser ?

LYS :

Bruger de specielle langtrækkende laserlys mere energi end almindelige LED-lys ?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørjul )

  • 1
  • 3

Hej Jan,

Tallet kommer af den europæiske test NEDC, oprindeligt udviklet til almindelige brændstofbaserede biler, men bruges nu også til at teste hybriderne. Testen simulerer forskellige typer kørsel og måler bl.a. benzinforbruget. Ifølge de tyske tal er det 2,1 L/100 km, hvilket jeg så har oversat til den danske udgave (km/L). Du kan læse mere om NEDC her: http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_...

Mht. prisen er de 2,7 mio. opgivet af en dansk importør, så det skulle være den danske pris. Den kan leveres i DK nu.

Laserlysene bruger faktisk 30 procent mindre energi. Det står også i billedteksten til grafikken, der viser, hvordan lygterne virker.

Mvh. Martin Bernth, Ingeniøren

  • 5
  • 0

Jeg forstår godt fordelen for bilisten ved at kunne se en elg på 500 m afstand. Men jeg vil nødig møde de monster-lygter som fodgænger eller cyklist - der blændes nok kun ned for modkørende billygter.

  • 2
  • 0

Automatiske forlygter registrerer ganske fint cyklister. I modsætning til de forbandede xenon/laser/led lygter nogle cyklister er begyndt at bruge. Jeg sætter stor pris på at cyklister forsøger at gøre sig aynlige i trafikken, men jeg møder oftere og oftere cyklister med ekstremt kraftige lygter - og i modsætning til moderne ekstra kraftige billygter, så justerer disse ikke automatisk ned, så de fleste er rettet direkte ind i synsfeltet på modkørende bilister der så pløjer cyklisten ned fordi de bliver blændet!

  • 0
  • 3

Du skrev vist, at den endnu ikke var kommet til Danmark, så er de 2,7 millioner kroner tyske priser

Bilen har, som artiklen skriver, været på markedet siden foråret.

Bayern Autogroup i Aarhus (Tilst) har en i8'er som demobil, den har sjovt nok fået en fin personlig nummerplade med registreringsnummer "I8" og er en nydelig sort udgave af i8'eren.

Da den er en el/benzin-bil er den ikke afgiftsfritaget, så prisen på 2,7 mio (før ekstraudstyr!) er inkl. dansk afgift.

  • 1
  • 0

..hvor længe holder den ..( brændtimer )..?
..kan man selv udskifte en defekt laserlampe..?
..og til sidst ..hva' koster'n..?
..fin dyt ellers

ps. kan man få den med en v8-motor..

  • 1
  • 1

Dansk designede Fisker har jo allerede en flot supersportsvogn til salg i Danmark for omkring 700.000 i startpris, og denne hybrid leverer også bedre end 40 km/l.
Det danske afgiftssystem har desværre ikke taget højde for de sparsommelige hybrider, som ellers "løser" problemet med den manglende rækkevidde hos de rene el-modeller.

Men forleden i So ein Ding havde Nikolaj Sonne også Benny Engelbrecht med ude i en delvist selvkørende bil. Måske skulle ministeren tages med på en prøvetur i en hybrid også?

  • 0
  • 0

@Flemming Sørensen

Det danske afgiftssystem har desværre ikke taget højde for de sparsommelige hybrider, som ellers "løser" problemet med den manglende rækkevidde hos de rene el-modeller.


BMW I3 REx er en seriel hybrid og har kun 20K kroner i afgift. Så det er muligt for hybrider at slippe med absolut minimal registrerings-afgift hvis hybrid-bilen har et større batteri.

BMW I8 er en spændende bil, men har desværre et meget lille batteri max 37 km. Det burde have været mindst 50 km og helst 80-100 km.

Det være sagt så synes jeg BMW tre første bud på el og hybrid-biler er en god debut og jeg ser frem hvad BMW kan udvide dette til i de kommende nye bilgenerationer.

  • 0
  • 0

Ikke for at starte en krig men,
snip
Automatiske forlygter registrerer ganske fint cyklister. I modsætning til de forbandede xenon/laser/led lygter nogle bilister er begyndt at bruge. Jeg sætter stor pris på at bilister forsøger at gøre sig synlige i trafikken, men jeg møder oftere og oftere bilister med ekstremt kraftige lygter - og i modsætning til moderne ekstra kraftige billygter, så justerer disse ikke automatisk ned, så de fleste er rettet direkte ind i synsfeltet på modkørende cyklister...

Hvorfor kører man med langt lys når man alligevel ikke ser cykellygten før man er inde under 80-50 m?

  • 0
  • 0

@Heat Karten
Levetiden af en laser kan være ufattelig lang (ligesom LED'er), så jeg tvivler på du skal bekymre dig om nogensinde at skifte pærer, medmindre du regner med at køre rundt 50 år i den.
On a side note:
Nu er det egentlig ikke laserne som lyser ud af lygtehuset, men derimod det fosfor som laserne belyser, som "konverterer" (ikke teknisk korrekt, men simpleste forklaring) laserlyset til hvidt lys som udsendes. Da dette fosfor heller ikke forgår, så er vi tilbage til levetiden af en laser.

  • 0
  • 0

og mest interessante bil i laaang tid. Var jeg indehaver af dyre sports/luksus biler var de alle sat til salg med det samme.

  • 0
  • 0

Artiklen siger:

I8 er den første bil i verden med laserlys i forlygterne, der lyser 600 meter ud i natten – omkring det dobbelte af almindelige LED-lamper.

Hvad er "almindelige LED-lamper"?

Det almindelige er stadig H7 eller Xenon. LED nær/fjernlys findes kun i ganske få modeller, frit fra hukommelsen f.eks. Audi A8.
Er sammenligningen i virkeligheden Xenon vs. laser? Uddybning ønskes.

Bent.

  • 0
  • 0

.. bare sørgeligt at BMW faktisk ikke ønsker at producere/sælge den ? Den bliver produceret udelukkende for at de (BMW) kan fortsætte med at lave biler som sviner ad h. til ! Kvoter !!

Ligesom I3 Rex. Det er en hammer god ide med hybrider,lad dog være med at udregne som nogle klaphatte der siger at at en I3 Rex kører 161 km. på en liter benzin :-) Det er afgiften beregnet efter !

Gider som sædvanlig ikke komme med links, det må i selv finde ud af :-)

Og jo, det er en fin bil :-) Jeg går ud fra at man kan vælge om man have:

"Inde i kabinen spinder bilen nøjagtigt, som man kunne forvente af en sportsvogn i den dyre ende, men det er måske heller ikke så underligt: Bilens motorlyd sendes nemlig igennem en equalizer og kommer strømlinet og lækker ud gennem højttalerne i kabinen."

Skal der så ikke være nogle højttalere uden for bilen ? Bare sådan lige :-)

Det må s'gu da være en fejl, til den pris? på en hybrid ? En hybrid der kan køre 37 eller noget km. på batteri ? Med motorlyd i kabinen ? Gennem equalizer og højttalere ? Wauuuaw .-)

Nogle dømmer elbiler ude pga. en rækkevidde på 150 km. men falder på halen over en I8 med 37 km :-) og ønsker sig bare 50 km. Eller endda 80-100 km ?

Held og lykke med en I8 med 2 motorsystemer at vedligeholde.. BMW kan, BMW vil, (BMW er nødt til at lave sådan et dyr der viser hvad BMW kan. Og så lige det med kvoter :-)
Det var vist noget en vis Angela M. havde en finger med i :-) Nope, ingen link... find selv :-)

Mvh Aksel

  • 0
  • 2

Hej Martin.

Tak for svaret.

REGNEMETODE :

Ved visse hybrider er nogle af km / l brændstof - værdierne vist meget misvisende.

F.eks kører BMW I 3 Rex det, der svarer til 167 km / l, dersom vi tager tabelværdien. FDM skriver ihvertfald dette på følgende link:

http://www.fdm.dk/nyheder/dansk-haeder-til...

Det er vist totalt misvisende. HVis bilen kørt dette, ville stort set alle miljøproblemer fra personbiler være løst.

Man har måske - desværre - gået ud fra, at der ikke er nogen CO-2-belastning ved el-kørslen. Og det er jo forkert, da dansk og noget europæisk gennemsnitsstrøm udleder CO-2. Det er jo stort set kun ved alternativ og vedvarende energi, at der ikke er nogen CO-2-belastning ved el-fremstilling.

LYS :

FDM skriver her om nogle nye lygter, der giver mere lys og længere rækkevidde. Måske er disse lige så gode som de lygter, der nævnes i artiklen. Hvad ved jeg ?

http://www.fdm.dk/nyheder/ny-type-forlygte...

Iøvrigt har jeg læst om nogle intelligente lygter, der består af en masse små LED-pærer. Lygterne har vist langt lys på hele tiden. Men de blænder ikke. For der sidder en censor, som holder øje med cyklister og biler. Så dæmpes lyset i de små LED-pærer, der er ved at blænde en trafikant, mens de andre LED-pærer fortsætter med at have langt lys. Det er ihvertfald sådan, at jeg har forstået det.

Så der er vist flere bud på, hvad de optimale lys er.

AUDI TT :

Min yndlings-sportsvogn er anden eller trejde version af Audi TT. Den er dog ikke miljøvenlig.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0